• 1
  • 2
2020-12-21, 11:09
Medlem
S.O.Stolps avatar
Nytt år, nya förutsättningar.

Just nu står marknaden lite splittrad mellan förnyad smittspridning och hoppet om nya stimulanser. En ny variant av corona på gång? Vi har ett amerikanskt stödpaket i faggorna. Hur går Brexit?

Många frågor. Vilka aktier gynnas och vilka stannar kvar i covid-träsket?

Kom med tips, men motivera ditt inlägg.
Citera
2020-12-21, 11:29
Medlem
Thuriazs avatar
Jag själv tror på abelco. Aktien har historiskt sätt gått lite "knackigt" om man säger så, men har sen i somras gått upp, dock har den sjunkit de senaste månaderna sedan sin toppen - men jag tror att motstånd byggs nu.

Abelco är ett investmentbolag och många av de bolag de sitter investerade i är kanske inget som i närhet kan bringa inkomst. Men de äger strax under 30% av icandy som gör mobilspel. Deras senaste spel drog in en miljon dollar på 60 dagar vilket är rekord för bolaget som även sitter på mer spel. I närtid ska de dessutom lägga ut sitt senaste spel tillgängligt för iphone och andriod i Kina och det kan ge bling bling. Det intressanta med mobilspelstillverkare är att de gör spel för en "konsol" som alltid ligger i tiden, nämligen mobilen. En annan fördel med mobilspelstillverkning är att du inte behöver ha ett fysiskt lager för spelen utan att de ligger tillgängliga online. De har tillverkat flertalet spel och de kommer fortsätta så.

Det som är fördelaktigt som "konkurrerar" ut speltillverkare som gör fysiska spel är många. De behöver ingen fysisk lagringsplats som kostar pengar. De har alltid en utgåva att ge ut och behöver inte betala för nytillverkning exempelvis. dessutom, ju större bibliotek med spel de har, desto troligare chans att göra lite små vinster här och där. Även icandys sämsta spel kommer om 2 år dra in lite pengar fortfarande, även om deras hetaste spel just då har jätteintäkter så kan de potentiellt ha 10 äldre spel som fortfartande drar in en motsvarande summa av det spel som för stunden säljer bäst.

Just nu sitter jag på 17% minus i abelco och då har köpt på mig för att sänka GAVet men jag tror att det kan vara värt det att bara försöka köpa på sig, till i sommar när teckningsoptionerna ska betalas in så tror jag att aktien kan ha ökat till 20-50 öre st från nuvarande 11. Jag hoppas så för min egen skull i alla fall!

Edit, att abelco är nischat mot asiatiska marknaden tror jag är den stora fördelen för jag tror hela asien drar om väst nästa år och det är nog åt det hållet man ska investera om en ska bli rik!
Citera
2020-12-21, 12:29
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thuriaz
Jag själv tror på abelco. Aktien har historiskt sätt gått lite "knackigt" om man säger så, men har sen i somras gått upp, dock har den sjunkit de senaste månaderna sedan sin toppen - men jag tror att motstånd byggs nu.

Abelco är ett investmentbolag och många av de bolag de sitter investerade i är kanske inget som i närhet kan bringa inkomst. Men de äger strax under 30% av icandy som gör mobilspel. Deras senaste spel drog in en miljon dollar på 60 dagar vilket är rekord för bolaget som även sitter på mer spel. I närtid ska de dessutom lägga ut sitt senaste spel tillgängligt för iphone och andriod i Kina och det kan ge bling bling. Det intressanta med mobilspelstillverkare är att de gör spel för en "konsol" som alltid ligger i tiden, nämligen mobilen. En annan fördel med mobilspelstillverkning är att du inte behöver ha ett fysiskt lager för spelen utan att de ligger tillgängliga online. De har tillverkat flertalet spel och de kommer fortsätta så.

Det som är fördelaktigt som "konkurrerar" ut speltillverkare som gör fysiska spel är många. De behöver ingen fysisk lagringsplats som kostar pengar. De har alltid en utgåva att ge ut och behöver inte betala för nytillverkning exempelvis. dessutom, ju större bibliotek med spel de har, desto troligare chans att göra lite små vinster här och där. Även icandys sämsta spel kommer om 2 år dra in lite pengar fortfarande, även om deras hetaste spel just då har jätteintäkter så kan de potentiellt ha 10 äldre spel som fortfartande drar in en motsvarande summa av det spel som för stunden säljer bäst.

Just nu sitter jag på 17% minus i abelco och då har köpt på mig för att sänka GAVet men jag tror att det kan vara värt det att bara försöka köpa på sig, till i sommar när teckningsoptionerna ska betalas in så tror jag att aktien kan ha ökat till 20-50 öre st från nuvarande 11. Jag hoppas så för min egen skull i alla fall!

Edit, att abelco är nischat mot asiatiska marknaden tror jag är den stora fördelen för jag tror hela asien drar om väst nästa år och det är nog åt det hållet man ska investera om en ska bli rik!

Jag tror som dig och kan hålla med dig till mer eller mindre 100%.
Citera
2020-12-21, 13:00
Medlem
Cameltotems avatar
Cloudflare.

Palantir.

Fastly.

Sea Inc.

Orkar inte motivera men de är bra picks, tacka mig sen.
Citera
2020-12-21, 13:55
Medlem
OtherBarrys avatar
Tror på LUNE, eller olja generellt. I alla fall på en 5 års sikt, räknar på en hyfsad återhämtning under 2021.
Citera
2020-12-29, 18:28
Medlem
Varför dog den här tråden?
Förra årets tråd fick tiotals inlägg om dagen.
Har corona satt så svåra spår?
Citera
2020-12-29, 19:26
Medlem
Tror på Catena Media. Kursen är låg just nu och jag tror de kan lyfta efter q4. De är starka i USA och jag tror vi kan få en bra utveckling där. Samt att flera delar utav världen öppnar upp för online-gambling. Bolaget tjänar pengar idag och har öppnat upp för utdelning efter q2 2021.
Citera
2020-12-29, 19:44
Medlem
Bankerna förväntas dela ut pengar nästa år vilket skulle locka till köp, men med fortsatt lågräntemiljö har jag svårt att se att de återfinns bland stjärnorna på himlen. Här sätter jag dock pengarna nu.

Några riktiga högoddsar jag går runt med i huvudet är HM, TUI, Scandic, McDonalds. Den röda tråden är: stora och kan övervintrar dippen, men såklart inte helt friktionsfritt.

HM dras med fysiska butiker men har möjlighet att omförhandla kontrakten till det bättre och därmed minska risken. Har de vad som krävs på onlinesidan? Jag tror det.

Att längta till solen är djupt rotat i medelklassen norr om Italien så jag förväntar mig att resandet tar fart så fort det är tummen upp. Sker det 2021? Kanske inte, men ändå något att hålla ögonen på.

Jag är inte helt hemma på hur Scandic tjänar sitt levebröd men en sak som är säker är att de klassiska företagskonferrenserna är 10år bort. Men men vill bo hos svärföräldrarna över jul? Med nya erbjudanden och flexibilitet i användningen av rummen borde det här vända. Se bara AirBnB’s ipo.

Sist men inte minst målar jag en nattsvart och sorglig bild. Restauranger av dess olika slag tappar besökare och tvingas slå igen. Varför? Människor arbetar mer hemma, efter flera månaders arbete hemma finner människan fördelar med att ta med hemmalagad mat, restriktioner gör att endast nyförälskade par masar sig till restaurangerna. Kvar står de kapitalstarka och uthålliga som lockar kravlösa kunder som vill slippa laga mat. Tyvärr tror jag kedjor som McDonalds kan vinna mark här.
Citera
2021-01-01, 21:22
Medlem
Telia och Cloetta är 2 av fjolårets förlorare som borde studsa tillbaka.

Saxlund nämndes flertalet gånger i fjolårets tråd, tror uppgången kommer i år istället.

Drillcon och Shortcut Media är 2 bolag som nyligen vunnit fina kontrakt, jag tror på bra utveckling i år.

Annars är väl bästa rekommendationen att vara försiktig med att följa råden i dessa trådar.
Var ett flertal usla tips i fjolårets tråd, t.ex. Quickbit.
Citera
2021-01-01, 22:02
Medlem
Jag tror på SAS.

Var på väg att köpa SAS när de kostade 1,4 kr, men väntade tyvärr tills 1,7 kr, men köpte i alla fall då och jag tror denna aktie kan sticka iväg rejält kommande året. Kanske inte så mycket närmaste månaderna, men vaccineringen är igång och kommer accelerera och till sommaren kommer nog väldigt många resa igen tror jag.

Inte alls på samma nivå som innan, det får vi nog vänta på längre, men med tanke på hur löjligt lågt värderad aktien är så finns chansen att säkert mångdubbla sin investering inom det närmaste året.
Citera
2021-01-01, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Jag tror på SAS.

Var på väg att köpa SAS när de kostade 1,4 kr, men väntade tyvärr tills 1,7 kr, men köpte i alla fall då och jag tror denna aktie kan sticka iväg rejält kommande året. Kanske inte så mycket närmaste månaderna, men vaccineringen är igång och kommer accelerera och till sommaren kommer nog väldigt många resa igen tror jag.

Inte alls på samma nivå som innan, det får vi nog vänta på längre, men med tanke på hur löjligt lågt värderad aktien är så finns chansen att säkert mångdubbla sin investering inom det närmaste året.

Enligt Avanza är börsvärdet över 13 miljarder! Fullkomligt obegripligt hur du kan tycka att det är löjligt lågt. Att trada i aktien är en sak, en helt annan att äga den på lång sikt.
Citera
2021-01-02, 18:58
Tror på de stora techbolagen.

Netflix
Tesla
Amazon
Disney
Twitter

Bitcoin naturligtvis starkaste kandidaten. (BTC står dock utanför resonemanget nedan, men många av techbolagen har köpt in sig i BTC.)

Dessa bolag kommer bara bli starkare och mäktigare. De har t o m censurerat, och vill jag mena, åtminstone hjälpt till att avsätta USAs president. Nu under Biden/Harris kommer de att se till att de står över all kritik och om man tittar på hur mycket de tjänade under 2020 så var det enorma uppgångar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in