Jag själv tror på abelco. Aktien har historiskt sätt gått lite "knackigt" om man säger så, men har sen i somras gått upp, dock har den sjunkit de senaste månaderna sedan sin toppen - men jag tror att motstånd byggs nu.
Abelco är ett investmentbolag och många av de bolag de sitter investerade i är kanske inget som i närhet kan bringa inkomst. Men de äger strax under 30% av icandy som gör mobilspel. Deras senaste spel drog in en miljon dollar på 60 dagar vilket är rekord för bolaget som även sitter på mer spel. I närtid ska de dessutom lägga ut sitt senaste spel tillgängligt för iphone och andriod i Kina och det kan ge bling bling. Det intressanta med mobilspelstillverkare är att de gör spel för en "konsol" som alltid ligger i tiden, nämligen mobilen. En annan fördel med mobilspelstillverkning är att du inte behöver ha ett fysiskt lager för spelen utan att de ligger tillgängliga online. De har tillverkat flertalet spel och de kommer fortsätta så.
Det som är fördelaktigt som "konkurrerar" ut speltillverkare som gör fysiska spel är många. De behöver ingen fysisk lagringsplats som kostar pengar. De har alltid en utgåva att ge ut och behöver inte betala för nytillverkning exempelvis. dessutom, ju större bibliotek med spel de har, desto troligare chans att göra lite små vinster här och där. Även icandys sämsta spel kommer om 2 år dra in lite pengar fortfarande, även om deras hetaste spel just då har jätteintäkter så kan de potentiellt ha 10 äldre spel som fortfartande drar in en motsvarande summa av det spel som för stunden säljer bäst.
Just nu sitter jag på 17% minus i abelco och då har köpt på mig för att sänka GAVet men jag tror att det kan vara värt det att bara försöka köpa på sig, till i sommar när teckningsoptionerna ska betalas in så tror jag att aktien kan ha ökat till 20-50 öre st från nuvarande 11. Jag hoppas så för min egen skull i alla fall!
Edit, att abelco är nischat mot asiatiska marknaden tror jag är den stora fördelen för jag tror hela asien drar om väst nästa år och det är nog åt det hållet man ska investera om en ska bli rik!