• 1
  • 2
2020-09-17, 18:08
Medlem
Tänkte bygga upp en diversifierad portfölj med 10-15 svenska tillväxtbolag (mikrobolag och småbolag) och investmentbolag (med mikrobolag och småbolag i portföljen) med en målavkastning på 15-20% per år.

Mindre bolag är ju generellt mer volatila, har sämre likviditet, är mindre transparenta, har högre risker vad gäller intäkter och vinster. Men faktum är att Carnegies småbolagsindex sedan 2002 har givit ca 9 gånger pengarna jämfört med en investering i svenska storbolagsindex OMXS30GI som givit ca 3,5 gånger pengarna.

Mina kandidater är:

BIMobject: Driver digitalisering inom bygg- och konstruktionsbranschen.

Irisity: Ligger rätt i trenden med digitalisering och bevakning genom algoritmer och mjukvara för smart kameraövervakning.

Speqta: Genererar leads och prestationsbaserad marknadsföring.

VNV Global: Investmentbolag med onoterad portfölj av intressanta tillväxtbolag inom mobility, marknadsplatser, ehealth mm.

Vostok Emerging Finance: Investmentbolag med onoterad portfölj av intressanta tillväxtbolag inom fintech.

Volati: Investmentbolag med portfölj inom handel, konsument och industri.

Sdiptech B: Förvärvsmaskin inom urban infrastruktur.

Kopparbergs: Företag inom drycker.

Storytel: Globalt ljudboksföretag.

Vad tycker ni om dessa? Vilka har jag missat?
Citera
2020-09-17, 19:16
Medlem
Varför inte investera merparten i en småbolagsfond? Och sedan krydda med ett par bolag som du tror extra starkt på? Låter löjligt stressigt att sitta med 15 mikrobolag i en aktieportfölj

Ytterst svårt att nå 20% per år på lång sikt, bara så du vet och inte blir besviken.
Senast redigerad av CV90 2020-09-17 kl. 19:21.
Citera
2020-09-17, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CV90
Varför inte investera merparten i en småbolagsfond? Och sedan krydda med ett par bolag som du tror extra starkt på? Låter löjligt stressigt att sitta med 15 mikrobolag i en aktieportfölj

Ytterst svårt att nå 20% per år på lång sikt, bara så du vet och inte blir besviken.

Ja, nå 20%, speciellt om man ska sänka risken genom diversifiering, ie ha 10-15 stycken.
Citera
2020-09-18, 15:54
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cimq
Tänkte bygga upp en diversifierad portfölj med 10-15 svenska tillväxtbolag (mikrobolag och småbolag) och investmentbolag (med mikrobolag och småbolag i portföljen) med en målavkastning på 15-20% per år.

Mindre bolag är ju generellt mer volatila, har sämre likviditet, är mindre transparenta, har högre risker vad gäller intäkter och vinster. Men faktum är att Carnegies småbolagsindex sedan 2002 har givit ca 9 gånger pengarna jämfört med en investering i svenska storbolagsindex OMXS30GI som givit ca 3,5 gånger pengarna.

Mina kandidater är:

BIMobject: Driver digitalisering inom bygg- och konstruktionsbranschen.

Irisity: Ligger rätt i trenden med digitalisering och bevakning genom algoritmer och mjukvara för smart kameraövervakning.

Speqta: Genererar leads och prestationsbaserad marknadsföring.

VNV Global: Investmentbolag med onoterad portfölj av intressanta tillväxtbolag inom mobility, marknadsplatser, ehealth mm.

Vostok Emerging Finance: Investmentbolag med onoterad portfölj av intressanta tillväxtbolag inom fintech.

Volati: Investmentbolag med portfölj inom handel, konsument och industri.

Sdiptech B: Förvärvsmaskin inom urban infrastruktur.

Kopparbergs: Företag inom drycker.

Storytel: Globalt ljudboksföretag.

Vad tycker ni om dessa? Vilka har jag missat?

Sdiptech B är +++
Baserat på ökad omsättning, EBITDA, och någorlunda stabila kassaflöden.
Resterande är tyvärr skit..Definierat som ojämn omsättning, fluktuerande EBITDA/Kassaflöden.

Jag förstår dock inte varför du jämför med benchmark OMXS30.
Sverige och Europa är mycket industrier så de flesta av indexen leverar inte lika bra som t.ex. tech i USA.

Om du gör om analysen så lär du se att tech är det som levererat mest, 1/5 av SP500 är ju typ tech nu.
Citera
2020-09-18, 17:39
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Jag gillar Volati riktigt mycket just nu. Men jag vet inte varför. Kanske något med namnet eller något annat trivialt som ger positiva vibbar.

Det är väl problemet med de här småbolagen, det är ännu svårare än vanligt att bilda en nyanserad uppfattning om dem. Finns liksom ingen Arkimedes fasta punkt att bedöma de från.

Men jag gillar initiativet!
Citera
2020-09-19, 00:09
Medlem
Hade hellre lagt pengarna på nån småbolagsfond tex PLUS SMÅBOLAG, PLUS MIKROBOLAG alternativt AMF Småbolagsfond. Tror du skulle vinna mer på det
Citera
2020-09-19, 09:41
Medlem
skogshuggar3ns avatar
VNV Global verkar också spännande. Är det någon som vet något om bolaget, eller som har synpunkter?
Citera
2020-09-19, 09:43
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Nynoterade Readly måste nämnas i sammanhanget. Vad tror TS om den? Hur stor del av din portfölj ska bestå av ditt tillväxtindex?
Citera
2020-09-19, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Nynoterade Readly måste nämnas i sammanhanget. Vad tror TS om den? Hur stor del av din portfölj ska bestå av ditt tillväxtindex?

Blir bara skit av detta bolag. Affärsmodellen fungerar inte. Se på Apples liknande app som bojkottat av bl a NYT.
Citera
2020-09-19, 14:29
Medlem
Det var en analytiker som intervjuades på börssnack (Oscar Karlsson) som ivrigt försökte snacka upp Readly så jag kollade på siffrorna. Hur man kan betala 2,2 miljarder för ett företag som omsätter 250 mille med en marginal på -50%, där största content leverantören Bonniers backar ur och där ägarna dessutom cashar in 50% i samband med emissionen är helt obegripligt. Där rök mitt förtroende för Oscar och värdet av att själv göra sin hemläxa bekräftades återigen.

Av dina bolag gillar jag inte Volati, det är för spretigt och inte heller bim som har för mycket kvar att bevisa.
Citera
2020-09-19, 14:31
Medlem
Kopparbergs är förresten inget tillväxt bolag men duger att parkera pengarna i. Storyteller är sanslöst övervärderat, gå inte nära.
Citera
2020-09-19, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Hade hellre lagt pengarna på nån småbolagsfond tex PLUS SMÅBOLAG, PLUS MIKROBOLAG alternativt AMF Småbolagsfond. Tror du skulle vinna mer på det

Plus fonderna är index. AMF vet jag inte. Vill du ha tillväxtbolag kan du kolla på LF Småbolag, eller lite roligare kolla deras innehav och köpa aktierna för det du gillar.

Svolder är ett investmentbolag inom småbolag som tuffat på fint ett tag nu. Ett annat alternativ kan vara Bure, Creades eller Öresund. Creades är för dyr för mig, de andra två äger jag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in