Citat:
Ursprungligen postat av
Cimq
Tänkte bygga upp en diversifierad portfölj med 10-15 svenska tillväxtbolag (mikrobolag och småbolag) och investmentbolag (med mikrobolag och småbolag i portföljen) med en målavkastning på 15-20% per år.
Mindre bolag är ju generellt mer volatila, har sämre likviditet, är mindre transparenta, har högre risker vad gäller intäkter och vinster. Men faktum är att Carnegies småbolagsindex sedan 2002 har givit ca 9 gånger pengarna jämfört med en investering i svenska storbolagsindex OMXS30GI som givit ca 3,5 gånger pengarna.
Mina kandidater är:
BIMobject: Driver digitalisering inom bygg- och konstruktionsbranschen.
Irisity: Ligger rätt i trenden med digitalisering och bevakning genom algoritmer och mjukvara för smart kameraövervakning.
Speqta: Genererar leads och prestationsbaserad marknadsföring.
VNV Global: Investmentbolag med onoterad portfölj av intressanta tillväxtbolag inom mobility, marknadsplatser, ehealth mm.
Vostok Emerging Finance: Investmentbolag med onoterad portfölj av intressanta tillväxtbolag inom fintech.
Volati: Investmentbolag med portfölj inom handel, konsument och industri.
Sdiptech B: Förvärvsmaskin inom urban infrastruktur.
Kopparbergs: Företag inom drycker.
Storytel: Globalt ljudboksföretag.
Vad tycker ni om dessa? Vilka har jag missat?
Sdiptech B är +++
Baserat på ökad omsättning, EBITDA, och någorlunda stabila kassaflöden.
Resterande är tyvärr skit..Definierat som ojämn omsättning, fluktuerande EBITDA/Kassaflöden.
Jag förstår dock inte varför du jämför med benchmark OMXS30.
Sverige och Europa är mycket industrier så de flesta av indexen leverar inte lika bra som t.ex. tech i USA.
Om du gör om analysen så lär du se att tech är det som levererat mest, 1/5 av SP500 är ju typ tech nu.