2020-12-23, 09:07
Medlem
Jag har fått ett beslut att få två utbetalningar, en i början av januari och sedan i slutet av januari

Däremot mycket lite I maj

Är det någon som har fått samma?
Citera
2020-12-23, 22:39
Medlem
Om man betalat återbetalningskrav, pga studieavbrott. måste man ändå plugga upp dom poäng man inte lyckades ta för att få csn igen nästa gång man vill plugga?
Citera
2020-12-24, 00:29
Medlem
Kycklingtasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santicazorla
Om man betalat återbetalningskrav, pga studieavbrott. måste man ändå plugga upp dom poäng man inte lyckades ta för att få csn igen nästa gång man vill plugga?
Det kan jag aldrig tänka mig. Jag ändrade studietakt från 100% till 75% mitt i en termin och blev återbetalningsskyldig för det överskjutande belopp jag hade fått första halvan av terminen. Det var inga konstigheter alls med att bli beviljad studiestöd terminen efter.
Citera
2020-12-28, 12:03
Medlem
Warmanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Warmane
Någon mer som väntar på beslut inför vårterminen? Fan vad det dröjer. Vill inte bli sen med hyran..
Jag väntar fortfarande och ringde precis för att fråga, men beräknad väntetid var 58 minuter så jag gav upp.

Citera
2020-12-30, 22:41
Medlem
Finns det någon som har koll på reglerna kring CSN för att slutföra moment i oavslutade kurser.

Min situation:
Studerar just nu termin 7 av 7 och har två moment kvar från tidigare kurser om totalt 7,5HP.
Examensuppsats, där är det 7,5HP kvar utifrån att jag måste komplettera uppsatsen och ska lämna in i slutet av januari, bedömningen lär ske i februari.
Praktik/VFU, där saknas det 10 högskolepoäng vilket innebär att jag ska ta igen 10 veckors praktik 25 januari - 2 april.
Jag har därmed 17,5HP från 25 januari till 2 april (under förutsättning att uppsats blir godkänd), men detta är oavslutade kurser som inte står med under pågående i Ladok.

Kan jag få CSN för dessa kurser? - Jag har sökt kurser i sen anmälan, men impulsiv som jag är kollade jag inte innan ifall det var lätt att få en plats på kurserna utan utgick ifrån vad som var intressant. Alla kurser jag sökte var väldigt populära, så chansen att komma in på någon av dem är noll så hade ännu ett impulsivt moment där jag sökte en kurs i svenska språket och kom in direkt med sen anmälan - mest för att jag tänkte att den kursen blir omöjlig att misslyckas med - känns dock skit att läsa en kurs som är pinsam att läst, kan inte direkt skriva med på CV att jag läst svenska språket. Ska betona att jag inte alls är sugen på att plugga extra just nu, utan endast sökte kurser för att jag antar att jag behöver studera kurser på distans för att få CSN. Såg i efterhand att det fanns flera intressanta kurser inom statsvetenskap som jag hade haft goda chanser att bli antagen till med sen anmälan då alla som sökt kommit in genom alla urvalsgrupper, även SA-gruppen. Men då gick det inte lägga till dessa för jag har 20 sökta utbildningar. Istället sökte jag massa utbildningar inom juridik, psykologi och sociologi där det redan var 500 reserver på betygsplatserna, och 0 antagna på sen anmälan så känns lyckat. Vill verkligen inte läsa den där jävla svenska-kursen, men som det ser ut nu är den mitt enda sätt att få csn.

Eller har jag fel? Kan man få CSN för att göra klart moment i oavslutade kurser? (Jag tänker att det inte borde gå, utifrån att jag inte kommer kunna registrera mig på kurserna som pågående plus att jag redan tagit csn för samma högskolepoäng tidigare.
Citera
2020-12-31, 03:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av misteriosa
Finns det någon som har koll på reglerna kring CSN för att slutföra moment i oavslutade kurser.

Min situation:
Studerar just nu termin 7 av 7 och har två moment kvar från tidigare kurser om totalt 7,5HP.
Examensuppsats, där är det 7,5HP kvar utifrån att jag måste komplettera uppsatsen och ska lämna in i slutet av januari, bedömningen lär ske i februari.
Praktik/VFU, där saknas det 10 högskolepoäng vilket innebär att jag ska ta igen 10 veckors praktik 25 januari - 2 april.
Jag har därmed 17,5HP från 25 januari till 2 april (under förutsättning att uppsats blir godkänd), men detta är oavslutade kurser som inte står med under pågående i Ladok.

Kan jag få CSN för dessa kurser? - Jag har sökt kurser i sen anmälan, men impulsiv som jag är kollade jag inte innan ifall det var lätt att få en plats på kurserna utan utgick ifrån vad som var intressant. Alla kurser jag sökte var väldigt populära, så chansen att komma in på någon av dem är noll så hade ännu ett impulsivt moment där jag sökte en kurs i svenska språket och kom in direkt med sen anmälan - mest för att jag tänkte att den kursen blir omöjlig att misslyckas med - känns dock skit att läsa en kurs som är pinsam att läst, kan inte direkt skriva med på CV att jag läst svenska språket. Ska betona att jag inte alls är sugen på att plugga extra just nu, utan endast sökte kurser för att jag antar att jag behöver studera kurser på distans för att få CSN. Såg i efterhand att det fanns flera intressanta kurser inom statsvetenskap som jag hade haft goda chanser att bli antagen till med sen anmälan då alla som sökt kommit in genom alla urvalsgrupper, även SA-gruppen. Men då gick det inte lägga till dessa för jag har 20 sökta utbildningar. Istället sökte jag massa utbildningar inom juridik, psykologi och sociologi där det redan var 500 reserver på betygsplatserna, och 0 antagna på sen anmälan så känns lyckat. Vill verkligen inte läsa den där jävla svenska-kursen, men som det ser ut nu är den mitt enda sätt att få csn.

Eller har jag fel? Kan man få CSN för att göra klart moment i oavslutade kurser? (Jag tänker att det inte borde gå, utifrån att jag inte kommer kunna registrera mig på kurserna som pågående plus att jag redan tagit csn för samma högskolepoäng tidigare.

Om du är reggad på kurserna så kan man få CSN för poängen man saknar, så saknar man 7,5poäng på en kurs om 15 poäng får du 5 veckors csn t.ex; så enskilda kursen kanske blir problem men undrar om du inte borde få CSN för din praktik på något vis och om du inte på något vis kan, eller t.o.m. måste, registreras för att få göra praktik.
Annars kan du läsa på komvux, folkhögskola, yrkeshögskola; dock är det högre krav där än på högskolan i.o.m. att du kan bli avskriven från kursen om du inte är någorlunda aktiv.
Citera
2020-12-31, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Om du är reggad på kurserna så kan man få CSN för poängen man saknar, så saknar man 7,5poäng på en kurs om 15 poäng får du 5 veckors csn t.ex; så enskilda kursen kanske blir problem men undrar om du inte borde få CSN för din praktik på något vis och om du inte på något vis kan, eller t.o.m. måste, registreras för att få göra praktik.
Annars kan du läsa på komvux, folkhögskola, yrkeshögskola; dock är det högre krav där än på högskolan i.o.m. att du kan bli avskriven från kursen om du inte är någorlunda aktiv.

Om jag har förstått det rätt kommer jag inte omregistreras för VFU-kursen, då jag aldrig blivit avregistrerad för kursen. Men jag har ett intyg från universitet om individuell studiegång och VFU bedrivs ändå på heltid under 10 veckor med praktik 8-17 - rimligtvis borde detta innebära rätt till CSN tycker jag trots att jag kanske inte behöver omregistreras på kursen. Jag har läst kursen tidigare - det är en kurs på 30 högskolepoäng som är indelad i VFU1 och VFU2 om 10 högskolepoäng vardera och sedan seminarier, samt skriftlig tentamen. Jag är godkänd på VFU1, alla seminarier och skriftlig tentamen så det är endast VFU2 kvar. Jag kommer inte ingå i någon arbetsgrupp, eller ha någon lärare som mentor utan en av lärarna som är kursansvarig för VFU-kursen blir min VFU-lärare. Men dessa 10 högskolepoäng som saknas motsvarar, ändå heltidssysselsättning - kan inte ens jobba extra vid sidan av och har beslut om individuell studiegång. Men vet inte hur det räknas med att jag inte kanske registreras på kursen på nytt.

Angående komplettering av C-uppsatsen, tror jag inte det ger rätt till CSN under vårterminen.
Citera
2020-12-31, 21:41
Medlem
mimimexs avatar
Kära CSN-smitare,

Här har ni en lista på elva länder där CSN vidtar rättsliga åtgärder med framgång: Australien, Tyskland, Danmark, Finland, Storbritannien, Island, Norge, Frankrike, Schweiz, Spanien och USA i följande delstater: Kalifornien, Florida, New York, New Jersey, Arizona, Connecticut, Pennsylvania, Massachusetts, Utah och Texas.

Undvik dessa länder om ni vill slippa betala tillbaka era studieskulder.

Källa: Årsredovisning 2017: https://www.csn.se/download/18.7e832...202017_CSN.pdf (Läs sida 40 under rubriken "Fler insatser för låntagare bosatta utomlands")
Citera
2021-01-02, 22:08
Medlem
MrRainess avatar
Hej flashbackare! Jag har sökt och fått studiemedel för 40 veckor (2 terminer). Börjar nu efter uppehållet andra terminen. Jag har inte hunnit plocka 75% av de HP som krävs för studieresultat. Men undrar om de räknar hela perioden alltså för 40 veckor när de är slut eller terminsvis? Någon goer här inne som vet?
Citera
2021-01-02, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrRaines
Hej flashbackare! Jag har sökt och fått studiemedel för 40 veckor (2 terminer). Börjar nu efter uppehållet andra terminen. Jag har inte hunnit plocka 75% av de HP som krävs för studieresultat. Men undrar om de räknar hela perioden alltså för 40 veckor när de är slut eller terminsvis? Någon goer här inne som vet?
Dom kollar per ansökan, vilket i ditt fall borde vara efter hela perioden. Om du inte studerat tidigare så är det för övrigt 62.5% av dina HP.

https://www.csn.se/fragor-och-svar/h...ml#expand:none
Citera
2021-01-03, 10:38
Medlem
MrRainess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crowsi
Dom kollar per ansökan, vilket i ditt fall borde vara efter hela perioden. Om du inte studerat tidigare så är det för övrigt 62.5% av dina HP.

https://www.csn.se/fragor-och-svar/h...ml#expand:none

Hej. Tack för svaret! Jag läste det igår kväll och drog samma slutsats. Borde vara cool.
Citera
2021-01-05, 13:26
Hej!
Fick studiemedel godkänt innan jul, men kursen jag gick i förra terminen är ännu inte avslutad (betygen är inte satta än) och undrar om detta kommer påverka huruvida jag får studiemedel i januari? Tänkte om jag får U? De vill ju ha in studieförsäkran + "uppgifter" från skolan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in