Citat:

Ursprungligen postat av 
Hegamon

Volvo V70 ser jag dagligen, de något äldre alltså. Saab 9-5 verkar gått upp i rök. Varför? Ja, de rostar och många får oilsludge men är det allt? 
Som bonusfråga så undrar jag detta: Jag har en ganska fin Saab 9-5 Aero 250 hk som gått 29 000 mil. Ska jag använda den som brukshink eller ska jag vårda den som en blivande svensk klassiker? Just nu använder jag en V70 2001 140 hk som brukshink. Kan säga att Saaben slår V70:n på fingrarna i vissa hänseenden.

Finns en del, jag brukar se några enstaka här i Göteborg nästan varje dag. (När jag är uppmärksam). Men de är i princip lika fåtaliga som Volvo 240/740/850/940 som var ungefär samtida med Saab 95. (Ja, jag kallar 9-5 för "95"..)
Finns inte många gamla bilar kvar på våra vägar längre, oavsett märke. Längre ner på gatan har en äldre granne kvar sin 15 år gamla 95a, så den ser jag i princip dagligen. (Kanske inte ska räkna den?).
Ser fler gamla Saabar än jag ser franska gamla bilar, till exempel. Men inte är de många. Oavsett märke alltså.
Tror att detta kan skyllas på att bilprovningen slår ner hårt på bilar vars avgasrening inte längre funkar. Blir för dyrt att reparera, då blir det skroten i stället. Men detta är bara min teori.
Tycker du ska vårda din pärla.