2020-12-31, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sunray
Saab 9-5 hade några generalfel som säkert är anledningen till att dom skrotats. Oilsludge med turboras som följs och att styrningen till värmen pajade och var ett elände att fixa. Haft Saab hela mitt liv och jävligt tråkigt att dom inte tillverkas längre..
Det var bara vissa motorer som hade problem med oil-sludge, och inte ens dessa fick problem om servicen sköttes. Sägs det.
Citera
2020-12-31, 22:39
Medlem
HasseUas avatar
Här finns det ett gäng 9-5or https://carson.nu/bilar?brand=Saab
Bilfirman Carson dammsuger blocket och köper 9-5or i bra skick med låga mil.

Din har ju gått för långt för att någonsin vara värd stora pengar, men behåll och vårda så kommer den säkert stiga lite i pris iaf.
Citera
2020-12-31, 23:31
Bannlyst
Svenska bilar är pålitliga, säkra men fula som fan.
Citera
2020-12-31, 23:50
Medlem
Smaka-migs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre

Fula? Vad fan dillar du om!
Citera
2021-01-01, 00:17
Medlem
erpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Du får tänka på att ratt och backspeglar funkar åtminstone.
Citera
2021-01-01, 00:22
Medlem
pantywankers avatar
9-5 kommer säkert vara värd en del om några år.
Det jag tycker är konstigt är varför lillebror 9-3 har haft ett betydligt högre andrahandsvärde under massor av år?
Citera
2021-01-01, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Halva mitt liv har varit så här: Ungdom = du får en rostfri PV 544 Sport om du vill gratis. Jag = nä pallar inte men jag vet den bilen kommer bli värd mycket när jag blir vuxen, så jag skiter i det. Ja så är det att vara mig.

Det här med 900 turbo, jo jag har i mina tonår observerat att dessa var vanliga och såldes för inget och absolut skulle bli efterfrågade en dag. Någon Saab 99 turbo har har jag nog aldrig sett. Volvo 240 GT för 5000 kr har jag dissat med exakt samma motivering som för 900 turbo.

Jag är nog världens sämsta affärsman. Jag måste vara dum i huvudet, det är vad jag insett senaste veckan. Allt jag gjort fel. Alla möjligheter jag haft. Det är inte få möjligheter jag sumpat, sinnessjukt många.
Så där blir det ju. Tror jag har slängt sammanlagt 3 st Zündapp KS 50 på soptippen i ungdomen. Nu får man typ 25' för en halvrisig.
Citera
2021-01-01, 00:26
Medlem
pantywankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byrikaberta
Så där blir det ju. Tror jag har slängt sammanlagt 3 st Zündapp KS 50 på soptippen i ungdomen. Nu får man typ 25' för en halvrisig.
Och jag kastade en Dakota i älven för att växellådan rasade
Citera
2021-01-01, 00:27
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Volvo V70 ser jag dagligen, de något äldre alltså. Saab 9-5 verkar gått upp i rök. Varför? Ja, de rostar och många får oilsludge men är det allt?

Som bonusfråga så undrar jag detta: Jag har en ganska fin Saab 9-5 Aero 250 hk som gått 29 000 mil. Ska jag använda den som brukshink eller ska jag vårda den som en blivande svensk klassiker? Just nu använder jag en V70 2001 140 hk som brukshink. Kan säga att Saaben slår V70:n på fingrarna i vissa hänseenden.
Hmm, i mina trakter så vimlar det av dessa niofemmor på vägarna, verkar som alla häromkring har en sådan som andrabil.

Antar att det är därför du inte ser någon där du bor, alla är här 🙂
Citera
2021-01-01, 00:28
Medlem
KansasCityFagots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byrikaberta
En Puch Dakota gick för 63 tusen på auktion. Någon miljardär som bara var tvungen att ha den.

https://www.aftonbladet.se/bil/a/oR1...pa-puch-dakota

Sensmoralen är att man borde ha sparat sina gamla vrak. Audi A2 har spåtts bli en värdefull bil i framtiden. Likaså Dacia Duster.
Citera
2021-01-01, 00:28
Medlem
Citat:
Volvo V70 ser jag dagligen, de något äldre alltså. Saab 9-5 verkar gått upp i rök. Varför? Ja, de rostar och många får oilsludge men är det allt?

Som bonusfråga så undrar jag detta: Jag har en ganska fin Saab 9-5 Aero 250 hk som gått 29 000 mil. Ska jag använda den som brukshink eller ska jag vårda den som en blivande svensk klassiker? Just nu använder jag en V70 2001 140 hk som brukshink. Kan säga att Saaben slår V70:n på fingrarna i vissa hänseenden.
De rostade upp...
Citera
2021-01-01, 00:34
Medlem
Saab 9000 är ju den riktigt sällsynta. Fanns ju överallt. Nu är de som helt försvunna. 900 kan man ju se nån hipster eller äldre herre köra runt i ibland fortfarande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in