• 1
  • 2
2020-12-31, 20:03
Medlem
Hegamons avatar
Volvo V70 ser jag dagligen, de något äldre alltså. Saab 9-5 verkar gått upp i rök. Varför? Ja, de rostar och många får oilsludge men är det allt?

Som bonusfråga så undrar jag detta: Jag har en ganska fin Saab 9-5 Aero 250 hk som gått 29 000 mil. Ska jag använda den som brukshink eller ska jag vårda den som en blivande svensk klassiker? Just nu använder jag en V70 2001 140 hk som brukshink. Kan säga att Saaben slår V70:n på fingrarna i vissa hänseenden.
Senast redigerad av Hegamon 2020-12-31 kl. 20:36.
Citera
2020-12-31, 20:25
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Volvo V70 ser jag dagligen, de något äldre alltså. Saab 9-5 verkar gått upp i rök. Varför? Ja, de rostar och många får oilsludge men är det allt?
En å annan stor nog parkerad i ladugården i tron att ägaren ska bli rik om några år när värdet "tusenfaldigats".

Är bilen rostfri och rak i plåten så kan det nog vara lite vits med att spara inför framtiden men räkna inte med att bli rik på den.
Citera
2020-12-31, 20:28
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
En å annan stor nog parkerad i ladugården i tron att ägaren ska bli rik om några år när värdet "tusenfaldigats".

Jag tror inte att värdet kommer tusenfaldigats på en Saab 9-5 Aero. Däremot tror jag att en sådan bil om 10 år i okej skick kan inbringa 50 000 kr. Det är så jag tänker om min Aero. Men jag bryr mig inte så mycket om pengar och bilar. Det är ett väldigt gissel att tjäna pengar på bilar, lång tid och mycket omkostnader och omvårdnad.

Jag är mest glad ifall jag kan använda min 9-5 Aero som brukis.
Citera
2020-12-31, 20:29
Bannlyst
Använd bilen så klart
Citera
2020-12-31, 20:33
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alima3342
Använd bilen så klart

Ja, det får bli så. Jag kommer använda den som brukshink. Den kommer få starta i ur och skur i Norge och jag kommer köra min 9-5 Aero på grusvägar i Norge. Oj vad bussningar och fjädring kommer få ta stryk. Jag gillar turbo-ljudet på den iaf.

Sedan kommer jag låta den ticka över 30 000 mil. Ja, varför inte 35 000 mil. Kul bil men kan inte samla på allt. Och det är ingen dyrgrip, jag förstår helt vad du menar.
Citera
2020-12-31, 20:42
Medlem
HeddonBorborellos avatar
Tycker jag ser 9-5or i parti och minut, antingen beror det på perception eller så bor vi i helt olika delar av sverige.

Biopowermodellerna kommer hålla värdet, dom är värda att hålla kvar i trafik pga att dom går att köra på etanol.
Citera
2020-12-31, 20:46
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeddonBorborello
Tycker jag ser 9-5or i parti och minut, antingen beror det på perception eller så bor vi i helt olika delar av sverige.

Biopowermodellerna kommer hålla värdet, dom är värda att hålla kvar i trafik pga att dom går att köra på etanol.

Ja det är kul, för min är konventerad för 100% etanol. Jag kanske överdriver och är korkad. Jag bor i Södra Sverige. Jag ska prova räkna Saab 9-5: or jag ser varje dag så blir det kanske bättre.

Edit: Jag är korkad igen. Du menar så klart biopowermodellerna och inte hemma-konverterade modeller.
Senast redigerad av Hegamon 2020-12-31 kl. 21:42.
Citera
2020-12-31, 21:00
Medlem
KansasCityFagots avatar
En Saab 99 Turbo får man en smärre förmögenhet för idag om den är i fint skick. En Saab 900 Turbo är också värd en del pengar. Frågan är om en nyare Saab med 99 % Opel i kommer få samma framgång.
Citera
2020-12-31, 21:00
Medlem
Spara den,

Vem kubde ana att alla jävla 240 740 940 osv skulle bli så otroligt dyra idag

Minst 10 tusen för en besiktigad
Citera
2020-12-31, 21:08
Medlem
FarangDingDongs avatar
SAAB kommer aldrig att säljas för stora pengar (undataget nå'n specialare). Ironiskt nog måste ett märke sålt i stora upplagor för att hamna där, typ Volkswagen, Chevrolet, Amercian Ford. Alternativt varit exklusivt och föremål för mångas drömmar, tänk Ferrari, Maserati, Bugatti.

Kort sagt vill du tjäna på svenskt, spara Vovlo, sålde bra här, men ta en modell som många drömde om (Sverige är litet så här måste vi kombinera volym med drömmar.).

Jag rekommenderar dig en PV Sport eller en Amazon 123 GT. Okey måste du spara en SAAB ta då en 850 GT.
Citera
2020-12-31, 21:09
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon

Som bonusfråga så undrar jag detta: Jag har en ganska fin Saab 9-5 Aero 250 hk som gått 29 000 mil. Ska jag använda den som brukshink eller ska jag vårda den som en blivande svensk klassiker? Just nu använder jag en V70 2001 140 hk som brukshink. Kan säga att Saaben slår V70:n på fingrarna i vissa hänseenden.
Det rullar många än men det kommer in många för skrotning, det skrämmande är att många av dom ser riktigt bra ut och vet inte vad felen kan vara på dom
Citera
2020-12-31, 21:28
Medlem
Baalzamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KansasCityFagot
En Saab 99 Turbo får man en smärre förmögenhet för idag om den är i fint skick. En Saab 900 Turbo är också värd en del pengar. Frågan är om en nyare Saab med 99 % Opel i kommer få samma framgång.
Nej precis, de saknar de gamla bilarnas äkta charm.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in