2020-12-31, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Den 14:e Maj år 2018 samt under senkvällen blev den då 45 åriga L*na Wesstr*m bragt om sitt liv genom en grov dödsmisshandel bakom ett högt bullerplank nära angränsande till ett stort bostadsområde i Nya Hj*rsta.

Måndagen den 14 Maj 2018 satt LW via sin dator och chattade med sina vänner, klockan 23:21:27 avslutade LW chatten.

Klockan 23:23:43 samma kväll lämnade plötsligt LW sin bostadsrätt för ett ärende.

Från klockan 23:21:27 💻🚫 då LW vid det aktuella tillfället avbröt chatten och fram till klockan 23:23:43 då hon lämnade sin bostadsrätt, förflöt en tid av 2 minuter och 16 sekunder.

Fråga 1. ) Fick LW ett meddelande via sin chatt från någon person som då, inom det snaraste ville träffa LW för någon privat angelägenhet utomhus ? ... eller, fick LW ett SMS från någon via sin mobiltelefon (som hon med största sannolikhet hade bredvid sin dator) och som ville inom det snaraste få träffa LW
utomhus ?

Fråga 2. ) Hade LW tidigare och på förhand under dagen eller kvällen den 14 Maj 2018 bestämt ett möte utomhus med någon person på senkvällen för att diskutera något ?

Fråga 3. ) Kom en person på besök till LW:s bostadsrätt den aktuella kvällen och knackade på och bad att få prata med LW utomhus gällande något speciellt ?

Svar på fråga nr 1 och 3: JA.
På fråga nr 2: NEJ.

Det tror jag.
Senast redigerad av zilvereko 2020-12-31 kl. 18:18.
Citera
2020-12-31, 19:03
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, jag håller med. Han vill förekomma.
Och som du säger, är det ju ett sätt att få reda på folks tankar om honom som den misstänkte och som van att "leda" samtalet till hur de ska tänka och vad de ska "veta".

Valet av brottsplats visar vem han är om han är den skyldige.
Väldigt riskabelt, vilket skulle få de flesta att välja annan plats.

Nu tror jag att det brann lite i knutarna (USA), och att SD verkligen saknar nerver (som han själv uttryckte det). Han kunde inte lura ut Lena i mörkret några längre sträckor eftersom hon hade lill- killen, men kanske också för att hon skulle ha blivit misstänksam om hans beteende plötsligt blivit för på bollen. Tidigare har hon ju fått kräva, hota och tjata till sig en stund.

Det klart att ingen skall dömas ifall det inte finns tillräckliga bevis .
Bättre fria än fälla är ju Sveriges Rikes Lag.
Men det gör så ont att LW var tvungen att sätta livet till
Nu är det notknapparen på tv 2 ,så jag önskar ett gott nytt 2021 till dej notknapparen.
Vi hörs nästa år .
Senast redigerad av landbandy 2020-12-31 kl. 19:06.
Citera
2020-12-31, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Den 14:e Maj år 2018 samt under senkvällen blev den då 45 åriga L*na Wesstr*m bragt om sitt liv genom en grov dödsmisshandel bakom ett högt bullerplank nära angränsande till ett stort bostadsområde i Nya Hj*rsta.

Måndagen den 14 Maj 2018 satt LW via sin dator och chattade med sina vänner, klockan 23:21:27 avslutade LW chatten.

Klockan 23:23:43 samma kväll lämnade plötsligt LW sin bostadsrätt för ett ärende.

Från klockan 23:21:27 💻🚫 då LW vid det aktuella tillfället avbröt chatten och fram till klockan 23:23:43 då hon lämnade sin bostadsrätt, förflöt en tid av 2 minuter och 16 sekunder.

Fråga 1. ) Fick LW ett meddelande via sin chatt från någon person som då, inom det snaraste ville träffa LW för någon privat angelägenhet utomhus ? ... eller, fick LW ett SMS från någon via sin mobiltelefon (som hon med största sannolikhet hade bredvid sin dator) och som ville inom det snaraste få träffa LW
utomhus ?

Fråga 2. ) Hade LW tidigare och på förhand under dagen eller kvällen den 14 Maj 2018 bestämt ett möte utomhus med någon person på senkvällen för att diskutera något ?

Fråga 3. ) Kom en person på besök till LW:s bostadsrätt den aktuella kvällen och knackade på och bad att få prata med LW utomhus gällande något speciellt ?
1) Ja. 2) Nej 3) Ingen har hört någon knacka på och vilja komma in.. Tänker jag
Citera
2020-12-31, 20:16
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Det klart att ingen skall dömas ifall det inte finns tillräckliga bevis .
Bättre fria än fälla är ju Sveriges Rikes Lag.
Men det gör så ont att LW var tvungen att sätta livet till
Nu är det notknapparen på tv 2 ,så jag önskar ett gott nytt 2021 till dej notknapparen.
Vi hörs nästa år .

Ja, så känner jag också.
Därför hoppas jag att åklagarna får ihop det tydligt och klart till HR så att inga nya missförstånd kan uppstå eller att rena felaktiga slutsatser dras. Jag har ingen erfarenhet av rättegångar (en skam kan jag känna nu efter att ha följt några fall), men det känns som att det här fallet är ovanligt "knepigt".

Det är en icke kriminell misstänkt som på många sätt har agerat som många kriminella brukar göra med hemliga plattformar och ett hemligt liv. Men här är hemligheterna inte mot rättssamhället, utan ett dubbelliv med hemligheter mot den egna hustrun, familjen och vännerna. De medel som har använts är däremot kanske inte unika, men unika i det sammanhang mgm och offret levt i.

Vad var det Lena sa själv: uppfinningsrikedomen är stor.

Ja, den har vi fått se på. I inlägg har vi fått se på hur snillrik (men lömskt) han försöker få Lena del i en komplott för att allt ska verka trovärdigare.

Jag hoppas att han snavar på målsnöret då, för om man r för snillrik, då kan det slå tillbaka.

Från överklagan:

"Uppspelning av del av ljudinspelning (ca 3 min motsvarande rad 12 sid 207 till
rad 4 sid 210 i utskrift av förhör, förhörsbilaga 2A, del 1) från förhör med
Stefan Davidsson under förundersökningen den 30 maj 2018 utvisande att
förhörsledaren under förhöret inte vilselett Stefan Davidsson att lämna
uppgifter om att han befunnit sig i närheten av brottsplatsen i närtid till
gärningen, vilket Stefan Davidsson har påstått, till styrkande av att Stefan
Davidsson är gärningsman. Del av det som ska spelas upp är redan uppläst vid
tingsrätten och åberopat som skriftlig bevisning. Ljudinspelningen medtas av
åklagaren till förhandlingen.
"

Om man är beredd att gå lite för långt, genom att lappa en lögn med en ny, då kan det gå till så att det straffar sig själv. Här är SD motbevisad.

SD har inte blivit lurad att gå i en fälla att berätta om att han cyklat vid mordplatsen vid mordtillfället!
Den har han på helt egen hand konstruerat för att täcka något som han är orolig för.
Pinsamt att han sedan i TR sitter och då kommer på (allt annat har han glömt för det var ju så länge sedan) att han fixade växlarna veckan/veckorna innan mordet. Det har han förstått när han läst FUP (liksom alt annat).

Det kommer att stå klart för HR om detta läggs upp på rätt sätt, att SDs minne av vad han pysslade med under mordnatten endast är klart för honom när han läst FUP två år senare. Det låter inte trovärdigt, när han redan timmar efter mordet är på polisstationen i förhör.

Gott Nytt år till Dig med och jag tänker alldeles särskilt på Lenas anhöriga ikväll!
Citera
2020-12-31, 23:51
Medlem
Gott Nytt År
Hoppas Lenas närmaste får upprättelse snart.
Hon var en fantastisk Mamma, någon bestämde sig för att ta hennes liv.
Det är inte rätt.
Förtjänar inte Lenas barn och familj att få veta vad som hände?
Att leva med vetskapen av att ha dödat en annan människa kan inte vara lätt.
Ännu svårare måste det vara att leva i gärningsmannens närhet, oviss vad som skett.
Bara en person vet, nämligen gärningsmannen själv.
Annars så säger man väl att bara två vet, om man nu är oskyldig.
Inte någon gång har han sagt att han är oskyldig. Att det är fel.
Citera
2021-01-01, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Gott Nytt År
Hoppas Lenas närmaste får upprättelse snart.
Hon var en fantastisk Mamma, någon bestämde sig för att ta hennes liv.
Det är inte rätt.
Förtjänar inte Lenas barn och familj att få veta vad som hände?
Att leva med vetskapen av att ha dödat en annan människa kan inte vara lätt.
Ännu svårare måste det vara att leva i gärningsmannens närhet, oviss vad som skett.
Bara en person vet, nämligen gärningsmannen själv.
Annars så säger man väl att bara två vet, om man nu är oskyldig.
Inte någon gång har han sagt att han är oskyldig. Att det är fel.
Om man är oskyldig vet mer än två det.Han måste inte säga något.
Citera
2021-01-01, 01:39
Medlem
Gott Nytt År till alla. Precis alla.

Nu väntar vi bara på att även LWs barn får det genom att mordet klaras upp i HR. Även om sorg och saknad sitter kvar. Barn, föräldrar, syskon och vänner måste få upprättelse och LW vila i sin grav.

Visst är det 7e april det drar igång i HR? Mördaren måste avslöjas, överbevisas och få sitt straff.

17 slag mot huvud och ansikte tyder på raseri, att LW och mördaren kände varandra. Inte ofta en för offret okänd gärningsperson hugger och slår i den omfattningen. Kanske om det vore ett sadistiska sexualmord, men det var det inte. Lena blev inte våldtagen. Men mordet tyder på ett mycket starkt hat.
Citera
2021-01-01, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Ibland har jag varit inne på samma tankar. Tingsrätten kanske tyckte att åklagarens slutplädering var lite lam och oklar. För att få henne att skärpa till sig så frikände TR med förhoppningen om att hon gör bättre ifrån sig i Hovrätten.

Frikännandet kan kanske göra åklagaren lite mer på hugget än hon hade varit om Tingsrätten hade fällt honom.

Det fanns ju en del personer i tråden som helt naivt trodde att hon inte skulle överklaga.
Istället kanske hon blev mer taggad av kritiken i domen.

Vi får hoppas på det.
Ang det fetade:
När du nu efteråt läser vad du skrev, ser du med andra ögon på innebörden av det som det skrivna signalerar?

För det du skriver är ju ett minst sagt udda antagande vad gäller svensk rättsskipning:
En svensk TR skulle alltså försöka "boosta" en svensk åklagare till att försöka göra bättre ifrån sig i en kommande HR-förhandling genom att fria en åtalad?!

Det konspiratoriska tänkandet(?) leder tyvärr till årets första sådan här =>

Edit: Har du ens läst den friande domen?
Citera
2021-01-01, 09:58
Medlem
7.2PaRichterskalans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Ang det fetade:
När du nu efteråt läser vad du skrev, ser du med andra ögon på innebörden av det som det skrivna signalerar?

För det du skriver är ju ett minst sagt udda antagande vad gäller svensk rättsskipning:
En svensk TR skulle alltså försöka "boosta" en svensk åklagare till att försöka göra bättre ifrån sig i en kommande HR-förhandling genom att fria en åtalad?!

Det konspiratoriska tänkandet(?) leder tyvärr till årets första sådan här =>

Edit: Har du ens läst den friande domen?
Kan bara hålla med dig då TR på inget sätt är en lekstuga där man låter personliga tankar/ageranden ta över.
Senast redigerad av 7.2PaRichterskalan 2021-01-01 kl. 10:30.
Citera
2021-01-01, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag tror faktiskt inte det. Någon sa till honom att "om du har bevis på att du är oskyldig så får du ju berätta det för polisen. Och SD svarade att det inte var hans jobb att bevisa sin oskuld. En oskyldig människa gör precis allt för att plocka fram de bevis som finns. SD satt inlåst i sju månader med armarna i kors. Och blåljög.

Ja det hade han säkert gjort. Öppnat upp lite mer konton och sånt. Tänkte mest på dagarna efter mordet.
Hade han varit oskyldig så tror jag ändå inte han varit ute i skog och mark och letat. Han hade rätt mycket fokus på drömresan med drömkvinnan.

Jämför man med JG så är de väldigt olika som personer. JG växlade upp och verkar annars vara en person som har känslorna utanpå kroppen. SD som oskyldig hade nog fortsatt gullat med HD än att engagera sig i letandet.

Finns ju också en aspekt som är att han var/är självförvållad paria hos UW som samordnade sökandet förutom polisen då.
Kanske vi sett nåt mer sms men att tro att SD som oskyldig kopplat nåt grepp där i början är nog att ha missuppfattat hur han funkar. Han hade inte fått vara den samordnande, kvarterspolisen nummer 1, osv så han struntade i det.

Så osjälvisk som hans vänner och svärföräldrar ville få honom till tror jag beror på hans narcissism. Han älskar att vara hyllad som den som fixar alla problem.
Men resan och polisens förhör gör att man bara kan anslysera några timmar där på dagen. På morgonen kan hon ju bara ha fått en fix idé och lämnat hemmet nån timme så det ”skarpa” tidsutrymmet då han borde varit mer proaktiv är rätt litet. Som han själv menar så satt han ju faktiskt hos polisen och ”hjälpte till” redan vid lunchtid så det är svårt att utvärdera hur han borde agerat då han väl dessutom hade möte på morgonen. Tog nog några timmar där för många vänner att fatta att hon verkligen var försvunnen på riktigt.

Men sen rent generellt så beter han sig inte som en oskyldig gör. Han fnissar ju till när han delges mordmisstanken... Billy från tråden om advokatskjutningen hade lång harang om hur bisarrt det var med anklagelsen. SD bara tar den och fortsätter svara på frågor som om det inte vore nånting. Eller så fick han nåt delgivet utanför förhöret innan så ”chocken” redan lagt sig?
Senast redigerad av Avel 2021-01-01 kl. 11:57.
Citera
2021-01-01, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Jag tror att det kan vara ett sätt att psykologiskt förekomma både polis och vänner osv. Bättre att så fröet först och på så vis också styra vännernas tankar om honom?
Han jobbar lite tvärtom. Likaså valet av mordplatsen: Varför i sitt eget bostadsområde? Känns logiskt sett lite orimligt i de flestas ögon, kanske? (Om nu SD verkligen är den skyldige.)

Från det ena till det andra: Hoppas inte den där journalisten släppt hundbenet. Han gjorde ju en hel del undersökningar gällande ishacka och grejer. Vore ju guld om han knåpade i hop en dokumentär om mordet på LW om man nu inte lyckas få tag i GM. Är inte SD GM, så borde det ju gynna honom också?

Ja frågan är hur han hade kunnat genomföra mordet utan att bli huvudmisstänkt? Jag tror att han såg LW som ett problem men inte hade nån master plan för mord men att det blev ett bråk där vid planket med dödlig utgång.
Baserat just på att varje normal människa fattat att man skulle bli misstänkt samma dag det uppdagades att hon var borta. Men nu är han ju långt ifrån normal har jag förstått.

Jag var själv inne på isyxa nångång men släppte idén rätt snabbt när man läst in sig lite mer på SD. Märkligt att den här journalisten satsade så mycket på isyxa. Ett helt orimligt tillhygge i sammanhanget. Både vad gäller skadorna och SD:s klättervanor. Isklättring är väldigt avancerad klättring. Framgår av SD och HD:s klätterutrustning att en isyxa skulle ha stuckit ut väldigt mycket från övriga prylar. Att skaffa en sån bara för mordet är långsökt då en vanlig hammare är både lämpligare och mer tillgänglig menar jag.

Men helt osugen på att göra dokumentär är han inte...
Citera
2021-01-01, 11:55
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Ja det hade han säkert gjort. Öppnat upp lite mer konton och sånt. Tänkte mest på dagarna efter mordet.
Hade han varit oskyldig så tror jag ändå inte han varit ute i skog och mark och letat. Han hade rätt mycket fokus på drömresan med drömkvinnan.
Jämför man med JG så är de väldigt olika som personer. JG växlade upp och verkar annars vara en person som har känslorna utanpå kroppen. SD som oskyldig hade nog fortsatt gullat med HD än att engagera sig i letandet.
Finns ju också en aspekt som är att han var/är självförvållad paria hos UW som samordnade sökandet förutom polisen då.
Kanske vi sett nåt mer sms men att tro att SD som oskyldig kopplat nåt grepp där i början är nog att ha missuppfattat hur han funkar. Han hade inte fått vara den samordnande, kvarterspolisen nummer 1, osv så han struntade i det. Så osjälvisk som hans vänner och svärföräldrar ville få honom till tror jag beror på hans narcissism. Han älskar att vara hyllad som den som fixar alla problem.
Men resan och polisens förhör gör att man bara kan anslysera några timmar där på dagen. På morgonen kan hon ju bara ha fått en fix idé och lämnat hemmet nån timme så det ”skarpa” tidsutrymmet då han borde varit mer proaktiv är rätt litet. Som han själv menar så satt han ju faktiskt hos polisen och ”hjälpte till” redan vid lunchtid så det är svårt att utvärdera hur han borde agerat då han väl dessutom hade möte på morgonen. Tog nog några timmar där för många vänner att fatta att hon verkligen var försvunnen på riktigt.

Men sen rent generellt så beter han sig inte som en oskyldig gör. Han fnissar ju till när han delges mordmisstanken... Billy från tråden om advokatskjutningen hade lång harang om hur bisarrt det var med anklagelsen. SD bara tar den och fortsätter svara på frågor som om det inte vore nånting. Eller så fick han nåt delgivet utanför förhöret innan så ”chocken” redan lagt sig?

Visst brukar en oskyldig bli mer och mer desperat och arg när den blir ifrågasatt omkring något som den inte har någon delaktighet i ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in