2020-12-30, 16:31
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jahajajahajahaja
Källa?
Föräldrabalken -- och sunt förnuft.

Ingen polis kan komma hem till mig och säga vad barnen skall äta, vilken tid de får vara ute till, när de skall sova osv osv.
Som vårdnadshavare har jag den befogenheten - och många många andra, som en polis inte får göra.

Gällande alkohol så får både jag och polisen ta ifrån en omyndig den -- jag får, däremot får inte polisen, också bjuda en ungdom som står under min vårdnad på alkohol under ordnade former.
Citera
2020-12-30, 16:34
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Exakt. Alltså kan inte barns egendom beslagtas för att betala föräldrars skulder utan de har lika mycket äganderätt över den som vilken vuxen som helst. Och om inte ens en domstol inte kan beslagta barns egendom (det ligger ju någon form av (förenklat) domstolsbeslut bakom en utmätning), varför skulle föräldrar kunna göra det?
Jo, det kan beslagtas - i synnerhet, som jag skrev, om det är den skuldsatte som betalat egendomen.

Varför skulle en förälder inte kunna göra det? Kan du visa lagstöd för det.
Citera
2020-12-30, 16:38
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Poängen med att jag skrev att A och B hade samma livssituation var just detta: då har de samma objektiva gräns för vad som är skadligt för dem. Antingen så lever A:s föräldrar upp till den och B:s föräldrar brister. Då ska socialtjänst ingripa mot/för B. Eller vice versa, och då kan inte A:s föräldrar hävda att deras ingripande skedde för att skydda A mot skada.

Det tror jag inte man kan hävda. A är förstås en lättlurad, litet naiv ung man, medan B är en stabil och vaksam ung kvinna? A:s familj är Kristdemokrater medan B:s famil bekänner sig till någon annan lära... (typ)

Poängen är att alla sådana här åtgärder är kopplade till individer, både juniorerna och föräldrarna. Det är helt OK för vaksamma föräldrar att vara just vaksamma och proaktiva, medan det är fullt möjligt att vara litet mindre vaksam och proaktiv utan att det är fel. Sedan är det ju sällan så att alla ungar är lika "busiga" (eller inte).

Vad är "för mycket" och vad är "för litet" ?

Föräldrar anses (rätt eller fel) känna sina barn, och hemmets regler får de faktiskt sätta utan socialförvaltningen lägger sig i detta (mer än då man passerat ytterlighetsvärdena).
Citera
2020-12-30, 16:39
Medlem
whadeewhoos avatar
Låter som att ts är ett barn som blivit av med sina grejer.
Föräldrar har en plikt att vårda sina barn, hålla dom med mat, kläder, en bostad och se till att de är hela och rena. Om föräldrarna är fattiga och inte har råd med hyran eller elen har dom rätt att sälja barnens märkeskläder för att betala hyran för att en bostad är viktigare än märkeskläder, så länge barnen har kläder.

Föräldrarna har rätt att sälja barnens telefon för att ha råd med försäkringarna eller bilen för att en bil är viktigare än att ett barn har en telefon att spela på.

Barn inser inte hur dyra de är i drift och att trygghet går före mode och vad som är populärt för stunden.
Citera
2020-12-30, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Barn äger rätt att förfoga över de medel de genom eget arbete intjänat därest de uppnått 16 års ålder.

Hur ser det ut med gåvor ifrån andra släktingar t ex julklapp?

Nu menar jag inte i det exemplet som TS tar upp. Men säg att du får en moppe eller bil av din släkting på julafton och du har åldern inne eller snart kommer ha. Ges som gåva till ungdomen 15-17 år. Får rent juridiskt en förälder ta ägodelen och t ex sälja? Eller på annat sätt ta?
Citera
2020-12-30, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chill123
Hur ser det ut med gåvor ifrån andra släktingar t ex julklapp?

Nu menar jag inte i det exemplet som TS tar upp. Men säg att du får en moppe eller bil av din släkting på julafton och du har åldern inne eller snart kommer ha. Ges som gåva till ungdomen 15-17 år. Får rent juridiskt en förälder ta ägodelen och t ex sälja? Eller på annat sätt ta?

Gåva som åtföljs av instruktioner (gåvobrev) att det skall vara enskild egendom bör skydda från dylika åtgärder, men inte grundregeln som gäller de som fyllt 16 och intjänat egna medel.
Citera
2020-12-30, 17:51
Medlem
Citat:
Gåva som åtföljs av instruktioner (gåvobrev) att det skall vara enskild egendom bör skydda från dylika åtgärder

Gäller detta oavsett ålder på barnet?
Citera
2020-12-30, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chill123
Gäller detta oavsett ålder på barnet?
Bör så vara, ja.
Citera
2020-12-30, 17:57
Medlem
Citat:
Bör så vara, ja.

Tack för svar.
Citera
2020-12-30, 18:17
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lamia11
Hur är det om ungen har sommarjobbat och tjänat ihop enga pengar och köper en telefon för dessa. Har föräldrarna rätt att ta den som straff?

Ja om barnet är under 16 år inte efter 16
Citera
2020-12-30, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det där reglerar hur staten skall förhålla sig till barn - samt skall "grym" läsas ihop med bestraffning också.
I Sverige (i hela världen) kan staten bestraffa barn så snart de uppnått straffmyndig ålder - i Sverige är det 15 år, de är juridiskt barn tills de är 18. Däremot får det inte handla om en grym bestraffning. Sen kan man givetvis diskutera om inte sluten ungdomsvård är grym. Tillåten är den.

Tänkte mest på att föräldrar inte får bestraffa barnen. En stat får bestraffa,
Citera
2020-12-30, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Tänkte mest på att föräldrar inte får bestraffa barnen. En stat får bestraffa,

Föräldrar får helt klart bestraffa sina barn, man får dock inte använda våld eller låsa in barnen.
Att förhindra aktiviteter och beslagta leksaker eller datorer, mobiler eller liknande är fullt lagligt.

Även när det kommer till enskild egendom och egendom inskaffad med egna medel skulle ingen domstol anse det som brottsligt vid ett tillfälligt beslag i uppfostringssyfte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in