2021-01-05, 08:53
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conam
Stopp o belägg! Rör det sig om så stora belopp så har nog det ingen betydelse, frågan vad jag förstår handlar om WT som istället för att uppfostra ungen skriker och gapar och när inte det funkar bestraffas ungen genom tex ta ifrån denne mobilen.

Kanske överraskande, det går troligen bra.l

Sanktioner mot dåligt barn-beteende kan se litet olika ut, men att dra in förmåner är ganska vanligt. Att ha mobiltelefon är ofta en sådan förmån.
Citera
2021-01-05, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Tänkte mest på att föräldrar inte får bestraffa barnen. En stat får bestraffa,
Många verkar ha svårt att inse att ord betyder olika saker. Ordet bestraffa har i detta fall två innebörder, en juridisk och en allmän. Den juridiska är upp till staten att sköta, den allmänna är upp till vårdnadshavare eller annan vuxen att hantera. Att inte kunna hålla isär detta skapar en del förvirring - som hänvisning till barnkonventioner med mera.
Föräldrar får bestraffa sin barn - det kallas uppfostran - inom roliga gränser.
Klart du inte får sätta ungen på vatten och bröd i fyra månader, men du får ta bort lördagsgodis och efterrätter i fyra månader så länge du ger barnet anständig mat i övrigt.
Du får också beslagta leksaker och datorer så länge det är rimligt. Frågan är var gränsen rimligt går. Det är primärt inte en polisiär fråga utan en fråga för socialen. Får man ta samtliga barnets leksaker - vet inte, men rimligtvis nej. Får man ta ifrån dem en leksak som man anser utgöra ett "problem" (säg något som ger ifrån sig ljud vilket kan driva en förälder till vansinne) svar Johan Adam. För man konfiskera en dator eller padda för att det blir för mycket skärmtid - svar Johan Adam. Det är inte ett "straff" i juridiks mening utan en åtgärd i syfte att uppfostra.
Citera
2021-01-05, 09:41
Medlem
Willy-45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Får man bestraffa barn?
Är inte barnkonventionen lag i Sverige?

Punkt 37 i barnkonventionen
Intressant.
Så när gulliga 15-åringar ( eller för den delen 12-14-åringar?) rånar andra barn, på t ex mobiltelefon, ska de inte på något sätt bestraffas?
Införandet av FN.s barnkonvention som lag är en katastrof för och i Sverige!
Alla "barn" är inte änglar, även om föräldrarna anser det.
Citera
2021-01-05, 09:50
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Willy-45
Intressant.
Så när gulliga 15-åringar ( eller för den delen 12-14-åringar?) rånar andra barn, på t ex mobiltelefon, ska de inte på något sätt bestraffas?
Införandet av FN.s barnkonvention som lag är en katastrof för och i Sverige!
Alla "barn" är inte änglar, även om föräldrarna anser det.
Artikel 37 av Barnkonventionen säger visserligen att "Barn ska inte utsättas för tortyr, annan grym behandling, bestraffning eller dödsstraff." Ordet "bestraffning" ska däremot tolkas ejusdem generis ("av samma slag"). Det betyder med andra ord att Barnkonventionen inte förbjuder all slags bestraffning, utan bara sådan slags bestraffning som går att likställa med tortyr, dödsstraff, eller annan grym behandling.
Citera
2021-01-06, 16:03
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Nej, jag förstår (att du inte förstår). Men min poäng är att vårdnadshavare har spelrum för ganska ingripande åtgärder, om de sker för barnets bästa.
Ja det tror jag ingen i tråden har sagt emot så jag är inte säker på att du förstår det du tror att du förstår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in