2020-12-30, 15:27
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Hade han överlevt ifall han burit mask menar du?
Sedan FFP2/3 andningsskydd blev tillgängliga på marknaden för vanliga personer så har jag alltid burit dem när jag har befunnit mig inomhus i små slutna atmosfärer.

De flesta personer som har en IQ över genomsnittet (och som har råd) har gjort samma sak får jag anta.

Gissningsvis så har ungefär hälften av skribenterna i denna tråden en IQ under 100, och många av dem har antagligen inte gjort det.

Det är inte orimligt att anta att den här personen fortfarande hade levt om han också gjort detta.
Citera
Medlem
Gammaray68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Nu har vi bokat en kortvecka i Sälen mellan sportlov och påsk, känns bra att få klart för sig att det är att betrakta som "en nödvändig resa".

Precis, våran landsfader tillika hovnarr sätter standarden. Så länge aktiviteten är planerad så är det bara att köra. Vi blir 18 pers imorgon.
Gott nytt!
Citera
Medlem
SodaFointains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Man undrar vad det är för människor som flyger. Jag har egentligen inget emot att folk reser, men då skall de åtminstone testas vid ankomst, helst sitta i karantän några dagar innan test.
Ja de införde test nu till england. Jo jag reser hade tänkt dra till london i maj funderade på i mars men sen kom corona.
Citera
2020-12-30, 15:29
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Nej det märktes inte i somras(i corona statistiken) , det var ju precis det du själv höll med om att till och med en 7-åring fattar. .

Hur det blir nu i vinter, efter jullovet återstår att se.

Stägning av förskola /grundskola är fullständigt suboptimalt, det fattade FHM tidigt, föredömligt.

Smittspridningen sjönk till nära noll i somras. Har du redan glömt bort? Tyvärr är det så att FHM länge har underskattat skolans betydelse i smittspridningen. En viss omsvängning märktes dock i november, då de tyckte att gymnasiet skulle gå över till distansundervisning. I deras senaste rapport framgår också tydligt att grundskolan är den institution i samhället, där det förekommer mest smittspridning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prismatix
"Sverige kräver negativt covidtest för inresa från Storbritannien"

De verkar inte fatta hur en pandemic fungerar över huvud taget. Virus uppstår inte samma sekund som de hittas, mutationen i GB har självklart redan fått fäste i svergie. Man testar inte personer från en viss region flera veckor efter något sådant här uppdagats. Även samma dygn är egentligen för sent, nu kan man lika gärna skita i det. Varför har vi inte krav på att ALLA som tar sig in i landet skall vara negativa, oavsett var de kommer från? Har de ens berört mutationen i Sydafrika eller kan vi glädja oss åt samma åtgärder någon gång i mars?

Det hade inte nödvändigt varit försent om de reagerat snabbt OCH smittspårat första förekomsterna i Sverige. Sveriges huvudproblem gällande allt har varit att ingen får tummen ur och tar tag i sakerna förrän det är för sent.
Citera
Medlem
Gammaray68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Själv är jag sugen på att göra alla ansiktsbehandlingar, frisörbesök och shopping som jag avstått i snart ett år!!! Får Stefan köpa reservdelar till rakhyveln så får jag klippa håret på salong.

Jag har seriöst inte varit i en affär förutom mataffären på 9 månader! Och tanken att resa till sälen eller utomlands har inte ens förespeglat mig.

Känner mig ärligt talat lurad.

Du är lurad.
Citera
2020-12-30, 15:32
Avslutad
Citat:
Stägning av förskola /grundskola är fullständigt suboptimalt, det fattade FHM tidigt, föredömligt.

Det börjar snarare komma tecken på att det är helt felaktigt. En journalist vid presskonferensen igår hänvisade till en studie som visade att spridningen var stor och utbrotten många i förskolan och skolan.

Regeringen, ministrarna och folkhälsomyndigheten ljuger dessutom angående skälen, att det skulle handla om smitta. Jag minns mycket tydligt från i mars att anledningen till att inte stänga grundskolan främst var för att en del barn har det svårt. Framför allt invandrarbarn får enormt mycket stryk hemma och får ingen mat hemma då skolmaten är enda målet mat per dag. DET var skälen, även om man nu ljuger och vinklar till att man "haft rätt" om smittospridningen, vilket nu visar sig kunna vara helt fel dessutom.
Citera
2020-12-30, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Sedan FFP2/3 andningsskydd blev tillgängliga på marknaden för vanliga personer så har jag alltid burit dem när jag har befunnit mig inomhus i små slutna atmosfärer.

De flesta personer som har en IQ över genomsnittet (och som har råd) har gjort samma sak får jag anta.

Gissningsvis så har ungefär hälften av skribenterna i denna tråden en IQ under 100, och många av dem har antagligen inte gjort det.

Det är inte orimligt att anta att den här personen fortfarande hade levt om han också gjort detta.

Jag tillhör 99:e percentilen och använder inte något andningsskydd.
Citera
2020-12-30, 15:34
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krimkoll
Jag ser ständigt folk i olika chattar som börjar skrika och grina om att 243 personer "dog i dag". Så jo, det är många som tror siffran gäller senaste dygnet. Kolla kvällstidningarnas chattar så är det återkommande.

Fast å andra sidan är ju inte samtliga det sista dygnets dödsfall med i siffran, utan kommer senare. Så det jämnar nog ut sig.
Citera
2020-12-30, 15:34
Medlem
Citat:
Nej det märktes inte i somras(i corona statistiken) , det var ju precis det du själv höll med om att till och med en 7-åring fattar. .
Hur det blir nu i vinter, efter jullovet återstår att se.
Det finns mejl där Tegnell har skrivit att det bästa sättet att uppnå flockimmunitet är att låta skolorna vara öppna. Han är alltså fullt medveten om att smittan sprids där. Men officiellt har han sagt tvårt om, att skolor inte är drivande i smittspridningen.
FoHM har ända sedan detta började kört med dubbel agenda. Man låtsas att man försöker skydda folket, men egentligen vill man ha smittspridning. Det viktiga är att hålla gränserna öppna och ekonomin igång.
Citera
2020-12-30, 15:35
Medlem
Ny studie på hamstrar visar att bli snittad via luften och aerosoler ger betydligt kraftigare sjukdom jmf med att bli smittad på annat sätt.
Jag kan dra slutsatsen att munskydd ger betydlig bättre skydd än att exempelvis tvätta händerna ( att både använda munskydd ovh tvätta händerna ger nästa slyddet).

https://www.biorxiv.org/content/10.1101/2020.12.28.424565v1
Citera
2020-12-30, 15:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Smittspridningen sjönk till nära noll i somras. Har du redan glömt bort? Tyvärr är det så att FHM länge har underskattat skolans betydelse i smittspridningen. En viss omsvängning märktes dock i november, då de tyckte att gymnasiet skulle gå över till distansundervisning. I deras senaste rapport framgår också tydligt att grundskolan är den institution i samhället, där det förekommer mest smittspridning.

Precis, då finns det ju snarare enormt starka skäl att stänga grundskolan och förmodligen även dagisen. När smittspridningen och utbrotten därifrån är massiva. Det drabbar ju alla vuxna och framför allt äldre som blir svårt sjuka och dör.

Men man skyllde i våras som sagt på att framför allt många invandrarbarn får så enormt mycket stryk hemma och bara får ett mål mat om dagen och det är i skolan. Det har man vetat om i decennier och inte gjort något åt. Man har låtit det vara så och fortsätta så för att inte "stigmatisera" invandringen. Därför kan man inte stänga grundskolan och förskolan nu när det så oerhört väl hade behövts.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in