Citat:
Ursprungligen postat av
LeeVan
Jag avstod att vaccinera mig för årets influensa då dom restriktioner som kommer att bli aktuella kommer att med största sannolikhet pressa ned Re-värdet för influensan till under Ett.
Nej infektioner boostar inte immunförsvaret på det sättet. Det är det där med orsak och verkan .. som lätt kan bli fel.
Jag citerar mig själv ur den här tråden;
Citat:
Postat av OY
Det finns lite(otillräcklig) forskning på om två virus kan motverka varandra, och jag såg en studie från Karolinska där slutsatsen lutar åt att så kan vara fallet. Lite resonemang om hur det i så fall skulle kunna användas för att förhindra epidemi och pandemi, spännande.
Slumpmässigt citat i ämnet som talar för att det kan finnas fördel i vissa lägen att ha dragit på sig ett virus, netdoktor citat;
Man kan ha många virus samtidigt i kroppen men om man nyligen infekterats med exempelvis förkyningsvirus blidar kroppen ett motgift-
interferon- som också kan motverka ett annat virus som försöker ta sig in samtidigt.
Detta relativa skydd mot andra, samtida virusangrepp varar bara kort tid och redan efter någon vecka är man lika mottaglig för nya virusinfektioner igen.
Ponera att coronaviruset får en spridning i Sverige om ett par tre veckor, då kommer det lagom till vår influensasässong, lägg därtill vanlig förkylning, kan vara en faktor som sabbar alla beräkningar som har gjorts i den här tråden.
Tycker att det är riktigt intressant, men det är bara jag.
Enligt den studie (Karolinska, du kan söka där om du vill fortsätta argumentera i frågan.) som jag nämner så finns det tecken på att en virusinfektion faktiskt skulle kunna göra att kroppen är mindre mottaglig för ett nytt virus, och om så är fallet öppnar det eventuellt upp för nya metoder att bekämpa till exempel Covid-19 eller vilket virus det nu kan handla om.
Jag kan inte hjälpa att forskare har studerat ämnet och också fått fram resultat som pekar i en viss riktning, jag är bara budbäraren.