Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Japp. Det finns ett samband mellan skolstängningar och allmän smittspridning. Det märktes tydligt i somras och faktum är att jag tror det kommer märkas snart i den svenska coronastatistiken. Jag räknar med att vi inom 14 dagar kommer att få se lägre antal smittade, mindre sjukhusinläggningar, färre vårdade på IVA och lägre dödstal. Om det nu blir så kommer förstås ansvariga säga att det beror på att man begränsat storleken på samma sällskap vid borden från 8 till 4, samt att man numera inte får dricka på krogen efter kl 20, jämfört med 22 innan. Tror dock att man utan omsvep kan avskriva sådana förklaringar som trams rent ut sagt. Nu har det gått en månad sedan gymnasiet övergick till distansundervisning och grundskolan stängde för 2 veckor sedan. Därför tror jag att vi kommer få se en nedgång i smittan första 14 dagarna i januari. Om nu inte denne effekt äts upp av julshopping m.m., men det tror jag inte den gör. Skolans betydelse är mycket större än Morgon Johanssons och Stefan Löfvens julshopping.
Nej det märktes inte i somras(i corona statistiken) , det var ju precis det du själv höll med om att till och med en 7-åring fattar.

.
Hur det blir nu i vinter, efter jullovet återstår att se.
Stägning av förskola /grundskola är fullständigt suboptimalt, det fattade FHM tidigt, föredömligt.