2020-12-30, 15:19
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Feber, muskelvärk och liknande är ju covidsymtom även om det lika gärna kan vara något annat. Typiska gensvar på kraftigt aktiveratnimmunförsvar ochninte typiskt för Covid är min gissning.

När dom testade vaccinet fick försökspersoner olika doser just för att se vad som händer. Det kanske tom är bra att det händer emellanåt så att man får mer data.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krimkoll
Den skyddar i viss mån, förmodligen betydligt mindre än du tror dock.
Om man använder ett godkänt andningsskydd. Ett sådant som används i vården så är det självklart att det skyddar. Annars skulle det inte gå att jobba med covid-patienter. Inom vården har man ju dessutom närkontakt med patienterna. Sådana munskydd kan till exempel beställas på Apoteket.se.
Citera
Medlem
SodaFointains avatar
Är ju inrese stopp från danmark ändå var det ett plan därifrån på flygradar till arlanda i morse och enligt arlanda.se kommer ett 20.15
Citera
2020-12-30, 15:22
Medlem
Maduros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornhagberg
Oj. Det var specifikt.

Vad är det pålitligt för då vid 15 cykler menar du?

Infektion är kvantitativ. Detektion av coronavirus betyder i praktiken inte så mycket.

Svennebanan B går in och testar sig för att han hört att det är lite kul. Han får minsann ett positivt resultat som visar att någon typ av coronavirus detekterats. Oj nu måste jag isolera mig tänker han. Men i själva verket var han ej sjuk.

Svennebanan A som är sjuk får en false negative och går till jobbet som vanligt.

Lägg därtill opålitligheten hos PCR testet.

https://www.researchgate.net/post/False_positives_SARS_CoV_2_RT-PCR_test

Förstår du problemet med en sådan metodologi på samhällsnivå?

Du kan skicka hur mycket bevis, länkar och teorier du vill - Att tycka rätt väger tyngre.
Citera
Medlem
madchances avatar
Citat:
Dom har dock inte dött senaste 24 timmarna som fortfarande en del tolkar det som.

Vilka då?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SodaFointain
Är ju inrese stopp från danmark ändå var det ett plan därifrån på flygradar till arlanda i morse och enligt arlanda.se kommer ett 20.15
Man undrar vad det är för människor som flyger. Jag har egentligen inget emot att folk reser, men då skall de åtminstone testas vid ankomst, helst sitta i karantän några dagar innan test.
Citera
2020-12-30, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Man bör veta tillräckligt redan nu för att kunna utesluta stora platser utomhus.
Och frågan var inte om det skulle användas utan det faktum att lagförslaget innehåller enormt stora möjligheter att begränsa vår frihet.
Jag tror inte heller det kommer att användas i någon omfattning utan att syftet är rent populistiskt.
Någon marginell restriktion kommer möjligen användas med syfte att kunna säga att dom både instiftat långt gående pandemilagar samt använt dom för att försvara sig mot anklagelser att dom inte agerade.

Badplatser kan bli oerhört trånga på sommaren i storstadsregionerna. Det är också välkänt att smitta kan spridas via badvatten på populära badplatser. Om det gäller covid19-viruset vet man kanske inte men jag tror de har denna lag som mall för den mer permanenta smittskyddslag som de skall utarbeta på sikt. Badplatser är definitivt något att ha med i en sådan.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Om man använder ett godkänt andningsskydd. Ett sådant som används i vården så är det självklart att det skyddar. Annars skulle det inte gå att jobba med covid-patienter. Inom vården har man ju dessutom närkontakt med patienterna. Sådana munskydd kan till exempel beställas på Apoteket.se.

Då står man förvisso inte på en fullsatt buss, utan arbetar frisk, med friska kollegor och EN sjuk patient per tillfälle. Står man i folksamlingar med hög smittospridning i samhället finns det massor av sätt att bli smittad på. Så inte fullt jämförbart.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Japp. Det finns ett samband mellan skolstängningar och allmän smittspridning. Det märktes tydligt i somras och faktum är att jag tror det kommer märkas snart i den svenska coronastatistiken. Jag räknar med att vi inom 14 dagar kommer att få se lägre antal smittade, mindre sjukhusinläggningar, färre vårdade på IVA och lägre dödstal. Om det nu blir så kommer förstås ansvariga säga att det beror på att man begränsat storleken på samma sällskap vid borden från 8 till 4, samt att man numera inte får dricka på krogen efter kl 20, jämfört med 22 innan. Tror dock att man utan omsvep kan avskriva sådana förklaringar som trams rent ut sagt. Nu har det gått en månad sedan gymnasiet övergick till distansundervisning och grundskolan stängde för 2 veckor sedan. Därför tror jag att vi kommer få se en nedgång i smittan första 14 dagarna i januari. Om nu inte denne effekt äts upp av julshopping m.m., men det tror jag inte den gör. Skolans betydelse är mycket större än Morgon Johanssons och Stefan Löfvens julshopping.
Nej det märktes inte i somras(i corona statistiken) , det var ju precis det du själv höll med om att till och med en 7-åring fattar. .

Hur det blir nu i vinter, efter jullovet återstår att se.

Stägning av förskola /grundskola är fullständigt suboptimalt, det fattade FHM tidigt, föredömligt.
Citera
2020-12-30, 15:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Vilka då?

Jag ser ständigt folk i olika chattar som börjar skrika och grina om att 243 personer "dog i dag". Så jo, det är många som tror siffran gäller senaste dygnet. Kolla kvällstidningarnas chattar så är det återkommande.
Citera
2020-12-30, 15:26
Medlem
"Sverige kräver negativt covidtest för inresa från Storbritannien"

De verkar inte fatta hur en pandemic fungerar över huvud taget. Virus uppstår inte samma sekund som de hittas, mutationen i GB har självklart redan fått fäste i svergie. Man testar inte personer från en viss region flera veckor efter något sådant här uppdagats. Även samma dygn är egentligen för sent, nu kan man lika gärna skita i det. Varför har vi inte krav på att ALLA som tar sig in i landet skall vara negativa, oavsett var de kommer från? Har de ens berört mutationen i Sydafrika eller kan vi glädja oss åt samma åtgärder någon gång i mars?
Citera
2020-12-30, 15:27
Medlem
madchances avatar
Citat:
Jag ser ständigt folk i olika chattar som börjar skrika och grina om att 243 personer "dog i dag". Så jo, det är många som tror siffran gäller senaste dygnet. Kolla kvällstidningarnas chattar så är det återkommande.

De uttrycker sig bara slarvigt tror jag, med tanke på att man har tjatat om det här var enda dj-la dag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in