Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-12-30, 10:45
  #541
Avstängd
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Självklart kan man bara ta in varor från Storbritannien tullfritt. Annars skulle ju alla länder kunna skicka varor tullfritt in i EU, via Storbritannien. Så fungerar sådana avtal vanligen. Samma med Norge. De sätter själv sina tullar på det som stannar i landet. De har rätt att förhandla om handelsavtal. De betalar bara 8 miljarder om året till EU. Sverige har i år blivit skyldiga EU runt 400 miljarder. Vi är förbjudna att förhandla om handelsavtal.

Nu slutar Storbritannien att betala men behåller rätten till frihandel. Vi får betala ännu mer.

Sverige blir totalt lurade av att EU godkänner avtalet. Varken Sverige eller Storbritannien skulle betala dessa enorma avgifter till EU vare sig vi vill frihandla eller ha öppna gränser ('inre marknad').

Så nu gömmer sig våra politiker och massmedia mörklägger. Avtalet är en mycket viktig händelse som borde diskuteras intensivt av våra beslutsfattare. Men de kryper. Politikerna är mutade genom lönsamma extraknäck. Ofta från företag som kan få bidrag från de EU-pengar politikerna tagit av oss.

UK hade ett synnerligen intressant undantag förut då varor från Hong Kong var momsbefriade i UK och kunde vidareexporteras inom EU utan att momsen någonsin betalades.

Du har missat hur det fungerar. Det är bara varor som anses producerade inom EU som kan "frihandlas". Vi kallar dessa varugrupp 1.
Importerade varor (till exempel Japanska bilar ihopsatta i UK med för mycket importerade delar) går inte att "frihandla". Vi kallar dessa varugrupp 2.

Varugrupp 1 har efter Brexit en helt ny byråkratisk process som inte fanns innan. Varugrupp 2 en annan som inte heller fanns innan.

Blandar man både varugrupp 1 och 2 i samma lastbil blir det två disparata byråkratiska system som omfattar samma lastbil.

Det kallade jag för "dubbelkrångel".

Dessutom har reglerna för cabotage ändrats för bilar från UK. En speditionsfirma får bara göra en omlastning i EU innan den måste återvända till UK. Innan kunde de köra en slinga och lasta och lossa på flera ställen. Det kommer att drabba speditionsföretag i UK.

Börjar du förstå nu att TS har fel när TS beskriver detta som "Strålande".
Citera
2020-12-30, 10:48
  #542
Medlem
Sinestros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rodimusprime
Den som lever får se, men jag har svårt att tro att det ens kommer komma till en folkomröstning. Många har anmärkt på Camerons misstag att ens hålla en sådan. Skottland kan inte ensidigt förklara sig självständiga. Många EU-länder hade inte erkänt en sådan process, i synnerhet Spanien som har sina egna problem med Katalonien.

Tiden får som sagt utvisa. Merkel har tidigare uttryckt sig positiv till en sådan process har jag för mig. Men det stämmer att Spanien skulle vara mycket negativa.

Kan också tänka mig att det kommer en ny omröstning i UK om återanslutning till EU om en säg 10/15/20 år när de äldre generationerna som röstade igenom utträdet gått ur rullorna. De yngre är mycket upprörda över Brexit och är till stor majoritet för att stanna i EU.
Citera
2020-12-30, 11:01
  #543
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Nu börjar brexit klarna.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/u...raff-om-brexit

Det är 2000 sidor som ska förklaras i media. Men det verkar klart att UK kör på exakt som vanligt när det gäller import och export, varor in och ut påverkas inte av tullar och tariffer. UK-invånare måste ha visum om de vill bosätta sig i EU, men en gissning är att det kommer automatiskt man går bara in på en hemsida. Det finns redan miljoner britter som bor i Frankrike och Spanien t.ex. Britter är inte en börda i EU, britter är en fördel.

Alla EU-medborgare som vill arbeta och bo i UK måste också ha visum. Det innebär att UK kan bestämma att en polack som vill jobba som målare inte får visum. Det bor 100.000-tals polakcer i UK, ett av de avgörande faktorerna för Brexit-Ja.

Gränsen mellan UK och EU blir en vanlig gräns. Dvs UK kan säga nej till tiggare, skicka tillbaka flyktingar till EU om de kommer via EU, och internationella brottsligor kan kontrolleras vid gränsen.

Man noterar med förvåning de hårda orden från EU de senaste åren, "om man vill ha del av EUs marknad så måste man uppfylla kraven på fri rörlighet". Det var tydligen inte sant, UK har nu full tillgång ekonomiskt till EUs inremarknad men också en gräns.

Nu kan andra länder t.ex Sverige direkt kopiera UKs brexit-avtal och på sannolikt 6 månader lämna EU om de vill.

De två största argument jag själv hade för att inte göra en Swexit är att det tar lång tid och att våra EU-beroende företag skulle få tullar. Men så blir det tydligen inte. För mig att alltså valet glasklart nu eftr brexit, Sverige kan lämna EU och kanske istället fokusera samarbetet med de nordiska länderna.

Vad är argumenten för att Sverige är kvar kvar i EU? Kommer denna fråga att finnas med i valet 2022? Vad kommer SD och V att göra med brexit?

Nu tror inte jag att UK kommer att tjäna så mycket på ett Brexit.Det hade varit bättre att liera sig med de nationalistiska krafter som finns inom EU.
Det hade varit bättre om UK hade stannat inom EU och hjälpt, Polen, Ungern med flera att ta över ledarskapet inom EU. Att få EU till att bli det det en gång var tänkt. En hanelsunion, och inget annat.
Nu har Britterna lämnat, vilket jag supergillar. Nu måste Sverige driva igenom ett Svexit.
Bollen är i rullning, Sverige måste lämna EU oavsett priset.
EU har blivit en binnikemask som suger åt sig all näring.
Vi måste lämna EU, oavsett priset. Betala för faan, bara vi slipper Bryssel!
Citera
2020-12-30, 11:07
  #544
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
UK hade ett synnerligen intressant undantag förut då varor från Hong Kong var momsbefriade i UK och kunde vidareexporteras inom EU utan att momsen någonsin betalades.

Du har missat hur det fungerar. Det är bara varor som anses producerade inom EU som kan "frihandlas". Vi kallar dessa varugrupp 1.
Importerade varor (till exempel Japanska bilar ihopsatta i UK med för mycket importerade delar) går inte att "frihandla". Vi kallar dessa varugrupp 2.

Varugrupp 1 har efter Brexit en helt ny byråkratisk process som inte fanns innan. Varugrupp 2 en annan som inte heller fanns innan.

Blandar man både varugrupp 1 och 2 i samma lastbil blir det två disparata byråkratiska system som omfattar samma lastbil.

Det kallade jag för "dubbelkrångel".

Dessutom har reglerna för cabotage ändrats för bilar från UK. En speditionsfirma får bara göra en omlastning i EU innan den måste återvända till UK. Innan kunde de köra en slinga och lasta och lossa på flera ställen. Det kommer att drabba speditionsföretag i UK.

Börjar du förstå nu att TS har fel när TS beskriver detta som "Strålande".
Naturligtvis är det strålande att få fortsätta frihandla och länma till Sverige och andra att betala EU-avgiften.

Skandal att inte Löfven omedelbart kräver samma avtal.
Citera
2020-12-30, 11:08
  #545
Medlem
Vad är det Storbritannien exporterar till EU helt ärligt? Mitt intryck är att London är en stad där man sköter alla bankärenden och domstolar, alltså allt som har med ordet byråkrati att göra.


Jag säger det återigen och kommer alltid att göra det tills jag ligger i graven, Sydeuropa har haft alla chanser i världen och i historien att bli ett rikt land och rikare än övriga europa med tanke på deras väder för skörd, tillgång till havet och dess position att erövra Afrika och Nordamerika.

Hela USA hade kunnat blivit spansktalande idag om de hade en sådan målbild då och även uppmuntra till innovation. Dessvärre har ju katolikerna varit mest konservativ fast Italien har ju haft kända uppfinnare som Leonardo da Vinci. Därmed hade Italien idag kunnat blivit något mer än pizza och sportbilar.

Idag skall liksom ett land som Finland och Sverige född dessa länder som en gång i tiden tillhörde romarriket bland annat. Helt sjukt att få berätta det här om man hade en tidsmaskin 3000 år tillbaka där jag säger åt romarna att barbarerna uppe i nutidens Tyskland kommer att skapa pilmaskin (gevär) och trycka papper samt att de kommer att bli ett eget rike..

Så sjukt det är med EU, alltså tillochmed lilla Island måste föda Spaniens pensionärer!
Citera
2020-12-30, 11:13
  #546
Avstängd
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byzantinsk
1,1 miljoner britter jobbar i finanssektorn. Befolkningen är 66,5 miljoner. Dela med dig av matematiken du använt för att få det till "var 14:e person".

Jag hade sett siffran någonstans. Där vi hittar din siffra på 1.1 miljoner i finanssektorn är underlaget 21 miljoner. (Det blir genomskinligt då du tror att hela befolkningen är anställda.)

Citat:
While the Labour Force Survey (LFS) estimate of self-employment is showing record decreases, the number of employees in employment continues to increase for April to June 2020, with the number of full-time employees reaching a record high of 21.21 million.

21 miljoner / 14 är visserligen 1.5 miljoner, så min siffra är lite fel. Dock har 100.000 jobb redan försvunnit i finanssektorn redan sedan förra året, så något verkar lite dåligt för finanssektorn med Brexit, så vi får se vad det landar i.
Citera
2020-12-30, 11:26
  #547
Medlem
Brexit brexit brexit...
Citera
2020-12-30, 12:32
  #548
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Cabotaget ändras och det blir en hel del mer tulldokument att fylla i. Så att bara köra på som vanligt är inte en riktig beskrivning.
Som jag skrev i ett annat inlägg, exempelvis de stora butikskedjorna i UK verkar vara villiga att ta på sig det extra pappersarbetet utan att höja priserna i UK.

Men visst blir det lite dyrare att leva i UK. Och man slipper ge 100 miljarder till EU. En bra deal.
Citera
2020-12-30, 12:32
  #549
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Writerday
Brexit brexit brexit...
Vilken sång tänker du med den texten? Jag tänker "Hej hå hej hå vi hem från gruvan gå".
Citera
2020-12-30, 12:34
  #550
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av winnertip
Nu tror inte jag att UK kommer att tjäna så mycket på ett Brexit.Det hade varit bättre att liera sig med de nationalistiska krafter som finns inom EU.
Det hade varit bättre om UK hade stannat inom EU och hjälpt, Polen, Ungern med flera att ta över ledarskapet inom EU. Att få EU till att bli det det en gång var tänkt. En hanelsunion, och inget annat.
Nu har Britterna lämnat, vilket jag supergillar. Nu måste Sverige driva igenom ett Svexit.
Bollen är i rullning, Sverige måste lämna EU oavsett priset.
EU har blivit en binnikemask som suger åt sig all näring.
Vi måste lämna EU, oavsett priset. Betala för faan, bara vi slipper Bryssel!
UK försökte i åratal, och hade konkreta förslag som inte var särskilt krävande men som EU alltid tackade nej till. Följt av hotet "Vi EU kommer aldrig att ge UK full tillgång till EUs inre marknad om ni inte samtidigt accepterar fritt inflöde av människor också". Det var det som ledde till Brexit-omröstningen i UK, EUs nej till att UK skulle stanna kvar med ett minimum av förändring.
Citera
2020-12-30, 12:34
  #551
Medlem
Ingenstans nämns nu utträdesavgiften som var hela poängen för EU att fixa ett avtal.

Eftersom avtalslöst utträde gör att man inte kan kräva avgiften.

Har UK skippa den skall Sverige omedelbart också lämna utan avgift och ett bra avtal som nu UK fick.

Allt annat är idiotiskt och korkat som extrem nettogivare i EU.
Citera
2020-12-30, 12:36
  #552
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Ja, UK vann förhandlingarna glasklart. Och något annat var ju inte att vänta. EU fick vika ned sig vad gäller den fria rörligheten för människor, men UK fick behålla tillgången till den EU:s fria marknad. Kan det bli tydligare?

Den tråkiga nyheten är dock att Sverige inte kan räkna med att få lika fina villkor. Dels har vi av tradition usla förhandlare, dels är vi alldeles för små och marginella. EU kommer förhandla skiten ur oss om vi vill lämna.
Ja, vi har världens tamaste och naivaste förhandlare. Men Brexit förenklar ju för oss, den givna bas-lösningen för samtliga länder som vill lämna EU är att kopiera Brexit-avtalet. Även för Swexit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in