Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-05-28, 19:39
  #613
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Till att börja med kunde vi ju använda pengar till oss själva och inte skicka till EU.
Citera
2024-03-29, 04:37
  #614
Medlem
Fr3ak0ut90s avatar
Strålande i början bara antar jag för Storbritannien? Jag hoppas på swexit då jag inte tror vi skulle gå back på det
Citera
2024-03-29, 05:45
  #615
Medlem
Fr3ak0ut90s avatar
Lurar vänsterpartisterna bara till exempel?
https://www.youtube.com/watch?v=0_eS1IX_D2g&t=112s

Citat:
Kasta inte bort din röst!

Sunt förnuft med Gustav
16 mars 2024
Nytt avsnitt av Sunt förnuft med Gustav!

I detta avsnitt förklarar jag varför en röst i EU-valet på något av de etablerade partierna är helt bortkastad. EU kan inte reformeras och svenska Europaparlamentariker utgör färre än tre procent av det totala antalet.
En röst på Alternativ för Sverige kan däremot göra stor skillnad genom att Swexit kommer upp på den politiska dagordningen i vårt land. Om AFS tar mandat kommer vi att ställa EU-pamparna mot väggen och visa svenska folket vad som försiggår nere i Bryssel.

Valfoldrar och valsedlar har anlänt till våra kretsar, och delas nu för fullt. Vårens turnéschema kommer att presenteras inom kort!

Dessutom kommer jag att resa till Amsterdam nästa helg för att delta på Forum voor Democatie (FvD):s kongress. FvD, lett av Thierry Baudet, är ett av AFS samarbetspartier.

Den 9 juni är det val. Rösta för Swexit!
Citera
2024-04-02, 10:59
  #616
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fr3ak0ut90
Strålande i början bara antar jag för Storbritannien? Jag hoppas på swexit då jag inte tror vi skulle gå back på det

De har fått nya jättesnygga blåa pass I UK och måste söka visum om de vill vistas mer än 180 dagar i ett EU-land. Det är en strålande konsekvens av Brexit.

BNP-tillväxten har utvecklat sig sämre än jämförbara länder i EU. Nu har de lågkonjunktur.
De har det högsta skatterycket i UK sedan andra världskriget tack vare Brexit. Gillar man höga skatter är det jättebra.

Tack vare Brexit kan de numera markera sina ölglas med en kronmärkt pintmarkering i UK. Det kunde man innan också, men ingen brydde sig före Brexit!

UK kan nu själva välja när de vill gå tillbaka till imperial meassurements och förkasta det krångliga decimalsystemet för mått och vikt som fransmännen tvingat in dem i.

UK kan nu välja själv när de går över till UK-standard när det gäller elsäkerhet.

Utländska ägare som äger infrastrukturen för vatten, vilket Margret Thatcher fixade till kan nu utan sanktioner släppa ut orenat vatten rakt i floder och hav i UK. Det fick de inte med EU-regler.

UK kan nu importera hormonuppfött kött från Australien som är billigare än UK-producerat kött för att underminera jordbruket i UK. Det var inte tillåtet före Brexit. Gillar man inte lokalproducerat är detta jättebra.

Det finns massor av fördelar med Brexit, men alla verkar gynna andra länder än UK.

Swexit skulle nog bli lika fruktlöst tyvärr.
Citera
2024-04-02, 11:12
  #617
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
De har fått nya jättesnygga blåa pass I UK och måste söka visum om de vill vistas mer än 180 dagar i ett EU-land. Det är en strålande konsekvens av Brexit.

BNP-tillväxten har utvecklat sig sämre än jämförbara länder i EU. Nu har de lågkonjunktur.
De har det högsta skatterycket i UK sedan andra världskriget tack vare Brexit. Gillar man höga skatter är det jättebra.

Tack vare Brexit kan de numera markera sina ölglas med en kronmärkt pintmarkering i UK. Det kunde man innan också, men ingen brydde sig före Brexit!

UK kan nu själva välja när de vill gå tillbaka till imperial meassurements och förkasta det krångliga decimalsystemet för mått och vikt som fransmännen tvingat in dem i.

UK kan nu välja själv när de går över till UK-standard när det gäller elsäkerhet.

Utländska ägare som äger infrastrukturen för vatten, vilket Margret Thatcher fixade till kan nu utan sanktioner släppa ut orenat vatten rakt i floder och hav i UK. Det fick de inte med EU-regler.

UK kan nu importera hormonuppfött kött från Australien som är billigare än UK-producerat kött för att underminera jordbruket i UK. Det var inte tillåtet före Brexit. Gillar man inte lokalproducerat är detta jättebra.

Det finns massor av fördelar med Brexit, men alla verkar gynna andra länder än UK.

Swexit skulle nog bli lika fruktlöst tyvärr.

Jag tror inte ett swexit skulle gynna oss heller om vi inte först ser till att Finland och Danmark går ur samtidigt och att vi fyra nordiska länder går ihop i en ny union där vi faktiskt tänker lite lika. Även om Sverige är stört så är det absolut inte självklart att vi ska ha någon form av ledarroll i detta för med tanke på hur vi trasat söder vårt land så är vi nog fan inte rätt land att leda de andra. Tror jag varken Norge, Finland eller Danmark vill heller.

Det bästa hade nog varit att vi gjort som Norge från början, givit fan att gå med och istället få bestämma hur raka våra gurkor ska vara och allt annat skit som det läggs pengar på inom denna union.
Citera
2024-04-02, 11:26
  #618
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jag tror inte ett swexit skulle gynna oss heller om vi inte först ser till att Finland och Danmark går ur samtidigt och att vi fyra nordiska länder går ihop i en ny union där vi faktiskt tänker lite lika. Även om Sverige är stört så är det absolut inte självklart att vi ska ha någon form av ledarroll i detta för med tanke på hur vi trasat söder vårt land så är vi nog fan inte rätt land att leda de andra. Tror jag varken Norge, Finland eller Danmark vill heller.

Det bästa hade nog varit att vi gjort som Norge från början, givit fan att gå med och istället få bestämma hur raka våra gurkor ska vara och allt annat skit som det läggs pengar på inom denna union.

Jag är också upprörd över att EU bara handlar om hur böjda bananer måste vara. Synd att de inte fokuserar på annat.

Att låta Danmark och Finland ta över och bestämma över oss låter lite som NATO där USA numera bestämmer allt som rör vårt försvar.

Swexit på rätt sätt (mitt sätt) kanske inte är en så dum idé ändå?
Citera
2024-04-02, 13:23
  #619
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jag tror inte ett swexit skulle gynna oss heller om vi inte först ser till att Finland och Danmark går ur samtidigt och att vi fyra nordiska länder går ihop i en ny union där vi faktiskt tänker lite lika. Även om Sverige är stört så är det absolut inte självklart att vi ska ha någon form av ledarroll i detta för med tanke på hur vi trasat söder vårt land så är vi nog fan inte rätt land att leda de andra. Tror jag varken Norge, Finland eller Danmark vill heller.

Det bästa hade nog varit att vi gjort som Norge från början, givit fan att gå med och istället få bestämma hur raka våra gurkor ska vara och allt annat skit som det läggs pengar på inom denna union.

Anledningen till att Norge inte gått med i EU är pga av liknande faktorer som Island, Färöarna och Grönland inte har, dvs hur EU-reglementet begränsar fiskerättigheter. (Totalförbud av valfiske och snäva fiskekvoter). Eftersom dessa länders ekonomi är och har varit så pass beroende av denna näringsverksamhet är också hela kulturen uppbyggd och lutar sig mot det. Därmed skulle ett EU medlemskap snarare bli ett sänke än en tillgång om de inte lyckas förhandla fram ett undantag. Men även ett undantag kan förr eller senare röstas ner och det skulle på sikt kunna leda till att de tvingas ur unionen och genom EU's bitterhet då bli av med de fördelar de redan har genom sina bilaterala avtal med EU.

Nu är ju inte Sverige ett fiskeland i samma utsträckning som Norge och inte ens i närheten av Island, Grönland eller Färöarna och därav blir det meningslöst att försöka jämföra situationen i Sverige med Norge. Däremot är vi fruktansvärt importberoende, i stor grad för att vi gärna vill ha samma saker som på kontinenten, samt att våran kultur sen 1500 talet bygger på kontinental filosofi än Nordisk sådan. Då blir EU-marknaden betydligt billigare och säkrare i ekonomisk mening än för t.ex Norge, samt behåller kulturell kontinuitet för Sverige och dess relation till Tyskland och Frankrike som historiskt sett varit länderna som varit de absolut viktigaste influenserna.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback