Citat:
Ursprungligen postat av
rotebro-conny
Men det är ju med psykologen det krockar. Du kan inte ha en människa från en samhällsklass som ska välja ut människor från en annan samhällsklass som i sin tur i huvudsak ska jobba mot en ännu lägre samhällsklass. Då blir det lilla Jonas och Malin från villaområdet som hon kan identifiera sig med för hela slanten och vad är det att skicka ut på sådana här ärenden.
Polisyrket i yttre tjänst är inget för akademiker. Det är ett jobb för personer som har lite tåga, som har sociala färdigheter att kommunicera i huvudsak med dom i dom lägre samhällsklasser, som själva växt upp ute i förorten och i hyreshusen etc.
Det är ju inga muskelknuttar på 110kg direkt som kommer från Eritrea. Två stabila poliser med batonger ska väl kunna åka ut och bunta ihop en sån kille utan att behöva fundera så enormt mycket på risker.
Nu var inte jag på plats och det är lätt att leka skrivbordscheriff men det är min spontana känsla runt det här.
Fast menar du att snuten fysiskt ska vara inställda på att brotta ner obeväpnade pundarspädisar från Eritrea? Det känns som ett lite väl smalt uppdragskriterium. Så fort tillhyggen är inblandade eller hot tillkommer så ändras situationen, oavsett rasprofil på MGP.
Jag ser det som rätt enkelt. Om du inte är dum i huvudet hotar du inte någon som har rätt att bruka våld för att förhindra brott, hot eller eskalering av hot. Om en polis eller militärpolis i tjänst säger åt dig att stanna så gör du det (alternativt så ser du till att din son med Down's inte kan smita ut för att leka krig om nätterna). Dessutom har alla rätt till nödvärn - även poliser i tjänst. Bevisbördan får redas ut vid ett senare tillfälle.