Citat:
Ursprungligen postat av
kontantkonungen
Hur är det med skadestånden? Betalas dessa till brottsoffren med en avbetalningsplan, till brottsofferjouren med en avbetalningsplan eller till kronofogden?
Inkomsterna bör ju öka nu i december när det fjärde barnet ska komma (barnbidrag för 4 ungar inklusive flerbarnstillägg är 6740kr/mån) och därmed borde väl avbetalningstakten kunna öka?!
Jag utgår tyvärr från att alla skadestånd inte är betalda ännu..
Brottsofferjouren har inget med sådana här saker att göra, antagligen menar du Brottsoffermyndigheten. Jag tvivlar på att något av brottsoffren har fått ersättning av den sistnämnda. De ersätter i första hand brottsoffer som fått personskador.
Man får väl hoppas att alla brottsoffer i detta fall har vänt sig till Kronofogden för indrivning av utdömt skadestånd. Troligen har samtliga fått besked om att Catrin saknar utmätningsbara tillgångar. Jag
tror* att brottsofffren måste förnya sina krav via Kfm med jämna mellanrum och att det annars inträder preskription till slut. Frågan är om samtliga brottsoffer orkar hålla på med det. Risken finns väl att Catrin till slut har noll i skuldsaldo hos Kfm.
* Detta kan vara feluppfattat av mig.