2020-12-28, 15:20
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Det gick lite fort när jag skulle diffa med siffrorna från i onsdags. Jag har uppdaterat nu.

Det är svårt att dra några stora slutsatser av dagens siffror från Stockholm. Jag förmodar testningen de senaste fem dagarna legat på låg nivå.

Ja, svårt att säga. Dröjer väl till imorgon innan vi har nya siffror.
Citera
2020-12-28, 15:20
Medlem
Antalet inlagda ökar i Skåne.

450 (26:e)
457 (27:e)
482 (28:e)

https://www.skane.se/digitala-rapporter/lagesbild-covid-19-i-skane/inledning/
Citera
2020-12-28, 15:21
Medlem
berenpxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Är lagen alltså utformad så att den enbart gäller dessa tre sjukdomar? I så fall gäller den ju inte covid19.
Eller är de avsedda att utgöra exempel på sjukdomar som är samhällsfarliga. Covid19 borde ju kunna jämställas med SARS och därmed skulle lagen gälla.

Vilket är det?

Covid-19 inkluderades i Prop. 2019/20:144
https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/proposition/2020/04/prop.-201920144/

Covid-19 är både allmänfarlig och samhällsfarlig - såsom ebola, SARS och smittkoppor.

Samhällsfarliga sjukdomar

–covid-19
–infektion med ebolavirus (en viral hemorragisk feber)
–smittkoppor
–svår akut respiratorisk sjukdom (SARS)
Senast redigerad av berenpxx 2020-12-28 kl. 15:25.
Citera
2020-12-28, 15:22
Medlem
Sooks avatar
Lite intressant från danmark (tycker jag).

Der er testet 63.033 personer, hvor 8.865 er førstegangstestet.

Alltså testas massa jättemånga gånger om bara ca 9000 är förstagångstestade. Ändå får de en procent på 3,9% smittade. Det är klart att procenten är låg om 54000 av 63000 redan testats tidigare...
Citera
2020-12-28, 15:23
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Har lika många kunnat testa sig under julhelgen då?
Jag hade hellre sett hur stor andel som är smittade av de provtagna.
Hittar inget sånt i din länk.
Nej, läste att man skulle dra ner på testkapaciteten över jul och nyår så att färre smittade upptäcks nu är inte så konstigt.
Citera
2020-12-28, 15:24
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sitkin
Ni har ropat varg sen i början av pandemin. Tror inte din våta dröm går i uppfyllelse nu.

Talesättet "man ska inte ropa varg" handlar om att inte varna i onödan. Det är helt irrelevant att hänvisa till talesättet "man ska inte ropa varg", efter att vargen har angripit.

Just nu härjar vargen för fullt. Folk har samlats för att bekämpa vargen. Och där står du och predikar "man ska inte ropa varg".

Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
De som har symptom ska inte ens befinna sig där.
...
Citat:
Fast det argumentet är ju helt stenålders nu när vi vet att skiten smittar även från personer som inte ens vet att de har sjukdomen och är symptomfria, samt att det smittar under inkubationstiden också.

"Nu" när vi vet? Det har länge varit känt att Covid-19 smittar innan man får symtom, och ibland utan symtom. Det varnades för osynlig smittspridning redan i februari. I början av april redovisades i tysk radio hur mycket av smittspridningen som sker innan symtom.

I Sverige, så stod Anders Tegnell och ljög för svenska folket om smittspridning utan symtom. Det var inte ett misstag, eftersom sanningen var känd utanför Sverige. Det var en medveten lögn från Anders Tegnell.
Citera
2020-12-28, 15:25
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Om man vaccinerar riskgrupper först borde väl dödstalen och allvarligt sjuka gå ner tidigare än mars april och då blir ju smittspridningen totalt sett ett mindre problem.
Nu glömms alla långtidssjuka bort igen.

En sökning på covid + långtidssjuka.
Citera
Medlem
Citat:
Fast det argumentet är ju helt stenålders nu när vi vet att skiten smittar även från personer som inte ens vet att de har sjukdomen och är symptomfria, samt att det smittar under inkubationstiden också.

Noteringen var utifrån uttalandet i länken. Att munskydd ska användas av dem som är smittade och har symptom. Möjligen då "hemma" men definitivt inte på jobbet.
Citera
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Glöm inte de 100 000 till 200 000 långtidssjuka!
Glöm inte att det finns barn och ungdomar som varit sjuka sedan i mars!

En sökning på covid + långtidssjuka.

100 000-200 000 långtidssjuka skriver du.
Källa på det eller är det din vetenskapliga uppskattning?
Varannan konstaterat smittad är med andra ord är långtidssjuk.
Konstigt jag känner endast en person med långtidsymptom (smakproblem) och då känner jag säkerligen närmare 50 smittade på olika långt håll.
5 st bara i närmsta familjen och över 10 st runt arbetet.
Enligt dig borde det väl vara minst 25 av dom som har långtidsymptom....
Citera
2020-12-28, 15:26
Medlem
okok1s avatar
Hur många % dör egentligen av influensa? Falsk positiv + influensa = covid!!!!!!
Citera
2020-12-28, 15:28
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Lite intressant från danmark (tycker jag).

Der er testet 63.033 personer, hvor 8.865 er førstegangstestet.

Alltså testas massa jättemånga gånger om bara ca 9000 är förstagångstestade. Ändå får de en procent på 3,9% smittade. Det är klart att procenten är låg om 54000 av 63000 redan testats tidigare...
Njae!
Varje gång man testar sig är ju ett nytt testtillfälle så under förutsättning att man inte testar negativt och sedan sätter sig i karantän till nästa gång man testar sig så sämmer inte ditt antagande.
Citera
2020-12-28, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Talesättet "man ska inte ropa varg" handlar om att inte varna i onödan. Det är helt irrelevant att hänvisa till talesättet "man ska inte ropa varg", efter att vargen har angripit.

Just nu härjar vargen för fullt. Folk har samlats för att bekämpa vargen. Och där står du och predikar "man ska inte ropa varg".

"Nu" när vi vet? Det har länge varit känt att Covid-19 smittar innan man får symtom, och ibland utan symtom. Det varnades för osynlig smittspridning redan i februari. I början av april redovisades i tysk radio hur mycket av smittspridningen som sker innan symtom.

I Sverige, så stod Anders Tegnell och ljög för svenska folket om smittspridning utan symtom. Det var inte ett misstag, eftersom sanningen var känd utanför Sverige. Det var en medveten lögn från Anders Tegnell.

Notera vad det stod i länken och vad jag svarade an på.

"Endast personer med symptom och som är smittsamma använder munskydd. Men jag är ju jättefrisk" (hihihi -bimboskratt)."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in