2020-12-28, 15:06
Medlem
Madagascars avatar
Stockholm har precis uppdaterat sina siffror sedan 23e dec:

https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-halsa-och-vard/2020/12/28-december-dagslage-covid-19/
https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-halsa-och-vard/2020/12/23-december-dagslage-covid-19/

5168 nya fall

36 nya dödsfall

4 fler på IVA och sjukhus
Senast redigerad av Madagascar 2020-12-28 kl. 15:13.
Citera
2020-12-28, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Detta är gissningsvis ett resultat av att FHM har stigmatiserat munskyddsanvändning. Den här personen som administrerar vaccinationen känner naturligtvis att hon har gjort något jättebra. Hon ser så nöjd ut.

"Endast personer med symptom och som är smittsamma använder munskydd. Men jag är ju jättefrisk" (hihihi -bimboskratt).

Fy fan säger jag bara. Och FHM bär ytterst ansvaret för dessa inkompetenta rekommendationer, som går emot det WHO har sagt.

De som har symptom ska inte ens befinna sig där.

För övrigt finns det studier på att visir skyddar bra mot spridning av aerosoler.

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.11.23.20237149v1.full.pdf
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.07.06.20147090v2.full.pdf
Citera
2020-12-28, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Ganska intressant

https://www.aktiespararna.se/analysguiden/nyheter/malmqvist-statsbudgeten-har-klarat-sig-bra

Så praktiskt av aktiespararna att glömma kolla börsutvecklingarna i respektive länder. Statsbudgeten säger inte allt om ett lands ekonomi.
Citera
2020-12-28, 15:10
Avslutad
Smittade per vecka i Region Stockholm

1-7 dec: 10 546
8-14 dec: 11 335
15-21 dec: 10 487
22-28 dec: 7 473

sll.se

=>
29% ner på en vecka. Det har talats om minskat testande, men oklart hur stor del av fallet som förklaras av det.
Citera
2020-12-28, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
De som har symptom ska inte ens befinna sig där.

...

Fast det argumentet är ju helt stenålders nu när vi vet att skiten smittar även från personer som inte ens vet att de har sjukdomen och är symptomfria, samt att det smittar under inkubationstiden också.
Citera
2020-12-28, 15:11
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Precis som IMBILDEN konstaterade är dödligheten troligtvis snarare bara hälften dvs. 1% eller lägre.

Utöver detta måste vi komma ihåg vilka det är som utgör denna 1%. Nämligen de äldre, multisjuka, skröpliga.

Om man däremot betraktar de yngre (varav ändå en del var sprängfeta eller hade underliggande sjukdomar) så blir procentsatsen försumbart liten = 0,19% och då har jag inte ens tagit hänsyn till mörkertalet. Skulle jag göra det så dividerar vi procentsatsen till bara hälften = 0,09% (för de under 65år)

Så jag kan inte riktigt förstå hysterin kring Corona när man tittar på fakta dvs siffrorna. Och detta helt oavsett att det finns eftersläpningar i statistiken.
Glöm inte de 100 000 till 200 000 långtidssjuka!
Glöm inte att det finns barn och ungdomar som varit sjuka sedan i mars!

En sökning på covid + långtidssjuka.
Citera
2020-12-28, 15:12
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Stockholm har precis uppdaterat sina siffror sedan 23e dec:

https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-halsa-och-vard/2020/12/28-december-dagslage-covid-19/
https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-halsa-och-vard/2020/12/23-december-dagslage-covid-19/

5190 nya fall

36 nya dödsfall

4 färre på IVA och sjukhus!?

Kanske börjar effekterna av jullovet att sätta in? Jag förväntar mig en nedgång på kort sikt faktiskt. Gymnasieskolan stängde väl två veckor innan exempelvis. Just i gymnasieskolorna har ju smittan härjat friskt. Sedan tar eleverna med sig smittan hem till sina föräldrar, varav en del kanske jobbar inom vården, färdas kollektivt osv. Sedan rullar hela skiten igång. Grundskolan har snart haft stängt i två veckor så även där börjar vi nog snart se effekterna. Sedan är jag förstås att allt börjar om igen om man öppnar upp skolorna igen 11 jan. Men då dröjer det nog till vi ser effekterna för fullt till i slutet av feb och under mars månad. Skulle inte förvåna mig om vi får se en repris av år 2020 med väldigt besvärligt läge i mars och april. Därefter börjar vi nog se effekterna av vaccineringarna och sedan har vi ett sommarlov att se fram emot. Om vaccinen visar sig hjälpa och inte viruset muterar alltför mycket hoppas jag det är över framåt sommaren.
Citera
2020-12-28, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Smittade per vecka i Region Stockholm

1-7 dec: 10 546
8-14 dec: 11 335
15-21 dec: 10 487
22-28 dec: 7 473

sll.se

=>
29% ner på en vecka. Det har talats om minskat testande, men oklart hur stor del av fallet som förklaras av det.

Har lika många kunnat testa sig under julhelgen då?
Jag hade hellre sett hur stor andel som är smittade av de provtagna.
Hittar inget sånt i din länk.
Citera
2020-12-28, 15:14
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Bara och bara. Det bygger ju på att det finns något att byta till då.
Det verkar ju finnas flera olika typer av vaccin som fungerar på olika vis, men om alla vacciner är slut går det ju naturligtvis inte att byta.
Citera
2020-12-28, 15:16
Medlem
Citat:
Kanske börjar effekterna av jullovet att sätta in? Jag förväntar mig en nedgång på kort sikt faktiskt. Gymnasieskolan stängde väl två veckor innan exempelvis. Just i gymnasieskolorna har ju smittan härjat friskt. Sedan tar eleverna med sig smittan hem till sina föräldrar, varav en del kanske jobbar inom vården, färdas kollektivt osv. Sedan rullar hela skiten igång. Grundskolan har snart haft stängt i två veckor så även där börjar vi nog snart se effekterna. Sedan är jag förstås att allt börjar om igen om man öppnar upp skolorna igen 11 jan. Men då dröjer det nog till vi ser effekterna för fullt till i slutet av feb och under mars månad. Skulle inte förvåna mig om vi får se en repris av år 2020 med väldigt besvärligt läge i mars och april. Därefter börjar vi nog se effekterna av vaccineringarna och sedan har vi ett sommarlov att se fram emot. Om vaccinen visar sig hjälpa och inte viruset muterar alltför mycket hoppas jag det är över framåt sommaren.

Om man vaccinerar riskgrupper först borde väl dödstalen och allvarligt sjuka gå ner tidigare än mars april och då blir ju smittspridningen totalt sett ett mindre problem.
Citera
2020-12-28, 15:17
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Det gick lite fort när jag skulle diffa med siffrorna från i onsdags. Jag har uppdaterat nu.

Det är svårt att dra några stora slutsatser av dagens siffror från Stockholm. Jag förmodar testningen de senaste fem dagarna legat på låg nivå.
Citera
2020-12-28, 15:19
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Om man vaccinerar riskgrupper först borde väl dödstalen och allvarligt sjuka gå ner tidigare än mars april och då blir ju smittspridningen totalt sett ett mindre problem.

Kanske. Beror på hur snabbt man kan rulla ut vaccinen. Sedan blir man ju inte skyddad i samma sekund som sprutan stick i armen. Det dröjer minst 2 veckor innan man har något skydd, då antikroppar ska hinnas utvecklas. Dos två tas väl efter 3-4 veckor och det är väl först så man har fullgott skydd, så viss eftersläpning är nog att vänta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in