2020-12-30, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Så kontentan är att du vet inte vad du försvarar men du försvarar det ändå.
Bra indoktrinering på denne.
Och sen drar du OT kortet för att slippa diskutera.

Fast man kan ju ha en åsikt om en politisk inriktning utan att veta alla detaljer. Vet du själv precis till 100% vad du är emot. Sedan ingår även smittspridningen och dödstalen som avvägningsparameter.

Själv tror jag allehanda negativt om styrande regim men jag tror inte pandemilagens syfte är annat än att få lite fler möjligheter att använda lagen mot smitsspridandeidioter. Hade de velat införa Nordkorea hade de ju möjligheten redan förra varianten som gick ut i höstas och den lagen använde de inte alls.
Citera
2020-12-30, 14:16
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Aha, då hade du nog lite problem med läsförståelsen. Jag skrev som sagt att det inte syns något samband mellan skolstängning vid sommaravlsutning och coronaspridning i våras (ex effekt i covid-död-statistik). Vilket jag tyckte du antydde tidigare (men jag kanske också hade problem med läsförståelse då jag tolkade dig så).

Japp. Det finns ett samband mellan skolstängningar och allmän smittspridning. Det märktes tydligt i somras och faktum är att jag tror det kommer märkas snart i den svenska coronastatistiken. Jag räknar med att vi inom 14 dagar kommer att få se lägre antal smittade, mindre sjukhusinläggningar, färre vårdade på IVA och lägre dödstal. Om det nu blir så kommer förstås ansvariga säga att det beror på att man begränsat storleken på samma sällskap vid borden från 8 till 4, samt att man numera inte får dricka på krogen efter kl 20, jämfört med 22 innan. Tror dock att man utan omsvep kan avskriva sådana förklaringar som trams rent ut sagt. Nu har det gått en månad sedan gymnasiet övergick till distansundervisning och grundskolan stängde för 2 veckor sedan. Därför tror jag att vi kommer få se en nedgång i smittan första 14 dagarna i januari. Om nu inte denne effekt äts upp av julshopping m.m., men det tror jag inte den gör. Skolans betydelse är mycket större än Morgon Johanssons och Stefan Löfvens julshopping.
Citera
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Jag utesluter inte att köprundan var ett PR-trick i och för sig. Lite oklart syfte, men det verkar nästan lite för klantigt för att vara ett misstag. Kanske att trigga folk att vara bättre än Löfvén, eller för att visa att lite får man göra så inte momsintäkterna från handeln dyker för mycket.
Tror att du smickrar Löfven lite väl mycket nu, det fanns absolut ingen djupare tanke än att hämta klockan efter ett batteribyte.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Och hur hade det sett ut om en assistent hade skickats ut för att hämta klockan, eller köpa rakdelar?
"Löfven offrar underlydande i pandemin!"

Löfvén + 2 livvakter = tre.
Assistent = en.

Hade sett tre gånger så bra ut. Om någon fått reda på det.
Citera
2020-12-30, 14:17
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Frågan gällde Tyskland. Och där fungerar det inte - av de orsaker som jag nämner.

Du får självklart bära munskydd 24/7 och var du vill.

Visst, men det motsäger inte vad jag har skrivit om användning av munskydd i kombination med att man håller avstånd.
Citera
Medlem
Oj oj oj, eller FUCK, helt fel i mina beräkningar. Vi når 9000 redan inom ett par dagar men det rapporteras inte på en vecka, vi har ju ett sammelsurium av röda dagar och arbetsfria dagar utom för finansminister Magdolna Andersson i Sälen.

Men det är ändå svårbedömt. Jag får återkomma när jag får bättre underlag.
Citera
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Själv är jag sugen på att göra alla ansiktsbehandlingar, frisörbesök och shopping som jag avstått i snart ett år!!! Får Stefan köpa reservdelar till rakhyveln så får jag klippa håret på salong.

Jag har seriöst inte varit i en affär förutom mataffären på 9 månader! Och tanken att resa till sälen eller utomlands har inte ens förespeglat mig.

Känner mig ärligt talat lurad.

Ingen har förbjudit dig att få en facial på stan. Eller att besöka en frisör. Det har varit öppet under hela pandemin, många har förlorat massvis med kunder men det är fortfarande öppet, det är bara att gå dit om du känner dig frisk och inte är i en riskgrupp.

Har du missat att ingenting är stängt? Har du på allvar legat under täcket och drömt om en facial sedan i mars?

Är det onödigt att sossarna är ute och sossar på sin lediga tid? Ja det är onödigt. Men det är inte olagligt och ingen politiker varken sosse eller moderat har tvingat dig att ligga hemma med neddragna gardiner sedan i mars.

I somras var det ju väldigt låg spridning, satt du även hemma och drömde om en klippning då?

Jag hatar sossar lika mycket som gemene man på Flashback men sluta löjla er. Det har varit upp till var och en att hålla avstånd och hålla smittan nere. Vissa har uppenbarligen gömt sig under sängen sen i mars. Andra har levt så normalt man kan med alla restriktioner och andra har gjort det man kan och vill när det passar.

Hur kan detta komma som en chock.

Hade vi haft lagar och lockdown så hade jag blivit upprörd och krävt en förklaring. Men vi har inga lagar om att man inte får åka skidor eller köpa dyra sosse klockor
Citera
2020-12-30, 14:18
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Löfvén + 2 livvakter = tre.
Assistent = en.

Hade sett tre gånger så bra ut. Om någon fått reda på det.
Nä. I fallet tre gubbar så "riskerade" Löfven livhanken och det är inte lika illa som att be Lisa hämta sakerna med livet som insats.
Citera
2020-12-30, 14:19
Medlem
IMBILDENs avatar
Jaha, drygt 200 döda igår, 243 idag. Vi kommer antagligen tangera 10 tusen döda innan året kan slutsummeras en bit in i januari.

Bara att hoppas på att jullovet har en dämpande effekt. Frågan är vad som kommer att hända när alla ska återgå till skolan. Får vi dessutom hit den muterade varianten som är 70% mer smittsam och dessutom drabbar barn hårdare. Blir inte kul det här.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Eftersom det är nästan tre gånger fler män på IVA så kan man börja med hälften

500000 män mellan 60-70.

Sen kan man smalna av ännu mer o börja med de som har invandrarbakgrund

Hehe... vaccinera männen först?
I Sverige 2020.
Finns inte på kartan.

Det finns inget rationellt resonemang i världen som skulle kunna få landets samtliga feminister att acceptera sådant patrarkalt beteende.
Gensusverige skulle få ägna hela konferenser åt debriefing.
De kommer snart producera artiklar som går ut på att männen snodde alla respiratorer så att kvinnorna blev kortare, fick lägre lön och dog.
Senast redigerad av Varglig 2020-12-30 kl. 14:41.
Citera
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Ingen har förbjudit dig att få en facial på stan. Eller att besöka en frisör. Det har varit öppet under hela pandemin, många har förlorat massvis med kunder men det är fortfarande öppet, det är bara att gå dit om du känner dig frisk och inte är i en riskgrupp.

Har du missat att ingenting är stängt? Har du på allvar legat under täcket och drömt om en facial sedan i mars?

Är det onödigt att sossarna är ute och sossar på sin lediga tid? Ja det är onödigt. Men det är inte olagligt och ingen politiker varken sosse eller moderat har tvingat dit att ligga hemma med neddragna gardiner sedan i mars.

I somras var det ju väldigt låg spridning, satt du även hemma och drömde om en klippning då?

Jag hatar sossar lika mycket som gemene man på Flashback men sluta löjla er. Det har varit upp till var och en att hålla avstånd och hålla smittan nere. Vissa har uppenbarligen gömt sig under sängen sen i mars. Andra har levt så normalt man kan med alla restriktioner och andra har gjort det man kan och vill när det passar.

Hur kan detta komma som en chock.

Hade vi haft lagar och lockdown så hade jag blivit upprörd och krävt en förklaring. Men vi har inga lagar om att man inte får åka skidor eller köpa dyra sosse klockor

Det finns enorma mängder folk som kurat hemma sedan i mars. Och som inte ens vågat drömma om en facial på stan.

Och detta kommer att påverka folkhälsan på sikt, rädsla sätter sina spår.
Citera
2020-12-30, 14:20
Medlem
Chevrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Av de 243 dödsfall som rapporterats in sedan uppdateringen i går, tisdag, var 221 över 70 år.

Hur gamla var resterande 22 personer?
Gissningsvis följer det fortfarande fördelningen över det totala antalet avlidna:
https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa/page/page_0/

Den ser inte ut att ha ändrats ett dugg sedan den utkristalliserades i mars någon gång.

Ska bli intressant att se om den ändras när vaccineringen kommer igång. Synd att "avlidna per åldersgrupp över tid" inte finns på någon av statistiksidorna. <-- Någon (e: av er som driver statistiksidorna alltså) som kan ordna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in