Citat:
Ursprungligen postat av
Kvastfeningen
100 000-200 000 långtidssjuka skriver du.
Källa på det eller är det din vetenskapliga uppskattning?
Varannan konstaterat smittad är med andra ord är långtidssjuk.
Konstigt jag känner endast en person med långtidsymptom (smakproblem) och då känner jag säkerligen närmare 50 smittade på olika långt håll.
5 st bara i närmsta familjen och över 10 st runt arbetet.
Enligt dig borde det väl vara minst 25 av dom som har långtidsymptom....
Citat:
Ursprungligen postat av
Surtruten
Det är inte min uppskattning att 100 000 till 200 000 blir låntidssjuka i covid, har läst det någonstans.
Återkommer.
Ett referat av en undersökning Novus gjort, men det var inte den jag läste.
150 000 LÅNGTIDSSJUKA
Enkäten med drygt 2 100 personer gjordes av Novus mellan 10 och 23 augusti. De har svarat på om de är sjuka just nu och i så fall hur läge de varit sjuka. 40 procent uppger att de varit sjuka i mer än 10 veckor, men en del av dessa har andra symtom. Av de som uppger att de har eller haft covidliknande symptom är det cirka en tredjedel som har varit sjuka mer än 10 veckor. Enkäten pekar det på att omkring 150 000 personer anser sig långtidssjuka i covid-19.
De vanligaste symtomen är trötthet, snuva, värk, huvudvärk och hosta.
Enkäten visar även att av de allra flesta med konstaterad covid klarade sig hemma själva. 69 procent behövde inte uppsöka någon vård alls, inte ens ringa 1177. 20 procent ringde vårdguiden, medan 5 procent behövde akutvård på sjukhus.
13 procent av alla vuxna tror att de haft sjukdomen, men bara två procent har bekräftad sjukdom med prov.
Detta är ju naturligtvis inget exakt vetenskapligt, jag letar vidare.
Läs i länken nedan så länge, du kanske hittar något intressant själv.
En sökning på covid + långtidssjuka.