Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-12-26, 22:22
Moderator
Popesizes avatar
Jag ger mig in i gissandet runt Mogensen

Kan det vara Roselil?
Citera
2020-12-27, 00:13
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Man-At-Arms
Då måste det väl vara Esmeralda?

Citat:
Ursprungligen postat av Popesize
Jag ger mig in i gissandet runt Mogensen

Kan det vara Roselil?

Esmeralda är korrekt! Berättelsen om den vilda flickan som hamnar i civilisationen och konfronteras med samhällslivets alla underligheter. Fortsatte sedan som Lullubelle där figurens naivitet gav henne den mer traditionella rollen som dum blondin på kontor. Esmeralda gick i Expressen 1958-59 och ersattes där av Jätten, den serie vi bättre känner som Snobben.

Nu har vi sålunda identifierat grannlandet som Danmark (vilket iofs kanske redan stått klart genom #93). En av de kvarvarande nötterna är alltså dansk.

Pastinaca sativa kan kanske vara en ledtråd till en av de återstående sju...

Yulenuts 2020
Restnötter 2020

Edit: Jag yrar i nattmössan. #93 är inte alls dansk, däremot är rutan förstås hämtad ur en dansk utgåva. Ursäkta! – Som kompensation för mitt slarv kan jag avslöja att den kvarvarande danska serien är #72, den som kan föra tankarna till Bromanders Shahid/Skärvor.
Senast redigerad av Pojken med guldbyxorna 2020-12-27 kl. 00:21.
Citera
2020-12-27, 00:58
Medlem
60. Nilsson & Bengtsson av firma Knutsson/Öqvist. En serie det var länge sen jag såg och som jag därmed inte har nån särskilt tydlig bild av, men ledtrådarna leder mig dit.
Citera
2020-12-27, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Esmeralda är korrekt! Berättelsen om den vilda flickan som hamnar i civilisationen och konfronteras med samhällslivets alla underligheter. Fortsatte sedan som Lullubelle där figurens naivitet gav henne den mer traditionella rollen som dum blondin på kontor. Esmeralda gick i Expressen 1958-59 och ersattes där av Jätten, den serie vi bättre känner som Snobben
Spännande! En serie jag inte hade hört talas om. Har PMG alltså grävt fram gamla 50-tals-Expressen för att scanna in denna ruta?? Eller har det funnits nån annan återpublicering också?
Citera
2020-12-27, 04:40
Medlem
Och så får jag tacka den gode Pmg för att jag fick anledning att gräva fram den gamla Epix-samlingen och botanisera.
15. En tomte i tiden av Fred
51. Alternativ jul av Tronchet
Citera
2020-12-27, 05:13
Medlem
Man-At-Armss avatar
59. Lars "Amba" Esselius - "Dag Vags dagbok"?
Citera
2020-12-27, 11:57
Medlem
Man-At-Armss avatar
72. Johan F. Krarup - Mixed double?
Citera
2020-12-27, 12:16
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av erimsund
60. Nilsson & Bengtsson av firma Knutsson/Öqvist. En serie det var länge sen jag såg och som jag därmed inte har nån särskilt tydlig bild av, men ledtrådarna leder mig dit.

Korrekt! Hämtad ur något julnummer av serietidningen Uti vår hage.

Citat:
Och så får jag tacka den gode Pmg för att jag fick anledning att gräva fram den gamla Epix-samlingen och botanisera.
15. En tomte i tiden av Fred
51. Alternativ jul av Tronchet

Även det rätt förstås! Är lite förvånad över att Tronchet blev kvar så pass länge, han har ju en karakteristisk stil och var ju flitigt förekommande i Epix både med och utan sin spydiga figur Albert.

Citat:
Spännande! En serie jag inte hade hört talas om. Har PMG alltså grävt fram gamla 50-tals-Expressen för att scanna in denna ruta?? Eller har det funnits nån annan återpublicering också?

Nej, det var i våras som KB öppnade sitt dagspressarkiv på nätet för allmänheten ett par månader och som man fritt kunde botanisera bland gamla seriesidor! Dagstidningarnas egna fysiska arkiv med gamla lägg är väl stängda sedan länge tyvärr.

Citat:
59. Lars "Amba" Esselius - "Dag Vags dagbok"?

Jag ger halv poäng (d.v.s. 7,5) för Amba! Ledtråden om "palsternacka" syftade mycket riktigt till att identifiera honom som tecknaren till den serie som medföljde Dag Vags skiva med samma namn, men den här rutan är hämtad ur en annan serie av honom. Antagligen mycket svår att pricka men jag måste nog vara sträng på dessa poängnivåer. Den som eventuellt fixar titeln får alltså de resterande 7,5 poängen, medan de nu återstående tre nötterna alltså belönas med 25, 25 respektive 30 poäng.

Citat:
72. Johan F. Krarup - Mixed double?

Tyvärr inte, men gissa på!

Yulenuts 2020
Restnötter 2020
Citera
2020-12-27, 13:40
Medlem
Man-At-Armss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Jag ger halv poäng (d.v.s. 7,5) för Amba! Ledtråden om "palsternacka" syftade mycket riktigt till att identifiera honom som tecknaren till den serie som medföljde Dag Vags skiva med samma namn, men den här rutan är hämtad ur en annan serie av honom. Antagligen mycket svår att pricka men jag måste nog vara sträng på dessa poängnivåer. Den som eventuellt fixar titeln får alltså de resterande 7,5 poängen, medan de nu återstående tre nötterna alltså belönas med 25, 25 respektive 30 poäng.

Han ser inte värst glad ut på bilden, så jag drar till med "Bistre Figaro".
Citera
2020-12-27, 15:38
Moderator
Citat:
Han ser inte värst glad ut på bilden, så jag drar till med "Bistre Figaro".

Det är inte alldeles olikt för Bistre Figaro hade också en sån där utskjutande lugg, dock mörkhårig och mer lockig. (Det finns några strippar av den samlade i albumet DN-serien.) Den här titeln är nog praktiskt taget omöjlig att spika om man inte råkar ha tillgång till den tidning där serien en gång publicerades, den verkar knappt förekomma på Google. Kanske bättre att satsa på de övriga tre restnötterna.
Citera
2020-12-27, 16:42
Medlem
Enligt uppgift skulle Amba ha varit med i två nr av Pox; dessa grävde jag fram men serierna där matchade i varje fall inte.
Citera
2020-12-27, 21:05
Medlem
Man-At-Armss avatar
84. Hartley Lin - Young Frances?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in