2020-12-23, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av affegbg
Uppföljning:

Ställde en följdfråga till kundservice på everydaycard och fick följande svar som bekräftar att även mat och drivmedel bidrar till 20.000 potten (och inte som det spekulerats kring att enbart övrigt ska uppgå till 20.000)

Citat:

"Hej!

Tack för ditt mejl!

Det stämmer. Alla köp i matbutiker samt köp på bensinstationer får 1% i bonus. Övriga köp ger 0.5% i bonus upp till att du genomfört köp på totalt 20 000kr (alla köp inkluderade) och därefter blir det även 1% i bonus på dessa."

Det låter väldigt bra. Man får alltså 1% bonus på mat och drivmedel. Sedan 0,5% bonus på övrigt. Om man spenderat 20 000 under en halvårsperiod så blir alla köp efter 20 000 belönade med 1% bonus, även det som inte är mat & drivmedel.

Har jag fattat rätt?
Citera
2020-12-23, 23:59
Medlem
Citat:
Jag kör för tillfället på komplett och Amex Blue. Men efter kompletts manöver med försämrade villkor kommer jag byta till everyday och med största sannolikhet slopa Amex blue.

Anledningen till att jag skaffade Amex från första början är att jag länge körde remember more kortet och var sjukt nöjd med det fram till i våras då man drastiskt ändrade villkoren. Gjorde väl ingen djupanalys då utan tyckte att Amex blue lät bra. Dock upptäckte jag att alla ställen inte tog Amex och fick nys om komplett och skaffade ett sådant också.
Planen var att fasa ut Amex efter ett år och bara köra komplett. Ett år med Amex för att inte bränna inne bonusen som bara betalas ut årsvis.

Men nu när komplett ändrat så kommer jag köra vidare med Amex och komplett tills jag kan plocka ut den innestående bonusen på Amex och därefter enbart körs med everyday. Men det blir till våren och tills dess lär everyday också ha hunnit ändra villkoren 🤣

Tror att Amex blue inte konkurrerar gentemot everyday så bra med tanke på att amex blue tar 35kr/mån men endast ger 0,25% mer i bonus. Plus att alla ställen inte tar amex.

Det får bli everyday händanefter! Bästa kortet just nu på marknaden! Sedan komplett och amex grön som backup.
Citera
2020-12-24, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SarekNationalpark
Det låter väldigt bra. Man får alltså 1% bonus på mat och drivmedel. Sedan 0,5% bonus på övrigt. Om man spenderat 20 000 under en halvårsperiod så blir alla köp efter 20 000 belönade med 1% bonus, även det som inte är mat & drivmedel.

Har jag fattat rätt?

Det är precis så jag tolkar summan av kardemumman - med förtydligandet att det inte är rullande 6 månader från startdatum utan 2 fördefinierade tidsfönster a 6 månader (maj-okt samt nov-apr.)
Citera
2020-12-24, 00:24
Medlem
Citat:
Det är precis så jag tolkar summan av kardemumman - med förtydligandet att det inte är rullande 6 månader från startdatum utan 2 fördefinierade tidsfönster a 6 månader (maj-okt samt nov-apr.)

Precis, samt att efter den perioden (maj-okt, nov-apr) så måste du spendera 20 000 igen för att komma upp i bonus 1% för icke drivmedel+mat. Dvs det nollställs vid varje period.

Bästa kortet just nu iaf! Ska ansöka.
Citera
2020-12-26, 02:02
Medlem
Det svaret från Everyday var mer upplysande, då kommer nog också jag att köra på det. Orkar inte med att ha två kort när Amex ändå verkar så marginellt mycket bättre även när inbjudningsvillkoren är som bäst, samt att Everyday ju verkar ha vissa bjussigare perioder (som den dubbla återbäringen på mat under december).
Senast redigerad av Fishbone Mash 2020-12-26 kl. 02:11.
Citera
2020-12-26, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fishbone Mash
Det svaret från Everyday var mer upplysande, då kommer nog också jag att köra på det. Orkar inte med att ha två kort när Amex ändå verkar så marginellt mycket bättre även när inbjudningsvillkoren är som bäst, samt att Everyday ju verkar ha vissa bjussigare perioder (som den dubbla återbäringen på mat under december).

Ja Everyday verkar bra men jag kommer nog köra Amex Classic Eurobonus. 0 kr årsavgift och så samlar man på eurobonus-poäng.
Citera
2020-12-26, 19:04
Medlem
catlands avatar
Citat:
Everyday vet jag inte men Amex blue har tyvärr inte det och även jag ser det som ett stort minus...

Apple Pay fungerar.
Citera
2020-12-26, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av catland
Apple Pay fungerar.

Tack för tipset men jag kör tyvärr Android

Kommer med största sannolikhet gå över till everyday efter att ett år gått och jag kan plocka ut min bonus från Amex.
Citera
2020-12-26, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fishbone Mash

Yep, det är min slutsats också och kommer byta till dom jag med och skippa Amex blue o komplett. Komplett pga ändrade villkor och avsaknad av möjlighet att använda autogiro/efaktura och Amex pga hög avgift och begränsat upptag.
Citera
2020-12-27, 00:16
Medlem
Citat:
Yep, det är min slutsats också och kommer byta till dom jag med och skippa Amex blue o komplett. Komplett pga ändrade villkor och avsaknad av möjlighet att använda autogiro/efaktura och Amex pga hög avgift och begränsat upptag.

Däremot är Amex Classic Eurobonus helt kostnadsfritt.
Citera
2020-12-27, 00:34
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SarekNationalpark
.
Citat:
.
Jag läste på Everydays hemsida att de bjuder på den första årsavgiften, men sen tar 195 kr/år. Det tycker jag är ett minus...jag har kort hos Circle K, OKQ8 och Shell, och de är samtliga gratis. Deras bonus är lägre men de är som sagt gratis.
Citera
2020-12-27, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Jag läste på Everydays hemsida att de bjuder på den första årsavgiften, men sen tar 195 kr/år. Det tycker jag är ett minus...jag har kort hos Circle K, OKQ8 och Shell, och de är samtliga gratis. Deras bonus är lägre men de är som sagt gratis.

Rätt vanligt med alla kreditkort att de bjuder på första årsavgiften. Så är det med alla verkar det som. Eftersom alla kreditkort uppdateras och nya tillkommer så brukar jag bara ha ett kort ett halvår till ett år sedan är det ett nytt kort som är ute som konkurrerar bäst. Efter ett år kommer det vara något annat kort än everyday som är bättre
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in