2020-12-21, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NejMenHejPaDig
Just det, en sak jag älskar med Komplett och måste ha om jag byter nu när bonusen är kass:
Apple/Android Pay

Har everyday och amex blue cashback stöd för det?

Har aldrig med mig plånboken eller kort längre, vill inte börja ha det igen!

Everyday vet jag inte men Amex blue har tyvärr inte det och även jag ser det som ett stort minus...
Citera
2020-12-21, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mnogodumal
Nej, det är inte sant. Du får 1% på allt efter 20000. Bonusen på pengarna du har spenderat tidigare omräknas inte.
Jag vet för att jag hade everyday I ett år innan komplett och var väldigt nöjd. Nu är det dags att skaffa everyday igen och avsluta komplett. Jag var tveksam om att börja med komplett och det kändes så att det är bara någonting tilöfälligt. Härligt att komma tillbaka. 195 kr årsavgift är ingenting jämfört med bonus man kan tjäna i ett år.
Dessutom har de ibland extra bonuser, t ex nu får man 2% när man handlar mat tills 15/1.

Här har jag suttit och fabulerat ihop en massa spekulationer när vi har facit i form av en som faktiskt haft kortet...

OK så 1% för annat än mat+drivmedel gäller endast för den över 20.000 överskjutande delen?

Då stämmer inte ett av exemplen på deras sida där resor för 24.000 skulle ge 240 kr enligt exemplet.

Borde ju bli 140kr. (20.000 x 0,5% + 4.000 x 1%)
Senast redigerad av affegbg 2020-12-21 kl. 23:38.
Citera
2020-12-22, 03:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Hwlt förståeligt att det kostar lite. Men njuta skal man.

Vill inte spamma sönder tråden men nu har jag nått Florida och har tagit in två nätter på ett 4.5-stjärnigt hotell som en liten paus innan jag når Miami som är slutmålet. Jag betalade $260 per natt för ett standardrum. Blev dock uppgraderad till en svit på typ 75kvm med stort sovrum, vardagsrum med soffa och ett litet kök, två badrum och balkong med havsutsikt. På hotels.com går denna svit på $680 per natt exkl skatt.

I övermorgon tar jag in på resans höjdpunkt, 5 nätter på Ritz Carlton South Beach. Förhoppningsvis blir det en svit där också men det vågar jag knappt hoppas på. Men amex platinum är som sagt verkligen guld värt.
Citera
2020-12-22, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Vill inte spamma sönder tråden men nu har jag nått Florida och har tagit in två nätter på ett 4.5-stjärnigt hotell som en liten paus innan jag når Miami som är slutmålet. Jag betalade $260 per natt för ett standardrum. Blev dock uppgraderad till en svit på typ 75kvm med stort sovrum, vardagsrum med soffa och ett litet kök, två badrum och balkong med havsutsikt. På hotels.com går denna svit på $680 per natt exkl skatt.

I övermorgon tar jag in på resans höjdpunkt, 5 nätter på Ritz Carlton South Beach. Förhoppningsvis blir det en svit där också men det vågar jag knappt hoppas på. Men amex platinum är som sagt verkligen guld värt.
Intressant att Fine Hotels & Resorts verkar ge bättre perks på Amerikanska Amex. När jag bokat hotell via Amex (Sverige) har jag bara fått högst mediokra uppgraderingar på max två steg och priserna har varit högre än om man går via hotellet direkt. Tycker jag fått bättre förmåner genom att boka direkt via hotellen man får status på av Amex, då tjänar man även poäng i hotellprogrammen som man inte gör om man bokar via Amex.
Citera
2020-12-22, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erik4fun
Intressant att Fine Hotels & Resorts verkar ge bättre perks på Amerikanska Amex. När jag bokat hotell via Amex (Sverige) har jag bara fått högst mediokra uppgraderingar på max två steg och priserna har varit högre än om man går via hotellet direkt. Tycker jag fått bättre förmåner genom att boka direkt via hotellen man får status på av Amex, då tjänar man även poäng i hotellprogrammen som man inte gör om man bokar via Amex.

Iofs så inser jag att en del kan ha med pandemin att göra. Det är inte direkt knökfullt på hotellen nu om man säger så. Kanske därför jag blir uppgraderad till sviter denna gång (även om det hänt förr också).

Det kanske är lite dyrare på amex också ser jag nu vid en direkt jämförelse. Via amex kostar Ritz carlton $611 per natt just nu under min reseperiod medans det kostar $519 på hotels.com. Och rummen var ännu något dyrare när jag bokade för en vecka sedan (och det finns ingen prisgaranti, dvs jag kan inte boka om till lägre pris nu).

Så det bygger väl på att man får en uppgradering helt enkelt om det ska löna sig. Kanske inte är en fantastisk affär egentligen om man stannar längre än ett par nätter ($100 hotellkrediten till mat osv är ju inte per dag).
Citera
2020-12-22, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Iofs så inser jag att en del kan ha med pandemin att göra. Det är inte direkt knökfullt på hotellen nu om man säger så. Kanske därför jag blir uppgraderad till sviter denna gång (även om det hänt förr också).

Det kanske är lite dyrare på amex också ser jag nu vid en direkt jämförelse. Via amex kostar Ritz carlton $611 per natt just nu under min reseperiod medans det kostar $519 på hotels.com. Och rummen var ännu något dyrare när jag bokade för en vecka sedan (och det finns ingen prisgaranti, dvs jag kan inte boka om till lägre pris nu).

Så det bygger väl på att man får en uppgradering helt enkelt om det ska löna sig. Kanske inte är en fantastisk affär egentligen om man stannar längre än ett par nätter ($100 hotellkrediten till mat osv är ju inte per dag).

I Usa är fördelarna fler än i Sverige beträffande Amex Gold/platinum/centurion
Citera
2020-12-22, 22:28
Medlem
Nu har jag fått svar från everydaycard. Vet dock ej om jag blev så mycket klokare egentligen... För här verkar det som att man inte tar hänsyn till att mat och drivmedel ska ge 1%...
Men med god vilja kan man tolka det som att kommer du över 20000 (upp till detta gäller 0,5% resp 1%) så är det 1% bonus på all spendering därutöver.

Eller hur tolkar ni det???

Nedan är svaret jag fick, citat:

"Hej!
Tack för ditt mejl!

De transaktioner som ej räknas in i bonusen är kontantuttag, valutaväxling samt överföringar med kort till speltjänster. Övriga transaktioner räknas in i din bonus. Har man under dessa perioder gjort transaktioner på 25000kr räknas 20 000kr med 0.5% bonus och 5000 kr med 1% bonus."
Citera
2020-12-22, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SarekNationalpark
I Usa är fördelarna fler än i Sverige beträffande Amex Gold/platinum/centurion
Verkligen, årsavgifterna försvinner nästan på Gold och Platinum. Dock så är Centurion mycket dyrare i USA..
Citera
2020-12-23, 13:52
Medlem
Någon som har inbjudan till Amex Blue Cashback?

affegbg dig kan man inte skicka pm till då du har mindre än 50 inlägg tydligen.. suck.
Citera
2020-12-23, 21:42
Medlem
Uppföljning:

Ställde en följdfråga till kundservice på everydaycard och fick följande svar som bekräftar att även mat och drivmedel bidrar till 20.000 potten (och inte som det spekulerats kring att enbart övrigt ska uppgå till 20.000)

Citat:

"Hej!

Tack för ditt mejl!

Det stämmer. Alla köp i matbutiker samt köp på bensinstationer får 1% i bonus. Övriga köp ger 0.5% i bonus upp till att du genomfört köp på totalt 20 000kr (alla köp inkluderade) och därefter blir det även 1% i bonus på dessa."
Citera
2020-12-23, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av affegbg
Uppföljning:

Ställde en följdfråga till kundservice på everydaycard och fick följande svar som bekräftar att även mat och drivmedel bidrar till 20.000 potten (och inte som det spekulerats kring att enbart övrigt ska uppgå till 20.000)

Citat:

"Hej!

Tack för ditt mejl!

Det stämmer. Alla köp i matbutiker samt köp på bensinstationer får 1% i bonus. Övriga köp ger 0.5% i bonus upp till att du genomfört köp på totalt 20 000kr (alla köp inkluderade) och därefter blir det även 1% i bonus på dessa."
Låter bra. Vad säger ni, värt att byta från Komplett?
Citera
2020-12-23, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dunderdalle
Låter bra. Vad säger ni, värt att byta från Komplett?

Jag kör för tillfället på komplett och Amex Blue. Men efter kompletts manöver med försämrade villkor kommer jag byta till everyday och med största sannolikhet slopa Amex blue.

Anledningen till att jag skaffade Amex från första början är att jag länge körde remember more kortet och var sjukt nöjd med det fram till i våras då man drastiskt ändrade villkoren. Gjorde väl ingen djupanalys då utan tyckte att Amex blue lät bra. Dock upptäckte jag att alla ställen inte tog Amex och fick nys om komplett och skaffade ett sådant också.
Planen var att fasa ut Amex efter ett år och bara köra komplett. Ett år med Amex för att inte bränna inne bonusen som bara betalas ut årsvis.

Men nu när komplett ändrat så kommer jag köra vidare med Amex och komplett tills jag kan plocka ut den innestående bonusen på Amex och därefter enbart körs med everyday. Men det blir till våren och tills dess lär everyday också ha hunnit ändra villkoren 🤣
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in