2025-05-06, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Ja, du kan du som huvudkortsinnehavare beställa ett extrakort till den myndige utan inkomst.

Tack!
Citera
2025-05-06, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Jag förstår alla dessa invädningar. Ja, det är exakt just kreditkort jag frågar efter. Tro mig, jag vet vad jag gör.

Jasså? Men då kanske du kan ta och förklara varför det är så viktigt att dina barn skall kunna skuldsätta sig? Utan att ge en sådan förklaring så är det ju rätt lätt att få för sig att du snarare inte vet vad du gör (och jag vet inte varför jag skulle tro dig på ditt ord om du inte visar på något som gör att jag skulle tro dig)

Jag känner så hiskeligt mångan som inte har något kreditkort och klarar sig finemang ändå så det är ganska naturligt att folk blir lite tveksamma till att det verkligen var detta du far efter.
Citera
2025-05-06, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Jasså? Men då kanske du kan ta och förklara varför det är så viktigt att dina barn skall kunna skuldsätta sig? Utan att ge en sådan förklaring så är det ju rätt lätt att få för sig att du snarare inte vet vad du gör (och jag vet inte varför jag skulle tro dig på ditt ord om du inte visar på något som gör att jag skulle tro dig)

Jag känner så hiskeligt mångan som inte har något kreditkort och klarar sig finemang ändå så det är ganska naturligt att folk blir lite tveksamma till att det verkligen var detta du far efter.

Den enkla förklaringen är att de personer som ska ha kreditkort har en lång historia av att ha skött debitkort prickfritt och har ett beteendemönster utan minsta antydan till tanklös konsumtion. Det är inte alla unga som köper 10 energidrycker om dagen.

Om man är lagd på det sättet, finns det bara fördelar med kreditkort jämfört med debitkort. Jag är sån själv. Jag är ganska gammal, jag har aldrig haft ett debitkort. Bara kreditkort.
Citera
2025-05-06, 19:27
Medlem
Citat:
Jasså? Men då kanske du kan ta och förklara varför det är så viktigt att dina barn skall kunna skuldsätta sig?

Med extrakort är det ju inte barnen som skuldsätter sig utan barnen skuldsätter TS.
Citera
2025-05-06, 19:45
Medlem
BlyatMans avatar
Citat:
Finns det några kreditkort som två personer kan stå på samtidigt?

T.ex. om man vill skaffa kreditkort åt (myndiga) barn som ännu inte har någon egen inkomst, t.ex. för att fortfarande går i skolan.

Man beviljas ju aldrig ett kreditkort om man är 18 och inte har någon inkomst, men om en annan person (som har god kreditvärdighet) går i borgen, går det? Finns det någon kortutgivare som går med på det?

Nej, då får man skaffa två egna kort om man även ska dela på ansvaret.
Annars får du skaffa ett extrakort.
En kreditupplysning görs på person 2, men det är mest för att se att personen inte har några betalningsanmärkningar, med mera. Den som har huvudkortet är betalningsansvarig.
Citera
2025-05-06, 20:01
Medlem
Har gett tankkort till mina barn för att de ska kunna köra moppe och lätt mc. Bor på landet så varje gång de kör själva slipper jag köra. Dealen är att enbart köper sånt som har med just transporten att göra, och det funkar hur bra som helst.

Kan ju kolla exakt alla köp som gjorts, så är det annat än soppa så ryker den förmånen.

Bara bra att lära dem hantera ett kreditkort.
Citera
2025-05-06, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Ja, du kan du som huvudkortsinnehavare beställa ett extrakort till den myndige utan inkomst.

Jo, som det framkommit i tråden så är det den möjligheten man har, men i TS var det inte premissen att det var så det skulle behöva vara upplagt.

Ja förstås om man nu stod flera som gäldenärer eller med TS som borgensman så kan man kanske diskutera vem som är skuldsatt och vem som inte är det. Men gäldenärerna är solidariskt ansvariga för att betala skulden (och i brist på betalande så blir borgensman också solidariskt ansvarig). Så ja man kan väl på sätt och vis säga att man skuldsätter TS, men man undgår inte att skuldsätta sig själv i det scenariet.

Slutligen i fallet med borgensman som får ta smällen så har man ju regressrätt och även innan domstol fällt dom så kan man nog säga att ursprungliga gäldenären fortfarande är skuldsatt omän då till borgensmannen.
Citera
2025-05-06, 20:10
Medlem
Citat:
Den enkla förklaringen är att de personer som ska ha kreditkort har en lång historia av att ha skött debitkort prickfritt och har ett beteendemönster utan minsta antydan till tanklös konsumtion. Det är inte alla unga som köper 10 energidrycker om dagen.

Om man är lagd på det sättet, finns det bara fördelar med kreditkort jämfört med debitkort. Jag är sån själv. Jag är ganska gammal, jag har aldrig haft ett debitkort. Bara kreditkort.

Fortfarande inte någon förklaring till varför de tvunget skall ha kreditkort. Och nej, att man skött debitkort prickfritt är inte någon skäl - jag känner många som har lång historia av att sköta debitkort prickfritt och de klarar sig aldeles utmärkt med att fortsätta använda det prickfritt (ergo: man behöver inte kreditkort av den anledningen).
Citera
2025-05-06, 20:14
Medlem
Citat:
Fortfarande inte någon förklaring till varför de tvunget skall ha kreditkort. Och nej, att man skött debitkort prickfritt är inte någon skäl - jag känner många som har lång historia av att sköta debitkort prickfritt och de klarar sig aldeles utmärkt med att fortsätta använda det prickfritt (ergo: man behöver inte kreditkort av den anledningen).

Jag gick ju ganska långt när jag svarade dig först, för det här har du inte med att göra.
Citera
2025-05-06, 20:25
Medlem
Citat:
Jag gick ju ganska långt när jag svarade dig först, för det här har du inte med att göra.

Bara det att utan att kunna ge en anledning till varför det måste vara kreditkort så har jag inte någon anledning till att tro att du vet vad du gör.

Ganska spydig kommentar för övrigt när du frågar om råd och inte vill dela med dig av relevanta fakta för att kunna ge ett lämpligt svar på frågeställningen. Det finns ju inte något i det du har nämnt som tyder på att det inte skulle funka lika bra med ett simpelt debitkort - därav rätt rimligt att föreslå det också.
Citera
2025-05-06, 20:58
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Tråd inklistrad.

Mod.
Citera
2025-05-06, 21:13
Medlem
Citat:
Jo, som det framkommit i tråden så är det den möjligheten man har, men i TS var det inte premissen att det var så det skulle behöva vara upplagt.

Ja förstås om man nu stod flera som gäldenärer eller med TS som borgensman så kan man kanske diskutera vem som är skuldsatt och vem som inte är det. Men gäldenärerna är solidariskt ansvariga för att betala skulden (och i brist på betalande så blir borgensman också solidariskt ansvarig). Så ja man kan väl på sätt och vis säga att man skuldsätter TS, men man undgår inte att skuldsätta sig själv i det scenariet.

Slutligen i fallet med borgensman som får ta smällen så har man ju regressrätt och även innan domstol fällt dom så kan man nog säga att ursprungliga gäldenären fortfarande är skuldsatt omän då till borgensmannen.

Med extrakort så är det huvudkortsinnehavaren som är betalningsansvarig för alla köp oavsett vilket kort som använts och därmed skuldsatt. Inget solidariskt ansvar gäller
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in