2020-12-26, 17:23
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Ja, jag skriver att det vi ser är ett icke fysiskt objekt. Hur ljuset uppstår är en annan fråga, jag vet inte.
Ljuset måste givetvis skapas av ett fysiskt objekt. Alltså bortförklarar inte ditt snack om icke-fysiska objekt vad vi vet om polstjärnans position och hur det förklarar jordens form eftersom vi genom att se att polstjärnan sänder ut ljus kan veta att den är ett fysiskt objekt..
Citera
2020-12-26, 17:29
Medlem
Giant Squids avatar
Tror det var nån av de tidiga (pre-internet) moderna flateartharna som menade att den platta jorden vilade i botten på en oändligt stort gap. Får mig att tänka på Ginnungagap. Väggarna till gapet, space-timeväggar alltså, börjar vid slutet på isranden.
Det här med kupolen verkar ha blivit en hang-up hos många FEforskare, har den bara en biblisk koppling. Bör man titta på andra möjligheter?
Citera
2020-12-26, 17:38
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Ja, jag skriver att det vi ser är ett icke fysiskt objekt. Hur ljuset uppstår är en annan fråga, jag vet inte.

Det är ju lite som med radiovågor skulle jag förmoda...

Själva radiovågorna är ju inget fysiskt objekt, ändå så är dom där och är mätbara. Dom går i en rak bana med samma hastighet som ljuset. Dom kan spridas ut som tex en lampa sprider ut ljus.
Citera
2020-12-26, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Åter vill DU inte prata om den platta jorden, det är DU som nu tar upp att det att orimligt, att någon ska lura mm.

Så jäkla tråkigt att DU hela tiden går ifrån den platta jorden. När ska DU vilja prata med mig om din teori?

Jag undrar vad vinkeln enligt dig skulle bli på den platta jorden om man riktade ett teleskop mot toppen av ett torn. Ett torn som står på Nordpolen och har en höjd av 36000 km.

Jag undrar vad vinkeln skulle bli vid 45:e breddgraden. Men du vill ju ständigt prata om den runda jorden. Hela tiden!

Att det skulle blir 45 grader är ju befängt, det kan ju t.o.m jag förstå. Det måste ju vara bra mycket mindre av ett torn på 36000 km. Eller, jag vet ju inte. Det är inte jag som kan detta med platta jorden, jag hade hoppats få hjälp av dig.

Men men, du tror uppenbarligen att jorden är rund för du vill aldrig någonsin prata om det platta jorden. Så fort jag eller någon ställer frågor till dig så blir du vara arg och pratar om den runda jorden.

Som jag sa, när du är villig att hjälpa oss att förstå den platta jorden så kan du väl börja berätta. Fram tills dess kanske du ska gå ifrån tråden som handlar om den platta jorden.
Absolut, jag hjälper dig förstå den platta jorden här och nu.

Det första du ska förstå är att du måste använda dina sinnen och ifrågasätta din omgivning. Det du gör nu är att ifrågasätta dem som ifrågasätter, precis som du blivit lärd att du ska göra. I ditt inlägg så försöker du vid två tillfällen att övertyga mig om att sluta att skriva i tråden. Det är mycket märkligt upplägg, ogillar du människor med åsikter som avviker från din? Är du kanske en högerextremist som hatar Greta?

Jag tar det igen så att du förstår den platta jorden.

Polstjärnan har inget avstånd från jordytan, det vi ser är bara ett ljus, men vad källan till ljuset är vet jag inte.
Avsaknaden av avstånd gör att argumentet att Polstjärnan bevisar rund jord vilar på att ett avstånd finns, eftersom det inte finns så faller argumentet. I varje inlägg så har jag sagt till dig att inget avstånd existerar, du replikerar med infantila räkneövningar där ett avstånd ingår. På den runda jorden ingår ett avstånd, men inte på den platta. Har jag nu sagt det tillräckligt många gånger för att också du ska sluta ljuga för dig själv eller behöver det blir fler inlägg?
Citera
2020-12-26, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Ljuset måste givetvis skapas av ett fysiskt objekt. Alltså bortförklarar inte ditt snack om icke-fysiska objekt vad vi vet om polstjärnans position och hur det förklarar jordens form eftersom vi genom att se att polstjärnan sänder ut ljus kan veta att den är ett fysiskt objekt..
Det vi ser är ett enbart ett ljus, du vet inget om vad det är. Det du menar med Polstjärnans position baseras på att något som kallas rymden existerar. Det finns inga bevis för rymdens existens.
Citera
2020-12-26, 17:48
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Det vi ser är ett enbart ett ljus, du vet inget om vad det är. Det du menar med Polstjärnans position baseras på att något som kallas rymden existerar. Det finns inga bevis för rymdens existens.
Rent trams. Du behöver bara rikta in en parabol i Stockholm, Malmö och Paris så har du bevis för att rymden existerar.
Och alla förstår att ljus=fysiskt objekt.
Citera
2020-12-26, 17:49
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Absolut, jag hjälper dig förstå den platta jorden här och nu.

Det första du ska förstå är att du måste använda dina sinnen och ifrågasätta din omgivning. Det du gör nu är att ifrågasätta dem som ifrågasätter, precis som du blivit lärd att du ska göra. I ditt inlägg så försöker du vid två tillfällen att övertyga mig om att sluta att skriva i tråden. Det är mycket märkligt upplägg, ogillar du människor med åsikter som avviker från din? Är du kanske en högerextremist som hatar Greta?

Jag tar det igen så att du förstår den platta jorden.

Polstjärnan har inget avstånd från jordytan, det vi ser är bara ett ljus, men vad källan till ljuset är vet jag inte.
Avsaknaden av avstånd gör att argumentet att Polstjärnan bevisar rund jord vilar på att ett avstånd finns, eftersom det inte finns så faller argumentet. I varje inlägg så har jag sagt till dig att inget avstånd existerar, du replikerar med infantila räkneövningar där ett avstånd ingår. På den runda jorden ingår ett avstånd, men inte på den platta. Har jag nu sagt det tillräckligt många gånger för att också du ska sluta ljuga för dig själv eller behöver det blir fler inlägg?

Handen på hjärtat nu Boldogg, pratade jag om Polstjärnan i det inlägg du svarade på?

Mina räknefrågor handlar om att förstå varför tex parabolerna riktas på en vinkel som jag inte får ihop med den platta jorden. Det är därför jag vill att DU talar om vad vinkeln ska bli.
Nu kommer du ju så klart dra upp att satelliter inte finns men då jag har både har kunskap och utbildning inom radio, antenner, paraboler och även tillverkat både egna antenner och paraboler, riktat in dessa mot satelliter på olika platser så VET har att det finns något som sänder radiovågor från en specifik punkt uppe i himmelen. Den biten går liksom inte komma ifrån.
Citera
2020-12-26, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Rent trams. Du behöver bara rikta in en parabol i Stockholm, Malmö och Paris så har du bevis för att rymden existerar.
Och alla förstår att ljus=fysiskt objekt.
Ballonger bevisar inte rymdens existens. Var seriös!
Citera
2020-12-26, 17:56
Medlem
Giant Squids avatar
Hej.
Jag bryter in här lite med ginnungagapsteorin.
Polstjärnan är alltså som att titta upp från botten på en brunn.
Vad vi ser med polstjärnan är själva öppningen ur gapet.
Alla ljusfenomen på himlavalvet är gnist eller is regn som kommer därifrån.

The primordial void, the yawning gap, och på botten en platt jord.
Finns det någon anledning till att föreställa sig att jorden är rund. Har den blivit bättre sen vi började föreställa oss det?
Citera
2020-12-26, 17:58
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ballonger bevisar inte rymdens existens. Var seriös!
Ballonger kan inte komma upp till 3600 mils höjd. Dom kommer upp till max 40-50 km någonting och man kan lätt genom att notera vinkeln från parabolen i t ex Stockholm och Luleå konstatera att det inte kan vara ballonger så var seriös själv. Att hävda att satellitTV sänds från ballonger bevisar att du inte har en aning om vad du pratar om.
Citera
2020-12-26, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Handen på hjärtat nu Boldogg, pratade jag om Polstjärnan i det inlägg du svarade på?

Mina räknefrågor handlar om att förstå varför tex parabolerna riktas på en vinkel som jag inte får ihop med den platta jorden. Det är därför jag vill att DU talar om vad vinkeln ska bli.
Nu kommer du ju så klart dra upp att satelliter inte finns men då jag har både har kunskap och utbildning inom radio, antenner, paraboler och även tillverkat både egna antenner och paraboler, riktat in dessa mot satelliter på olika platser så VET har att det finns något som sänder radiovågor från en specifik punkt uppe i himmelen. Den biten går liksom inte komma ifrån.
Du vill dominera diskussionen med att ge mig uppgifter och direktiv. Försök att vara seriös.

Parabolernas riktning talar både för platt och rund jord.
Citera
2020-12-26, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Tror det var nån av de tidiga (pre-internet) moderna flateartharna som menade att den platta jorden vilade i botten på en oändligt stort gap. Får mig att tänka på Ginnungagap. Väggarna till gapet, space-timeväggar alltså, börjar vid slutet på isranden.
Det här med kupolen verkar ha blivit en hang-up hos många FEforskare, har den bara en biblisk koppling. Bör man titta på andra möjligheter?

Mitt intryck är att FE mer handlar om att inte vara en liten, liten del av ett oändligt stort universum än om själva formen på jorden.

Plattjordare är narcissister som inte står ut med tanken att vara en liten skit på boll i utkanten av en galax. Så kupolen, som symboliserar en begränsad värld med människan i centrum, är viktigare än formen på jorden.

Men frågan är intressant så låt oss adressera en plattjordare
Citat:
... Det finns inga bevis för rymdens existens....

Vad säger du om iden med en platt jord som är en del av ett oändligt universum? Att du lever på en platt jord men trots detta är en obetydlig skit i utkanten av rymden? Känns det OK?

Hur viktig är jordens form kontra att vara i skapelsens centrum? Hellre i mitten och glob än platt och perifer?
Senast redigerad av WilleGarvin 2020-12-26 kl. 18:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in