2020-12-26, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Jag sa till dig att i ditt exempel var avståndet redan känt och därmed onödigt, självklart gäller det när avståndet är okänt.
Men jag sa också att du skulle fundera över ditt eget exempel där du enligt mig beskriver vad jag menade var en av funktionerna för en triangel. Det är en av fördelarna med att använda en triangel. Jag menade inte specifikt ditt exempel därför att där var ju redan avståndet känt och därmed helt onödigt att räkna ut. Jag menade att du skulle fundera över ditt exempel ty det belyser just vad jag menade.

Jag menar att inget avstånd finns att tillgå från jordytan till Polstjärnan och att det vi ser inte är ett fysiskt objekt, för om det hade varit ett fysiskt objekt hade man kunnat använda detta objekt till att räkna ut en okänd sidas storlek. Det sker inte, har inte skett och därmed finns i nuläget inget avstånd till stjärnan från jordytan.

Men detta vet ju du, för jag har ju sagt det åtskilliga gånger men du återkommer i inlägg efter inlägg med hur jag ska räkna på dina exempel. Att ge någon en uppgift, direktiv är att skapa dominans i en interaktion och du har nog stor vana av att göra så. Här gör du det med att i varje inlägg pådyvla mig uppgifter som jag ska utföra.

Du bör fundera över varför det är nödvändigt i din argumentation.
Skitsnack
Jag beskrev en triangel med sidorna 4 100 000 000 000 000 km samt 1000 km och frågade hur vinkeln förändras om närliggande katet förlängs till 1100 km varvid du svarade att:
Citat:
Om jorden var rund skulle denna triangel du beskriver kunna användas
För att:
Citat:
Mäta avstånd.
Att du duckar för att förklara både hur vinkeln förändras och hur det är möjligt mäta avstånd med den beskrivna triangeln visar återigen vilken falsk debattör och lögnare du är.
Det är uppenbart att du bara svamlar, trollar och hittar på allt eftersom när dina lögner inte går ihop.

Tack ändå för att du bekräftar bilden av de som påstår sig vara FE-troende som falska och trollande lögnhalsar.
Senast redigerad av Prudent 2020-12-26 kl. 16:09.
Citera
2020-12-26, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Intressant detta med att Polstjärnan inte är ett fysiskt objekt, men om vi struntar i Polstjärnan ett litet tag nu.

Tänk dig om du istället att vi bygger ett extremt högt torn på Nordpolen, ett torn som är 36 000 km högt. Längst upp på detta torn har du en stark lampa.

Om vi står vid 45:e breddgraden på den platta jorden. Vi riktar en stark kikare mot denna topp, vilken vinkel skulle då det bli mellan höjd och marken på den platta jorden?

Frågan är inte ledande, jag utgår inte från en rund jord, jag kräver inte att svaret ska passa min syn på en rund jord, jag är inte ute efter att lura dig.

Jag vill bara att du berättar vad vinkeln skulle bli på den platta jorden.

Du inbillar dig såklart att om du väljer ett torn som har mycket större avstånd från jordytan än distansen mellan 0 och 45 grader så kan du retoriskt illustrera hur orimlig den platta jorden är genom vinkeln då inte blir 45 grader på 45 breddgraden. Igen! Det finns inget avstånd, det finns inget torn. Infantilt försök!

Detta är syftet bakom denna konspiration, att få människan att bedra sig själv och här demonstrerar du tydligt vad du är beredd till för att kunna fortsätta att ljuga för dig själv. Din fria vilja.
Citera
2020-12-26, 16:58
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Du inbillar dig såklart att om du väljer ett torn som har mycket större avstånd från jordytan än distansen mellan 0 och 45 grader så kan du retoriskt illustrera hur orimlig den platta jorden är genom vinkeln då inte blir 45 grader på 45 breddgraden. Igen! Det finns inget avstånd, det finns inget torn. Infantilt försök!

Detta är syftet bakom denna konspiration, att få människan att bedra sig själv och här demonstrerar du tydligt vad du är beredd till för att kunna fortsätta att ljuga för dig själv. Din fria vilja.
Oavsett vad du tror så måste det finnas någonting som sänder ut ljuset och detta någonting måste befinna sig på ett visst avstånd från jorden. Ljus kan inte skapas av icke-fysiska objekt och även om polstjärnan är metafysisk så måste den finnas någonstans.
Icke-fysiska objekt kan inte skapa ljus från ingenstans.
Citera
2020-12-26, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Hur kan avsaknaden av ett avstånd förklara de motsägelsefulla riktningar vi upplever?

Tycker du inte det är lite besvärande att ingen begriper vad du vill ha sagt? Du har världens chans att slå hål på det här med Polstjärnan men det enda du kan prestera är osammanhängande pladder om 2 sidiga trianglar, okända avstånd och "icke fysiska objekt". Inte undra på att ni plattjordare blir sedda som lite eljest.

Du borde i alla fall förstå varför så många är helt övertygade om att jorden inte är platt med tanke på alla de observationer som inte går att förklara på en platt jord. Och att detta är något av ett problem för ditt missionerande om den platta jorden. Du kan ju uppenbarligen inte ens förklara något så enkelt som våra observationer av en stjärna.
Jag tycker inte det är besvärande att du inte begriper vad jag säger, tvärtom så förväntar jag mig inget annat.

Men jag har ju förklarat det här med Polstjärnan för dig åtskilliga gånger, men jag tar det igen för att visa att jag har medlidande med dig och din intellektuella begränsning.

Polstjärnan har inget känt avstånd från jordytan därför att det vi ser av stjärnan är bara ett ljus, hur ljuset uppstår vet jag inte. Polstjärnans avstånd har aldrig kunnat mätas och därmed heller aldrig användas, i dagsläget finns inget avstånd att tillgå. Därmed faller påståendet om att Polstjärnan bevisar att jorden är sfärisk därför att hela argumentet vilar på att ett avstånd till stjärnan existerar.
Citera
2020-12-26, 17:02
Medlem
Citat:
Du inbillar dig såklart att om du väljer ett torn som har mycket större avstånd från jordytan än distansen mellan 0 och 45 grader så kan du retoriskt illustrera hur orimlig den platta jorden är genom vinkeln då inte blir 45 grader på 45 breddgraden....

Ja våra observationer av Polstjärnan är helt orimliga på en platt jord. Ingen kan förklara dem.

Citat:

Vi är nog väldigt på det klara med vem som bedrar sig själv. Att börja yra om trianglar med två sidor, stjärnor utan avstånd och "icke fysiska objekt" är inte riktigt sunt.

Citat:
... Igen! Det finns inget avstånd...

Hur i helvete kan det inte finnas ett avstånd till en ljuskälla? Försöker du säga att Polstjärnan bara finns som en upplevelse inuti våra huvuden? Att vi inbillar oss att det finns stjärnor?
Citera
2020-12-26, 17:08
Medlem
Citat:
Polstjärnan har inget känt avstånd från jordytan därför att det vi ser av stjärnan är bara ett ljus, hur ljuset uppstår vet jag inte. Polstjärnans avstånd har aldrig kunnat mätas och därmed heller aldrig användas, i dagsläget finns inget avstånd att tillgå. Därmed faller påståendet om att Polstjärnan bevisar att jorden är sfärisk därför att hela argumentet vilar på att ett avstånd till stjärnan existerar.

Det var inte mycket till en förklaring.
Jag pratar om riktningen till stjärnan, det är du som hängt upp dig på avståndet.

Citat:
... därför att hela argumentet vilar på att ett avstånd till stjärnan existerar.

Nej det vilar inte på ett känt avstånd. Det vilar enbart på riktningen till stjärnan.

Och du kan självklart inte förklara något med ett argument som är ännu mer oförklarligt. Hur kan det inte finnas ett avstånd till en ljuskälla? Och hur påverkas riktningen till stjärnan av att det inte finns ett avstånd till stjärnan?
Citera
2020-12-26, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Skitsnack
Jag beskrev en triangel med sidorna 4 100 000 000 000 000 km samt 1000 km och frågade hur vinkeln förändras om närliggande katet förlängs till 1100 km varvid du svarade att:

För att:

Att du duckar för att förklara både hur vinkeln förändras och hur det är möjligt mäta avstånd med den beskrivna triangeln visar återigen vilken falsk debattör och lögnare du är.
Det är uppenbart att du bara svamlar, trollar och hittar på allt eftersom när dina lögner inte går ihop.

Tack ändå för att du bekräftar bilden av de som påstår sig vara FE-troende som falska och trollande lögnhalsar.
Det jag säger ju riktigt. Med ett avstånd kan den användas, men stjärnan har inget avstånd och kan således inte användas. Argumentet om att Polstjärnan bevisar att jorden är sfär vilar på att ett avstånd finns och med avsaknaden av avstånd faller argumentet.

Det är nu dags för din reträtt, då brukar diskussionen till slut hamna i anklagelser om att jag är falsk debattör. Men jag ska erkänna, att livet är orättvist för jag har en stor fördel gentemot dig. Jag behöver inte ljuga.
Senast redigerad av boldogg 2020-12-26 kl. 17:12.
Citera
2020-12-26, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Oavsett vad du tror så måste det finnas någonting som sänder ut ljuset och detta någonting måste befinna sig på ett visst avstånd från jorden. Ljus kan inte skapas av icke-fysiska objekt och även om polstjärnan är metafysisk så måste den finnas någonstans.
Icke-fysiska objekt kan inte skapa ljus från ingenstans.
Jag håller med dig.
Citera
2020-12-26, 17:18
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Jag håller med dig.
Nja du skriver i varenda inlägg att polstjärnan är ett icke-fysisk objekt.
Citera
2020-12-26, 17:19
Medlem
Jazzils avatar
Citat:

Åter vill DU inte prata om den platta jorden, det är DU som nu tar upp att det att orimligt, att någon ska lura mm.

Så jäkla tråkigt att DU hela tiden går ifrån den platta jorden. När ska DU vilja prata med mig om din teori?

Jag undrar vad vinkeln enligt dig skulle bli på den platta jorden om man riktade ett teleskop mot toppen av ett torn. Ett torn som står på Nordpolen och har en höjd av 36000 km.

Jag undrar vad vinkeln skulle bli vid 45:e breddgraden. Men du vill ju ständigt prata om den runda jorden. Hela tiden!

Att det skulle blir 45 grader är ju befängt, det kan ju t.o.m jag förstå. Det måste ju vara bra mycket mindre av ett torn på 36000 km. Eller, jag vet ju inte. Det är inte jag som kan detta med platta jorden, jag hade hoppats få hjälp av dig.

Men men, du tror uppenbarligen att jorden är rund för du vill aldrig någonsin prata om det platta jorden. Så fort jag eller någon ställer frågor till dig så blir du vara arg och pratar om den runda jorden.

Som jag sa, när du är villig att hjälpa oss att förstå den platta jorden så kan du väl börja berätta. Fram tills dess kanske du ska gå ifrån tråden som handlar om den platta jorden.
Citera
2020-12-26, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Nja du skriver i varenda inlägg att polstjärnan är ett icke-fysisk objekt.
Ja, jag skriver att det vi ser är ett icke fysiskt objekt. Hur ljuset uppstår är en annan fråga, jag vet inte.
Citera
2020-12-26, 17:22
Medlem
constants avatar
Det där med att mäta och kontrollera, har väl aldrig varit stort hos FE.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in