2020-12-25, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Det som gör så ont i mig är att en person ansåg sig behöva döda L*ena ....
Det hade väl gått att ”bli av med henne ” på något annat sätt ?
Typ ignorera ,
eller anmält henne för stalking ?
Helt enkelt inte lägga märke till hennes eviga spring efter ” the man ” ?
Hon verkade ju vara på väg ifrån honom , så det hade ju kanske löst sig självt om alla inblandade hade haft lite tålamod ?

Eller har jag helt fel ?

Säkert. Garanterat har LW pressat SD och hånat HD, men det borde givetvis inte ha resulterat i mord!
SD har också pressat LW. Vanliga människor söker en annan utväg ur såna problem. Känner man sig pressad och hotad så bör man väl anmäla personen till polisen? Om man nu inte kan lösa det på ett normalt sätt.

Dessa sk vuxna personer beter sig som naiva idioter. Stackars deras barn, de hade det tydligen inte lätt ens innan mordet. Blev ständigt lämnde hos far- eller morföräldrarna för att mamma och pappa hade annat för sig.
Citera
2020-12-25, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jackie
Är det någon som har ljudfilen till Åklagarens slutplädering från rättegången?

Hittade detta ljudbibliotek, men den kanske mest spännande delen tycks saknas:

https://jonehrsson.se/rattegangspodd-hjarstamordet-i-orebro/
Minns jag rätt har de inte släppt slutpläderingen utan den ses ännu som arbetsmaterial.
Citera
2020-12-25, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Dina 2 sista funderingar här: Troligen är detta motivet. Hatet landade på LW. All skuld föll på henne.

Tack för att du förstod trots att autocorrect ändrade han till hon där på slutet.

Ja jag skulle tro att det är motivet.

Alternativt att HD gjorde en "Tove Lind" (Tove dömdes till anstiftan till mordet på Therese Johansson Rojo som hon under en längre tid hetsade pojkvännen Tim Vrågård att utföra när deras relation likt HDs och SDs äktenskap var avslutad efter Tims otrohet med Therese under förespeglingen att relationen skulle återupptas när "mannen" visat att han kan döda rivalen. De var visserligen tonåringar, men varken SD eller HD visar ju på någon större mognad. I synnerhet inte SD, som dessutom kan sägas ha plågat HD psykiskt under flera år genom att umgås med LW). Inte konstigt rent psykologiskt om HD riktade hatet mot kärleksrivalen LW istället för den manipulative maken SD.

Tredje motivet som någon här lyfte för nån vecka sedan kan vara att LW haft nån mer hållhake på SD, möjligen ekonomiskt (bidraget de fick av regionen (?) till den misslyckade The heart of Sweden-satsningen).

Eller en kombination av flera motiv...
Senast redigerad av Firesnake 2020-12-25 kl. 18:57.
Citera
2020-12-25, 19:33
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Tack för att du förstod trots att autocorrect ändrade han till hon där på slutet.

Ja jag skulle tro att det är motivet.

Alternativt att HD gjorde en "Tove Lind" (Tove dömdes till anstiftan till mordet på Therese Johansson Rojo som hon under en längre tid hetsade pojkvännen Tim Vrågård att utföra när deras relation likt HDs och SDs äktenskap var avslutad efter Tims otrohet med Therese under förespeglingen att relationen skulle återupptas när "mannen" visat att han kan döda rivalen. De var visserligen tonåringar, men varken SD eller HD visar ju på någon större mognad. I synnerhet inte SD, som dessutom kan sägas ha plågat HD psykiskt under flera år genom att umgås med LW). Inte konstigt rent psykologiskt om HD riktade hatet mot kärleksrivalen LW istället för den manipulative maken SD.

Tredje motivet som någon här lyfte för nån vecka sedan kan vara att LW haft nån mer hållhake på SD, möjligen ekonomiskt (bidraget de fick av regionen (?) till den misslyckade The heart of Sweden-satsningen).

Eller en kombination av flera motiv...

Tack,Tack. Jag visste att jag har läst om en liknande händelse som denna men hade totalt glömt bort namnen på dom inblandade.Tove Lind var det och offret Therese Johansson Rojo.

Tack Firesnake och god fortsättning på julen.
Citera
2020-12-26, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Ska försöka sammanfatta min bild av SD. Begär inga källor, det får ni inte. Det är både egna och andras iakttagelser.
Förutom anmälan och allt det som tvättats här, så brann det hos SD samma vecka som HD flyttade ut.
Det var ingen brann, utan någon form av rökutveckling i pellets eller liknande sa någon här.

Jag trodde inte att dom hade fortsatt en relation efter anmälan, men det har dom.
Nu med skilsmässan och att HD flyttat ut så kunde SD gå mer mot LW, som kanske nu backade.

Allt detta är triggers och kanske bägaren rann över denna kväll?

Min känsla efter nu hört vad SD har sagt (fråga inte!) är att nått inte stämmer med hans personlighet. Vet inte vad, men på nått sätt får jag känslan att det var ett mörker hos honom inombords. Väldigt svårt att förklara.

Hans personlighet annars skulle jag beskriva att han är ganska bekymmerslös, lite lättja. Väldig ärlig med. Tar inte svartjobb eller jobb som konkurrerar med hans anställning, fast han kunde det utan problem. Han var levnadsglad och såg fram emot nästa utmaning i livet (menar inte "nu ska jag döda npgon och se om jag klarar det").

Han tog inte in en försvarare vid anmälan. Han stod för det han gjort.
Han var inte ledsen eller arg över saneringen efter rökutvecklingen. "Sånt som händer, man lär sig av det med". Lite av livsnjutare.

Inlägg 2018-07-26 kl 00.08 sid 1515

Roar mig så här i (corona)juletid med lite nedslag i trådinlägg.

Lägger upp detta då SD:s ev extrainkomster varit på tal lite nu igen i tråden.

Lite ur näst sista stycket ovan:

"Tar inte svartjobb eller jobb som konkurrerar med hans anställning fast han kunde det utan problem"

Detta låter som det skulle komma ur SD:s mun (EGT säger sig känna SD och det tror jag på tillfullo) och vad som kommer ur den munnen fås nog tas med en nypa salt (eller två).

God fortsättning på Er!

Ser fram emot vad nya och gamla grävare kommer fram till när julfirandet lagt sig.

Hoppet lever både vad gäller ett slut på Coronaeländet och att detta fall blir uppklarat!

Ps Saknar EGT i tråden! Hoppas hen väljer att återkomma. Ds
Citera
2020-12-26, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Tack,Tack. Jag visste att jag har läst om en liknande händelse som denna men hade totalt glömt bort namnen på dom inblandade.Tove Lind var det och offret Therese Johansson Rojo.

Tack Firesnake och god fortsättning på julen.

Trots alla uppenbara olikheter mellan detta fall och mordet på Therese Johansson Rojo, exempelvis; åldern på de inblandade med allt vad det innebär, otrohetens omfattning och tid (en enda kyss versus 6 års samliv) och relativt introverta Hanna versus explosiva impulsstyrda Tove - och Stefan verkar mer speedad som person än Tim samt alkohol vs ej alkohol så finns ändå vissa likheter.

1) Den manlige GM/ MGM försökte mer eller mindre desperat få tillbaka den kvinna/ tjej han varit otrogen emot

2) De inblandade/ misstänkt inblandade kommer alla från städad medelklass, finare medelklassområden eller iaf Svenssonområden. De inblandade, blonda paren ses som städade, socialt välanpassade, relativt populära och normala. Tove var en mönsterstudent och hade en proper, söt, "vanlig" utstrålning (lite som HD) och sjöng solo på avslutningar. Tim var en (till synes) normal idrottskille som skötte skolan fint.

3) Båda offren Therese och Lena var snygga, populära, social butterflies med många vänner och aktiva liv. Båda beskrivs med stor värme av sina vänner och familjer. Båda hade utomeuropeisk bakgrund vilket avspeglades i deras utseenden, men mest helsvenska vänner och levde "svenskt".
(De båda paren S/H och T/T är vita, blonda kvinnor/ askblonda män).

4) Både Therese och Lena blev (sannolikt i Lenas fall, konstaterat i Thereses fall) inlurade i undanskymda snår (skogsbryn i Ts fall). Dolt men ändå nära folk de kände och var trygga med.

5) Båda överraskades där av plötsligt, brutalt våld (antagligen i Ls fall, konstaterat i Ts) utfört av män de kände och trodde (relativt i Ls fall) gott om under förespeglingar att de skulle prata ut/ förevisas något (antagligen i Ls fall, konstaterat i Ts).

6) Båda gjorde motstånd.

7) Både Tove och Hanna hade i skrift uttryckt ett hat mot Therese respektive Lena.

Finns väl uppgifter om att Hanna uttryckt (till SD) att det vore bättre utan Lena/ bättre om Lena inte fanns/ vore död (?), samt sagt "hoppas hon (LW) är död" till sin kollega (?).

8) Massa bevarade textmeddelanden mellan paren där kärleksrivalen varit ett tema.

9) Tim hade nån lurig plan om att ha ihjäl Therese vid ett tidigare tillfälle men det blev inte av (lockade med försäljning av alkohol vill jag minnas). Misstankar har riktats mot Stefan om att han planerade att ha ihjäl Lena vid ett tidigare tillfälle (i skogen) som inte heller blev av av olika skäl.

10) Båda paren har gått vidare med karriärer och livet relativt obekymrat efter morden (ungdomarna satt inte frihetsberövade länge) på ett sätt som uppfattats som allt för obekymrat av vissa (finns lättsamma inlägg i sociala medier/ loggar i båda fallen) och alla utom möjligen Tim har stannat i samma städer där morden skedde (Tove jobbade iaf länge i Sthlm inom reklam eller media).

Hur Tim och Tove agerade i förhören har jag för svaga minnen av för att göra några jämförelser kring (vill minnas att nån av dem eller båda ljög om/ underdrev sin egen inblandning men överbevisades och då ändrade sin historia och började skylla på varandra). Men det är väl rimligt att anta att deras unga ålder och bristande livserfarenhet påverkade deras beteende där...

God fortsättning på dig med Firebird!🎄 (Och sorry för en hel uppsats...)
Senast redigerad av Firesnake 2020-12-26 kl. 10:26.
Citera
2020-12-26, 10:13
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Hur var det med lastbilschauffören som vittnade om att hen hade sett en person hasa nedför slänten bakom bullerplanket? Vet du?
Varken lastbilschauffören eller någon annan har inte sett någon hasa ner för slänten vid mordplatsen.
Chauffören såg någon flera km från mordplatsen flera timmar senare.
Citera
2020-12-26, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Varken lastbilschauffören eller någon annan har inte sett någon hasa ner för slänten vid mordplatsen.
Chauffören såg någon flera km från mordplatsen flera timmar senare.

Ja, det är konstaterat nu.
Citera
2020-12-26, 12:30
Medlem
Honan6s avatar
Den bästa julklappen till Lenas barn och anhöriga uteblev den här julen med. Istället tvingas de fortfarande att riskera möta den drygt hånflinande och skrattande grannen.

På julafton hade SD en "väntan på utmanande paket från BigMellosa". Hans ständiga (?) önskan om FTF infriades "Utmaningen var ju oväntat snabb denna gång (Tack för julklappen...)". Vad kommer det sig att SD skriver loggtext hyfsat snabbt på just dessa CO:s när han annars inte ens Write note, håller inne med loggningen en tid eller t o m tar med sig loggremsan bort från platsen?
www.geocaching.com/seek/log.aspx?LUID=b13d02eb-d201-474b-b346-b5eb49e16aaf&IID=e09a9e41-992d-4439-ad14-c3889489fcf6

Jag har åter tittat på det allmänt hållna och intetsägande dokumentet för P7:an. Kan SD ha frångått sin vana att ta alla möjligheter till att vara hånfull eller skratta i fel sammanhang under bedömningen som gjordes under nån timma i häktet 15 oktober -19?
Dagen innan satt SD i förhör om bl a hans sperma på Lenas kjol MT: Näe .. och om du frågar i stället om jag har sparkat ihjäl henne och sen stått som en nekrofil och. . och. . haft sex med. . en söndersparkad Lena så är svaret nej det har jag inte haft. Det vet jag. hur sperman kom dit vet j ....
Hur kommer det sig att SD tänker på nekrofili?
P7 www.docdroid.net/78GdMlp/p7-pdf#page=4

Varför hade SD behov av att besöka mordplatsen ett 10-tal gånger innan han häktades första gången? Letade han efter något som saknades (Lenas ring?) eller handlar det om att komma riktigt nära för att återuppleva det brutala mordet?

----

SD om varför han fnissat och skrattat i rättegången
https://vocaroo.com/18Ww0MjnjyC

Exempel på hur SD verkar njuta av att hans vän JG är orolig
https://forumbilder.com/i/roI7

SD inte intresserad av att försöka ringa Lena när hon upptäcktes vara försvunnen. Han tyckte inte det var någon idé eftersom hon inte svarade på chatten..
https://forumbilder.com/i/ro6E
Citera
2020-12-26, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Jaså. Hypotetiskt; vart skulle han kunna ha gjort av dem då om det var dessa trekvartsjeans han bar vid mordet?

Ja, säg det. Vet iaf att de förhörde grannen som skulle vakta huset medan D-sons var i USA. De frågade om hon sett nå plagg i soptunnorna osv.
Vet inte om de var inne på att han kunde ha eldat upp dom i pelletspannan eftersom det var utfrågningar angående ett brandlarm som gick i gång i huset. Nånting sånt.
Citera
2020-12-26, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Den bästa julklappen till Lenas barn och anhöriga uteblev den här julen med. Istället tvingas de fortfarande att riskera möta den drygt hånflinande och skrattande grannen.

På julafton hade SD en "väntan på utmanande paket från BigMellosa". Hans ständiga (?) önskan om FTF infriades "Utmaningen var ju oväntat snabb denna gång (Tack för julklappen...)". Vad kommer det sig att SD skriver loggtext hyfsat snabbt på just dessa CO:s när han annars inte ens Write note, håller inne med loggningen en tid eller t o m tar med sig loggremsan bort från platsen?
www.geocaching.com/seek/log.aspx?LUID=b13d02eb-d201-474b-b346-b5eb49e16aaf&IID=e09a9e41-992d-4439-ad14-c3889489fcf6

Jag har åter tittat på det allmänt hållna och intetsägande dokumentet för P7:an. Kan SD ha frångått sin vana att ta alla möjligheter till att vara hånfull eller skratta i fel sammanhang under bedömningen som gjordes under nån timma i häktet 15 oktober -19?
Dagen innan satt SD i förhör om bl a hans sperma på Lenas kjol MT: Näe .. och om du frågar i stället om jag har sparkat ihjäl henne och sen stått som en nekrofil och. . och. . haft sex med. . en söndersparkad Lena så är svaret nej det har jag inte haft. Det vet jag. hur sperman kom dit vet j ....
Hur kommer det sig att SD tänker på nekrofili?
P7 www.docdroid.net/78GdMlp/p7-pdf#page=4

Varför hade SD behov av att besöka mordplatsen ett 10-tal gånger innan han häktades första gången? Letade han efter något som saknades (Lenas ring?) eller handlar det om att komma riktigt nära för att återuppleva det brutala mordet?

----

SD om varför han fnissat och skrattat i rättegången
https://vocaroo.com/18Ww0MjnjyC

Exempel på hur SD verkar njuta av att hans vän JG är orolig
https://forumbilder.com/i/roI7

SD inte intresserad av att försöka ringa Lena när hon upptäcktes vara försvunnen. Han tyckte inte det var någon idé eftersom hon inte svarade på chatten..
https://forumbilder.com/i/ro6E

Jag förstår inte att de inte pressade honom mer i förhör där han själv tar upp nekrofili, sparkar osv.
Att han "klarade" p7:an, krävde nog bara fokus..
Citera
2020-12-26, 15:40
Medlem
Citat:
Observera om det skrivna är en fråga eller ett påstående, Robur...

Det var det jag observerade. Och kommenterade.

Citat:
Förlåt, jag menar Runar.

Inte lätt att förlåta någon som citerar det egna svamlet med nytt svammel. Men skall försöka.

Citat:
Ursprungligen postat av anetor
Håller helt med dig. Men vissa såg chansen att skapa en trådsanning.

Ja någon tog den chansen. Frågan är varför, i vilket syfte?🤔

Citat:
Ursprungligen postat av anetor
Vet inte om vi missförstått varandra ang lastbilschauffören och trådsanning. Själv tolkade jag Rubars inlägg som att lastbilschaufförens observation av att någon hasade nerför slänten utnyttjades av vissa att peka på "här har vi en person som kan vara mördaren" och göra det scenariot till en trådsanning. Men jag kan ha fel om vad Rubar åsyftade.

.

Menade bara att påpeka att det inte finns någon sådan uppgift. Inte iaf som framkommit i fup eller under huf.
Alltså hittepå.
Av Zilverko.

Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Just nu verkar det som att det florerar en trådsanning om en trådsanning. Ingen person har setts hasa ner för slänten överhuvudtaget. En person har setts gåendes längs motorvägen 2,4 kilometer bort.

Exakt så. Varken mer eller mindre.

Citat:
Ja, det är konstaterat nu.

Plötsligt händer det, sent skall syndaren vakna

Gott att du nu insett detta. Så tråden kan vandra vidare utan avstickare in i denna återvändsgränd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in