Citat:
Ursprungligen postat av
avc
Jag vill nog påstå att även jag kan köra bil efter alla körkortsbehörigheter, full YKB och yrkesförarjobb i några år. Skulle köpa bil från en trafikskollärare en gång, han visste inte ens effekten i motorn. Bilar jag köpt från mekaniker har däremot alltid varit top notch.
Det är lite som att fråga en politiker vs. stadsinvånare var man skall bo i Sverige.
https://www.boxymo.ie/news/the-top-10-driving-habits-that-are-secretly-damaging-your-car.aspx
https://www.hotrodders.com/threads/opinions-is-driving-at-a-low-rpm-bad-for-your-engine.47886/
Läste f.ö. någonstans att det kan vara kul att varva, men att detta sliter och är kasst för motorn. Detsamma bör gälla låga varv då även det sätter onödig press på motorns inre komponenter, samt karossen som i längden skramlar sönder.
Fast sådana där citat från sidor som generalisera säger ju inte mycket egentligen.
Det du citerar stämmer ju egentligen bara om man kör utanför de områden i belastning och varvtal som motortillverkaren säger är ok, eller hur?
Och om t ex VW programmerat styrsystemet i min bil till att låta motorn ligga kvar på sjunde växeln uppför backar och använda de 500Nm den har istället för att växla ner, så är jag rätt säker på att VW testat att bil/motor klarar detta utan att ta skada utan fortfarande klarar normal livslängd.
Förresten så slits ju en motor hur fan man än gör när man kör, ja bara av att startas, eller för all del även kan må dåligt av att aldrig startas....
Grejorna är helt enkelt dimensionerade för att tåla att användas inom de register motorn orkar arbeta, och med full last, alltså med det maximala vridmoment på alla lastpunkter inom normalt arbetsområde.
Och sen kanske man ska fundera på vad ”bog down” betyder egentligen, det handlar ju inte om att man låter motorn jobba hårdare på hög växel med mer gaspådrag t ex uppför en lång backe, eller att bara hålla hastigheten på låga varv och hög växel på plant underlag. Utan det betyder att man t ex försöker pressa motorn att accelerera men den orkar inte utan varvtalet och hastigheten sjunker hur mycket man än gasar, det är ”bogging down”.
Om motorn orkar brotta sig uppför en lång backe på högsta växeln på låga varvtal och då hålla hastigheten, så är det inte ”bogging down”.