2020-12-24, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Det kan bara bedömas genom att mäta kopplingslamellens bromsytors tjocklek. På vissa bilar kan man göra det utan att demontera växellådan.

Eftersom de så ofta byter bil, så kan man misstänka att de är misshandlade, så att växellådans synkromesher och kopplingslamellen börjar ana slutet på sina liv.

Det vet du inget om.

Att bilar som körs frekvent av folk som inte kan köra bil, och de försöker lära sig, torde helt klart och högst sannolikt få utstå mer belastning och felaktig hantering än medelbilen generellt sett. Det är dock inte nåt som kan användas som bevis för att kopplingen skulle slitas i skadligt mäng eller onormalt p g a det som lärs ut, när eleverna lärt sig att utföra det på ett korrekt sätt.
Citera
2020-12-24, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Du förstår inget om motorer.
När det gäller förslitning, vill man undvika ogynnsamma driftregimer, som orsakar onödigt höga lagertryck eller kolvbelastningar.

Jösses, du vet inget om mina motorkunskaper...

Givetvis vill man undvika ogynnsamma körsätt. Men DU kan ju inte veta vad det är för varje enskild motor.

Bara för att du tycker att t ex under 1500rpm med högre last skulle vara skadligt och sabba motorerna i förtid, så är det inte sanning och fakta för alla motorer.

Om motortillverkaren testat att en motor klarar 50K mil under normala körförhållanden, och om den pressas konstant med full last på säg 1200rpm så klarar den minst 40K mil utan problem. Så är det ändå mycket mer än de allra flesta bilar någonsin går innan de skrotas av en mängd andra orsaker.

Menar du att biltillverkaren har fel då, och du vet mer än dem om deras motorer? Och vilken praktisk betydelse väger då tyngst för bilägaren, att man med last på låga varv får snålare förbrukning men motorn riskerar att gå sönder efter 40K mil. Eller att den går 50K mil men med högre förbrukning, i en bil som normalt är förbrukad före 40K mil...?

Förresten, kan du inte lägga fram bevis för att alla moderna motorer är explosionsmotorer och inte förbränningsmotorer?
Citera
2020-12-24, 15:31
Avslutad
Det som gäller i dag i körskola är att du ska varva på o köra 100-110 i filen in på motorväg med 4ans växel, sedan växla upp t 6an när du gått in. Överhuvudtaget är det mycket 3-5 o 4-6 på körskolor.
Citera
2020-12-24, 22:37
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Vet inte om jag orkar argumentera mot alla konstigheter som påstås i denna tråd men en motor förstörs inte om den går på låga varv, så låga varv så att det "durrar" men det i sig är ett tecken på att den inte orkar och håller på att stanna så då bör man försöka gasa eller växla ner och för ett "motoröra" som vant sig vid att en motor ska spinna och snabbt svara på gaspådrag kan det låta illa men det är alltså inte direkt skadligt. Sen tycker jag absolut att man måste väga in vilken typ av motor det handlar om. En V8 på många liter med ett vridmoment på 750Nm kan man i princip starta på vilken växel man vill, det är bara från stillastående och tills bilen börjar rulla man behöver använda kopplingen, man uppnår högt vridmoment även vid relativt låga varv och kan därför rent teoretiskt hoppa över en växel eller två. En motor utan turbo på en liter däremot kräver flitigt växlande för att kunna utnyttja den korta vridmomentskurva som denna motor erbjuder så där gäller helt andra förutsättningar.

Om körskollärare kan man tycka mycket men köra bil kan dom nog, troligen bättre än de flesta. Dom i sin tur försöker lära eleverna att använda bilens vridmoment så effektivt som möjligt då detta ger bäst bränsleekonomi men vissa verkar tolka vissa skriftliga råd bokstavligen och inte utifrån tekniska förutsättningar och sunt förnuft.
Jag vill nog påstå att även jag kan köra bil efter alla körkortsbehörigheter, full YKB och yrkesförarjobb i några år. Skulle köpa bil från en trafikskollärare en gång, han visste inte ens effekten i motorn. Bilar jag köpt från mekaniker har däremot alltid varit top notch.

Det är lite som att fråga en politiker vs. stadsinvånare var man skall bo i Sverige.

Citat:
You might think you’re saving fuel by keeping the engine revs low but being in too high a gear at too low a speed, creates unnecessary strain on the engine and can damage your cylinder heads, leading to expensive repairs. Similarly, using a low gear that has the engine screaming is going to cause unnecessary wear and tear, too.
https://www.boxymo.ie/news/the-top-10-driving-habits-that-are-secretly-damaging-your-car.aspx

Citat:
It alway's better to spool up a engine than to bog or lug it down. Low RPM and making it work hard can squeeze the oil wedge away from the bearing and metal to metal contact can occur. Twisting of the crank is also more prominent while loading the crank as unnecessary raise in oil temps.
Citat:
Another potential problem with low RPM operation is premature failure of roller lifters. Not enough splash lubrication on the roller bearing.
https://www.hotrodders.com/threads/opinions-is-driving-at-a-low-rpm-bad-for-your-engine.47886/

Läste f.ö. någonstans att det kan vara kul att varva, men att detta sliter och är kasst för motorn. Detsamma bör gälla låga varv då även det sätter onödig press på motorns inre komponenter, samt karossen som i längden skramlar sönder.
Citera
2020-12-25, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HK1997
Om inte eco-knappen finns växlar man bara manuellt på en automat till högsta möjliga växel. Har aldrig varit med om att motorn dött då den bara växlar ner automatiskt i och det blir ett litet ryck i kabinen i värsta fall. Det är så jag alltid kört mina automater.

Ingen verkar besvarat på frågan men är detta bra för automatlådan? Automatlådan ser till så att bilen inte rycker lika våldsamt som en manuell låda.

En automat dör ju inte för att den kör på låga varvtal. Den hanterar ju allt sånt automatiskt.
Men det jag menar är att försöker man köra på för låga varvtal med en manuellt växlad bil så finns ju risken att bilen dör och man kan inte snabbt accelerera sig ur en knivig situation eftersom man ligger på för lågt varvtal.

Jag tog nyss MC kort i år och läraren sa åt mig att jag bör inte ligga på för höga växlar, speciellt i stadstrafik, för då blir det svårt att ta sig ur en svår trafiksituation snabbt. Inte heller ska man hoppa över växlar.

Alltså motsatsen till eco-drivning. Jag frågade då om just eco-drivning och att jag vet att dagens ungdomar måste lära sig det när de tar b-kort, men han sa att det finns inget sånt för MC, där kör man enligt vad som är säkrast istället, om det så innebär högre varvtal.
Citera
2020-12-25, 08:59
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
En automat dör ju inte för att den kör på låga varvtal. Den hanterar ju allt sånt automatiskt.
Men det jag menar är att försöker man köra på för låga varvtal med en manuellt växlad bil så finns ju risken att bilen dör och man kan inte snabbt accelerera sig ur en knivig situation eftersom man ligger på för lågt varvtal.

Jag tog nyss MC kort i år och läraren sa åt mig att jag bör inte ligga på för höga växlar, speciellt i stadstrafik, för då blir det svårt att ta sig ur en svår trafiksituation snabbt. Inte heller ska man hoppa över växlar.

Alltså motsatsen till eco-drivning. Jag frågade då om just eco-drivning och att jag vet att dagens ungdomar måste lära sig det när de tar b-kort, men han sa att det finns inget sånt för MC, där kör man enligt vad som är säkrast istället, om det så innebär högre varvtal.
Går det att hoppa över en växel på en MC. En sån med ettan nedåt och resten uppåt?
Citera
2020-12-25, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avc
Jag vill nog påstå att även jag kan köra bil efter alla körkortsbehörigheter, full YKB och yrkesförarjobb i några år. Skulle köpa bil från en trafikskollärare en gång, han visste inte ens effekten i motorn. Bilar jag köpt från mekaniker har däremot alltid varit top notch.

Det är lite som att fråga en politiker vs. stadsinvånare var man skall bo i Sverige.

https://www.boxymo.ie/news/the-top-10-driving-habits-that-are-secretly-damaging-your-car.aspx

https://www.hotrodders.com/threads/opinions-is-driving-at-a-low-rpm-bad-for-your-engine.47886/

Läste f.ö. någonstans att det kan vara kul att varva, men att detta sliter och är kasst för motorn. Detsamma bör gälla låga varv då även det sätter onödig press på motorns inre komponenter, samt karossen som i längden skramlar sönder.

Fast sådana där citat från sidor som generalisera säger ju inte mycket egentligen.

Det du citerar stämmer ju egentligen bara om man kör utanför de områden i belastning och varvtal som motortillverkaren säger är ok, eller hur?

Och om t ex VW programmerat styrsystemet i min bil till att låta motorn ligga kvar på sjunde växeln uppför backar och använda de 500Nm den har istället för att växla ner, så är jag rätt säker på att VW testat att bil/motor klarar detta utan att ta skada utan fortfarande klarar normal livslängd.

Förresten så slits ju en motor hur fan man än gör när man kör, ja bara av att startas, eller för all del även kan må dåligt av att aldrig startas....

Grejorna är helt enkelt dimensionerade för att tåla att användas inom de register motorn orkar arbeta, och med full last, alltså med det maximala vridmoment på alla lastpunkter inom normalt arbetsområde.

Och sen kanske man ska fundera på vad ”bog down” betyder egentligen, det handlar ju inte om att man låter motorn jobba hårdare på hög växel med mer gaspådrag t ex uppför en lång backe, eller att bara hålla hastigheten på låga varv och hög växel på plant underlag. Utan det betyder att man t ex försöker pressa motorn att accelerera men den orkar inte utan varvtalet och hastigheten sjunker hur mycket man än gasar, det är ”bogging down”.

Om motorn orkar brotta sig uppför en lång backe på högsta växeln på låga varvtal och då hålla hastigheten, så är det inte ”bogging down”.
Citera
2020-12-25, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund

Jodå, men det är ju upp till föraren att välja lämplig växel för aktuell situation och plats. Och så har det ju alltid varit och eco-driving har inte ändrat på det.
Citera
2020-12-25, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Det är knappast ditt fel utan den bakomvarande pappskallen som inte hållit tillräckligt avstånd. Är det nåt jag hatar när jag kör så är det dessa rövslickare som ska ligga en billängd bakom - oavsett hastighet och oberoende om jag håller hastighetsbegränsningen eller inte och inte ens om dom planerar en omkörning vill jag ha någon som slickar arslet. Om jag på nåt sätt måste sänka hastigheten drastiskt så att dom smackar in i mig så är det ungefär 100% deras fel.
Detta är - eller i alla fall: var - körskolorna också väldigt tydliga med att lära ut.

Helt rätt, men man kan bespara sig själv att få ont i nacken, men laga bilen får idioten bakom göra.
Citera
2020-12-25, 10:22
Medlem
Machiavellys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Min Passat -18 jobbar sig uppför backar på sjuans växel och ca 12-1300rpm utan nedväxling, är det fel och skadligt menar du ”experten”....?

Ja. Det är precis vad jag och personen i videon jag länkade till säger.
Citera
2020-12-25, 10:27
Medlem
Machiavellys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Menar du att VWs ingenjörer kan mindre om sina motorer än du...?

Nej. Det har jag aldrig sagt. Men bara för att sätta din fråga om ”Volkswagens ingenjörer” i perspektiv: Samma ”ingenjörer” menar att man ska köra på Long Life-olja på 3.000 mils intervaller. Samma ”ingenjörer” kunde inte bygga en automatisk växellåda i modern tid värd namnet. Samma ”ingenjörer” manipulerade avgasvärdena och ljög för hela världen för att de inte kunde bygga en bil utan att fuska.

Så ta nu dina ”ingejörer” från Volkswagen och tryck in dem i röven. Där du gillar det.

Hade jag sagt att Volkswagen manipulerar avgasvärdena innan det blev känt hade du sagt ”så du menar att du kan mer än Volkswagens ingenjörer?”.

Gå och lägg dig.
Senast redigerad av Machiavelly 2020-12-25 kl. 10:31.
Citera
2020-12-25, 11:01
Medlem
Conams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Machiavelly
Nej. Det har jag aldrig sagt. Men bara för att sätta din fråga om ”Volkswagens ingenjörer” i perspektiv: Samma ”ingenjörer” menar att man ska köra på Long Life-olja på 3.000 mils intervaller. Samma ”ingenjörer” kunde inte bygga en automatisk växellåda i modern tid värd namnet. Samma ”ingenjörer” manipulerade avgasvärdena och ljög för hela världen för att de inte kunde bygga en bil utan att fuska.

Så ta nu dina ”ingejörer” från Volkswagen och tryck in dem i röven. Där du gillar det.

Hade jag sagt att Volkswagen manipulerar avgasvärdena innan det blev känt hade du sagt ”så du menar att du kan mer än Volkswagens ingenjörer?”.

Gå och lägg dig.
Äntligen Messias! Nu kan världen slappna av när du delgett dina ingenjörskunskaper
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in