2020-12-24, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Hur växlar man upp på högsta växel?

Var har jag påstått att man ska åka på högsta växeln? Det är något du snurrat ihop i ditt eget huvud.
Citera
2020-12-24, 01:18
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Effetheman
Var har jag påstått att man ska åka på högsta växeln? Det är något du snurrat ihop i ditt eget huvud.
Jisses kompis, tråden handlar om att köra på högst växel på låga varv, inte om en motor dör om man skulle hoppa växlar vid 800rpm.

Kom in i matchen om du menar att en bil dör när den kör 8-900rpm.
Citera
2020-12-24, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Hm... så du sitter alltså och paltar med att.... trampa ner kopplingen, föra växelspaken till friläge, släppa upp kopplingen, trampa ner kopplingen igen, lägga i lägre växel, släppa upp kopplingen....? Kanske med en dutt på gasen med nånstans där det passar...? Det är nämligen vad dubbeltramp är

Detta låter som makalöst överdrivet krångligt, och fullständigt onödigt, om du inte råkar köra en T-Ford eller dylikt där man får kolla årsmodellen med C14-metoden....

Jag tyckte också det lät onödigt krångligt i början. Men när man har lärt sig gör man det lika automatiskt som att växla. Eftersom det skonar synkringarna, så ser jag ingen anledning att inte göra det. Men andra tycker att det är för jobbigt, och får istället byta synkringar efter 30 000 mil eller liknande (beror förstås på hur man växlar vid motorbromsningar, mm.), så det är ju ingen stor fördel att dubbeltrampa. Men absolut inget fel.

Citat:
Oavsett vilket så tippar jag på att du gjorde en helt onödigt stor nedväxling och därför reagerade läraren. Normala motorbromsningar, även med en nedväxling, är de garanterat inte emot. Men hur som helst är det inte DU som är läraren och har adekvat utbildning för den uppgift läraren har. Så du ska göra som läraren säger.

Vad är en onödigt stor nedväxling? Det kanske den var av många anledningar. Men inte för att synkringarna skulle gå sönder. Jag gjorde alltid som läraren sade, men jag blev ofta frustrerad över att de sade olika från gång till gång, och varken kunde förklara eller motivera sig. Deras utbildning är säkert adekvat, men som med alla utbildningar så förstår inte alla det som sägs, utan bara memorerar. Alla mina lärare kunde förstås det viktiga om trafikregler och bestämmelser, och vi hade inga problem kring det. Men när det kom till hur bilen fungerar, så hade mina tre lärare varsina motstridiga tolkningar av "eco driving", mm. En lärde mig ett sätt, och nästkommande lektion blev jag tvungen att lära om mig. Så jag fick komma ihåg olika körstilar beroende på vem jag hade den dagen.

Citat:
Ja, och det är inget fel i det att man ska försöka accelerera på högsta möjliga växel.
Det är inte dragracingskolan liksom....

Snarare verkar det som att du övertolkar saken en smula...?

Vi kom ju fram till att bränsleeffektivast acceleration sker vid det varvtal motorn genererar mest vridmoment? Det finns ju en kompromiss någonstans utifrån trafiksäkerhet, osv. Men att segdra på sexan från 50 upp till 110 är varken bränsleeffektivt eller trafiksäkert. Och ja, det är ett exempel från verkligheten.

Citat:
Körskollärare behöver inte nödvändigtvis ha djupa kunskaper i tekniken som får bilarna att funka etc. Körskollärarna får såklart lära sig hur man ska köra och hur de ska lära ut detta till eleverna, och de får givetvis förklarat varför.

Jo, jag tror också att de får förklarat varför. De flesta lär sig nog dessutom. Ibland kan vissa koncept vara svårförstådda för en del, men de flesta utbildningar har prov där gränsen för godkänt är under 100% rätta svar. Finns det en möjlighet att några lärare kanske inte har full koll på precis allt de lär ut, utan kanske har fått för sig något som inte riktigt stämmer?

Citat:
Faktum är att de allra flesta kunder i körskolorna är jäkligt okunniga, det är därför de är där.... och man blir inte per automatik en bra bilförare för att man kan allt om bilars teknik på djupet.

Jag tror dig. Kan det också finnas någon elev som kan lite'? Jag blev en bättre bilförare av att de lärde mig skyltar, trafikregler, stadskörning, osv. Absolut. Däremot blev jag inte en sämre bilförare av att studera bilars teknik på djupet; något som inte körskollärarna kunde lära mig.

Citat:
Garanterat ingen lärare som tror att motorn skulle gå sönder om den varvas över 3000rpm, ge dig nu...

Det känns som att du tror dig ha tolkningsföreträde. Så vad trodde han när han sade "Håll dig alltid under 3000 varv. Annars tar motorn skada."?

Citat:
Jag ser de gamla vanliga tendenserna hos dig som hos så många andra. Nämligen att det är vanligt att folk tror de alltid vet bättre om än det ena eller andra än körskolan och deras lärare. Tyvärr är det vanligaste att eleverna har fel, oavsett vad de själva tror och tycker.

Jag förstår att dina glasögon kan vara färgade av tidigare erfarenheter, men jag vet garanterat inte alltid bättre. Nu tog jag upp de tvivelaktiga situationerna eftersom du undrade; annars var det i regel lärorika lektioner. Är du körskollärare själv? Jag är säker på att det är sant det du säger om hur vanligt det är med kunder som är självutnämnda experter. Jag tror också att lärare kan ha fel ibland. Alla är människor.

Citat:
Det är inte alla som klarar att ta in för mycket detaljer i informationen, därför försöker man hålla sådana texter så korta det bara går. Det är ju inte en C-uppsats som eleverna ska läsa och lära sig.

Kollar man igenom körskolorna utbildningar, frågorna etc etc, så anser jag att det inte ska vara särskilt svårt att ta körkort, bara man släpper taget om den egna stoltheten och slutar tro man vet bättre själv. Och istället satsar på att vara lyhörd och följa det som lärs ut.

Jo, texterna är riktade till de som inte kan ta in för mycket detaljer. Men som lärare är man inte bara en faktamaskin som matar ut texter från läroböcker. Man är också pedagog, och får betalt för att utbilda alla elever. Om inte eleven förstår, även fast man skriker och gormar, så kanske man skall prova något annan metod med den eleven? Och klarar man inte av att förklara ett koncept utöver vad som redan står i boken, så har man misslyckat med sin roll.

Jag håller med dig om att man skall vara lyhörd, med tillägget att man också som lärare mår bra av att leka med tanken att man faktiskt ibland också har saker kvar att lära sig.
Citera
2020-12-24, 01:31
Medlem
Varför är ni så kåta på att köra på superlåga varv?
Är det modernt bland ungdomar eller?
När jag var ung så var det tvärt om. Det var coolt att köra på höga varv, bränna bensin och framförallt gillade man att accelerera snabbt för att det var kul.

Betyder det att dagens ungdomar tycker det är kul att accelerera så långsamt som möjligt och leka lekar där man försöker köra på så låga varv att motorn nästan dör utan att den dör?

Vill ta ett annat exempel. Om folk går på tivoli så vill de åka saker för att få en rush, det är liksom en del av upplevelsen med t.ex en bergochdalbana.

Samma gäller med bil, speciellt om man är ung. Det är kul att accelerera. Att då lära sig att man istället nästan ska låta motorn dö i för låga varvtal vilket inte ger någon acceleration alls låter så tråkigt att jag nästan somnar.

Varför ska någon köpa en bil med säg 200 hästkrafter om man ska köra runt på så höga varvtal att motorn är på gränsen till att dö? Då är man ju så otroligt långt i från att ens komma i närheten av kraften som motorn kan erbjuda, men man betalar ändå ett mycket högre pris för att puttra runt på högsta växel.
Citera
2020-12-24, 09:26
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Du generaliserar och utgår från små bensinmotorer. De flesta motorer klarar med enkelhet lägre varv än så, framförallt om de inte belastas. Att glida på 11-1200 rpm är oftast inga problem, det är dessutom betydligt mer bränslesnålt än att göra det en eller två växlar lägre på 15-1600 rpm.
1400 ccm golf.
Automaten försöker, när den kan, hålla sig mellan 12 - 1400 rpm.
Citera
2020-12-24, 09:31
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Enklast, skönast och smidigast är att köra en bil med automat så behöver man inte tänka på saken ens.
Vill man köra eco med så klen prestanda som möjligt så trycker man in eco-knappen. Vill man köra "normalt" så gör man det i normal-läget och vill man köra sportigt så trycker man in sport knappen.

Så glad att jag tog körkort för 20 år sedan när ingen snackade om eco-drivning och ingen körskola hade något om det.

Minns att jag gasade iväg med en audi till 100 km/h på tvåan, för att det var kul och man ville ha kraften.

Men dagens jävla trams med eco driving innebär ju att man ska ligga på gränsen till att få motorstopp vilket är absurt med tanke på den minimala miljönytta det gör. Dessutom vad spelar det för roll? När folk har tagit körkortet så kör dom som de vill i alla fall. Vill man dra upp till 50 km/h på tvåan så gör man det och man bryter inte mot någon lag.
Du har missuppfattat vad ecokörning betyder.
Citera
2020-12-24, 10:11
Medlem
HK1997s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Du har missuppfattat vad ecokörning betyder.

Om inte eco-knappen finns växlar man bara manuellt på en automat till högsta möjliga växel. Har aldrig varit med om att motorn dött då den bara växlar ner automatiskt i och det blir ett litet ryck i kabinen i värsta fall. Det är så jag alltid kört mina automater.

Ingen verkar besvarat på frågan men är detta bra för automatlådan? Automatlådan ser till så att bilen inte rycker lika våldsamt som en manuell låda.
Citera
2020-12-24, 11:19
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Det hette krypkörning, tex i kö.

En körlärare som arbetetat många år sa att de aldrig bytt en koppling som varit utsliten på en körskolebil.
Trots start i backe och krypövningar
Det kan bero på att körskolorna köper nya bilar varje eller vartannat år.
Citera
2020-12-24, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Det kan bero på att körskolorna köper nya bilar varje eller vartannat år.

Och du vet hur skicket är på bilarna vid bytet....?
Citera
2020-12-24, 11:58
Medlem
Knivur-273s avatar
Det kan bara bedömas genom att mäta kopplingslamellens bromsytors tjocklek. På vissa bilar kan man göra det utan att demontera växellådan.

Eftersom de så ofta byter bil, så kan man misstänka att de är misshandlade, så att växellådans synkromesher och kopplingslamellen börjar ana slutet på sina liv.
Citera
2020-12-24, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HK1997

1:an - parkering och starta
2:an - 20-35
3:an - 35-45
4:an - 45-60
5:an - motorväg eller landsväg
6:an - nästan enbart på motorväg där det är skyltat 100+

På platt väg:
3:an - från 40
4:an - från 60
5:an - från 80
6:an - från 90 -95 och uppåt.

Dessa hastigheter gör att varvtalet inte hamnar under 1500 varv, har en v70 med diesel-femma.
Min v40 med bensin sugmotor tycker om att inte hamna under 2000 varv.
Citera
2020-12-24, 13:30
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Motorerna är trots allt utvecklade och testade för att klara att ligga på max vridmoment i många timmar på raken. Och då de flesta moderna turbomotorer har max vridmoment redan från ca 1500-1800rpm så betyder det att man kan ligga på full gas på de högre växlarna redan vid ca 50 kmh utan problem.
Du förstår inget om motorer.
När det gäller förslitning, vill man undvika ogynnsamma driftregimer, som orsakar onödigt höga lagertryck eller kolvbelastningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in