2020-12-23, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Machiavelly
Kan ni sluta med en jävla massa formler och siffror och istället bara utgå från att lägsta jävla varvtal på varje växel bör vara 1500 varv. Underskrid inte, för då har du så jävla hög belastning med för lite luft och bränsleintag att det istället kan gå åt andra hållet att bilen förbrukar mer bränsle för att hålla igång motorhelvetet som du underfinansierar.

Har du samtidigt en turbomotor som inte laddar förrän vid 1800-2000 varv så kommer du fan inte komma nånstans med dina fjuttiga 1100-1200 varv som du kväver motorn med om du tvingas accelerera därifrån.
Mina äldre hobbybilar har på hastighetsmätaren ett markerat område för maxhastighet = varvtal i praktiken.
Även varvräknaren har gul och rödmarkerade områden.
Nyaste bilen, Honda CR-V, visar(hustrun) med små lampor när det är dags att växla upp och ner.
Dock svårt att få henne att gå ner från 6:an till 3:an för att snabbt = säkert köra om en långtradare med släp och utgångshastigheten 80 km/t när 1/2-väg övergår till 2-filig motortrafikled = 110 km/t(som det varit hela tiden).

Har även monterat en liten GPS1 framför henne så att hon ska kunna köra 140 km/t mätarfart utan att riskera körkortet - på 120-väg.
Vid 125 km/t GPS-fart visar bilens mätare 140 km/t.
5 km/t är max över lagstadgad hastighet om man inte vill betala "farttillägg".
På en långresa mellan Mälardalen och Lappland vinner man mycken tid - om förhållandena i övrigt medger att man utnyttjar hastighetsområdet.
Citera
2020-12-23, 18:07
Moderator
Citat:
Kan ni sluta med en jävla massa formler och siffror och istället bara utgå från att lägsta jävla varvtal på varje växel bör vara 1500 varv. Underskrid inte, för då har du så jävla hög belastning med för lite luft och bränsleintag att det istället kan gå åt andra hållet att bilen förbrukar mer bränsle för att hålla igång motorhelvetet som du underfinansierar.

Har du samtidigt en turbomotor som inte laddar förrän vid 1800-2000 varv så kommer du fan inte komma nånstans med dina fjuttiga 1100-1200 varv som du kväver motorn med om du tvingas accelerera därifrån.
Du generaliserar och utgår från små bensinmotorer. De flesta motorer klarar med enkelhet lägre varv än så, framförallt om de inte belastas. Att glida på 11-1200 rpm är oftast inga problem, det är dessutom betydligt mer bränslesnålt än att göra det en eller två växlar lägre på 15-1600 rpm.
Citera
2020-12-23, 20:06
Medlem
Citat:

Du har uppenbarligen för dålig på saken....

Min Passat tar uppförsbackar på sjuan med ca 1200rpm utan att växla ned, menar du att VWs motorutvecklare vet mindre om detta än dig....?
Citera
2020-12-23, 21:36
Medlem
Machiavellys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus

Min Passat tar uppförsbackar på sjuan med ca 1200rpm utan att växla ned, menar du att VWs motorutvecklare vet mindre om detta än dig....?

Jag sa inte att man inte kan. Man kan köra utan olja i motorn också, fram tills att man inte kan det längre.

Jag pratar om att det inte är optimalt att ligga på för låga varv, vilket i detta fallet är just 1100-1200 varv annat än för att cruisa utan belastning, t.ex maxinput 15-20% gas.

När folk ska accelerera ligger dom fortfarande på 1100 varv och ger 100% input. Detta är skadligt för motorn i längden.
Citera
2020-12-23, 21:40
Medlem
Machiavellys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus

Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Du generaliserar och utgår från små bensinmotorer. De flesta motorer klarar med enkelhet lägre varv än så, framförallt om de inte belastas. Att glida på 11-1200 rpm är oftast inga problem, det är dessutom betydligt mer bränslesnålt än att göra det en eller två växlar lägre på 15-1600 rpm.

https://m.youtube.com/watch?v=soJea7xEt-8

Nu kan ni rövtrattar och miljörunkare lära er något om motorer också.
Citera
2020-12-23, 22:09
Moderator
Citat:

Oh, vad trevlig du är. Engelska verkar du vara en fena på med ...
Nåja, jag ska väl inte vara lika småaktig som du är, han förklarar varför man inte ska belasta motorn på låga varvtal, som han säger "floor it", det har han helt rätt i.

Men det är långt ifrån samma sak som att köra under 1500 rpm normal körning. Din Micra vill säkert ha 1500 rpm för att gå så snålt som möjligt, men många andra motorer och bilar klarar utan problem att köras på lägre varvtal än så, snålare och utan att rasa.
Citera
2020-12-23, 22:33
Medlem
mongocentralens avatar
Man kan ju se detta med låga växlar som på en cykel för att lättare förstå det. Om man ligger på för hög växel i en bake och ska hålla hastigheten uppe så måste man anstränga sig mer, alltså ge mer gas eller trampa och ta i hårdare. Detta leder till mer slitage. Medans om du växlar ner så trampar man mer eller motorn varvar mer och behöver inte anstränga sig lika mycket. Detta bidrar till mindre slitage och längre livslängd på motorn.
T.ex. en motor i en skogsmaskin som en skotare går väldigt många tusen timmar då de går på ett konstant varvtal ca 2000-2500 varv.
Citera
2020-12-23, 22:54
Medlem
Citat:
Jag sa inte att man inte kan. Man kan köra utan olja i motorn också, fram tills att man inte kan det längre.

Jag pratar om att det inte är optimalt att ligga på för låga varv, vilket i detta fallet är just 1100-1200 varv annat än för att cruisa utan belastning, t.ex maxinput 15-20% gas.

När folk ska accelerera ligger dom fortfarande på 1100 varv och ger 100% input. Detta är skadligt för motorn i längden.

Hur vet du det?
Har du gjort samma belastningstester som motortillverkarna och sett att det blir oacceptabelt högt slitage....?

Nä, tänkte väl det....
Citera
2020-12-23, 23:01
Medlem
Citat:

Fast inget han säger motbevisar det jag har sagt, eller det faktum att biltillverkarna har testat och programmerat hur mycket motorn kan belastas innan nedväxlingar görs.

Jag frågar igen.

Menar du att VWs ingenjörer kan mindre om sina motorer än du...?
Min Passat -18 jobbar sig uppför backar på sjuans växel och ca 12-1300rpm utan nedväxling, är det fel och skadligt menar du ”experten”....?
Citera
2020-12-23, 23:07
Medlem
hippilis avatar
Citat:

Kan inte vara bra för motorn att ligga långt under dragregistret och köra. Borde ge dålig förbränning och sot
Citera
2020-12-23, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Kan inte vara bra för motorn att ligga långt under dragregistret och köra. Borde ge dålig förbränning och sot

Må vara, men att generalisera om var denna gräns går utan att ta hänsyn till att motorer kan vara rätt olika blir ju bara dumt...

T ex så ger många bensin turbomotorer sitt max vridmoment från ca 1800rpm, vilket betyder att deras acceptabla dragregister börjar långt tidigare än dessa 1800rpm. Och därmed är det heller inget fel i att belasta motorn även på varvtal under 1800rpm.

Varför skulle det bli dålig förbränning och sot menar du...?

Är du inte medveten om att man har kalibrerat motorn för att funka och ge korrekt förbränning på alla lastpunkter och varvtal...? Samt att man har lambdasond som mäter över hela registret.
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2020-12-23 kl. 23:53.
Citera
2020-12-24, 00:01
Medlem
Enklast, skönast och smidigast är att köra en bil med automat så behöver man inte tänka på saken ens.
Vill man köra eco med så klen prestanda som möjligt så trycker man in eco-knappen. Vill man köra "normalt" så gör man det i normal-läget och vill man köra sportigt så trycker man in sport knappen.

Så glad att jag tog körkort för 20 år sedan när ingen snackade om eco-drivning och ingen körskola hade något om det.

Minns att jag gasade iväg med en audi till 100 km/h på tvåan, för att det var kul och man ville ha kraften.

Men dagens jävla trams med eco driving innebär ju att man ska ligga på gränsen till att få motorstopp vilket är absurt med tanke på den minimala miljönytta det gör. Dessutom vad spelar det för roll? När folk har tagit körkortet så kör dom som de vill i alla fall. Vill man dra upp till 50 km/h på tvåan så gör man det och man bryter inte mot någon lag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in