Citat:
Ursprungligen postat av
Sopastar
Jag växlade ner för att motorbromsa, och då skrek läraren att jag förstörde hans synkringar. Men då förklarade jag att jag dubbeltrampade. Jag gör det just för att det skonar synkringarna, och för att jag gillar aktiv körning. Det står för övrigt bara "Nyttja motorbroms", men inte när eller hur.
Hm... så du sitter alltså och paltar med att.... trampa ner kopplingen, föra växelspaken till friläge, släppa upp kopplingen, trampa ner kopplingen igen, lägga i lägre växel, släppa upp kopplingen....? Kanske med en dutt på gasen med nånstans där det passar...? Det är nämligen vad dubbeltramp är
Detta låter som makalöst överdrivet krångligt, och fullständigt onödigt, om du inte råkar köra en T-Ford eller dylikt där man får kolla årsmodellen med C14-metoden....
Finns ingen som helst anledning att hålla på med det sen växellådorna fick drev som är i konstant ingrepp och ordentlig synkronisering, typ alla normala bilar de senaste 70 åren eller så...
Ja om du nu inte med dubbeltramp bara menar dutta på gasen för att matcha varvtalet..?
Oavsett vilket så tippar jag på att du gjorde en helt onödigt stor nedväxling och därför reagerade läraren. Normala motorbromsningar, även med en nedväxling, är de garanterat inte emot. Men hur som helst är det inte DU som är läraren och har adekvat utbildning för den uppgift läraren har. Så du ska göra som läraren säger.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sopastar
En lärare sade att man skulle accelerera på så hög växel som möjligt, till exempel. För att det står "Använd så hög växel som möjligt". Och blir så klart rasande när jag inte håller med.
Ja, och det är inget fel i det att man ska försöka accelerera på högsta möjliga växel.
Det är inte dragracingskolan liksom....
Snarare verkar det som att du övertolkar saken en smula...?
Citat:
Ursprungligen postat av
Sopastar
Jag kan tänka mig att det är många okunniga kunder på en bilverkstad. En körskollärare har dock nödvändigtvis ingen kunskap om bilar eller teknik. De får lära sig hur man skall köra, men förstår inte alltid varför.
Körskollärare behöver inte nödvändigtvis ha djupa kunskaper i tekniken som får bilarna att funka etc. Körskollärarna får såklart lära sig hur man ska köra och hur de ska lära ut detta till eleverna, och de får givetvis förklarat varför.
Faktum är att de allra flesta kunder i körskolorna är jäkligt okunniga, det är därför de är där.... och man blir inte per automatik en bra bilförare för att man kan allt om bilars teknik på djupet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sopastar
Därför räcker det inte att skriva "accelerera raskt" när läraren tror att motorn går sönder om den varvas över 3000rpm. Min upplevelse är att det snarare är lärarna som inte förstår eller tar in det som sägs. Jag håller med dig att det är riktigt jobbigt att försöka förklara för någon som varken kan eller vill förstå.
Garanterat ingen lärare som tror att motorn skulle gå sönder om den varvas över 3000rpm, ge dig nu...
Jag ser de gamla vanliga tendenserna hos dig som hos så många andra. Nämligen att det är vanligt att folk tror de alltid vet bättre om än det ena eller andra än körskolan och deras lärare. Tyvärr är det vanligaste att eleverna har fel, oavsett vad de själva tror och tycker.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sopastar
Det blir ju svårare att tolka vad som står på ett vettigt sätt, för personer som är okunniga, när det inte är tydligt. Vet man inte varför man skall "hoppa över" växlar, så kan man lätt "få för sig saker som inte är förankrade i verkligheten". Jag har förståelse för att många elever bara vill lära sig hur man kör, men läraren skall också förstå det han lär ut. Och kan man inte förklara något, så förstår man det inte heller.
Det är inte alla som klarar att ta in för mycket detaljer i informationen, därför försöker man hålla sådana texter så korta det bara går. Det är ju inte en C-uppsats som eleverna ska läsa och lära sig.
Kollar man igenom körskolorna utbildningar, frågorna etc etc, så anser jag att det inte ska vara särskilt svårt att ta körkort, bara man släpper taget om den egna stoltheten och slutar tro man vet bättre själv. Och istället satsar på att vara lyhörd och följa det som lärs ut.