2020-12-23, 11:04
Medlem
zoombos avatar
Vet inte om jag orkar argumentera mot alla konstigheter som påstås i denna tråd men en motor förstörs inte om den går på låga varv, så låga varv så att det "durrar" men det i sig är ett tecken på att den inte orkar och håller på att stanna så då bör man försöka gasa eller växla ner och för ett "motoröra" som vant sig vid att en motor ska spinna och snabbt svara på gaspådrag kan det låta illa men det är alltså inte direkt skadligt. Sen tycker jag absolut att man måste väga in vilken typ av motor det handlar om. En V8 på många liter med ett vridmoment på 750Nm kan man i princip starta på vilken växel man vill, det är bara från stillastående och tills bilen börjar rulla man behöver använda kopplingen, man uppnår högt vridmoment även vid relativt låga varv och kan därför rent teoretiskt hoppa över en växel eller två. En motor utan turbo på en liter däremot kräver flitigt växlande för att kunna utnyttja den korta vridmomentskurva som denna motor erbjuder så där gäller helt andra förutsättningar.

Om körskollärare kan man tycka mycket men köra bil kan dom nog, troligen bättre än de flesta. Dom i sin tur försöker lära eleverna att använda bilens vridmoment så effektivt som möjligt då detta ger bäst bränsleekonomi men vissa verkar tolka vissa skriftliga råd bokstavligen och inte utifrån tekniska förutsättningar och sunt förnuft.
Citera
2020-12-23, 11:22
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Instämmer.
Man hör väl och känner väl vilken växel som är den rätta?
Från start efter stopptecken drar jag till mellan 3 och 3.500 rpm om det inte är bråttom.
Är det bråttom drar jag till närmare 5.000 rpm på varje växel tills önskad fart är uppnådd.
Har inte de flesta bilar varvräknare så man kan se, om man inte hör?

För låga varvtal skadar definitivt ramlagren på en bilmotor.
Dessutom sämre flöde på oljan som både kyler och smörjer.
För höga varvtal skadar vevstakslagren, samt större risk kamtransmissionsras.
Seriösa biltillverkare har varvtalsstopp/-begränsare på sina motorer.

Tror inte bilskolelärare tillhör gruppen bil-/motorentusister, utan hamnade i sitt yrke för att de hade för låga betyg, eller inga alls, från gymnasiet för att kvala in på annan linje.
Följer nog bara Transportstyrelsens påbud utan att ifrågasätta vad som är bäst för eleven, trafiken eller bilen - vilket inte alltid överensstämmer med verkligheten.

Neej, sätt bilskoleläraren i en gammal VW med osynkroniserad växellåda och begär att hen ska visa hur man dubbeltrampar när man växlar.
Det kunde min morsa, men inte jag.
Övning ger färdighet.
Citera
2020-12-23, 11:49
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Min körskolelärare försökte lära mig att man reglerar hastigheten vid långsam körning genom att slira med kopplingen. Den dumme djävulen hade aldrig legat under bilen, lossat växellådan, tagit ned den på sin mage, rullat ut med garagehoran, växellådan på bröstet, demonterat kopplingslamellen från svänghjulet, bytt ut den och återmonterat allt på rätt sätt.
Det hette krypkörning, tex i kö.

En körlärare som arbetetat många år sa att de aldrig bytt en koppling som varit utsliten på en körskolebil.
Trots start i backe och krypövningar
Senast redigerad av pollenper 2020-12-23 kl. 11:52.
Citera
2020-12-23, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Dubbeltrampning....? Varför skulle du pallta med det för...?

Saken är det att man inte kan skriva allt in i minsta detalj, det skulle bli för omfattande och tungrott att läsa och förmedla. Och så länge det finns människor inblandade som kommer det att vara och bli variationer vi måste klara att leva med.

Det ska inte vara särskilt svårt att både som elev och lärare att kunna tolka det som skrivs om Eco-körning på ett vettigt sätt och anpassa det till aktuell situation och fordon.

Det allra mest vanliga är att eleverna inte helt förstår eller tar in det som sägs, och sen gör lite som de trodde och kanske får gnäll från läraren. Men förstår inte varför för de har inte förstått helt vad som sagts tidigare. Det är lätt hänt när man är lite spänd inför en uppgift.

Vi ser ofta samma fenomen när folk ska klaga på bilverkstäder, och påstår att de sagt si eller så. Men det är rätt uppenbart att de själva knappast har förstått vad som faktiskt sagts av verkstaden. För de har för dåliga kunskaper om bilar och teknik för att hänga med i det verkstaden förklarar.

Jag växlade ner för att motorbromsa, och då skrek läraren att jag förstörde hans synkringar. Men då förklarade jag att jag dubbeltrampade. Jag gör det just för att det skonar synkringarna, och för att jag gillar aktiv körning. Det står för övrigt bara "Nyttja motorbroms", men inte när eller hur.

En lärare sade att man skulle accelerera på så hög växel som möjligt, till exempel. För att det står "Använd så hög växel som möjligt". Och blir så klart rasande när jag inte håller med.

Jag kan tänka mig att det är många okunniga kunder på en bilverkstad. En körskollärare har dock nödvändigtvis ingen kunskap om bilar eller teknik. De får lära sig hur man skall köra, men förstår inte alltid varför. Därför räcker det inte att skriva "accelerera raskt" när läraren tror att motorn går sönder om den varvas över 3000rpm. Min upplevelse är att det snarare är lärarna som inte förstår eller tar in det som sägs. Jag håller med dig att det är riktigt jobbigt att försöka förklara för någon som varken kan eller vill förstå.

Det blir ju svårare att tolka vad som står på ett vettigt sätt, för personer som är okunniga, när det inte är tydligt. Vet man inte varför man skall "hoppa över" växlar, så kan man lätt "få för sig saker som inte är förankrade i verkligheten". Jag har förståelse för att många elever bara vill lära sig hur man kör, men läraren skall också förstå det han lär ut. Och kan man inte förklara något, så förstår man det inte heller.
Citera
2020-12-23, 13:21
Medlem
Till att börja med, prova att köra på ettans växel utan gas, då får du reda på lägsta farten på ettan, samma sak på tvåan trean fyran osv... plant underlag.
Du behöver bara komma upp i tvåans tomgångsfart för att växla från ettan till tvåan, samma sak från tvåan till trean.
sen om du vill upp i mera tempo är det en annan fråga, då gasar man u till mera. Håll inte på att hoppa över växlar bara när du ska UPP i fart utan när du har kommit upp i fart kan du ta den högsta växel som passar den farten.
Citera
2020-12-23, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sopastar
Jag växlade ner för att motorbromsa, och då skrek läraren att jag förstörde hans synkringar. Men då förklarade jag att jag dubbeltrampade. Jag gör det just för att det skonar synkringarna, och för att jag gillar aktiv körning. Det står för övrigt bara "Nyttja motorbroms", men inte när eller hur.

En lärare sade att man skulle accelerera på så hög växel som möjligt, till exempel. För att det står "Använd så hög växel som möjligt". Och blir så klart rasande när jag inte håller med.

Jag kan tänka mig att det är många okunniga kunder på en bilverkstad. En körskollärare har dock nödvändigtvis ingen kunskap om bilar eller teknik. De får lära sig hur man skall köra, men förstår inte alltid varför. Därför räcker det inte att skriva "accelerera raskt" när läraren tror att motorn går sönder om den varvas över 3000rpm. Min upplevelse är att det snarare är lärarna som inte förstår eller tar in det som sägs. Jag håller med dig att det är riktigt jobbigt att försöka förklara för någon som varken kan eller vill förstå.

Det blir ju svårare att tolka vad som står på ett vettigt sätt, för personer som är okunniga, när det inte är tydligt. Vet man inte varför man skall "hoppa över" växlar, så kan man lätt "få för sig saker som inte är förankrade i verkligheten". Jag har förståelse för att många elever bara vill lära sig hur man kör, men läraren skall också förstå det han lär ut. Och kan man inte förklara något, så förstår man det inte heller.

Ett problem om du motorbromsar aktivt är att du inte trycker nått på bromsen överhuvudtaget och använder dina bromsljus och har risk att få påhälsning där bak.

Men instämmer mycket i vad du skriver, det finns kollegor till mej som "bara gör". Mitt råd = Byt lärare/skola direkt.
Citera
2020-12-23, 14:18
Medlem
Kör själv en micra från 03, tvåan o fyrans växel står fortfarande i princip orörda
Så det beror vligr mycket på bil
Citera
2020-12-23, 14:30
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braxen75
Ett problem om du motorbromsar aktivt är att du inte trycker nått på bromsen överhuvudtaget och använder dina bromsljus och har risk att få påhälsning där bak.

Det är knappast ditt fel utan den bakomvarande pappskallen som inte hållit tillräckligt avstånd. Är det nåt jag hatar när jag kör så är det dessa rövslickare som ska ligga en billängd bakom - oavsett hastighet och oberoende om jag håller hastighetsbegränsningen eller inte och inte ens om dom planerar en omkörning vill jag ha någon som slickar arslet. Om jag på nåt sätt måste sänka hastigheten drastiskt så att dom smackar in i mig så är det ungefär 100% deras fel.
Detta är - eller i alla fall: var - körskolorna också väldigt tydliga med att lära ut.
Citera
2020-12-23, 14:52
Medlem
Citat:

Hm... så du sitter alltså och paltar med att.... trampa ner kopplingen, föra växelspaken till friläge, släppa upp kopplingen, trampa ner kopplingen igen, lägga i lägre växel, släppa upp kopplingen....? Kanske med en dutt på gasen med nånstans där det passar...? Det är nämligen vad dubbeltramp är

Detta låter som makalöst överdrivet krångligt, och fullständigt onödigt, om du inte råkar köra en T-Ford eller dylikt där man får kolla årsmodellen med C14-metoden....

Finns ingen som helst anledning att hålla på med det sen växellådorna fick drev som är i konstant ingrepp och ordentlig synkronisering, typ alla normala bilar de senaste 70 åren eller så...

Ja om du nu inte med dubbeltramp bara menar dutta på gasen för att matcha varvtalet..?

Oavsett vilket så tippar jag på att du gjorde en helt onödigt stor nedväxling och därför reagerade läraren. Normala motorbromsningar, även med en nedväxling, är de garanterat inte emot. Men hur som helst är det inte DU som är läraren och har adekvat utbildning för den uppgift läraren har. Så du ska göra som läraren säger.

Citat:

Ja, och det är inget fel i det att man ska försöka accelerera på högsta möjliga växel.
Det är inte dragracingskolan liksom....

Snarare verkar det som att du övertolkar saken en smula...?

Citat:
Jag kan tänka mig att det är många okunniga kunder på en bilverkstad. En körskollärare har dock nödvändigtvis ingen kunskap om bilar eller teknik. De får lära sig hur man skall köra, men förstår inte alltid varför.

Körskollärare behöver inte nödvändigtvis ha djupa kunskaper i tekniken som får bilarna att funka etc. Körskollärarna får såklart lära sig hur man ska köra och hur de ska lära ut detta till eleverna, och de får givetvis förklarat varför.

Faktum är att de allra flesta kunder i körskolorna är jäkligt okunniga, det är därför de är där.... och man blir inte per automatik en bra bilförare för att man kan allt om bilars teknik på djupet.

Citat:
Därför räcker det inte att skriva "accelerera raskt" när läraren tror att motorn går sönder om den varvas över 3000rpm. Min upplevelse är att det snarare är lärarna som inte förstår eller tar in det som sägs. Jag håller med dig att det är riktigt jobbigt att försöka förklara för någon som varken kan eller vill förstå.

Garanterat ingen lärare som tror att motorn skulle gå sönder om den varvas över 3000rpm, ge dig nu...

Jag ser de gamla vanliga tendenserna hos dig som hos så många andra. Nämligen att det är vanligt att folk tror de alltid vet bättre om än det ena eller andra än körskolan och deras lärare. Tyvärr är det vanligaste att eleverna har fel, oavsett vad de själva tror och tycker.

Citat:

Det är inte alla som klarar att ta in för mycket detaljer i informationen, därför försöker man hålla sådana texter så korta det bara går. Det är ju inte en C-uppsats som eleverna ska läsa och lära sig.

Kollar man igenom körskolorna utbildningar, frågorna etc etc, så anser jag att det inte ska vara särskilt svårt att ta körkort, bara man släpper taget om den egna stoltheten och slutar tro man vet bättre själv. Och istället satsar på att vara lyhörd och följa det som lärs ut.
Citera
2020-12-23, 15:03
Medlem
Googlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis
Ett tips om du vill ta körkort. Följ köreskolelärarens anvisningar.

Precis. Fjäska för att få det du vill ha. Han vet nog bäst hur man passerar uppkörningen på ditt lokala ställe. Sedan kan växla hur du vill. Du lär dig hur din bil fungerar. Jag brukar hoppa, ibland 1an till 3an om man har raksträcka att gasa upp på. Sedan 3an till 5an. Men beror helt på vart du kör
Citera
2020-12-23, 16:07
Medlem
Machiavellys avatar
Kan ni sluta med en jävla massa formler och siffror och istället bara utgå från att lägsta jävla varvtal på varje växel bör vara 1500 varv. Underskrid inte, för då har du så jävla hög belastning med för lite luft och bränsleintag att det istället kan gå åt andra hållet att bilen förbrukar mer bränsle för att hålla igång motorhelvetet som du underfinansierar.

Har du samtidigt en turbomotor som inte laddar förrän vid 1800-2000 varv så kommer du fan inte komma nånstans med dina fjuttiga 1100-1200 varv som du kväver motorn med om du tvingas accelerera därifrån.
Citera
2020-12-23, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braxen75

Men instämmer mycket i vad du skriver, det finns kollegor till mej som "bara gör". Mitt råd = Byt lärare/skola direkt.
Tyvärr sant.
Kommer i fortsättningen att vara en fara med batteribilar som bromsar starkt för att återvinna energin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in