2020-12-21, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Hur mycket kostar kortet per månad/år?

Mitt är amerikanskt, $550 per år, men borde kosta liknande i Sverige. Dessutom andra perks som $20 per månad till Ubereats, typ gratis Netflix, loungeaccess på flygplatser. Så det är en ren vinstaffär för mig som gillar lite guldkant i tillvaron.
Citera
2020-12-21, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Hur beställer man hotell genom Amex?

Antingen så ringer man dem och beställer via dem eller så loggar min in på deras hemsida och scrollar bland hotell och flyg och bokar själv. Detta är amex platinum dock så jag är inte helt säker på om det fungerar med guld eller grönt kort.
Citera
2020-12-21, 01:29
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Antingen så ringer man dem och beställer via dem eller så loggar min in på deras hemsida och scrollar bland hotell och flyg och bokar själv. Detta är amex platinum dock så jag är inte helt säker på om det fungerar med guld eller grönt kort.

Var exakt hittar man detta på deras hemsida? Har letat febrilt, men hittar det inte.
Jag har guldkort. Kanske därför jag inte hittar det. Ska uppgradera till platinum när Corona är över.
Citera
2020-12-21, 01:50
Medlem
Citat:
Var exakt hittar man detta på deras hemsida? Har letat febrilt, men hittar det inte.
Jag har guldkort. Kanske därför jag inte hittar det. Ska uppgradera till platinum när Corona är över.

Americanexpress.com. Sedan kan man klicka sig fram till Travel-sektionen, åtminstone på den amerikanska sidan. Men det är möjligt att länken bara finns om man har platinum.

Edit: på amerikanska sidan klickar man member benefits sedan ”Travel”.
Citera
2020-12-21, 02:42
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Americanexpress.com. Sedan kan man klicka sig fram till Travel-sektionen, åtminstone på den amerikanska sidan. Men det är möjligt att länken bara finns om man har platinum.

Hittar inte member benefits. Travel hittar jag.
Citera
2020-12-21, 02:44
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:

Citat:
Hittar inte member benefits. Travel hittar jag.

Tryckte på beställa hotell. Fick då upp att det endast gällde för platinum".
Men då vet jag det tills att jag beställer ett platinum. Tack för hjälpen!
Citera
2020-12-21, 04:07
Medlem
Citat:
Tryckte på beställa hotell. Fick då upp att det endast gällde för platinum".
Men då vet jag det tills att jag beställer ett platinum. Tack för hjälpen!

Bara så att du vet. De hotell som ger riktigt bra perks är så kallade Fine Hotels and Resorts. Så det är inte alla hotell och det är mest 4.5-stjärniga hotell och uppåt. Så fördelarna riktar sig fortfarande till oss livsnjutare, man får nog inga större fördelar på Scandic.

Men om man är ok med att boka hotell för 2500kr per natt och uppåt så är det guld värt. Som exempel sitter jag som sagt i en soffa i en mindre 50 kvm svit just nu och plockade upp förmodligen den bästa pasta jag någonsin ätit (varmrökt lax, vitlök, kapris, spenat), laxsallad och tiramisu till frugan, två glas vin gratis tack vare Amex. Fick även gratis parkering (hade kostat $45) och imorgon väntar gratis frukost för två. Men det är inte vilket hotell som helst och kostar fortfarande 2800kr per natt. Men utan amex hade jag suttit i ett 30kvm rum och knaprat jordnötter.
Citera
2020-12-21, 04:14
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Bara så att du vet. De hotell som ger riktigt bra perks är så kallade Fine Hotels and Resorts. Så det är inte alla hotell och det är mest 4.5-stjärniga hotell och uppåt. Så fördelarna riktar sig fortfarande till oss livsnjutare, man får nog inga större fördelar på Scandic.

Men om man är ok med att boka hotell för 2500kr per natt och uppåt så är det guld värt. Som exempel sitter jag som sagt i en soffa i en mindre 50 kvm svit just nu och plockade upp förmodligen den bästa pasta jag någonsin ätit (varmrökt lax, vitlök, kapris, spenat), laxsallad och tiramisu till frugan, två glas vin gratis tack vare Amex. Fick även gratis parkering (hade kostat $45) och imorgon väntar gratis frukost för två. Men det är inte vilket hotell som helst och kostar fortfarande 2800kr per natt. Men utan amex hade jag suttit i ett 30kvm rum och knaprat jordnötter.

Hwlt förståeligt att det kostar lite. Men njuta skal man.
Citera
2020-12-21, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fishbone Mash
Jag tror dina procentsatser på återbäringen är lite väl pessimistiska

Går det verkligen att räkna med 1% återbäring på Everyday? Jag vet ännu inte hur det fungerar, men det låter ju som att man först måste upp i 20 000 varje halvår på annat än mat och bensin för att andra saker ska ge den nivån på rabatten.

Jag kan ha tolkat fel men som jag förstår det så är det att din totala köpesumma var 6:e månad kommer upp till 20000, oavsett vad det är du köper.

Så om dina köp under 6 månader inte kommer upp till 20000 får du 1% på mat o drivmedel och 0,5% på annat.
Uppgår totalen däremot till >20000 så är det 1% på allt.

Har inte läst allmänna villkor men ovan tolkning baseras på nedan saxning från deras hemsida:

Så här samlar du bonus
Köp i matbutiker:
1% bonus
Köp på bensinstationer:
1% bonus
Övriga köp:
Total köpsumma upp till 19 999 kr/bonusperiod*:
0,5% bonus
Total köpsumma på 20 000 eller mer/bonusperiod*:
1% bonus
*En bonusperiod är 6 månader, fn maj-okt samt nov-apr.
OBS! Spel, kontantuttag och överföringar är som regel ej bonusgrundande. För utbetalning behöver du göra minst 5 köp med kortet under resp. bonusperiod.
Citera
2020-12-21, 20:41
Medlem
Citat:
Jag tror dina procentsatser på återbäringen är lite väl pessimistiska

Går det verkligen att räkna med 1% återbäring på Everyday? Jag vet ännu inte hur det fungerar, men det låter ju som att man först måste upp i 20 000 varje halvår på annat än mat och bensin för att andra saker ska ge den nivån på rabatten.

Ta mig fan, läste 15 ggr och förstår din vinkel. Om villkoret är att övrigt ska upp till 20.000 var 6e månad så jag blir det ju en helt annan grej.

Skickade iväg mail till kundservice så får vi se vad dom säger. Återkopplar såklart!
Citera
2020-12-21, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av affegbg
Ta mig fan, läste 15 ggr och förstår din vinkel. Om villkoret är att övrigt ska upp till 20.000 var 6e månad så jag blir det ju en helt annan grej.

Skickade iväg mail till kundservice så får vi se vad dom säger. Återkopplar såklart!

Ja, som jag tolkar deras (mycket otydliga) exempel så ska du upp i 20 000, och därefter har du 1% på sånt som i normala fall ger 0,5. Och betänk därtill att poängen inte räknas om på det som du redan har fått 0,5% för.

Schysst att du har frågat dem! Ser fram emot svaret.

Jag är verkligen kluven, jag vill verkligen inte ha ett AMEX eftersom jag inte vill behöva två kort. Men kanske blir så illa tvungen.
Citera
2020-12-21, 22:49
Medlem
Citat:
Ja, som jag tolkar deras (mycket otydliga) exempel så ska du upp i 20 000, och därefter har du 1% på sånt som i normala fall ger 0,5. Och betänk därtill att poängen inte räknas om på det som du redan har fått 0,5% för.

Schysst att du har frågat dem! Ser fram emot svaret.

Jag är verkligen kluven, jag vill verkligen inte ha ett AMEX eftersom jag inte vill behöva två kort. Men kanske blir så illa tvungen.

Förstår tolkningen och otydligheten kring det första påståendet med att det är annat än mat o drivmedel som ska uppgå till 20.000.

Men att 1% ska kicka in flest EFTER 20.000 hänger jag inte med på då det står att det blir 1%, inte att det blir 1% på den över 20. 000 överskjutande delen.

Haha sitter här o killgissar järnet i klassisk snillen som spekulerar manér 🤣. Hoppas svaret från kundservice gör det tydligare.

Mmm är surt att behöva ha två kort speciellt då Amex blue inte går att få in i Google pay eller Curve. Enda anledningen jag eg skulle vilja ha 2 kort är som backup och då gärna breda kort och kredit/Debit mix.

Dvs typ ett mastercard kreditkort som primär och ett VISA debit som sekundär (eller tvärtom).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in