Citat:
För det första stämmer det ju inte. Nej, Sverige har inte röstat för att Miljöpartiet ska detaljstyra marknaden. Denna styrning har nog inte mycket mer support än nazismen. Skulle du skriva samma sak om Sverige drevs nazistiskt?
För det andra, menar du att folk överlag önskat sig den demokratiska västvärldens i särklass mest toppstyrda ekonomi, med de i särklass största undertonerna av slaveri? Sitter folk hemma i stugorna och tänker "hmmm... slaveri var ju inte helt fel ändå, vi kanske skulle göra något som approximerar det utan att gå lika långt?". Jag tvivlar. Tvärt om hör jag många prata om att exempelvis värna ägande. Sedan röstar de moderaterna. Detta betyder alltså att de inte förstå vad de rörstar på. Om staten håller marknaden med ett järngrepp och marknaden inte förstår vad den röstar på, vad beror det på?
För det andra, menar du att folk överlag önskat sig den demokratiska västvärldens i särklass mest toppstyrda ekonomi, med de i särklass största undertonerna av slaveri? Sitter folk hemma i stugorna och tänker "hmmm... slaveri var ju inte helt fel ändå, vi kanske skulle göra något som approximerar det utan att gå lika långt?". Jag tvivlar. Tvärt om hör jag många prata om att exempelvis värna ägande. Sedan röstar de moderaterna. Detta betyder alltså att de inte förstå vad de rörstar på. Om staten håller marknaden med ett järngrepp och marknaden inte förstår vad den röstar på, vad beror det på?
Jo, indirekt har man röstat för det. Att socialdemokraterna väljer makt framför politik är ingen nyhet, miljöpartier och vänsterpartiet har historiskt haft mycket makt i förhållande till storlek, samma sak ser vi nu med centern och liberalerna.
Jag har aldrig hört någon göra paralleller mellan rådande politik och slaveri, och då har jag ett ganska brett umgänge med folk i olika samhällsklasser och med varierande åsikter. Åsikten verkar främst vara ett fenomen på flashback, och då främst hos konspirationsteoretiker.
Jag tror problemet är att du analyserar allt utifrån ditt eget synsätt där du anser att du har rätt och andra har fel, gör du det så kan du såklart avfärda i princip allt som avviker som ren idioti, vilket du nästan alltid gör. Jag tror att du behöver vara mer ödmjuk inför att du kan ha fel, du kan ha en åsikt men du bör vara medveten om att du inte är fullt kapabel till att veta om du har rätt eller fel.