2020-12-22, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hbphys
Jaha, du har en korrelation, vad spännande. Det finns också en korrelation mellan mängden konsumerad porr och medeltemperaturen. Så länge du inte kan visa ett laboratorieexperiment där kall koldioxid värmer upp en värmekälla så är porr en lika trovärdig förklaring till temperaturen som koldioxid. All friktion från runkande du vet...

Domedagssekt...

I praktiken fungerar koldioxid som ett slags reflektor av värme. Den är ingen källa.

Det är välbelagt att vissa gaser kan absorbera och re-emittera IR.
Citera
2020-12-22, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Detta har du påstått i många år nu. Trots att verkligheten överträffar alla tänkbara laboratorieexperiment.

Tänka sig att klimatet blev en sekt...
Citera
2020-12-22, 15:05
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
"Enormt" alternativt "I balans med sänkorna". Men det är det ju inte heller eftersom sänkorna är ännu större.
Om man istället ser till helheten, utan att blanda korten:
Källor - sänkor blir storleken negativ. Med ungefär samma storlek som halva våra utsläpp, men med omvänt tecken. Det är vad som får koldioxidkoncentrationen att stiga med ungefär halva vår utsläppstakt.
Du har en ful ovana att svara på inlägg som inte är riktade till dig. Bara en observation
Citera
2020-12-22, 15:06
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Tänka sig att klimatet blev en sekt...

Vad är din kommentar om detta?:

Citat:
2020 varmaste året hittills i Sverige

En ovanligt mild vinter och höst bidrar till att göra 2020 till det varmaste året som hittills uppmätts i landet.
Citat:
År 2020 kommer att bli det varmaste året hittills i Sverige. Det visar mätningar från vädermyndigheten SMHI.

https://sverigesradio.se/artikel/7626775

En slump? Endast väder?

Eller är det så att klimatet faktiskt blir varmare?
Citera
2020-12-22, 15:10
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Jag misstänkte att du inte förstod sammanhanget och nu bekräftar du det. Du klarar inte av att förstå bilden, trots den kompletterande texten. Så det hade ju inte varit någon idé att ge dig en siffra.

Här är förklaring:
Växtligheten tar upp 450 miljarder ton CO2 och släpper ut 439 miljarder, den tar alltså upp mer än den släpper ut. Nettoupptaget är 11 miljarder ton. Var kommer det ifrån?
Haven tar upp 338 miljarder ton och släpper ut 332 miljarder, nettoupptaget är alltså 6 miljarder ton. Var kommer det ifrån?

Vi släpper ut 29 miljarder ton CO2 netto. 17 av dessa tar naturen upp, återstår alltså 12 miljarder som ackumuleras i atmosfären.
Observera att det är per år.

Det betyder ju att människor ansvarar för 100 % av den ackumulerade koldioxiden i atmosfären, eller hur. Plus ytterligare 17 miljarder ton.

Jag gissar att du inte förstår detta heller, men nu får du ingen mer hjälp av mig, eftersom du är så kaxig utan anledning.
Ännu en som drar slutsatser ur röven. Jag förväntar mig visserligen inget annat från dig då du knappt klarar att föra ett resonemang.

Så återigen. Om 29Gt är enormt, vad kallar du då 750Gt?

Jag har inte ens nämn olika estimerade värden för olika co2 sänkor i något av mina inlägg hittills. Jag känner mer än väl till dem dock.
Citera
2020-12-22, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Vad är din kommentar om detta?:

En slump? Endast väder?

Eller är det så att klimatet faktiskt blir varmare?

Antar att cykler inte existerar i din värld...
Citera
2020-12-22, 15:23
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wishie
Du har en ful ovana att svara på inlägg som inte är riktade till dig. Bara en observation
Det finns vissa saker som jag ser att du inte tar hänsyn till i ditt resonerande. Kolsänkor i detta fall.

Men dessa säger du ju dig ha koll på och är således medveten om att ökningen av koldioxid i atmosfären beror på människan som källa. Eller hur? Där har du en lätt fråga om något.
Citera
2020-12-22, 15:29
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Det finns vissa saker som jag ser att du inte tar hänsyn till i ditt resonerande. Kolsänkor i detta fall.

Men dessa säger du ju dig ha koll på och är således medveten om att ökningen av koldioxid i atmosfären beror på människan som källa. Eller hur? Där har du en lätt fråga om något.
Vad får dig att tro att jag vill inleda ett samtal med någon som redan på förhand bestämt sig för mina syften och åsikter?
Citera
2020-12-22, 15:49
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Vad får dig att tro att jag vill inleda ett samtal med någon som redan på förhand bestämt sig för mina syften och åsikter?
Syftet blir mer och mer uppenbart. Det är därför du inte vill svara på frågan. Din poäng bet dig i arslet denna gång.

Följ istället det vetenskapliga forskningsläget så slipper du sådana kullerbyttor, logiska motstridigheter som måste fyllas med spekulativa ad hoc förklaringar utan stöd osv. Du får en konsekvent och konsistent välmotiverad bild.
Citera
2020-12-22, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Kommentera gärna?
https://www.thegwpf.com/understanding-climate-cycles-or-how-to-avoid-climate-panics/
Kommentera i så fall först mina invändningar:
(FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten
Citera
2020-12-22, 16:27
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Syftet blir mer och mer uppenbart. Det är därför du inte vill svara på frågan. Din poäng bet dig i arslet denna gång.

Följ istället det vetenskapliga forskningsläget så slipper du sådana kullerbyttor, logiska motstridigheter som måste fyllas med spekulativa ad hoc förklaringar utan stöd osv. Du får en konsekvent och konsistent välmotiverad bild.
Skönt att se att du fortfarande hittar på egna slutledningar helt utan input från omvärlden.
Den enda poängen jag gjorde var att det inte är lönt att föra ett samtal med någon som redan bestämt sig för var samtalet leder innan ett enda ord yttrats. Hur du anser att det bet nån eller något i arslet vet ej f*n. Du måste sluta leva i din egen fantasivärld tror jag bestämt.
Som sagt, stay off the glögg 😉
Citera
2020-12-22, 16:50
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Skönt att se att du fortfarande hittar på egna slutledningar helt utan input från omvärlden.
Den enda poängen jag gjorde var att det inte är lönt att föra ett samtal med någon som redan bestämt sig för var samtalet leder innan ett enda ord yttrats. Hur du anser att det bet nån eller något i arslet vet ej f*n. Du måste sluta leva i din egen fantasivärld tror jag bestämt.
Som sagt, stay off the glögg 😉
Du hade ju kunnat vara specifik också. Och låtit bli att ställa frågor du anser att du har svaret på. Något syfte med frågan från egen hög person lär vi aldrig få höra då du drog dig tillbaka i skyddet av din ospecifitet. Men jag ska inte tvinga dig att erkänna den hemska tanken att det är vi människor som driver koncentrationsökningen i atmosfären. Ignorance is a bliss.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in