2020-12-22, 07:41
Medlem
den-kristnes avatar
Åsså tar vi det igen: ser GS, då han kommit till mordplatsen, någon man peka ut flyktvägen till några poliser? Vem är i s f denne man?

Behöver friska upp minnet.
Citera
2020-12-22, 15:50
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Ja det där kan vi bara gissa och spekulera om. Jag har noterat att en del saker som SE skulle ha sagt vid återkomsten till Skandia och som väktarna återgett, har av en del tolkats som något slags alibi. Däremot har "väldigt chockad" viftats bort, av någon anledning. Det var tydligen så illa att väktarna var oroliga för att han inte ens skulle kunna ta sig till nattbussen.

Man hade väl föreslagit taxi för honom. Det hade jag nog också föreslagit.

Det var tydligen inte tillräckligt illa för att kunna hålla i en kopp kaffe och dricka i.a.f.

Men du får gärna återkomma exakt med hur väktarna uttrycker sig om detta känns relevant för att bedöma honom i skuldfrågan? Skakad som vittne eller skakad som GM...
Citera
2020-12-22, 15:53
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av den-kristne
Åsså tar vi det igen: ser GS, då han kommit till mordplatsen, någon man peka ut flyktvägen till några poliser? Vem är i s f denne man?

Behöver friska upp minnet.

Denne person enligt GS säger "Dom sprang ditåt".
Stig alt. Jan-Åke S. ... alternativt båda två...

Hasse J. pekar uttryckligen ut flyktvägen åt poliserna i piket 3230, men läser man sammantaget blir nog uppfattningen att flera (även här?) pekar ut flyktvägen för polisen.
Citera
2020-12-22, 17:04
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Man hade väl föreslagit taxi för honom. Det hade jag nog också föreslagit.

Det var tydligen inte tillräckligt illa för att kunna hålla i en kopp kaffe och dricka i.a.f.

Men du får gärna återkomma exakt med hur väktarna uttrycker sig om detta känns relevant för att bedöma honom i skuldfrågan? Skakad som vittne eller skakad som GM...
"... han var väldigt chockad … han såg inte ut att kunna ta sig dit för det första ..."

https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/SKANDIA-vittnesförhör-Henry-Olofsson.pdf

Med tanke på att SE var sprinter och inte medel- eller långdistanslöpare så var han självklart rejält medtagen fysiskt av löprundan och naturligtvis också psykiskt tagen av det han gjort, det vill säga skjutit statsministern även om Palme inte var hans favorit. Men det var nog inte så här han tänkt det skulle bli.
Senast redigerad av MrBarnaby 2020-12-22 kl. 18:01.
Citera
2020-12-22, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av den-kristne
Omfattande eller ej så hänger min misstanke mot SE på att han ingått i en konspiration. Annars har jag nog svårt att placera honom i det fältet.
Där är vi inte riktigt eniga.
Utstämplingstiden tyder på att mordet var oplanerat.
Jag kan tänka mig en kortare planering på ett par timmar drygt,
Citera
2020-12-22, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sankmark
Hade det funnits minsta minsta belägg mot den gode Engström då då hade vi fått det efter tre års nagelfarande av honom. Noll och intet blev det. "Engström måste haft ett vapen för Palme blev ju skjuten"...hahaha. Man kan inte beskylla KP/PU för att vara de vassaste knivarna i lådan.
Som sagt det är svårt att kringgå honom som tänkbar GM.
Det krävs nästan att man bestämt sig för att det inte kan vara han för att man ska kunna undgå att se alla besvärande omständigheter kring honom.
Det krävs en hel del hittepå och fantasi för att få honom till det vittne han säger sig ha varit.
Nåväl vi två kommer aldrig bli överens om annat än att utredningen under många år missköts.
God jul på dig!
Citera
2020-12-22, 22:16
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Som sagt det är svårt att kringgå honom som tänkbar GM.
Det krävs nästan att man bestämt sig för att det inte kan vara han för att man ska kunna undgå att se alla besvärande omständigheter kring honom.
Det krävs en hel del hittepå och fantasi för att få honom till det vittne han säger sig ha varit.
Nåväl vi två kommer aldrig bli överens om annat än att utredningen under många år missköts.
God jul på dig!

Som sagt, det är svårt att se honom som tänkbar GM.
Det krävs att man bestämt sig för att det är han för att man ska kunna göra om hans helt normala "på vägen hem" till plötslig statsministermördare i femtiotvåårsåldern.
Det krävs en hel del hittepå och fantasi för att göra honom till gm
Dåli...jag menar, God jul på dig själv!
Citera
2020-12-22, 22:50
Medlem
bravehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Förhör med Stig Engströms exfru.

https://drive.google.com/file/d/1h52ysVXTanpq3HQSbBvllTRscnhCwrUL/view
20170907

https://drive.google.com/file/d/1mtAykoegy8CY3tmL_U-090McCDtGmrdS/view
20180521

https://drive.google.com/file/d/1CQotawvbCCnwwbTKIRhYJBq1gzuNZQmP/view
20180529

https://drive.google.com/file/d/10EYqYDCCWjB82VIUW9QIswYkA-tnQSEh/view
20181115

https://drive.google.com/file/d/1Wljf2pA-9YTEfirUXZ3_l4pKmg1AUEpf/view
20190528

Tråkigt att de censurerat bort orsaken till konflikten mellan Skandiamannen och vapensamlaren. Det hade möjligen gett insikt i deras vänskap. Någon bad någon dra åt helvete, det är ungefär vad man får reda på där.
Senast redigerad av braveh 2020-12-22 kl. 23:19.
Citera
2020-12-23, 02:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braveh
Tråkigt att de censurerat bort orsaken till konflikten mellan Skandiamannen och vapensamlaren. Det hade möjligen gett insikt i deras vänskap. Någon bad någon dra åt helvete, det är ungefär vad man får reda på där.
Ja inte utan att man undrar om det kan ha något med mordet ätt göra.
Deras vänskap förefaller ha varit stark och var dessutom långvarig.

Vapensamlarens yngsta dotter sa ju i förhör att hennes föräldrar sade att de inte längre umgcks med paret Engström och att det var Stigs fel.
Det är det enda vi kunnat utläsa om detta i förhören.
Citera
2020-12-23, 03:19
Medlem
Citat:
Ja inte utan att man undrar om det kan ha något med mordet ätt göra.
Deras vänskap förefaller ha varit stark och var dessutom långvarig.

Vapensamlarens yngsta dotter sa ju i förhör att hennes föräldrar sade att de inte längre umgcks med paret Engström och att det var Stigs fel.
Det är det enda vi kunnat utläsa om detta i förhören.
Kan det inte ha varit så enkelt som att vapensamlaren betraktade Stigs " beteende" vs MOP som urarva fånigt , något som en stadgad svensk gift man inte borde ha hängett sig åt??!
Stark vänskap i alla ära, men Stigs agerande som nån slags "wannabe suspect murderer" trotsade även år 1986 allt vett och förnuft!
Citera
2020-12-23, 07:08
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Där är vi inte riktigt eniga.
Utstämplingstiden tyder på att mordet var oplanerat.
Jag kan tänka mig en kortare planering på ett par timmar drygt,
Jag tror alltså öht inte på en ensam gärningsman (vem denne än vore) som handlat i impuls.

Utstämplingstiden håller jag med om är problematisk. Men det är inget som absolut utesluter en plan eller samverkan. Vore allt redan fastslaget och planerat i detalj så hade inte detta behövts. Det togs alltså givetvis en stor risk därmed. Men det var något som "nöden" kan ha krävt.

Om det funderar jag att det gissningvis hölls kontakt under kvällen om hur LOP rörde sig. Signalen kom till sist till SE tämligen sent om sider och då var det rakt på target som gällde. Därmed blev det tvunget med utstämpling i sena timman.
Citera
2020-12-23, 07:16
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Denne person enligt GS säger "Dom sprang ditåt".
Stig alt. Jan-Åke S. ... alternativt båda två...

Hasse J. pekar uttryckligen ut flyktvägen åt poliserna i piket 3230, men läser man sammantaget blir nog uppfattningen att flera (även här?) pekar ut flyktvägen för polisen.
Just det, det var JÅS, ja. Tack för det.

Då förefaller det märkligt att SE, enligt egen utsago, är den förste som får reda på att LP var skjuten samt även från LP ett signalemente på GM.

GS lyckades väl inte med något av det. Åtminstone fick han inget signalemente från LP. Han hade även svårt att fatta vem BO var.

Och LP sade sig ej ha talat med SE.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in