2020-12-21, 16:14
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Om vi antar att SE bara var ett vittne som ville göra sig mycket intressantare än han egentligen var och som är det enda någorlunda realistiska alternativet till GM-alternativet. (Hans egen berättelse om agerandet på mordplatsen går bort). Varför skulle då (moderaten) Engström, som förmodligen avskydde Palme intensivt, fortfarande vara väldigt chockad när han cirka 20 minuter efter mordet bultade på Skandiadörren?

Min teori är att "väldigt chockad" egentligen står för fysiskt och psykiskt medtagen. Fysiskt på grund av språngmarschen runt kvarteret, psykiskt på grund av insikten om vad han gjort.

Vad det står för förklaring till "väldigt chockad" i ordboken är knappast relevant här. Det handlar dels om hur väktarna i detta fallet uppfattade Stig samt i hur de sedan uttryckte detta i förhöret.

Vid återkomsten till Skandia så hade Stig fått reda på att det var statsministern som blivit skjuten.
Att han inte skulle varit påverkad av detta hade väl varit bättre överensstämmande med teorin om honom som GM där han kyligt gissar och ljuger, visar sig i både press och TV.... Hans fru reagerade inte för ett ändrat beteende efter mordet... någon som känt ånger etc...
Senast redigerad av MOPspanaren 2020-12-21 kl. 16:24.
Citera
2020-12-21, 16:28
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Vad det står förklaring till "väldigt chockad" i ordboken är knappast relevant. Det handlar dels om hur väktarna i detta fallet uppfattade Stig samt i hur de sedan uttryckte detta i förhöret.

Vid återkomsten till Skandia så hade Stig fått redan på att det var statsministern som blivit skjuten.
Att han inte skulle varit påverkad av detta hade väl varit bättre överensstämmande med teorin om honom som GM där han kyligt gissar och ljuger, visar sig i både press och TV.... Hans fru reagerade inte för ett ändrat beteende efter mordet... någon som känt ånger etc...
Ja det där kan vi bara gissa och spekulera om. Jag har noterat att en del saker som SE skulle ha sagt vid återkomsten till Skandia och som väktarna återgett, har av en del tolkats som något slags alibi. Däremot har "väldigt chockad" viftats bort, av någon anledning. Det var tydligen så illa att väktarna var oroliga för att han inte ens skulle kunna ta sig till nattbussen.
Citera
2020-12-21, 19:05
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ja det där kan vi bara gissa och spekulera om. Jag har noterat att en del saker som SE skulle ha sagt vid återkomsten till Skandia och som väktarna återgett, har av en del tolkats som något slags alibi. Däremot har "väldigt chockad" viftats bort, av någon anledning. Det var tydligen så illa att väktarna var oroliga för att han inte ens skulle kunna ta sig till nattbussen.

Varför skulle inte ett vittne till mordet eller mordets efterspel vara väldigt chockad?
Citera
2020-12-21, 20:10
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Varför skulle inte ett vittne till mordet eller mordets efterspel vara väldigt chockad?
Det tvära kastet från väldigt chockad till att vara väldigt angelägen om den exakta utstämplingstiden morgonen efter går inte ihop för mig. För mig är en mer sannolik förklaring att han var utmattad av språngmarschen i kombination med vad-har-jag-gjort-insikt. Dagen efter gällde det att hitta på en bra förklaring till signalementet, och så drog han förväxlingshistorien.

Så tror jag, jag vet att alla inte tror likadant.
Citera
2020-12-21, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barkarrow
Eftersom CP var på tapeten kan han ju ha försökt sätta sig in i hur CP kanske kan ha agerat när han la fram teorin.
Jo möjligen kan man göra det antagandet också.
Sanningen är att vi aldrig kommer att få veta exakt hur han tänkte eller vad som fick honom att framföra just denna teori.Likaså gäller det hans aningen märkliga formuleringar i intervjun.
Citera
2020-12-21, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av den-kristne
Det intrycket får jag helt klart. Det lämnar alltså saken till ett antingen eller: GM eller kuf.

Sedan har jag en annan liten teori om varför SE visade upp sådan självsäkerhet och smått hånfull, raljerande ton. Det kan tolkas som att han visste att han satt säkert i sadeln, no matter what. Det fanns "support".
Ja det kan vi spekulera i åratal i.
Jag är som sagt fortfarande tveksam till en konspiraton,
Speciellt en så omfattande att han skulle känt sig "säker" på det viset.
Om han kände så är det troligare att det berodde på att han visste att polisen avfärdat honom som tänkbar GM och att de hade fullt fokus åt andra håll.
Citera
2020-12-21, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sankmark
Roligt att du jämnt hänvisar till hjärnskrynklaren Clarke, ett bollplank till TP. :-) TP:s fantasier och teorier om SE slår det mesta i fråga om dåligt underbyggda av verkligheten. Och det framgick med önskad tydlighet när KP och HM i presskonferensen försökte bygga ett case på det. Blev ingenting trots att de under flera år försökte binda den gode Engström till brottet. Värdelösa utredare som inte borde fått utreda Palmemordet.
Jag har ingen åsikt kring vilka som borde fått utreda mordet eller inte.
Men undantag för HH förstås.
Att utredningen varit illa skött under många år är vi helt överens om.
Clarke är en väl ansedd och respekterad person inom sitt område.

Jag är rätt säker på att TPs sk "fantasier" är väl underbyggda och ligger nära sanningen.
Tyvärr lär vi aldrig få full klarhet i hur det egentligen ligger till med detta.
Citera
2020-12-21, 22:11
Medlem
Citat:
Det tvära kastet från väldigt chockad till att vara väldigt angelägen om den exakta utstämplingstiden morgonen efter går inte ihop för mig. För mig är en mer sannolik förklaring att han var utmattad av språngmarschen i kombination med vad-har-jag-gjort-insikt. Dagen efter gällde det att hitta på en bra förklaring till signalementet, och så drog han förväxlingshistorien.

Så tror jag, jag vet att alla inte tror likadant.
Jag tycker att ditt resonemang är klokt och logiskt.
Man kan verkligen fundera på varför han behövde gå veta sin utstämplingstid,

Det kan säkert finnas flera tänkbara skäl till det.
Jag tror dock att du är inne på rätt spår.
För mig är det det mest logiska och sannolika.
Citera
2020-12-21, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Givetvis är det inget konstigt.
Dock gick denna chock snabbt över.
Vid hemkomsten till villan i Täby var SE snarare euforisk enligt frun.
Dagen efter ville han veta sin utstämplingstid .
Varför han behövde den kan man ju fundera kring.
Det finns säkert flera tänkbara förklaringar.

Jag tror dock att inspektör Barnaby är inne på rätt spår.
Citera
2020-12-21, 23:41
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Jag har ingen åsikt kring vilka som borde fått utreda mordet eller inte.
Men undantag för HH förstås.
Att utredningen varit illa skött under många år är vi helt överens om.
Clarke är en väl ansedd och respekterad person inom sitt område.

Jag är rätt säker på att TPs sk "fantasier" är väl underbyggda och ligger nära sanningen.
Tyvärr lär vi aldrig få full klarhet i hur det egentligen ligger till med detta.

Hade det funnits minsta minsta belägg mot den gode Engström då då hade vi fått det efter tre års nagelfarande av honom. Noll och intet blev det. "Engström måste haft ett vapen för Palme blev ju skjuten"...hahaha. Man kan inte beskylla KP/PU för att vara de vassaste knivarna i lådan.
Citera
2020-12-22, 01:40
Medlem
carltellin88s avatar
Ingen kan veta hur man reagerar efter att ha bevittnat ett mord. Någon kanske är lugn och sansad, en annan uppspelt och irrationell. Tycker inte SEs beteende säger något om hurvida han är skyldig eller ej. Vissa är mer paranoida än andra, så det är för mig inget konstigt om man som oskyldig dagen efter börjar tänka, Shit, tänk om jag blir utpekad som GM och vill försäkra sig om att så inte kommer att ske.

Har hållit mig borta från denna tråd ett tag nu och kan bara konstatera att diskussionen går i cirklar med spekulationer och mer spekulationer. Håller fast vid vad jag sagt tidigare, SE kan vara GM, men jag tror det inte. Tittar man på vad som hände vid mordtillfället så medger jag att det är en 50%ig chans, men lägger man till svagt motiv, SEs person som gift och ostraffat med fast jobb, ingen direkt koppling till mordvapen, så sattsar jag på oskyldig.
Citera
2020-12-22, 07:38
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Ja det kan vi spekulera i åratal i.
Jag är som sagt fortfarande tveksam till en konspiraton,
Speciellt en så omfattande att han skulle känt sig "säker" på det viset.
Om han kände så är det troligare att det berodde på att han visste att polisen avfärdat honom som tänkbar GM och att de hade fullt fokus åt andra håll.
Omfattande eller ej så hänger min misstanke mot SE på att han ingått i en konspiration. Annars har jag nog svårt att placera honom i det fältet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in