2020-12-21, 23:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Vad är det som är pinsamt med FHM:s scenarier?

Finns här:
http://www.folkhalsomyndigheten.se/publicerat-material/publikationsarkiv/s/scenario-for-fortsatt-spridning-delrapport-1/

Hur fel de haft gång på gång och nu återigen. Noterar att samtliga län ska peaka nu eller inom två veckor och sedan vända tvärt ner trots något som heter jul, mellandagsrea och nyår. Det är som du snart kommer bli varse om en fantasi.

Låt oss återkomma till det här i slutet av januari.

Edit - nu råkade jag trilla över den här nyheten också. Västra götaland sticker verkligen ut vilket stämmer med virusmätningarna i avloppsvattnet i början av veckan. Hoppas det söks efter nya covidmutationen från UK där.

https://www.expressen.se/nyheter/folkhalsomyndighetens-nya-scenario-for-smittan-grafer-region-for-region/
Senast redigerad av text-tv-202 2020-12-21 kl. 23:58.
Citera
2020-12-21, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
De tar ju upp platser i sjukvården. Barnen går i skolan, där de smittar andra barn. En mindre del vuxna arbetar faktiskt, eller går i olika typer av åtgärder, SFI, sitter i väntrummet på socialkontoret. De rör sig i affärer, på vårdcentraler, på Folktandvården, hos frissan, hos nagelskulptören... finns många beröringspunkter med svenskar (och andra invandrargrupper som inte beter sig så här).

I södertälje går de ofta i skolan med andra invandrarbarn och det finns anledning till att invandrare är starkt överrepresenterade bland de döda.
Det är ganska segregerat i Södertälje så om syrianer inte bryr sig om Corona varför ska vi bry oss om dödsfall i deras kulturella grupp?
Citera
2020-12-21, 23:25
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Om de jobbar som undersköterskor i äldrevården, är det väl ÄNNU mer olämpligt att de deltar i sådana fester, som vi diskuterar..?

Vad är det som säger att dessa undersköterskor går på sådana fester?? Majoriteten av all personal jag träffade var nog mer noga än resten av befolkningen, vad gäller att hålla rekommendationer.
Citera
2020-12-21, 23:28
Medlem
K.G.Hammars avatar
Tom Britton såg något nervös ut i kvällens aktuellt.

När t.o.m. Tom Britton varnar för lockdown i Sverige så är nog läget akut.

Hans inlägg är mycket långt så jag klipper in det här:

Tom Britton i expressen

Matematikprofessorn Tom Britton menar att det är viktigt att tillsätta skarpa åtgärder för att hindra att virusstammen tar över spridningen i Sverige.
– Det är en kamp mot klockan. Ju mer vi hinner vaccinera innan det nya virusstammen hinner bli dominerande i Sverige, desto färre kommer att hinna bli sjuka och dö, säger han och fortsätter:
– Alla åtgärder som kan fördröja att det här nya viruset kommer in i Sverige är önskvärda. Då är reserestriktioner och karantän de två vanligaste.
Den tidigare statsepidemiologen, Annika Linde, håller med. Hon lyfter provtagning och karantän som lämpliga åtgärder för hemresande från Storbritannien.
– Vi har en situation som är bedrövlig nog som den är, så om vi kan vidta åtgärder i tid så tycker jag att det vore bra, sa hon till Expressen i söndags.

Om beräkningen stämmer och virusstammen börjar spridas i Sverige kan det dock innebära stora konsekvenser för kurvan, enligt Tom Britton.
– En god gissning är att R-talet nu ligger runt ett eftersom det är någorlunda stabilt. Det är hög nivå men verkar inte längre öka. Men skulle den här nya virusstammen komma in kommer R-talet över tid att gå från ett till 1,7, vilket innebär en väldigt stor smittspridning, säger han.
Citera
2020-12-21, 23:36
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Vad är det som säger att dessa undersköterskor går på sådana fester?? Majoriteten av all personal jag träffade var nog mer noga än resten av befolkningen, vad gäller att hålla rekommendationer.

Som vårdpersonalen på Linköpings Universitetssjukhus vilka åkte på semester till Alperna i Mars trots avrådan? Läkare i Lund som började jobba direkt efter sin skidresa? Chefer som tvingar sina anställda inom äldrevården jobba trots positivt provsvar och även anställda som går och jobbar ändå. Ja just det hjärtintensiven hade ju halloween fest i Växjö.
Citera
2020-12-21, 23:40
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Som vårdpersonalen på Linköpings Universitetssjukhus vilka åkte på semester till Alperna i Mars trots avrådan? Läkare i Lund som började jobba direkt efter sin skidresa? Chefer som tvingar sina anställda inom äldrevården jobba trots positivt provsvar och även anställda som går och jobbar ändå. Ja just det hjärtintensiven hade ju halloween fest i Växjö.

Jag kan inte svara för all vårdpersonal i Sverige. Nu beskriver jag den personalgrupp jag lärde känna under våren.
Citera
2020-12-21, 23:41
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Att de inte korrekturläst sina siffror kanske? De har modellerat utifrån lägre siffror i verkligheten - skriver man in nämnaren fel i en prognos blir det fel i utfallet, vilket verkar vad som hänt här när de modellerat med lägre siffror för 11 december än i verkligheten. Detta har hänt tidigare också i deras uträkningar.

Folkhälsomyndigheten har tagit fram ett scenario för smittspridningen i Sverige fram till sista mars.
Rapporten innehåller grafer för alla regioner med ett simulerat antal fall för hela perioden och verkliga fall fram till den 11 december.
I samtliga regioner var antalet fall den 11 december högre i verkligheten än i Folkhälsomyndighetens simulering.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/folkhalsomyndigheten-raknade-fel-igen

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sifferfadas-fran-folkhalsomyndigheten-backar-om-coronasiffra-i-stockholm
Modellen är kalibrerad på fall mellan den 24 augusti och den 11 december 2020. Den simulerade utvecklingen ( blå kurva) följer inte exakt de röda spikarna ( rapporterade fall) utan I bland är kurvans värde högre än spikens och ibland lägre.
Ett annat datum är antalet fall lägre i verkligheten än FHM:s simulering. Är det också korrekturfel?

FHM använder fler parametrar i sin modell. Vilka framgår av rapporten.
Värt att notera är att FHM inte säger någonting om framtida dödsfall. Där har man lärt sig läxan.

Jag kan ingenting om modelleringar, men det kanske finns någon kunnig här som kan komma med några vettiga synpunkter?
Citera
2020-12-21, 23:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av K.G.Hammar
Tom Britton såg något nervös ut i kvällens aktuellt.

När t.o.m. Tom Britton varnar för lockdown i Sverige så är nog läget akut.

Hans inlägg är mycket långt så jag klipper in det här:

Tom Britton i expressen

Matematikprofessorn Tom Britton menar att det är viktigt att tillsätta skarpa åtgärder för att hindra att virusstammen tar över spridningen i Sverige.
– Det är en kamp mot klockan. Ju mer vi hinner vaccinera innan det nya virusstammen hinner bli dominerande i Sverige, desto färre kommer att hinna bli sjuka och dö, säger han och fortsätter:
– Alla åtgärder som kan fördröja att det här nya viruset kommer in i Sverige är önskvärda. Då är reserestriktioner och karantän de två vanligaste.
Den tidigare statsepidemiologen, Annika Linde, håller med. Hon lyfter provtagning och karantän som lämpliga åtgärder för hemresande från Storbritannien.
– Vi har en situation som är bedrövlig nog som den är, så om vi kan vidta åtgärder i tid så tycker jag att det vore bra, sa hon till Expressen i söndags.

Om beräkningen stämmer och virusstammen börjar spridas i Sverige kan det dock innebära stora konsekvenser för kurvan, enligt Tom Britton.
– En god gissning är att R-talet nu ligger runt ett eftersom det är någorlunda stabilt. Det är hög nivå men verkar inte längre öka. Men skulle den här nya virusstammen komma in kommer R-talet över tid att gå från ett till 1,7, vilket innebär en väldigt stor smittspridning, säger han.

Britton är ju skön. Men hörde jag rätt att det krävs enbart 100 st smittade med det nya (SydLondon) viruset så är den dominant inom 60 dagar.
Citera
2020-12-21, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Modellen är kalibrerad på fall mellan den 24 augusti och den 11 december 2020. Den simulerade utvecklingen ( blå kurva) följer inte exakt de röda spikarna ( rapporterade fall) utan I bland är kurvans värde högre än spikens och ibland lägre.
Ett annat datum är antalet fall lägre i verkligheten än FHM:s simulering. Är det också korrekturfel?

FHM använder fler parametrar i sin modell. Vilka framgår av rapporten.
Värt att notera är att FHM inte säger någonting om framtida dödsfall. Där har man lärt sig läxan.

Jag kan ingenting om modelleringar, men det kanske finns någon kunnig här som kan komma med några vettiga synpunkter?
Jag bryr mig inte så mycket om de enskilda regionerna hade en aning för höga siffror en enskild dag, men man är väldigt fel ute när det gäller VGR, Jönköping, Östergötland och Södermanland under slutet av perioden. Man kan också misstänka att Kronoberg var på väg att bryta sig ur modellen vid den tidpunkten. För flera ytterligare regioner var det inte tydligt att modellen höll på att fallera, men det såg misstänkt ut.

Jag tror att något har hänt som FHM inte har förutsett, det kan vara den engelska mutationen, det kan vara väder eller något annat. Oavsett vad, så är modellerna inte tillräckligt träffsäkra. Man får nästan hoppas att det är den engelska mutationen för FHMs skull (men inte för vår skull). Är det inte det så har de misslyckats totalt.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jo det hjälper. Stängda gränser är en nödvändighet för att få slut på eländet. Alla länder som har lyckats har karantän vid inresa.

Om man skall kunna bli av med smittan i ett land måste man i princip stänga ner samhället. Men det är helt bortkastat om det samtidigt strömmar in nya smittade.

Jag tror i själva verket det är detta som har varit utgångspunkten för Sveriges strategi. Utan stängda gränser så uppnår man förr eller senare flockimmunitet. Det är ingen idé att ha restriktioner utom för att få ner belastningen på vården.

Det är bara det att det inte fungerar när det blir för många sjuka och döda. Dessutom tar det alldeles för lång tid. Mutationerna gör det ännu värre eftersom viruset kommer att mutera hela tiden över hela jorden. Uppstår en mer smittsam variant så har vi den snart här om vi har öppna gränser. En enda mutation kan ruinera hela vaccinationsprogrammet och de som redan har varit smittade kanske inte är immuna mot det nya viruset.

Vilka länder har karantän och har lyckats stoppa smittspridningen?

Så länge flockimmunitet inte råder kommer spridningen att fortgå, man har två val.

1. Låta smittan sprida sig obegränsat. --> Flockimmunitet snabbare än alt.2

2. Vidta åtgärder för att platta till kurvan --> Flockimmunitet senare än alt.1

Alternativ ett gör att vården sannolikt blir överbelastad, fler avlider än i alternativ två, även av annat än Covid-19.

Alternativ två gör att vården får en rimlig chans att klara av trycket, både vad gäller Covid-19 men också all annan vård. Den vägen har de allra flesta länder valt.

Du behöver knappast tro att alternativ två med ovannämnda motivering har varit utgångspunkten för den svenska strategin, det begriper vem som helst som förstår att vi har två alternativ att välja på.

Ett alternativ 3 skulle någon kunna hävda är att isolera Sverige. Jag anser att det inte är ett alternativ då nackdelarna alla aspekter överstiger fördelarna för populationen, särskilt vad gäller liv och hälsa. Så fort vi öppnar gränsen är landet åter exponerat för smittan, eller menar du att Sverige borde vara isolerat tills samtliga populationer i världen är flockimmuna och viruset har utrotats?

Flockimmunitet kan uppnås med hjälp av vaccin, det anser jag vara alternativ 3, och tills alternativet är en realitet är alternativ 2 det mest rimliga alternativet.

Passa gärna på och berätta varför spridningen fortfarande är enorm i Europa, varför har inget land isolerat sig, stängt alla gränser, förbjudit all passage över landets gränser och tvingat alla att bära munskydd alltid överallt?
Citera
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Om ett tag vet vi om det är brottsligt att gå till jobbet med konstaterad covid-19:

https://ka.se/2020/12/14/anstalld-jobbade-med-covid-19-nu-inleds-rattegangen/
Citera
2020-12-21, 23:49
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hitler.was.a.vegan
Britton är ju skön. Men hörde jag rätt att det krävs enbart 100 st smittade med det nya (SydLondon) viruset så är den dominant inom 60 dagar.

Det måste ju bero på hur de 100 lever. Om de isolerar sig och inte träffar någon annan tills de är friska, så påverkar de ju inte virusets genpool. Men det ÄR just det - folk har inte den disciplinen, och myndigheterna är för slappa för att tillse att de sköter sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in