2020-12-21, 01:43
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Snabbtester på Arlanda är en utmärkt idé. Synd att ingen kom på det tidigare. Jag tro faktiskt alla vet för lite om den nya varianten, det är därför vi måste köpa oss lite tid, att utvärdera. FHM är som en dinosaure, för långsam, för sent ute, hela tiden. Sen dog den ut.

Jisses du är melodramatisk, ingen kommer att dö ut här förutom Kinas anseende i världen.
Citera
2020-12-21, 01:45
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Grejen är att Tegnell sagt nej till alla beslut.
Ja precis. Han är inte så känslostyrd som många andra utan han tänker smart och pragmatiskt.
Citera
2020-12-21, 01:46
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Det var väl bara typ multivitaminer, tror inte det täcker behovet av D-vitamin när man endast vistas inomhus.
Ja, inte mitt område av expertis direkt. Bara noterat att en del får vitaminer
Citera
2020-12-21, 01:47
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Ja jag letar också efter den tråden. Var väl nån finansmänniska på Reddit som hade startat tråden.

Börjar bli skrämmande likt tidslinjen han radade upp hur allt skulle utvecklas med Covid.

Jag vill minnas att ett krig mot kina fanns med i ett senare skede. Eller tänker jag på en annan tidslinje?
Citera
2020-12-21, 01:48
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Ja, inte mitt område av expertis direkt. Bara noterat att en del får vitaminer

D3 - 5000 IU /dag
Citera
2020-12-21, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Pfizers och Modernas går lättare att ändra, utan att börja från början igen.

Jag hade tänkt hålla ut till Janssens vaccin kommer någon gång i vår, för att det känns säkrast (gammal, väl beprövad metod). Men i den här farten, är det vaccinet antagligen obrukbart den dag det får godkänt...

OK. Risken finns att vi faktiskt har flockimmunitet när den stora allmänheten blir erbjuden vaccin. Frågan är då om det är värt att vaccinera. Antar att WHO har experter som bedömer om vaccin ger ett mer varaktigt skydd, och man ändå ska genomföra vaccination.
Det är därför man enligt mig bör börja med 50-70 åringar, som tar upp rätt många IVA-platser, ingår i flocken, och har en ganska låg immunitet, särskilt de över 60. De som de planerar vaccinera först, personer på särskilt boende, ingår i mycket liten utsträckning i flocken, och skulle dessutom knappast få IVA-vård om de blev smittade. Så med denna smittsamma variant känns det verkligen helt fel att börja med att vaccinera dem, det skulle inte avlasta IVA-vården ett jota.
Citera
2020-12-21, 01:51
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av selust
Nej därav min fråga. Pfizer borde ju hjälpa resten nu, säga ”gör såhär”.

Tänk innan du svarar någon nästa gång.
Varför då? Du vet att de andra är i princip i samma situation bara några dagar/veckor efter? Kanske du borde tänka lite..
Du verkar tro att det är nån hemlighet hur man gör för att få ett godkänt vaccin, så att den som är först kan berätta om hemligheten för de som kommer sen?. Du kanske borde utbilda dig lite mer...
Senast redigerad av crisscross 2020-12-21 kl. 01:58.
Citera
2020-12-21, 01:57
Medlem
Citat:
Kan man inte drabbas av cytokinestorm om man blandar 2 vaccin?
Nja det där är knepigt. Det tror jag iofs inte men jag vet inte säkert.

Cytokinstormar drabbar bara en liten del av patienterna och jag vet inte på rak arm varför de drabbas. Möjligen är deras immunförsvar annorlunda än andras.
Senast redigerad av NurseRatched 2020-12-21 kl. 01:58. Anledning: Skrivfel.
Citera
2020-12-21, 01:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
OK. Risken finns att vi faktiskt har flockimmunitet när den stora allmänheten blir erbjuden vaccin. Frågan är då om det är värt att vaccinera. Antar att WHO har experter som bedömer om vaccin ger ett mer varaktigt skydd, och man ändå ska genomföra vaccination.
Det är därför man enligt mig bör börja med 50-70 åringar, som tar upp rätt många IVA-platser, ingår i flocken, och har en ganska låg immunitet, särskilt de över 60. De som de planerar vaccinera först, personer på särskilt boende, ingår i mycket liten utsträckning i flocken, och skulle dessutom knappast få IVA-vård om de blev smittade. Så med denna smittsamma variant känns det verkligen helt fel att börja med att vaccinera dem, det skulle inte avlasta IVA-vården ett jota.

OM regeringen fattade ett så drastiskt beslut, då skulle en del både här o irl skrika ”mördare” på dem..

Jag tror inte de vågar efter vårens erfarenheter..
Citera
2020-12-21, 01:58
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:

Man kanske kan ta en dos i stället för två (om man har tänkt ta ett två-dosigt). För att vara på den säkra sidan. Sedan kommer vi antagligen ändå att erbjudas en påfyllningsdos varje höst, långt fram i tiden... För HELT utrotat kan det ju aldrig bli.

Citat:
Kan man inte drabbas av cytokinestorm om man blandar 2 vaccin?

Det är nog säkrast, att låta det gå minst två veckor emellan, i så fall.
Citera
2020-12-21, 02:01
Medlem
Citat:
OK. Skulle det gå snabbt att massproducera ett sådant nytt vaccin, eller skulle vi i så fall ha ett nytt 2020 med ett år av nedstängningar och vaccinväntan? Sorry för mitt bombardemang av frågor.

Att immunförsvaret inte reagerar alls ser jag som en lekman ändå som osannolikt. Det misstänks ju att de som haft förkylningsvirusen av coronatyp drabbas lindrigare av covid-19, så där borde det väl finnas någon form av igenkänningsfaktor även om det inte ger fullt skydd.
Jag vet faktist inte men företagen har ju varit snabba med att ta fram vaccin redan och de vässar säkert sina verksamheter och de gör ju erfarenheter just nu som kommer att vara värdefulla i framtiden när det gäller att snabbt få fram vaccin.
Citera
2020-12-21, 02:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
OM regeringen fattade ett så drastiskt beslut, då skulle en del både här o irl skrika ”mördare” på dem..

Jag tror inte de vågar efter vårens erfarenheter..

Ja, kanske. Men skulle inte folk skrika mördare om 60-åringar kvävdes för att IVA-platserna var slut?

Men jag är inte dum, åtminstone inte så dum att jag tror att de byter strategi för vad någon flashback-stolle skriver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in