Citat:
Ursprungligen postat av
B.R.Donut
Svenskar får ju fortfarande resa hem och frivillig karantän i en vecka är inte tillräckligt eftersom inkubationstiden kan vara längre än så. Det senaste jag sett är att mediantiden är 7 dagar snarare än 5 man utgått från tidigare.
Det blir väl englandsvenskarna som smittar taxichaufförerna från Arlanda den här gången istället för alpresenärerna i februari.
Att man uppmanar folk att testa sig är jättebra men uppenbarligen har man inte screenat för mutationer i någon större utsträckning hittills eftersom JC säger att man "skärper" övervakningen.
Detta var exakt vad som hände i våras.
Resenärerna klev rakt ut i samhället.
Ingen testning. Ingen smittspårning. Ingen karantän.
"Frivilliga" lösningar fungerar inte.
Hur många utländska turister som kommit från London efter 12:e december kommer att testa sig eller frivilligt gå i karantän under en nöjesresa? Vet dom ens om direktiven? Tittar de på svenska regeringens presskonferens kl 16:30 under en nöjesresa? Förstår de svenska?
Hur många svenskar som bor i London och är på besök för att träffa släkten kommer att frivilligt sätta sig i karantän under den korta julresan? Man smittar taxichauffören eller folk på arlandaexpress, sedan på centralen innan man sätter sig på fullsatta tåget till kalmar, borlänge eller norrland. Sedan väl på plats smittar man släkten, för vem tar in på hotell när de är hemma över jul?
Och då har jag inte ens tagit upp de asymptomatiska.
Detta kan bli lika illa som i våras pga att viruset är 70% mer smittsamt.
Tittar man på klippet från Uppdrag granskning så får man se hur Sveriges pandemihantering går till på Arlanda och när resenärerna är hemma i lägenheten.
Resenärs vittnesmål i Uppdrag granskning, 15 min i sändningen
https://www.svtplay.se/video/29057218/uppdrag-granskning/uppdrag-granskning-sasong-21-den-svenska-strategin?start=auto