2020-12-21, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErrkaP
Stina besegra Linn Svahn eller Jonna Sundling - glöm det!!

I dagens skidskyttetävling i Östersund kom ju Stina 3:a, med samma skjutresultat som 2:an Tilde Johansson, så, det betyder att Stina åkte långsammare än en 19-årig skidskytt ingen hört talas om utanför skidskyttevärlden...

Stina har tappat massor av fart och fläkt sedan skadeuppehållet i vintras/våras, och nu är hennes åkstyrka säkerligen ganska skral jämfört med trion Linn, Jonna & Maja...
Det kan i och för sig vara så att Stina sköt en aning långsammare än Tilde(som trots sin ålder är en betydligt mer erfaren skidskytt än Stina).
Dock håller jag med om att hon inte kan matcha tre av världsen 5-6 bästa sprinters Linn , Jonna och Maja.

Stina har tävlade ju inte så mycket förra säsongen som du var inne på.
Hon har knappt tävlat denna säsong heller så.
Citera
2020-12-21, 22:36
Medlem
Groenmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OweGbg
Jag tror du undervärderar Ebba och så en varning för Stadlober.

Men Ebba lär ju tappa en hel del sekunder i sprintarna, jämfört med Frida, Neppy och Brennan. Kanske ligger Ebba fyra-femma inför klättringen och så gäller det hur långt före de andra ligger om hon hinner köra om dem.
Citera
2020-12-21, 22:40
Medlem
Citat:
Fast jag är svensk älskar jag Finland, den finska vemodiga kulturen och den fantastiska finska tangon!

Man måste häva fram också:

1. Hockeylaget

Teuvo Teräväinen - Sebastian Aho - Mikko Rantanen
Patrik Laine - Aleksander Barkov - Kaapo Kakko
Roope Hintz - Mikael Granlund - Kasperi Kapanen
Erik Haula - Jesperi Kotkaniemi - Joonas Donskoi
Artturi Lehkonen - Joel Armia

Sami Vatanen - Miro Heiskanen
Olli Määttä - Rasmus Ristolainen
Esa Lindell - Markus Nutivaara
Henri Jokiharju

Tuukka Rask
Pekka Rinne

2. Bastukulturen
3. Kast med liten kärring
4. Sibelius, Aalto och Esa-Pekka Salonen etc.
5. Motståndet under andra världskriget
6. Han som älskade och slog ihjäl med samma glada själ, va heter han...nån fänrik?
7. Fortkörningsböterna heter duga.
8. Allt mumin.
9. https://www.google.com/search?q=sanna+marin&tbm=isch&ved=2ahUKEwj1vcbtg-DtAhXFxioKHUpADVkQ2-cCegQIABAA&oq=sanna+marin&gs_lcp=CgNpbWcQAzIFCAAQs QMyAggAMgIIADICCAAyAggAMgIIADICCAAyAggAMgIIADICCAA 6BAgAEEM6CAgAELEDEIMBOgQIA BADUMPxAViRjwJgu5MCaABwAHgBgAHSAYgBzgaSAQYxMC4wLjG YAQCgAQGqAQtnd3Mtd2l6LWltZ8ABAQ&sclient=img&ei=MhX hX_XcHcWNqwHKgLXIBQ&client=firefox-b-d#imgrc=3GsRJKXWjFHlyM
10. Sommar-OS 1952
Citera
2020-12-21, 22:41
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ccnut
Man måste häva fram också:

1. Hockeylaget

Teuvo Teräväinen - Sebastian Aho - Mikko Rantanen
Patrik Laine - Aleksander Barkov - Kaapo Kakko
Roope Hintz - Mikael Granlund - Kasperi Kapanen
Erik Haula - Jesperi Kotkaniemi - Joonas Donskoi
Artturi Lehkonen - Joel Armia

Sami Vatanen - Miro Heiskanen
Olli Määttä - Rasmus Ristolainen
Esa Lindell - Markus Nutivaara
Henri Jokiharju

Tuukka Rask
Pekka Rinne

2. Bastukulturen
3. Kast med liten kärring
4. Sibelius, Aalto och Esa-Pekka Salonen etc.
5. Motståndet under andra världskriget
6. Han som älskade och slog ihjäl med samma glada själ, va heter han...nån fänrik?
7. Fortkörningsböterna heter duga.
8. Allt mumin.
9. https://www.google.com/search?q=sanna+marin&tbm=isch&ved=2ahUKEwj1vcbtg-DtAhXFxioKHUpADVkQ2-cCegQIABAA&oq=sanna+marin&gs_lcp=CgNpbWcQAzIFCAAQs QMyAggAMgIIADICCAAyAggAMgIIADICCAAyAggAMgIIADICCAA 6BAgAEEM6CAgAELEDEIMBOgQIA BADUMPxAViRjwJgu5MCaABwAHgBgAHSAYgBzgaSAQYxMC4wLjG YAQCgAQGqAQtnd3Mtd2l6LWltZ8ABAQ&sclient=img&ei=MhX hX_XcHcWNqwHKgLXIBQ&client=firefox-b-d#imgrc=3GsRJKXWjFHlyM
10. Sommar-OS 1952

Vad har detta med längdskidor att göra?
Citera
2020-12-21, 22:42
Medlem
Citat:
Pessimist där! Om Ebba är frisk och fullföljer kommer kampen om segern stå mellan henne och Frida, och, eventuellt Rosie Brennan...

Tror dessutom att trion Linn & Jonna & Maja kommer vara väldigt högt upp i resutlatlistan inför sista etappen, och väl där blir det Linn Svahn som är starkast uppför, hackihäl kommer Jonna... Maja lite för stor och tung (muskulös) för denna backe, så hon rasar en del placeringar sista dagen...
Nepryaeva blev väl tvåa i årets tour?

Hon är absolut ett stort hot mot den hyperstarka ångermanländska duon.
Några av våra åkare lär bryta touren som vanligt men det är ju omöjligt att på förhand förutspå vem som får ont i ryggen eller är ur form eller blir lite snuvig,
Det vore kul om Linn.Maja och Jonna alla åkte hela touren det vore kul att se dem kämpa sig upp för backen,
Vi hoppas och tror alla mycket på t.ex. Frida men man ska ändå tänka på att hon aldrig åkt touren förut.Hur klarar hon att åka 8 lopp på 10 dagar?
Det är nåt helt nytt för henne.
Hon har inte lika många års hård träning som grund till skillnad mot en del andra konkurrenter.
Å andra sidan har hon en enorm kapacitet som nog ingen annan åkare som ska åka touren har(möjligen undantaget Ebba).Frida är dessutom ung och har en snabb återhämtning.
Om jag idag tippar vem som vinner TdS 2021 så är ändå mitt tips Frida Karlsson,
Att en ryss vinner på herrsidan är väl tämligen givet.
Bolshunov ligger onekligen nära till hands att tippa som segrare.
Citera
2020-12-21, 22:52
Medlem
OweGbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Groenman
Men Ebba lär ju tappa en hel del sekunder i sprintarna, jämfört med Frida, Neppy och Brennan. Kanske ligger Ebba fyra-femma inför klättringen och så gäller det hur långt före de andra ligger om hon hinner köra om dem.
Det är möjligt att Ebba hamnar bakom dom två första men i förra touren så hamnde Brennan på 15:e plats totalt medan Stadlober blev 5:a och tar man bort norskorna så blev Stadlober 2:a efter Nepryaeva så en varning för henne och Ebba kommer att vara med i toppstriden det är mitt tips.
Citera
2020-12-21, 22:54
Medlem
Citat:
Normalt hade jag nog tyckt att det var sniket att lämna en plats tom i damkvoten, men, inte denna uttagning...

Jag ser inte vem det skulle vara som skulle fylla denna plats denna gång - ingen efter Moa Olsson i kön är riktigt frisk eller i riktigt slag för att köra TdS, OCH, garanterat fullfölja denna...

TdS är ju en ganska tuff tävling, annars skulle kunna tänka mig att skicka någon av ungtupparna till TdS (Bångman-Lindström-Abrahamsson), men deras tid kommer tids nog...
Utan att ha koll på skadeläge och så men Johanna Hagström hade jag gärna sett i TdS.
Elina Rönnlund?Vart har hon tagit vägen`
Sedan finns ju Dyvik. Settlin mfl.
Men kan väl tycka att en yngre åkare som t.ex Hagström kunnat få chansen isåfall.
I en så här pass stor trupp kan man dessutom ta med i vara fall en åkare för att se och lära och kanske bara köra några etapper om man anser att en hel tour blir för tuff.
Citera
2020-12-21, 23:00
Medlem
OweGbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Vad har detta med längdskidor att göra?
Men även om det är längdskidor som tråden står för så måste man väl kunna tåla lite humor utanför boxen. Detta är ju bara ett skämt ang att älska Finland.
Citera
2020-12-21, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OweGbg
Det är möjligt att Ebba hamnar bakom dom två första men i förra touren så hamnde Brennan på 15:e plats totalt medan Stadlober blev 5:a och tar man bort norskorna så blev Stadlober 2:a efter Nepryaeva så en varning för henne och Ebba kommer att vara med i toppstriden det är mitt tips.
Stadlober är inte någon sprintåkare alls likt Ebba.
Det talar emot dem båda.
Ebba kan dock vinna hela touren det tror jag.
Stadlober är ett namn för top5 skulle jag tro.
Brennan förefallar vara vassare än nånsin just nu.
Sedan kan man fundera på om hon kan konservera den formen över TdS?
VM lär väl vara hennes huvudmål så en liten dipp formmässigt efter nyår är inte så osannolikt.
Jag vill också varna lite för Niskanan och Pärmäkoski de är vassa.
Väldigt spännande blir det onekligen.
Citera
2020-12-21, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Utan att ha koll på skadeläge och så men Johanna Hagström hade jag gärna sett i TdS.
Elina Rönnlund?Vart har hon tagit vägen`
Sedan finns ju Dyvik. Settlin mfl.
Men kan väl tycka att en yngre åkare som t.ex Hagström kunnat få chansen isåfall.
I en så här pass stor trupp kan man dessutom ta med i vara fall en åkare för att se och lära och kanske bara köra några etapper om man anser att en hel tour blir för tuff.

känns inte som tds är optilamt för Johanna Hagström just nu lite skador också nu
Citera
2020-12-21, 23:03
Medlem
OweGbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Stadlober är inte någon sprintåkare alls likt Ebba.
Det talar emot dem båda.
Ebba kan dock vinna hela touren det tror jag.
Stadlober är ett namn för top5 skulle jag tro.
Brennan förefallar vara vassare än nånsin just nu.
Sedan kan man fundera på om hon kan konservera den formen över TdS?
VM lär väl vara hennes huvudmål så en liten dipp formmässigt efter nyår är inte så osannolikt.
Jag vill också varna lite för Niskanan och Pärmäkoski de är vassa.
Väldigt spännande blir det onekligen.
Fast fortfarande blev Stadlober 5:a ifjol och 2:a utan norskor.
Citera
2020-12-21, 23:06
Medlem
Ostrobothnias avatar
Citat:
Kan förstå Eveliina Piippo - man tränar stenhårt hela våren, sommaren och hösten, dessutom anses vara en talang, åker på världscupen i Ruka i november, blir nästan 4 minuter efter Therese på 10km klassiskt (67:e plats typ), dessutom, dagen efter detta göra sprintkvalet och bli 32 sekunder efter vinnaren av kvalet...

Då förstår jag att man deppar ihop...
Samtidigt, allt handlar väl lite i vilken stabil social situation man befinner sig, hur mycket stöttning man har samt hur berikande träningsmiljön är hemma i Finland...

Fast jag är svensk älskar jag Finland, den finska vemodiga kulturen och den fantastiska finska tangon!
Vad jag vill säga är; önskar verkligen Finland snart får fram några riktigt vassa åkare både på dam & herrsidan, för efter Niskanens och Pärmäkoski ser det tunt ut...
Piippos melankoli har en längre backstory, hon avbröt ju VC säsongen ifjol och åkte över till US och körde collage upplägget ist för att få nya perspektiv. Finns en del paralleller till Sofia Henriksson.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in