2020-12-01, 20:24
Medlem
FNLSs avatar
Norge klarar sig med inhemska tävlingar. De har så mycket spets och bredd så det blir högklassigt ändå. Främst på herrsidan, lite sämre på damsidan dock.

Lite synd om andrasorteringen i herrsprint som i Norgecupen kan ta en finalplats en bra dag men som nu allt som oftast för nöja sig med att åka kvartsfinal.
Citera
2020-12-01, 20:32
Medlem
Hoppas verkligen att Sverige inte drar sig ur Davos. Ser det inte som någon jättestor förlust att Norge inte deltar, åtminstone inte på damsidan. Många fattas ändå i laget den här säsongen, och att inte ha Johaug 30 sekunder före alla andra kommer inte att göra något lopp mindre spännande. Och då kanske Ebba har chans till sin första världscupseger?
Citera
2020-12-01, 20:35
Medlem
Nä, jag tycker att Norge ställer in får räknas som walk over. Det finns många virus man kan få, inte bara covid som kan leda till lunginflammation!med efterföljande nedsatt kapacitet. Att det skulle vara en större risk för det med covid när det gäller 20 åriga supertränade individer finns det inget belägg för.

Och nej, svenskan som fick ”lägga karriären på hyllan” är inget bevis. Hon hade väl inte ens konstaterad covid, och liknande besvär kan man få av en massa virus. Tex DOG det ju ett par norskor senaste åren pga hjärtfel vilken kan ha berott på inflammation pga virus. Det är inte helt ovanligt för elitidrottare tyvärr.

Covid är en sjukdom som är allvarlig på befolkningsnivå då den pga bristande immunitet och avsaknad av vaccin kan slå hårt mot 70 plussare vilka i sin tur överbelastar sjukvården. För 20 åriga elitidrottare är risken i princip noll. De har större risk att åka buss i alperna mellan resmålen.

Covid kommer inte försvinna. Ska norrmännen vaccinera sig för detta var femte månad resten av karriären? Men inte mot influensa eller de andra förkylningsvirusen eller?
De har inget giltigt skäl för att inte tävla och därmed räknas deras frånvaro som att de helt enkelt är sämst och suger...
Senast redigerad av grobiankungen 2020-12-01 kl. 20:40.
Citera
2020-12-01, 21:13
Moderator
Hjv9s avatar
Säsongens uttagninskriterier har äntligen släppts: https://www.skidor.com/Grenar/langdakning/tavling/Uttagningskriterier/
Citera
2020-12-01, 21:22
Medlem
Regeln om 7 av 10 nationer gäller väl bara vid in- eller utreseförbud eller liknande om jag förstår rätt. Att nationer självmant ställer in tävlandet bör väl inte påverka världscupstatusen.

För övrigt har jag för mig att det finns nåt straff om nationer inte utnyttjar sina kvotplatser ett antal tävlingar eller har jag hittat på det?
Citera
2020-12-01, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joow
Regeln om 7 av 10 nationer gäller väl bara vid in- eller utreseförbud eller liknande om jag förstår rätt. Att nationer självmant ställer in tävlandet bör väl inte påverka världscupstatusen.

För övrigt har jag för mig att det finns nåt straff om nationer inte utnyttjar sina kvotplatser ett antal tävlingar eller har jag hittat på det?

Jo jag vill minnas X antal åkare till start bortsett från nån enstaka helg, annars startförbud som straff därefter. Detta alltså för toppnationerna. Men det är näppeligen i regelboken i år?
Citera
2020-12-01, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hjv9
Säsongens uttagninskriterier har äntligen släppts: https://www.skidor.com/Grenar/langdakning/tavling/Uttagningskriterier/

Snömosigt värre. Inte något konkret alls, typ pallplats i sprint garanterar start i nästa tävling.

Med andra ord: Chefen bestämmer.

Jobbigt för Frida och Linn att tvingas köra U23-VM (ja det står att undantag kommer göras)
Citera
2020-12-01, 23:34
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Snömosigt värre. Inte något konkret alls, typ pallplats i sprint garanterar start i nästa tävling.

Med andra ord: Chefen bestämmer.

Jobbigt för Frida och Linn att tvingas köra U23-VM (ja det står att undantag kommer göras)

Är man topp-10 i någon av cuperna borde man ju ha en garanterad plats i Världscuplaget kan jag tycka - utöver pallplatsregeln. Förutsatt att den aktive inte självmant väljer att avstå en tävlingshelg förstås.

I dagsläget har vi följande tjejer bland topp-10:

Totalen: Ebba, Frida, Linn, Maja och Jonna
Distans: Ebba, Frida och Jonna
Sprint: Linn, Maja, Jonna, Emma och Moa
Citera
2020-12-01, 23:38
Medlem
Kalla drar på läger i Vålådalen. Låter som att hon varit igång i någon utsträckning sedan förra måndagen och är redo att dra igång mer på allvar igen. Davos låter uteslutet för henne, utan blickarna är fullt på att maximera chanserna att komma i form till VM. Just nu finns ingen klar tävlingsplan, det blir "ta det som det kommer".

https://www.op.se/artikel/kalla-om-vagen-tillbaka-efter-coronasmallen-om-vinterns-stora-mal-och-poromaas-succe-1
Citera
2020-12-02, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
och även en WC final i sprint 5a en gång i Québec, den gången klara hon väl av att rusa bättre mot Maja och Falla än hon klara mot Sorina och Ebba nu
Just det kom på det när jag skrivit klart.
Jag såg ju den tävlingen på tv.
Det var väl då som en ryska försökte slå Frida med sin stav!?
Citera
2020-12-02, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErrkaP
Frida tog ju även medalj i sprint i JVM 2018 (3:a efter Lundgren och Stavås-Skistad)...
Det hade jag glömt men ja ännu ett exempel på att Frida har bra sprintkvaliteter.
Citera
2020-12-02, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Kalla drar på läger i Vålådalen. Låter som att hon varit igång i någon utsträckning sedan förra måndagen och är redo att dra igång mer på allvar igen. Davos låter uteslutet för henne, utan blickarna är fullt på att maximera chanserna att komma i form till VM. Just nu finns ingen klar tävlingsplan, det blir "ta det som det kommer".

https://www.op.se/artikel/kalla-om-vagen-tillbaka-efter-coronasmallen-om-vinterns-stora-mal-och-poromaas-succe-1
Fast Davos är hennes enda återstående chans till tävling före nyår för i Dresden är det bara sprint.
Vi får se hur det blir.Jag hörde intervjun med henne på P4 Västernorrland i eftermiddags.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in