2020-12-21, 12:39
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helarenskyddardig
Förutom att ingen har motbevisat den hittils. Väntar fortfarande på bevis att jorden är rund. Du har din chans nu medan jag inte har valt att ignorera dig
Det är du som kommer med ett påstående som går emot den vetenskap vi har om jorden, något som det i princip är total koncensus om, som ska visa upp evidens för en platt jord.

Enligt dig så borde det vara otroligt enkelt. Du påstår att det finns en korrekt och fungerande karta över en platt jord, men du klarar inte av att visa oss den. Istället matar du bara på med nya konstiga påståenden och krav på att någon här ska visa evidens för en sfärisk jord - Något absolut ingen behöver.

Fram med den där kartan nu!
Citera
2020-12-21, 12:39
Medlem
Citat:
Väntar fortfarande på bevis att jorden är rund. Du har din chans nu medan jag inte har valt att ignorera dig

Problemet är inte att det saknas bevis, problemet är att du inte vill eller klarar av att begripa dem.

Vi hittar på jorden. Vi känner till avstånd och riktningar mellan olika punkter på jorden, våra kartor fungerar.

Citat:
... Förutom att ingen har motbevisat den hittils...

Motbevisat att jorden är platt? Jo det finns massor med evidens för att jorden inte är platt. Allt från att saker försvinner ned under horisonten till våra observationer av t.ex polstjärnan.

Vi kan ju dessutom mäta jordens kurvatur. Vi kan mäta att den inte är platt.
Senast redigerad av WilleGarvin 2020-12-21 kl. 12:44.
Citera
2020-12-21, 12:44
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Helarenskyddardig har ju postat en lista med namn den inte tänker debattera med. I princip alla med annan åsikt än Helarenskyddardig själv har. Så bekvämt.

Såg det nu...

Snacka om att vara oförmögen att stå för sin tro. Känner igen beteendet från vissa ”andra” plattskallar.
Citera
2020-12-21, 12:53
Avslutad
Citat:
Det handlar om att ta in information från olika perspektiv och källor och sedan bilda sig sin egna uppfattning. Du tror blind på källor från "Källa X" och vägrar ta in annan information.
Helt rätt. Och när jag lär mig matte så tittar jag inte bara på böcker som säger 1+1=2. Självfallet läser jag även böcker som påstår att 1+1=3 och att pi är 3.2. Det är ju viktigt med perspektiv.
Citera
2020-12-21, 12:54
Medlem
Kenpos avatar
Citat:
Förutom att ingen har motbevisat den hittils.

Vartenda argument fär en "platt jord" har blivit fullkomligt krossat och demolerat genom hela den här evighetstråden. Att du inte kan ta till dig det får stå för dig. Du borde vara öppen för information från andra källor än dem du (tydligen) vanligen kollar på.
Citera
2020-12-21, 12:57
Medlem
Citat:
Den snurrar i en cirklel utåt/innåt beroende på tid/årstid. Lär dig hur vanishingpoint/perspektiv fungerar

Ditt "modell" motbevisas av flera olika observationer, t.ex det faktum att solen så här års i Australien går ned i sydväst. Dvs den går ned söder om den södra vändpunkten.

Men jag är ändå lite nyfiken på hur din modell ser ut. Hur långt bort är solen? Hur långt är det till solen mitt på dagen den 21 December i Sverige respektive Australien?
Senast redigerad av WilleGarvin 2020-12-21 kl. 13:01.
Citera
2020-12-21, 15:53
Medlem
Citat:
De antar att X är sant så då måste Y automatiskt vara sant men Z är i grunt och botten en lögn som X och Y är baserat på.

Allegory of the cave (Platons grottliknelse) beskriver reaktionen från de religiösa i den här tråden mycket väl. Man märker väldigt uppenbart att er världsbild är hotad då ni kommer med aggressiva/förlöjligande/förolämpande inlägg.
https://www.youtube.com/watch?v=d2afuTvUzBQ

"Truth fears no investigation, But lies always do"

Flat Earth information:

Den psykolgiska delen av flat earth versus glob earth är onekligen intressant, det spelar liksom ingen roll vad man visar dem, de bara förnekar. Här i tråden har globjordarna gått över till att säga att 'de samlade bevisen' bekräftar att jorden är rund. De har inte längre enskilda bevis som håller. De talar inte längre om bevis utan evidens, man kan inte få bevis för att rymden existerar, bara evidens. Målstolparna flyttas och ingen av dem bryr sig.

Det är sjukt intressant, vad är det som trollbinder dem så. Andra aktuella händelser har också visat på det bisarra i detta, som i ett trollslag springer de alla åt samma håll. Helt känslobaserat.
Citera
2020-12-21, 16:17
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
De talar inte längre om bevis utan evidens...
Det beror på att det är den vetenskapliga termen. Men det skiljer sig inte från det vardagliga ordet bevis.

Något som förklarats ett flertal gånger i tråden.

Och det är evidens för en platt jord jag gärna vill få, men som jag aldrig får :-(
(skulle det visa sig att jorden är platt så gör det mig inget, men som sagt - Ingenting tyder på det)
Citera
2020-12-21, 16:24
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Den psykolgiska delen av flat earth versus glob earth är onekligen intressant, det spelar liksom ingen roll vad man visar dem, de bara förnekar. Här i tråden har globjordarna gått över till att säga att 'de samlade bevisen' bekräftar att jorden är rund. De har inte längre enskilda bevis som håller. De talar inte längre om bevis utan evidens, man kan inte få bevis för att rymden existerar, bara evidens. Målstolparna flyttas och ingen av dem bryr sig.

Det är sjukt intressant, vad är det som trollbinder dem så. Andra aktuella händelser har också visat på det bisarra i detta, som i ett trollslag springer de alla åt samma håll. Helt känslobaserat.
Visst är det intressant. Själva påståendet att en sfärisk planet görs utav enkla vardagsiaktagelser är ju inte rimligt historiskt sett. Det krävs att någon hävdar att jorden är rund och att man inte ska ifrågasätta detta. Men allt det där går förlorat direkt på en generation om man inte upperätthåller konceptet med en rund jord.
Mänskligheten har klarat utav att vistas resa och förflytta sig över hela planeten utan kartor och gps och vad för några hjälpmedel mindre bemedlade behöver för att kunna orientera sig.
Jag tror kvantfysiken har en allt större roll i våran förståelse över hur trollade vi är utav oss själva i våran omvärldsuppfattning.
Verkligheten är en illusion.
Citera
2020-12-21, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Ju närmre ekvatorn du kommer, desto lägre står polstjärnan på himlen. Nedanför ekvatorn ser du inte längre polstjärnan. Detta fenomen kan förklaras jätteenkelt med att jorden är rund. Men det kan inte förklaras med en platt jord.
Det förklaras lika lätt med att vinkeln till ljuset blir mindre. Du har fått lära dig att det för att jorden skulle vara rund, du bara upprepar vad du blivit lärd. Du använder inte dina sinnen.
Citera
2020-12-21, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pewana
Som vanligt från dig så är det där skitprat.
Även om du inte inser det så har faktiskt mänskligheten skaffat sig en hel del kunskaper under de årdet har funnits människor. Kunskaper som vi nu kan tillämpa.
Vi VET att avståndet från nordpolen till ekvatorn är 1000 mil. Samlad mänsklig kunskap som det är rent trams att försöka förneka.
Vi VET också att omkretsen på en cirkel med 1000 mils radie är 6283 mil. Matematik, känd åtminstone sedan 3000 år, ingen idé att du försöker förneka det.
Slutligen VET vi att ekvatorn är 4008 mil lång. Alltså omöjligt att jorden är platt. Nog om detta, vill du tramsa vidare så varsågod..
Du antar radien för jorden baserat på ditt antagande att jorden är rund. Du bryr dig inte om att din världsbild baseras hittepå. Det kallas religion.

Citat:
Ursprungligen postat av pewana
Men nu något där vi faktiskt utgår från att jorden och planeterna är klot. I morgon ska två planeter synas på himlen alldeles intill varandra. Förutsägelsen bygger på att solsystemet är uppbyggt som vetenskapen säger. Hur förklarar en plattjordare att den förutsägelsen stämmer?
Det vetskapen bygger på vad man observerat på himlen, att din religion menar att ljusen på himlen är snurrande bollar och vår jord är en snurrande boll är bara antagande. Finns inga bevis för de idén om snurrande bollar i den påhittade rymden.
Citera
2020-12-21, 17:20
Medlem
Jag använder mina sinnen och kunskap inte youtube klipp där fl visar sina filmer och till och med i dem filmerna visas det krökningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in