2021-11-26, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Jag vet inte varför du inte kan se saker. Minskad vinkel kanske.

Minskad vinkel mot vad?
Kom ut ur sandlådan lille vän, vi väntar på din förklaring.
Citera
2021-11-26, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M18A1-Claymore
Du är medveten hur dum du låter nu, radie är inte att anta jordens form.
För att även du ska förstå cirklar så får jag hänvisa dig hit Cirkel för att sitta och förklara detta på en som har bestämt sig likt ett barn att bara skrika nej fungerar inte. Du kommer aldrig få någon status som trovärdig när du duckar att göra de experiment vi bett dig göra eller komma med bevis och teorier för dina påstående om att allt är lögn utom just det du vet.

Kom ut ur sandlådan eller garderoben eller vart fasen du nu befinner dig för detta är trams även från en sådan som dig.
Din länk beskriver en cirkel, inte en sfär.
Citera
2021-11-26, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M18A1-Claymore
Minskad vinkel mot vad?
Kom ut ur sandlådan lille vän, vi väntar på din förklaring.
Minskad vinkel mot objektet. Kan du verkligen inte göra någonting själv.
Citera
2021-11-26, 17:18
Medlem
proconsuls avatar
Jorden är platt.....hur fan orkar folk. Nej, det är den inte. Även om man missade alla lektioner i skolan så kan man lätt få en förståelse för jordens form genom att titta på satellitbilder. En bild över norra halvklotet ser inte likadan ut som en bild över det södra. Hur kommer det sig? Om jorden var en cirkulär skiva så hade alla kontinenter synts samtidigt.
Citera
2021-11-26, 17:19
Medlem
Citat:
Jag konstaterade att exemplet med Eratosthenes baseras på ett antagande om att solen är långt borta.
Eratosthenes exempel bevisar således ingenting.

Då konstaterade du fel helt enkelt.
Från wkipedia:
Som referens visste han att solen mitt på dagen vid sommarsolståndet stod rakt i zenit i staden Syene (dagens Assuan). Samtidigt kastades en skugga från en obelisk i Alexandria, rakt norr om Syene, som visade att solen stod 7,2 grader från zenit. Eftersom denna vinkel är 1/50 av cirkelns omkrets, så måste jordens omkrets vara 50 gånger större än avståndet mellan Syene och Alexandria. En löpare fick mäta upp detta till drygt 800 kilometer och resultatet blev mycket nära det rätta värdet 40 000 km för hela omkretsen. (Enligt denna första gradmätning skulle jordens omkrets vara 250 000 stadier eller 39 360 km)

Inget om solens avstånd
Citera
2021-11-26, 17:24
Medlem
Citat:
Minskad vinkel mot objektet. Kan du verkligen inte göra någonting själv.

Nä, för jag är ju lika dum som du
Vilket objekt menar du, det som inte finns?
Citera
2021-11-26, 17:27
Medlem
Citat:
Din länk beskriver en cirkel, inte en sfär.

Exakt, för du påstår man inte kan räkna med radie om inte objektet är en sfär, ville bara påvisa dina brister i skolgången och där hade vi alla rätt tydligen.

Så återigen, vi har alla sett hur er plattjordskarta ser ut, stämmer de måtten med en sådan menar du? Om ja, hur kan de stämma med de avstånd vi faktiskt känner till och har känt till väldigt länge på jorden?
Citera
2021-11-26, 17:29
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Jag vet inte varför du inte kan se saker. Minskad vinkel kanske.
Ja visst ja vinkel. Man borde kunna räkna ut i vilken vinkel man ska rikta blicken, eller kikaren.
Avståndet är i runda slängar 540 km, tror jag det var. Kebnekaises topp är lite mer än 2 000 m. Det är samma sak som 2 km.
Hmmm.... Hur var det nu man räknade ut vinkeln mellan två kända sidor i en triangel? Kan du hjälpa mig med en formeln "boldogg"?
Citera
2021-11-26, 17:52
Medlem
Citat:
Jag vet inte vad menar med det fetade.
Man mäter höjden över vatten vid olika avstånd. Exempelvis ställer man ut mätpinnar vid vattenkanten vid 1, 3, 5 km avstånd och dessa mätpinnars höjd blir då lägre och lägre när man kollar på dem i en teodolit. Plottar man in sina mätvärden i ett diagram får man fram en kurva. Därför vet vi att jorden är en sfär och inte platt.
Citera
2021-11-26, 17:54
Medlem
Citat:
Nej, det gör den inte. Den använder sig av globmodellen för sina mätningar. Vilken överraskning!

Den enda som antar något är du, och dessutom helt felaktigt. Du läste uppenbarligen inte det jag länkande till. Ange var i dokumentet det görs antagande om jordens form. Sen kan vi diskutera resultatet.
Citera
2021-11-26, 17:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LudwigVon
Du har inte räknat på det då? Var det bara ett påstående?

Så vitt jag minns nämns inget om solens avstånd. Det handlar om vinklar till solen och avståndet mellan två kända platser. Rätta mig någon om jag har fel. Tänker inte lägga tid på det.

Tyvärr har du fel här.

Gör två vertikala streck på ett papper bredvid varandra på en horisontell linje.

Gör sen två pricka på olika höjd ovan fast mellan strecken.

Dra sen linjer som tangerar topparna på dessa två vertikala streck från de två punkterna.

Vinklarna blir olika beroende på prickarnas höjd.

Experimentet var inte till för att visa att jorden var rund utanför att beräkna dess omkrets.

Ett antagande om en sol på mycket hög höjd är en förutsättning för resultatet.

Så har man andra bevis för att jorden är rund och känner dess omkrets från andra mätningar bevisar experimentet det stora avståndet till solen.
Citera
2021-11-26, 18:09
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Om man skulle vilja dölja jordens form är de avgörande.

Fast det finns det ju ingen anledning till. Dessutom skulle en sån coverup genomskådas på nolltid, eftersom det är mycket enkelt att avgöra om jorden är platt eller inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in