2020-12-21, 11:05
Medlem
Lenas geocachekonto

Softpocahontas
Membership type: Basic

GIFT MEMBERSHIP
Joined 10/7/2012
Last Visited 6/17/2019

4,800 finds
66 hides

1,466 Favorite points

User's home location: Örebro, Sweden

Hur kan hon varit inloggad 2019? Hon mördades 2018
Citera
2020-12-21, 11:10
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
SD sa sig älska LW och deras umgänge pågick under ett flertal år.

Kanske ett gemensamt sparkonto fick LW på fall än mer och hon trodde på vad han lovade under ett antal år.

Efter vad som framkommit av LW:s konton verkar hon inte vara fattig direkt, kanske låg det någon orsak till att hon ville låna till biljetten... slippa logga in på banken och flytta över pengar tex?

Inte fattig? Ändå fick hon 50K av sina föräldrar för att klara sig.

Låna pengar för att slippa logga in på banken? Den här tråden blir ju bara värre och värre!

SD skrev till LW att han inte ville ha henne längre även om han inte fick tillbaka HD. Han hade sett för mycket av hennes negativa sidor.
Han hade ingen anledning att ha ett gemensamt bankkonto med henne. Han försökte få henne att fatta att han inte ville ha henne längre. Därför fungerar det inte med motivet svartsjuka som motiv för SD.
Citera
2020-12-21, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Lenas geocachekonto

Softpocahontas
Membership type: Basic

GIFT MEMBERSHIP
Joined 10/7/2012
Last Visited 6/17/2019

4,800 finds
66 hides

1,466 Favorite points

User's home location: Örebro, Sweden

Hur kan hon varit inloggad 2019? Hon mördades 2018

LW:s närstående gav samtycke till att gå in i Gmail och andra konton ungefär vid den här tiden. Ett år efter mordet ungefär...
Jag hade gett dem det lite snabbare om jag var i samma situation inbillar jag mig.
Citera
2020-12-21, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
LW:s närstående gav samtycke till att gå in i Gmail och andra konton ungefär vid den här tiden. Ett år efter mordet ungefär...
Jag hade gett dem det lite snabbare om jag var i samma situation inbillar jag mig.
Okej, då är det förklarat
Citera
2020-12-21, 11:31
Medlem
Honan6s avatar
SD var tillsammans med HD och LW stommen i den funktionärsgrupp som ordnade med THOS GT som sponsrades under två år av Örebrokompaniet via medel från Region Örebro tillsammans med fyra kommuner.

Projektet hade en hemsida och en e-postadress "geotoursweinfo@gmail.com" som SD, HD och LW administrerade.

LW fick vikariera för HD som led av sina psykiska besvär, men efter att hon avslöjade otroheten våren -17 piggnade hon till och återtog sina uppgifter. LW fick kliva åt sidan medan HD tog mycket ära av arbete som LW slitit med. Enligt JBE från Region Örebro som aktivt deltog i projektet fick inte LW den offentliga cred hon var förtjänt av. LW kände sig kränkt, men klev åt sidan och visade inte sin besvikelse öppet inför andra, enligt förhör med JBE.

Det står inte alls mycket om projektet THOS GT i FUP, vilket jag tycker är lite konstigt eftersom det upptog så mycket tid i allas liv vid sidan om ordinarie arbeten när de gjorde allt från planeringen -15 till genomförandet av de två THOS GT-premiärerna -16 och -17.

Projekt som sponsras av Örebrokompaniet ska efter projektens avslut redovisas med en sammanfattning inkluderat hur de använt det ekonomiska stödet. Enligt Region Örebro, så har de gett medel till Örebrokompaniet som i sin tur ger medel till de projekt som befrämjar besöksstatistiken. THOS GT visade sig vara ett överskattat projekt vad det gäller besök och resulterade inte i någon ökad statistik för hotellnätter eller handel. Det blev den offentliga anledningen till att RÖ valde att inte sponsra vidare till en fortsättning. Kanske det upplevdes som ett stort misslyckande för främst SD?

Jag försökte forska om projektet och vill ha reda på vilka som ansvarade för att sammanfattning inkl ekonomisk rapport gjordes, men fick inga svar bl a för att min vän som hjälpte mig forska inte ville hjälpa till längre. Jag tänker att det borde vara idékläckaren SD med HD som skulle stå för projektredovisningen och det skulle vara intressant att se hur den ser ut. Hade de ett särskilt bank-konto för projektet för att slippa privata utlägg så mycket som möjligt? I så fall kan det ha funnits ett bank-kort kopplat till projektet.

SD har även en egen firma registrerad sen hösten -15. Eftersom firman är Godkänd för F-skatt och har momsredovisning bör han ha ett separat företagskonto med ett kort kopplat till sin firma, men ingen direkt information om firman och vad han gör i den framkommer i de delar av FUP jag sett.

Jag har (som många sett) tidigare inbillat (?) mig att det fanns något mer LW visste om SD och som inte kommit upp i ljuset ännu i den här mörka relationshistorien. Något som han upplevde som allvarligt hot, men nu lutar jag mer åt att tro att den främsta anledningen mordet handlar om SD:s rädsla att förlora HD och därmed sin sociala status.
Citera
2020-12-21, 11:48
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Omedelbart. Så snart försvinnandet upptäcktes, ja. För att något inte stod rätt till var ju uppenbart.
Citera
2020-12-21, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Omedelbart. Så snart försvinnandet upptäcktes, ja. För att något inte stod rätt till var ju uppenbart.

Jag har försökt smågoogla runt lite för att förstå lagstiftningen kring varför polisen inte får gå in i t.ex Gmail? Gäller det även själva Google-kontot?

Finns nämligen en alternativ väg för IT-forensikerna att ta sig in i Google-konton förutom att använda lösenord. Därför är jag lite extra nyfiken på exakt vad man för och inte får göra med Google-kontot. Ska kika vidare men vet nån något om lagen kring varför polisen inte kan gå in i SD:s Google-konto så hojta gärna till.
Citera
2020-12-21, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
SD var tillsammans med HD och LW stommen i den funktionärsgrupp som ordnade med THOS GT som sponsrades under två år av Örebrokompaniet via medel från Region Örebro tillsammans med fyra kommuner.

Projektet hade en hemsida och en e-postadress "geotoursweinfo@gmail.com" som SD, HD och LW administrerade.

LW fick vikariera för HD som led av sina psykiska besvär, men efter att hon avslöjade otroheten våren -17 piggnade hon till och återtog sina uppgifter. LW fick kliva åt sidan medan HD tog mycket ära av arbete som LW slitit med. Enligt JBE från Region Örebro som aktivt deltog i projektet fick inte LW den offentliga cred hon var förtjänt av. LW kände sig kränkt, men klev åt sidan och visade inte sin besvikelse öppet inför andra, enligt förhör med JBE.

Det står inte alls mycket om projektet THOS GT i FUP, vilket jag tycker är lite konstigt eftersom det upptog så mycket tid i allas liv vid sidan om ordinarie arbeten när de gjorde allt från planeringen -15 till genomförandet av de två THOS GT-premiärerna -16 och -17.

Projekt som sponsras av Örebrokompaniet ska efter projektens avslut redovisas med en sammanfattning inkluderat hur de använt det ekonomiska stödet. Enligt Region Örebro, så har de gett medel till Örebrokompaniet som i sin tur ger medel till de projekt som befrämjar besöksstatistiken. THOS GT visade sig vara ett överskattat projekt vad det gäller besök och resulterade inte i någon ökad statistik för hotellnätter eller handel. Det blev den offentliga anledningen till att RÖ valde att inte sponsra vidare till en fortsättning. Kanske det upplevdes som ett stort misslyckande för främst SD?

Jag försökte forska om projektet och vill ha reda på vilka som ansvarade för att sammanfattning inkl ekonomisk rapport gjordes, men fick inga svar bl a för att min vän som hjälpte mig forska inte ville hjälpa till längre. Jag tänker att det borde vara idékläckaren SD med HD som skulle stå för projektredovisningen och det skulle vara intressant att se hur den ser ut. Hade de ett särskilt bank-konto för projektet för att slippa privata utlägg så mycket som möjligt? I så fall kan det ha funnits ett bank-kort kopplat till projektet.

SD har även en egen firma registrerad sen hösten -15. Eftersom firman är Godkänd för F-skatt och har momsredovisning bör han ha ett separat företagskonto med ett kort kopplat till sin firma, men ingen direkt information om firman och vad han gör i den framkommer i de delar av FUP jag sett.

Jag har (som många sett) tidigare inbillat (?) mig att det fanns något mer LW visste om SD och som inte kommit upp i ljuset ännu i den här mörka relationshistorien. Något som han upplevde som allvarligt hot, men nu lutar jag mer åt att tro att den främsta anledningen mordet handlar om SD:s rädsla att förlora HD och därmed sin sociala status.

Detta är verkligen intressant!
Redovisning av ekonomiska medel måste finnas dokumenterat.
Antagligen har privata nöjen (badtunna?) bekostats av bidraget.
Självklart måste Lena varit insatt och blivit tystad. Ett sånt avslöjande, är svårt att bortförklara. Hela geocachevärlden skulle se att SD och HD är oärliga fuskare.
Citera
2020-12-21, 12:56
Medlem
Citat:
Om jag satt i hovrätten eller var åklagare skulle jag bli lite skeptisk om jag fick in skärmdump av SD:s tidslinje...

145/326

Skärmdumpar från googlemaps som SD lämnat in till hovrätten i samband med överklagan av häktningsbeslut 2019-08-30”.

... och Windows Paint, ritprogrammet, var öppet samtidigt som skärmdumpen togs:

https://www.bildtagg.se/bild/24o9evoarvxknt7aboz959un

Orsaken till att tidslinjen lämnades in i samband med överklagan av häktningen var väl för att bemöta misstankarna att han dessutom skulle vara den så kallade huvamannen. Annars borde ju uppgiften i sig ha en begränsad betydelse för den tidpunkt brottet begåtts.

Att raden under själva bilden med öppna program inte beskurits bort tyder möjligen på en viss improvisation med tanke på de aktuella omständigheterna under häktningen.
Citera
2020-12-21, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trie
Orsaken till att tidslinjen lämnades in i samband med överklagan av häktningen var väl för att bemöta misstankarna att han dessutom skulle vara den så kallade huvamannen. Annars borde ju uppgiften i sig ha en begränsad betydelse för den tidpunkt brottet begåtts.

Att raden under själva bilden med öppna program inte beskurits bort tyder möjligen på en viss improvisation med tanke på de aktuella omständigheterna under häktningen.

Låt säga att SD och försvaret tagit hjälp av en till SD ”närstående” att fixa skärmdumpen. Om SD inte vill lämna ut inlogget till advokaterna.

Då ska man veta att det går att ta bort stopp i tidslinjen. Och sen göra skärmdumpen... Går väl också att lägga till stopp... Helt värdelös är den för att bevisa nånting. Han kan vara huvamannen sjutton gånger om.

Den utklippta Google Maps tidslinjen ser skumt ut iaf om man jämför med screenshots på nätet. Vet inte om det beror på att det är gjort på nån padda kanske.

Ska dissekera skärmdumpen när jag sitter framför en dator igen.
Citera
2020-12-21, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
A 147/189
Förhör 30 maj- 19

"M: Ja, fast nu har jag ju inte Mountainbiken längre ja, det är väl fyra som jag, har tillgång till men det är väl bara en jag använder i princip."

s.224
Förhör 30 maj-18

"F: Den här cykeln nu då som du var ute och körde med och fixa, bromsarna eller, växlarna på
nu då ...
M:Mm.
F: Hur var, var gjorde du av den sen då? När du har varit ute?
M: Ja antingen (ohörbart) ...
F: Var brukar du ha den?
M: Jag brukar ha den i källaren men,jag vet att jag körde in den i trädgården, eh, för och
flytta vattenspridaren en gång,
men jag har nog inte haft den parkerad där över natten, utan jag körde säkert ner den sen.
F: Har du alla dina cyklar nere i källaren?
M: Nej en på altanen.
F: En på altanen och dom andra i källaren?
M:Mm.
F: Har du nån cykel nånstans, nån annanstans som är din?
M: Nej ja såna som är stulna som är, lite överallt...
"

s.325
Förhör 31 maj- 18

"FL: Kommer du ihåg det? Du ringer till polisen igen.
MT: (Fnyser) va?
FL: Dan efter.
MT: Det har jag helt förträngt.
FL: Ja, men det var inte om dom där för övrigt, det var om något annat.
MT: Men vad var det om?
FL: Ja det var om nån cykel.
325
Förhör med Davidsson, Karl Stefan; 2018-05-31 13:30 diarienr: 5000-K574218-18
MT: Ja! Ja ja ja okey, okey ja.
FL: Men det är på kvällen sen på, dan efter eller en dag senare.
MT: Jaa, är inte det möjligen på måndagen?
FL: Nej.
MT: Nej okey, för jag har för mej det var när jag kom hem från jobbet (ohörbart)
FL: Vad var det då? Hade du hittat din cykel?
MT: Ja det är en cykel jag blev av med för många många år sen som är, som jag såg parkerad.
FL:Mm.
MT: Men jag hitta inte, jag hitta ramnumret, jag kan, jag kan dom fyra första fyra
bokstäverna i ramnumret, och dom är mina i alla fall...
FL:Mm .. .
MT: Ehh .. .
FL: Det är en söndag kväll 13:e på söndag kvällen
"

s.510
Förhör 2 juli-18

"F: Men den här söndagen när du ringer polisen då igen som du va inne på, gällande cykeln
MT: Aa just de ja ja, ja
510
Förhör med Davidsson, Karl Stefan; 2018-07-02 15:04 diarienr: 5000-K574218-18
F: Va är de för cykel?
MT: Ehh ehh nu säger du att de va på söndan, för de är inget som jag minns, jag har tidigare
trott att de va en vardag, men
F: Jag säger att de är på söndan
MT:Ja
F: Vad är de för cykel?
MT: Ja de är en som jag hade för en massa år sen, som blev stulen ehh ja med ett litet
speciellt utseende, en Biltemahoj men ett speciellt utseende, å jag lärde mej dom fyra första
bokstäverna i ramnumret, å de stämde överens med den där som jag hade hittat
F: Vart hitta du den?
MT: Ehh Skördevägens slut ner mot Varberga
"

Jag frågar mig hur mycket uppgifter polisen har samlat om cykeln, samtal osv.
Man kan lätt få för sig att det hör ihop på något sätt med mordet.
Vad hände med MTB?

Den här cykeln har jag skrivit om några gånger och jag har trott hela tiden att den är av vikt.
Han ritade väl även ut vart den stod på en karta? I samband med Mållgans?
Han parkerade väl en cykel längs en cykelbana vid nåt tillfälle? Var det denna mån tro?
Citera
2020-12-21, 14:06
Medlem
MGM:s mycket detaljerade beskrivning som MGM lät sig deklarera för TingsRätten beträffande brottsplatsen [mordplatsen]

MGM berättade vid det aktuella tillfället om vilka iakttagelser som MGM hade gjort några veckor efter mordet på LW, då gällande underlaget samt speciella kännetecken i själva terrängen som faktiskt helt och hållet stämde överens med hur det såg ut efter mordet på LW, detta är mycket egendomligt ... varför ?

Därför att det varken nu eller då fanns någon bild i media var dessa detaljer framgår, inte heller har MGM förrän under själva hösten år 2019 fått se bilderna som finns i polisen:s förundersöknings-protokoll.

Ingen annan förutom gärningspersonen sjäv inkluderat polisen och åklagarna kunde några gångna veckor efter mordet på LW dra sådana slutsatser efter ett besök på brottsplatsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in