Citat:
Ursprungligen postat av
Avel
Bra lista med många lösa trådar. Ska kika igenom ordentligt.
Men några spontana grejer.
USB 23:31 är nog polisen som får sig en första bild av datorn. Det sker ofta redan vid husrannsakan då man kopplar in sig via USB med speciell programvara.
Fetat det sista där. Det är kontantkort någon köper på Elgiganten. Telenor startpaket. Det är med ett annat Mastercard än alla hans övriga kvitton.
Saknas väl övervakningskamera från köpet.
Jag har inte sett hur datorerna säkrades på kvällen den 15:e, men Schwartz ledde platsundersökningen, Wickstr*m som skulle sköta de digitala säkringarna skickades ju åter till polishuset medan assistenterna Arv*d och Lov*sa uppdrogs ta hand om datorer. I beslagsprotokollen har jag stört mig på att det inte noterats om enheterna var i drift och inte heller sett något om att man säkrat på plats. Jag tror knappast assisterna hade utrustning för det med sig.
När det gäller att köpet av telefonkort (jag skrev mobil, det skulle stått mobilkortet) görs med ett MasterCard som inte finns i protokollet så har jag flera gånger tjatat om att jag tror att SD haft ett ytterligare konto för sina "hemliga" aktiviteter. Detta för att Lena fick en del presenter som sannolikt skulle döljas för HD och för att det inte syntes några kontanta uttag över huvud taget på de konton som redovisades.