2020-12-20, 20:53
Medlem
Om jag satt i hovrätten eller var åklagare skulle jag bli lite skeptisk om jag fick in skärmdump av SD:s tidslinje...

145/326

Skärmdumpar från googlemaps som SD lämnat in till hovrätten i samband med överklagan av häktningsbeslut 2019-08-30”.

... och Windows Paint, ritprogrammet, var öppet samtidigt som skärmdumpen togs:

https://www.bildtagg.se/bild/24o9evoarvxknt7aboz959un
Senast redigerad av Avel 2020-12-20 kl. 21:03.
Citera
2020-12-20, 20:58
Medlem
Extremt surrealistiskt att se alla 'käcka och goa' bilder på honom och Hanna via Geocaching. Kort efter mordet enda fram tills idag. Inte blygt med andra människor som ställer upp på kort bredvid, dessutom. Bisarrt. Har sällan blivit så här fängslad för ett mål tidigare. Hoppas att han åker dit.
Citera
2020-12-20, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
På vilket sätt menar du?
Har för mig att man inte kunde se så mycket på SD's banktransaktion av alla presenter han köpt till LW ,lite mer uttag av kontakter m.m. Kan vara så att LW haft ett bankkort i SD's namn till en annan bank som de disponerat tillsammans. I så fall kan det kortet ha funnits i LW's mobilfodral som försvann vid mordet. Mina tankar så klart, men möjligheten finns. De var ju tvungna att dölja så mycket under så många år.
Citera
2020-12-20, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Birmakatt
Har för mig att man inte kunde se så mycket på SD's banktransaktion av alla presenter han köpt till LW ,lite mer uttag av kontakter m.m. Kan vara så att LW haft ett bankkort i SD's namn till en annan bank som de disponerat tillsammans. I så fall kan det kortet ha funnits i LW's mobilfodral som försvann vid mordet. Mina tankar så klart, men möjligheten finns. De var ju tvungna att dölja så mycket under så många år.
Det är osannolikt att han gett henne tillgång till pengar via eget bankkort.L fick presenter.
Citera
2020-12-20, 21:53
Medlem
Citat:
Om jag satt i hovrätten eller var åklagare skulle jag bli lite skeptisk om jag fick in skärmdump av SD:s tidslinje...

145/326

Skärmdumpar från googlemaps som SD lämnat in till hovrätten i samband med överklagan av häktningsbeslut 2019-08-30”.

... och Windows Paint, ritprogrammet, var öppet samtidigt som skärmdumpen togs:

https://www.bildtagg.se/bild/24o9evoarvxknt7aboz959un
Helt otroligt! Du är helt fantastisk! Jag jobbar som redigerare och det är så lätt att ändra och göra lite som man vill. Finns det en bättre bild ? Jag kan studera det lite närmare 😁
Citera
2020-12-20, 21:54
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aqua-Rell
Det är osannolikt att han gett henne tillgång till pengar via eget bankkort.L fick presenter.

Varför skulle det vara osannolikt?? Dom var trots allt särbos i 6 år.
Citera
2020-12-20, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aqua-Rell
Skulle inte säga att det var osannolikt för att de gjorde ju saker tillsammans. och jag tror inte att han skulle riskera att HD upptäckte transaktioner på hans eller deras gemensamma konto som inte borde finns. Av den alnledningen så tror jag att han hade ett annat konto. Sedan skulle man upptäcka att han betalat för lite annat som han inte borde. T.ex Tinder konto. Finns det någon sådan eller liknande transaktion?
Citera
2020-12-20, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Varför skulle det vara osannolikt?? Dom var trots allt särbos i 6 år.
Precis!
Citera
2020-12-20, 22:13
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Fortsätter eget inlägg med några frågor.
På söndagen 13:e maj ringde SD polisen igen och sa att han tyckte sig sett sin stulna cykel och han kunde nog rabbla ramnumret på den när han pratade nästan en timma med en trevlig kvinna. I praktiken var han uppkopplad 22 minuter med 11414 och frågan är hur lång väntetiden var av dessa minuter.
Vilken cykel pratar han om och när rapporterade han den stulen?
Finns samtalet med i FUP?

A 147/189
Förhör 30 maj- 19

"M: Ja, fast nu har jag ju inte Mountainbiken längre ja, det är väl fyra som jag, har tillgång till men det är väl bara en jag använder i princip."

s.224
Förhör 30 maj-18

"F: Den här cykeln nu då som du var ute och körde med och fixa, bromsarna eller, växlarna på
nu då ...
M:Mm.
F: Hur var, var gjorde du av den sen då? När du har varit ute?
M: Ja antingen (ohörbart) ...
F: Var brukar du ha den?
M: Jag brukar ha den i källaren men,jag vet att jag körde in den i trädgården, eh, för och
flytta vattenspridaren en gång,
men jag har nog inte haft den parkerad där över natten, utan jag körde säkert ner den sen.
F: Har du alla dina cyklar nere i källaren?
M: Nej en på altanen.
F: En på altanen och dom andra i källaren?
M:Mm.
F: Har du nån cykel nånstans, nån annanstans som är din?
M: Nej ja såna som är stulna som är, lite överallt...
"

s.325
Förhör 31 maj- 18

"FL: Kommer du ihåg det? Du ringer till polisen igen.
MT: (Fnyser) va?
FL: Dan efter.
MT: Det har jag helt förträngt.
FL: Ja, men det var inte om dom där för övrigt, det var om något annat.
MT: Men vad var det om?
FL: Ja det var om nån cykel.
325
Förhör med Davidsson, Karl Stefan; 2018-05-31 13:30 diarienr: 5000-K574218-18
MT: Ja! Ja ja ja okey, okey ja.
FL: Men det är på kvällen sen på, dan efter eller en dag senare.
MT: Jaa, är inte det möjligen på måndagen?
FL: Nej.
MT: Nej okey, för jag har för mej det var när jag kom hem från jobbet (ohörbart)
FL: Vad var det då? Hade du hittat din cykel?
MT: Ja det är en cykel jag blev av med för många många år sen som är, som jag såg parkerad.
FL:Mm.
MT: Men jag hitta inte, jag hitta ramnumret, jag kan, jag kan dom fyra första fyra
bokstäverna i ramnumret, och dom är mina i alla fall...
FL:Mm .. .
MT: Ehh .. .
FL: Det är en söndag kväll 13:e på söndag kvällen
"

s.510
Förhör 2 juli-18

"F: Men den här söndagen när du ringer polisen då igen som du va inne på, gällande cykeln
MT: Aa just de ja ja, ja
510
Förhör med Davidsson, Karl Stefan; 2018-07-02 15:04 diarienr: 5000-K574218-18
F: Va är de för cykel?
MT: Ehh ehh nu säger du att de va på söndan, för de är inget som jag minns, jag har tidigare
trott att de va en vardag, men
F: Jag säger att de är på söndan
MT:Ja
F: Vad är de för cykel?
MT: Ja de är en som jag hade för en massa år sen, som blev stulen ehh ja med ett litet
speciellt utseende, en Biltemahoj men ett speciellt utseende, å jag lärde mej dom fyra första
bokstäverna i ramnumret, å de stämde överens med den där som jag hade hittat
F: Vart hitta du den?
MT: Ehh Skördevägens slut ner mot Varberga
"

Jag frågar mig hur mycket uppgifter polisen har samlat om cykeln, samtal osv.
Man kan lätt få för sig att det hör ihop på något sätt med mordet.
Vad hände med MTB?
Citera
2020-12-20, 22:15
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Bra lista med många lösa trådar. Ska kika igenom ordentligt.
Men några spontana grejer.

USB 23:31 är nog polisen som får sig en första bild av datorn. Det sker ofta redan vid husrannsakan då man kopplar in sig via USB med speciell programvara.

Fetat det sista där. Det är kontantkort någon köper på Elgiganten. Telenor startpaket. Det är med ett annat Mastercard än alla hans övriga kvitton.
Saknas väl övervakningskamera från köpet.

Jag har inte sett hur datorerna säkrades på kvällen den 15:e, men Schwartz ledde platsundersökningen, Wickstr*m som skulle sköta de digitala säkringarna skickades ju åter till polishuset medan assistenterna Arv*d och Lov*sa uppdrogs ta hand om datorer. I beslagsprotokollen har jag stört mig på att det inte noterats om enheterna var i drift och inte heller sett något om att man säkrat på plats. Jag tror knappast assisterna hade utrustning för det med sig.

När det gäller att köpet av telefonkort (jag skrev mobil, det skulle stått mobilkortet) görs med ett MasterCard som inte finns i protokollet så har jag flera gånger tjatat om att jag tror att SD haft ett ytterligare konto för sina "hemliga" aktiviteter. Detta för att Lena fick en del presenter som sannolikt skulle döljas för HD och för att det inte syntes några kontanta uttag över huvud taget på de konton som redovisades.
Citera
2020-12-20, 22:22
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
HD borde rimligtvis tänka på att SD ser ut att ha ett färskt sår på benet när de ses den 15:e efter jobbet och alldeles särskilt efter anhållandet? Visserligen är hon väldigt spänd över om resan blir av eller inte, men den verkliga spänningen borde gälla varför han blir kvar så länge på polisstationen?

För när var det han skulle ha cachat senast? 10 maj. Jag kan inte tänka mig att hon inte la märke till såret och känt att det kunde ha med det att göra.

Frågade hon honom ens?
Bra fråga. De två verkar ha undvikit många samtalsämnen genom åren. Och HD tillhör inte den sorten som konfronterar och penetrerar med en vilja till uppriktiga svar. FUP tycker jag har visat på en introvert kvinna med ångestrelaterad problematik (PTSD?). Och man kan bara önska att hon någon gång gör det enda rätta; tar bladet ur munnen och berättar allt hon vet. Att SD är flickornas pappa är inte skäl nog att skydda honom - tvärtom, ifall han har utfört ett brutalt kvinnomord. Hon behöver hitta igen sin moraliska kompass och gå dit den pekar.

Hade hon förevisats bilder på LW i förhörsrummet, hade mordet kanske blivit mera fattbart för henne. Nu kan hon använda sig av sina försvar för att slippa möta verkligheten.
Citera
2020-12-20, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Jag har inte sett hur datorerna säkrades på kvällen den 15:e, men Schwartz ledde platsundersökningen, Wickstr*m som skulle sköta de digitala säkringarna skickades ju åter till polishuset medan assistenterna Arv*d och Lov*sa uppdrogs ta hand om datorer. I beslagsprotokollen har jag stört mig på att det inte noterats om enheterna var i drift och inte heller sett något om att man säkrat på plats. Jag tror knappast assisterna hade utrustning för det med sig.

När det gäller att köpet av telefonkort (jag skrev mobil, det skulle stått mobilkortet) görs med ett MasterCard som inte finns i protokollet så har jag flera gånger tjatat om att jag tror att SD haft ett ytterligare konto för sina "hemliga" aktiviteter. Detta för att Lena fick en del presenter som sannolikt skulle döljas för HD och för att det inte syntes några kontanta uttag över huvud taget på de konton som redovisades.
Instämmer helt med dig om bankkonto/bankkort! För övrigt om allt annat också. Du är fantastisk med dina tankar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in