Citat:
Ursprungligen postat av
supertastic
Här ska ju nämnas att det till stor del avgörs av var man bor. I t ex Sthlm och Gbg är Amex-acceptansen väldigt hög.
Vad gäller "procentsatsen" handlar det därtill inte om hur stor andel av butikerna som tar Amex, utan hur stor andel av din spendering som är på Amex. T ex tar i princip alla matbutiker, bensinstationer, klädaffärer, restauranger och barer m.m. Amex, vilket kanske är där du gör av med 90% av dina pengar (men kanske inte 90% av köpen).
Helt rätt, tack för förtydligandet. Jag uttryckte mig klantigt men menar såklart hur stor andel av din spend med kortet som kan attribueras till Amex.
För precis som du säger så är det struntsamma om enbart 5 kedjor i hela Sverige tar amex sålänge det täcker där jag spenderar pengarna (dvs fördelningen i kronor och inte antal köp).
Om vi ändå är inne på rättelser så kan det förtydligas att det ju två variabler som styr breakeven för (amex+komplett) vs (everyday), nämligen spenden i kronor samt andel av spenden som är mottaglig för Amex.
Krasst sagt ekvationen för återbäring:
SPEND * (0,00125x + (1-x) * 0,0005) - 420= SPEND * 0,001 - 195
där
X = andel som tar amex
SPEND = spenderandet i kronor per år
420 och 195 är årsavgifterna
Jag har Amex blue och om någon av är intresserade kan ni skicka PM så skickar jag en invite.