2020-12-19, 21:19
Medlem
eromasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caelus
Amex Blue får du 15 månader gratis månadsavgift om du blir inbjuden. Vid kampanjer brukar de ge 18 månaders gratis månadsavgift vid inbjudning.

Everyday ger gratis årsavgift första året.

Ni som bjuder in era vänner som det heter till amex blue, vad tjänar ni på det, Vad får ni från amex?
Citera
2020-12-19, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eromaster
Ni som bjuder in era vänner som det heter till amex blue, vad tjänar ni på det, Vad får ni från amex?
Bonuspoäng eller cashback
Citera
2020-12-20, 02:45
Medlem
eromasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caelus
Bonuspoäng eller cashback

Hur mycket?

Får ni även förlängning på gratis tiden med kortet, hur länge i så fall?
Citera
2020-12-20, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eromaster
Hur mycket?

Får ni även förlängning på gratis tiden med kortet, hur länge i så fall?

Det beror på vilket kort man själv har och vilket kort som den man bjuder in väljer. Man får ingen förlängning av gratisperioden.
Citera
2020-12-20, 13:03
Medlem
Stämmer detta:

Amex Blue Cashback ger 1,25% på alla köp?

Det är gratis i 15 månader om man får en inbjudan-länk t.ex av någon här?

I så fall, tar jag tacksamt emot en sådan länk.

Mvh
Citera
2020-12-20, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av supertastic
Här ska ju nämnas att det till stor del avgörs av var man bor. I t ex Sthlm och Gbg är Amex-acceptansen väldigt hög.

Vad gäller "procentsatsen" handlar det därtill inte om hur stor andel av butikerna som tar Amex, utan hur stor andel av din spendering som är på Amex. T ex tar i princip alla matbutiker, bensinstationer, klädaffärer, restauranger och barer m.m. Amex, vilket kanske är där du gör av med 90% av dina pengar (men kanske inte 90% av köpen).

Helt rätt, tack för förtydligandet. Jag uttryckte mig klantigt men menar såklart hur stor andel av din spend med kortet som kan attribueras till Amex.
För precis som du säger så är det struntsamma om enbart 5 kedjor i hela Sverige tar amex sålänge det täcker där jag spenderar pengarna (dvs fördelningen i kronor och inte antal köp).

Om vi ändå är inne på rättelser så kan det förtydligas att det ju två variabler som styr breakeven för (amex+komplett) vs (everyday), nämligen spenden i kronor samt andel av spenden som är mottaglig för Amex.

Krasst sagt ekvationen för återbäring:
SPEND * (0,00125x + (1-x) * 0,0005) - 420= SPEND * 0,001 - 195

där
X = andel som tar amex
SPEND = spenderandet i kronor per år
420 och 195 är årsavgifterna

Jag har Amex blue och om någon av är intresserade kan ni skicka PM så skickar jag en invite.
Senast redigerad av affegbg 2020-12-20 kl. 15:50.
Citera
2020-12-20, 19:44
Medlem
25Decembers avatar
Blev Everyday för mig och frugan. Orkar inte mecka med Amex som inte alla tar.
Citera
2020-12-21, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av affegbg
Helt rätt, tack för förtydligandet. Jag uttryckte mig klantigt men menar såklart hur stor andel av din spend med kortet som kan attribueras till Amex.
För precis som du säger så är det struntsamma om enbart 5 kedjor i hela Sverige tar amex sålänge det täcker där jag spenderar pengarna (dvs fördelningen i kronor och inte antal köp).

Om vi ändå är inne på rättelser så kan det förtydligas att det ju två variabler som styr breakeven för (amex+komplett) vs (everyday), nämligen spenden i kronor samt andel av spenden som är mottaglig för Amex.

Krasst sagt ekvationen för återbäring:
SPEND * (0,00125x + (1-x) * 0,0005) - 420= SPEND * 0,001 - 195

där
X = andel som tar amex
SPEND = spenderandet i kronor per år
420 och 195 är årsavgifterna

Jag har Amex blue och om någon av är intresserade kan ni skicka PM så skickar jag en invite.

Jag tror dina procentsatser på återbäringen är lite väl pessimistiska

Går det verkligen att räkna med 1% återbäring på Everyday? Jag vet ännu inte hur det fungerar, men det låter ju som att man först måste upp i 20 000 varje halvår på annat än mat och bensin för att andra saker ska ge den nivån på rabatten.
Citera
2020-12-21, 01:07
Medlem
Jag är nu ute och reser över jul och påminns igen varför AMEX platinum är det bästa kreditkortet för den som har råd med det och reser mycket.

Jag bokar hotellen via AmEx och får då en mängd fördelar inklusive 5x poäng, $100 kredit att använda till mat/spa/parkering/drinkar på hotellet, sen utcheckning, tidig incheckning och sedan det bästa: uppgradering om de har bättre rum tillgängliga.

Tack vare detta sitter jag återigen i ett marmorbadrum på 32:a våningen i en junior corner suite med glasvägg golv till tak och 270 graders utsikt över stan. Dessutom ett signerat välkomstbrev från hotelldirektören. Har vid tidigare tillfällen blivit uppgraderad till 140kvm-sviter men det är hit or miss, oftast blir det en mindre uppgradering än så men ändå klart värt det att boka med Amex travel.

Edit: glömde tillägga - ger även frukost för två gratis. Så väldigt värt det!
Senast redigerad av Harrywinston 2020-12-21 kl. 01:23.
Citera
2020-12-21, 01:12
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Jag är nu ute och reser över jul och påminns igen varför AMEX platinum är det bästa kreditkortet för den som har råd med det och reser mycket.

Jag bokar hotellen via AmEx och får då en mängd fördelar inklusive 5x poäng, $100 kredit att använda till mat/spa/parkering/drinkar på hotellet, sen utcheckning, tidig incheckning och sedan det bästa: uppgradering om de har bättre rum tillgängliga.

Tack vare detta sitter jag återigen i ett marmorbadrum på 32:a våningen i en junior corner suite med glasvägg golv till tak och 270 graders utsikt över stan. Dessutom ett signerat välkomstbrev från hotelldirektören. Har vid tidigare tillfällen blivit uppgraderad till 140kvm-sviter men det är hit or miss, oftast blir det en mindre uppgradering än så men ändå klart värt det att boka med Amex travel.
Hur mycket kostar kortet per månad/år?
Citera
2020-12-21, 01:14
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston

Hur beställer man hotell genom Amex?
Citera
2020-12-21, 01:17
Medlem
Tribolts avatar
En riktig maestro har Mastercard såklart.
Råkar kortet vara Platina så har man allt på det torra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in