2020-12-20, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barkarrow
I såfall är han oerhört iskall som lägger fram den teorin.
Kanske men man ska också tänka på att det då gått några år sedan mordet skedde och det var helt andra spår som varit på tapeten inte minst CP.
SE gjorde ju fler liknande utspel t.ex i brevet till SA där han påstod sig ha varit "i högsta grad närvarande vid mordet på Olof Palme",
Han kan också ha känt sig rätt säker med tanke på att polisen avfärdade honom och såg honom som ett vittne.
Man kan också tänka sig att SE(om vi tänker oss honom som GM) försökte återskapa känslan från mordkvällen att t.ex. ständigt prata om mordet kunde ju vara ett sätt att försöka göra det (precis som Clarke skriver i "tha probable assasin").

Man kan nästan få intrycket att SE ville bli misstänkt oavsett om han är GM eller ej.
Hans märkliga utspel i intervjuer och brev skulle kunna tyda på det.

Eller så njöt han helt enkelt av uppmärksamheten bara(om det förklarar denna teori som han framförde i intervjun är dock tveksamt).
Citera
2020-12-21, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Kanske men man ska också tänka på att det då gått några år sedan mordet skedde och det var helt andra spår som varit på tapeten inte minst CP.
SE gjorde ju fler liknande utspel t.ex i brevet till SA där han påstod sig ha varit "i högsta grad närvarande vid mordet på Olof Palme",
Han kan också ha känt sig rätt säker med tanke på att polisen avfärdade honom och såg honom som ett vittne.
Man kan också tänka sig att SE(om vi tänker oss honom som GM) försökte återskapa känslan från mordkvällen att t.ex. ständigt prata om mordet kunde ju vara ett sätt att försöka göra det (precis som Clarke skriver i "tha probable assasin").

Man kan nästan få intrycket att SE ville bli misstänkt oavsett om han är GM eller ej.

Eller så njöt han helt enkelt av uppmärksamheten bara(om det förklarar denna teori som han framförde i intervjun är dock tveksamt).
Eftersom CP var på tapeten kan han ju ha försökt sätta sig in i hur CP kanske kan ha agerat när han la fram teorin.
Citera
2020-12-21, 00:14
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Henry Olofsson pratar om ett två minuters samtal med SE innan han lämnar Skandia, SE säger att han gick ut direkt.
Vem har rätt?

https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMaVVDSzRoc09rU3M/view
Henry Olofsson 860612

övriga väktare

https://drive.google.com/file/d/1L8irIKdtkXAm5zMXoiW9om33JbmF14QR/view
Anette Kohut 890626

https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMazh4UjJvT0VwTGs/view
Anna-Lisa Gahn

https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMcUJCdmwtU1pqNmc/view
Roland Bergström 860609 HR tidsstämpling Skandia

https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMZEZVbXZjbk1FSTQ/view
Per Häggström 8600609 Säkerhetsansvarig på Skandia.

https://drive.google.com/file/d/1csq2xaHn8B7Ce0T-XWqdal7hQh5N0Qu4/view
Förhör med anställda vid Skandia (ej väktarna)

På sidan 14 finns det en kollega till Stig som har hört att Stig var förbannad på polisen då han var i lokalerna vid tidpunkten och att polisen inte visade honom något intresse. Detta är några månader efter mordet enligt kollegan.

Ska man tolka detta verkar det som att Stig var kvar inne i lokalerna och kom fram för sent till mordplatsen för att hinna se annat än vad som hände strax efter mordet. Stig samtalade således med väktaren i några minuter. Att stig säger sig befinna sig i lokalerna i mordögonblicket tyder inte på att han var utomhus vid mordplatsen. Menar Stig utomhus så blir det konstigt att prata om att befinna sig i lokalerna.
Citera
2020-12-21, 06:29
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
https://drive.google.com/file/d/1csq2xaHn8B7Ce0T-XWqdal7hQh5N0Qu4/view
Förhör med anställda vid Skandia (ej väktarna)

På sidan 14 finns det en kollega till Stig som har hört att Stig var förbannad på polisen då han var i lokalerna vid tidpunkten och att polisen inte visade honom något intresse. Detta är några månader efter mordet enligt kollegan.

Ska man tolka detta verkar det som att Stig var kvar inne i lokalerna och kom fram för sent till mordplatsen för att hinna se annat än vad som hände strax efter mordet. Stig samtalade således med väktaren i några minuter. Att stig säger sig befinna sig i lokalerna i mordögonblicket tyder inte på att han var utomhus vid mordplatsen. Menar Stig utomhus så blir det konstigt att prata om att befinna sig i lokalerna.
Hur går det då med skotten som SE hörde? Kollegan har missförstått något?
Citera
2020-12-21, 06:38
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Man kan nästan få intrycket att SE ville bli misstänkt oavsett om han är GM eller ej. Hans märkliga utspel i intervjuer och brev skulle kunna tyda på det.

Eller så njöt han helt enkelt av uppmärksamheten bara (om det förklarar denna teori som han framförde i intervjun är dock tveksamt).
Det intrycket får jag helt klart. Det lämnar alltså saken till ett antingen eller: GM eller kuf.

Sedan har jag en annan liten teori om varför SE visade upp sådan självsäkerhet och smått hånfull, raljerande ton. Det kan tolkas som att han visste att han satt säkert i sadeln, no matter what. Det fanns "support".
Senast redigerad av den-kristne 2020-12-21 kl. 06:41.
Citera
2020-12-21, 06:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av den-kristne
Det intrycket får jag helt klart. Det lämnar alltså saken till ett antingen eller: GM eller kuf.

Sedan har jag en annan liten teori om varför SE visade upp sådan självsäkerhet och smått hånfull, raljerande ton. Det kan tolkas som att han visste att han satt säkert i sadeln, no matter what. Det fanns "support".

KP och co verkar ju ha letat kopplingar till Stay Behind mm men i varje fall inte presenterat något officiellt.
TP verkar ju också ha sökt sådana kopplingar.
Vapensamlaren är väl en tänkbar person som kan haft en roll i Stay Behind längre tillbaka i tiden
Ibland har jag spekulerat i att SE skulle haft en roll som någon som skulle försvåra utredningen och komma med konstiga uppgifter.
SE ville ju vara med på rekonstruktionen som gjordes av mordet men han fick inte,
Hade ju varit spännande att se hur SE hade agerat i den.
Det var väl i det läget han arrangerade sin beömda springtur i tv.

Holmer lär väl haft en roll i Stay Behind, kanske Ebbe C också hade det.

I vanliga Palmemordstrådemn skrev någon för ett bra tag sedan att han visste att SE hade vänner i WACL.
Citera
2020-12-21, 07:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Den ligger i samma kategori.
Om det var en man eller kvinna vet vi inte - och minnen kan som vi vet förändras.
Vill minnas att någon anställd på Skandia sagt att det handlade om en kvinna, men man vet som sagt inte, kanske den personen minns fel?
Hur det nu än låg till med den saken, så når den inte upp till trädtopparna.
Det är helt enkelt inget indicium som ens är i närheten av att peka ut honom som mördare.
Jag är inte främmande för att han och Willy G kokat ihop något, men så länge inga bevis eller minsta tecken på att så är fallet, anser jag det hela bara är halvtokiga fantasier som man kan roa sig med mellan skål och vägg (jag gör det gärna) men inte som företrädare av rättsväsendet.
Frågan om hur och när konspirationsteorierna tog sig innanför polishusets väggar för att sedan backas upp av rättsväsendet är nog frågan som för tillfället är den intressanta.
+

"Om det var en man eller kvinna vet vi inte"

Nej,det är ytterst lite vi vet om mordet. Om vi ska gå efter den omtalade sannolikheten så bör det vara YN som ju inte var på plats utan kom senare. Att SE då tar fel och menar att det är en man är för mig mycket märkligt. Fast som sagt tycker folk olika.

"Jag är inte främmande för att han och Willy G kokat ihop något"

Vad skulle det vara? Att SE misstänkliggör sig själv för nöjes skull? Sabotera utredningen?
Senast redigerad av Makarov.24 2020-12-21 kl. 07:08.
Citera
2020-12-21, 08:44
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Henry Olofsson pratar om ett två minuters samtal med SE innan han lämnar Skandia, SE säger att han gick ut direkt.
Vem har rätt?

https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMaVVDSzRoc09rU3M/view
Henry Olofsson 860612

övriga väktare

https://drive.google.com/file/d/1L8irIKdtkXAm5zMXoiW9om33JbmF14QR/view
Anette Kohut 890626

https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMazh4UjJvT0VwTGs/view
Anna-Lisa Gahn

https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMcUJCdmwtU1pqNmc/view
Roland Bergström 860609 HR tidsstämpling Skandia

https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMZEZVbXZjbk1FSTQ/view
Per Häggström 8600609 Säkerhetsansvarig på Skandia.

Ja, här hade ju SE verkligen chansen att skaffa sig ett alibi genom att tillstå ett samtal på 2 minuter.
Citera
2020-12-21, 08:55
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
KP och co verkar ju ha letat kopplingar till Stay Behind mm men i varje fall inte presenterat något officiellt. TP verkar ju också ha sökt sådana kopplingar.
Det där med SB är i det närmaste omöjligt att gräva i. Man kan därtill lägga att många av de personer som i bästa fall kunde ha varit behjälpliga i sådant arbete idag är döda, många sedan länge tillbaka. Hoppet står till att någon som verkligen vet något läcker och att de uppgifterna är i det närmaste bevisbara.
Citat:
Vapensamlaren är väl en tänkbar person som kan haft en roll i Stay Behind längre tillbaka i tiden
Jag tror att både han och SE var med där.
Citat:
Ibland har jag spekulerat i att SE skulle haft en roll som någon som skulle försvåra utredningen och komma med konstiga uppgifter.
Det är en del som ser honom som detta. Minell har jag för mig sade det förr.
Citat:
SE ville ju vara med på rekonstruktionen som gjordes av mordet men han fick inte, Hade ju varit spännande att se hur SE hade agerat i den. Det var väl i det läget han arrangerade sin beömda springtur i tv.
Frågetecknen kring allt det där är enorma. Men man kan nog anta att han vid rekonstruktionen hade stuckit ut lika ordentligt och av majoriteten uppfattats som en uppmärksamhetssökande kuf.
Citat:
Holmer lär väl haft en roll i Stay Behind, kanske Ebbe C också hade det.
Har inte hört något förr om just SB. Men HH:s antikommunistiska kopplingar har väl omtalats och somliga där hade nog sina känningar. WACL tror jag dock ej var inblandade i MOP.
Citat:
I vanliga Palmemordstrådemn skrev någon för ett bra tag sedan att han visste att SE hade vänner i WACL.
Hade jag inte heller hört förr. Men det är tänkbart att det kan härleda från WG:s kontaktnät.

För övrigt:

Stämmer de rykten som påstår att SE skulle ha haft en rättslig tvist med Lisbet Palme innan mordet?

Var det SE som ritade den välkända kroknästa Palme-karikatyren?
Citera
2020-12-21, 09:54
Medlem
sankmarks avatar
Citat:

Roligt att du jämnt hänvisar till hjärnskrynklaren Clarke, ett bollplank till TP. :-) TP:s fantasier och teorier om SE slår det mesta i fråga om dåligt underbyggda av verkligheten. Och det framgick med önskad tydlighet när KP och HM i presskonferensen försökte bygga ett case på det. Blev ingenting trots att de under flera år försökte binda den gode Engström till brottet. Värdelösa utredare som inte borde fått utreda Palmemordet.
Senast redigerad av sankmark 2020-12-21 kl. 10:09.
Citera
2020-12-21, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av den-kristne

Och som vanligt så babbblar du på, om hur du vill att verkligheten ska se ut.
Det finns inte alls något antingen eller betr. SE.
Det är bara förtal av honom , att säga så, att han antingen var GM eller en kuf.
Det finns för all del mången galen svensk som gärna ägnar sig åt förtal av denna art.

Det har redan sagts, här en gång till nu;
Det kan mkt väl ligga till så, att SE efter mordet har fått tilfälle(tvingats till...) att agera en Decoy gentemot polisutredningen. Dvs att skapa förvirring, främst betr. hur GM såg ut och rörde sig, samt hur han smet iväg.

OM detta är Sanningen om vad SE i själva verket höll på med 1986, då är jag den förste att ge honom en stor eloge för det "cirkustricket".
Ty; ett svårt förståndshandikappat rike, som finner det helt acceptabelt med en "statsminister" som smiter ifrån sina livvakter en sen fredagskväll, det är ju redan på förhand dömt att misslyckas med allt vad mordutredning heter. Till en ofantligt hög kostnad!
Citera
2020-12-21, 15:56
Medlem
MrBarnabys avatar
Om vi antar att SE bara var ett vittne som ville göra sig mycket intressantare än han egentligen var och som är det enda någorlunda realistiska alternativet till GM-alternativet. (Hans egen berättelse om agerandet på mordplatsen går bort). Varför skulle då (moderaten) Engström, som förmodligen avskydde Palme intensivt, fortfarande vara väldigt chockad när han cirka 20 minuter efter mordet bultade på Skandiadörren?

Min teori är att "väldigt chockad" egentligen står för fysiskt och psykiskt medtagen. Fysiskt på grund av språngmarschen runt kvarteret, psykiskt på grund av att han kommit till insikt om vad han gjort.
Senast redigerad av MrBarnaby 2020-12-21 kl. 16:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in