2020-12-19, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
53

Det går illa att få folk att nappa på ditt test.

Undrar varför? Men visst är det ett bra sätt att belysa att de som har uppmärksamheten riktad åt annat håll kan missa centrala personer och apor. Det skulle inte förvåna mig om samtliga mordplatsvittnen hade missat både en och två gorillor som klampat förbi.
Engström gjorde nog inte riktigt så mycket väsen av sig.
Hur gick det för dig?
Citera
2020-12-19, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Det i sig är helt naturligt.
Det som är intressant med hans teori är väl snarare vad hans teori gick ut på (om han var GM så kan det mycket väl ha gått till just på det viset) och hans formuleringar när han framförde denna teori,
Där ringer alla varningsklockor iaf för mig.
I såfall är han oerhört iskall som lägger fram den teorin.
Citera
2020-12-20, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Undrar varför? Men visst är det ett bra sätt att belysa att de som har uppmärksamheten riktad åt annat håll kan missa centrala personer och apor. Det skulle inte förvåna mig om samtliga mordplatsvittnen hade missat både en och två gorillor som klampat förbi.
Engström gjorde nog inte riktigt så mycket väsen av sig.
Hur gick det för dig?

Visst finns det en poäng i det du säger. Däremot tycker jag ändå att det är märkligt att ingen kunnat bekräfta hans närvaro. Inte när han står bredvid Lisbeth, inte när han springer efter poliserna. Det är trots allt relativt lång tid som han (eventuellt) befinner sig på mordplatsen. Pratas ofta om att ingen reagerat på att han är mördaren när han exponerar sig i media. Samma gäller hans roll som vittne, LL är den enda som hävdar att han sett honom men den historien går inte ihop det SE berättar. När det gäller uppmärksamhet kanske det förklarar att han tog fel på kön och även hörde saker som inte sades när YN lämnade sitt vittnesmål. Jag vet inte....
Citera
2020-12-20, 14:06
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Hittade en bra artikel där Lars Borgnäs förklarar hur den mörka rocken med tiden blev en blå jacka.
http://runeberg.org/palmenytt/1998/0048.html
Inte konstigt att gärningsmannen med tiden delvis fick blå täckjacka. Dels har vi alltså den troliga sammanblandning som Lisbeth Palme gör mellan gärningsmannen och Anders B (som hade blå täckjacka), och sedan har vi SE:s uppgift till polisen dagen efter om att han själv skulle ha förväxlats med gärningsmannen, och om att han hade sett en man (troligen Lars J) med blå täckjacka inne i gränden. Såg nu att även Stefan G (han som gjorde konstgjord andning på Palme) tydligen hade en blå täckjacka på sig:

Det bör alltså ha funnits så pass många män med blå täckjackor på platsen att det knappast finns behov att att föra in några ytterligare och okända sådana (typ Dekorima- och Tensonmän) för att förklara observationerna (en del av röran med de här vittnesmålen verkar ha uppstått långt senare, i samband med att man ville få in Christer P i bilden 1989).
Senast redigerad av Draifos 2020-12-20 kl. 14:46.
Citera
2020-12-20, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Inte konstigt att gärningsmannen med tiden delvis fick blå täckjacka. Dels har vi alltså den troliga sammanblandning som Lisbeth Palme gör mellan gärningsmannen och Anders B (som hade blå täckjacka), och sedan har vi SE:s uppgift till polisen dagen efter om att han själv skulle ha förväxlats med gärningsmannen, och om att han hade sett en man (troligen Lars J) med blå täckjacka inne i gränden. Såg nu att även Stefan G (han som gjorde konstgjord andning på Palme) tydligen hade en blå täckjacka på sig:

Det bör alltså ha funnits så pass många män med blå täckjackor på platsen att det knappast finns behov att att föra in några ytterligare och okända sådana (typ Dekorima- och Tensonmän) för att förklara observationerna (en del av röran med de här vittnesmålen verkar ha uppstått långt senare, i samband med att man ville få in Christer P i bilden 1989).
Ja där ser du. Ytterligare en orsak till att denna helvetiska Förundersökning gått helt åt helvetet!!
Även om SE hade varit i livet, så hade sannolikt ingen apparatjitj inom "rättsväsendet" vågat sig på att åtala honom för brott i smb med MOP.
SÅLEDES; OM PU.n omedelbart startat flera " task forces" , redan på natten den 1 mars 1986, så hade utsikterna till att få fast en eller flera skyldiga definitivt varit större.
En åtgärd skulle varit, att fort ta in alla tänkbara mordplatsvittnen på förhör. På det att deras event. Minnesbilder inte skulle få bli kontaminerade!!
Citera
2020-12-20, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Visst finns det en poäng i det du säger. Däremot tycker jag ändå att det är märkligt att ingen kunnat bekräfta hans närvaro. Inte när han står bredvid Lisbeth, inte när han springer efter poliserna. Det är trots allt relativt lång tid som han (eventuellt) befinner sig på mordplatsen. Pratas ofta om att ingen reagerat på att han är mördaren när han exponerar sig i media. Samma gäller hans roll som vittne, LL är den enda som hävdar att han sett honom men den historien går inte ihop det SE berättar. När det gäller uppmärksamhet kanske det förklarar att han tog fel på kön och även hörde saker som inte sades när YN lämnade sitt vittnesmål. Jag vet inte....
Så är det, men poängen är ju att det kanske inte är så märkligt.
AH, SG, LP som tas upp som exempel.
Kanske vore det märkligare om de kommit ihåg honom.
Dessutom är det väl bara SG som fått den direkta frågan, och AB kände han inte heller igen, trots att AB drog till sig större uppmärksamhet.
Citera
2020-12-20, 20:45
Medlem
Citat:
Så är det, men poängen är ju att det kanske inte är så märkligt.
AH, SG, LP som tas upp som exempel.
Kanske vore det märkligare om de kommit ihåg honom.
Dessutom är det väl bara SG som fått den direkta frågan, och AB kände han inte heller igen, trots att AB drog till sig större uppmärksamhet.

Tja, det beror på hur man ser det. För mig är förväxlingen av kön på vittnet väldigt märkligt och för andra betyder det ingenting. Vi har helt enkelt olika åsikter.
Citera
2020-12-20, 20:59
Medlem
Citat:
Tja, det beror på hur man ser det. För mig är förväxlingen av kön på vittnet väldigt märkligt och för andra betyder det ingenting. Vi har helt enkelt olika åsikter.
Betyder det ingenting?
Jag trodde att du var helt neutra i skuldfrågan, så som du hävdat, och att det som skaver är att du inte kan hitta vattentäta bevis för Stig Engströms oskuld (den omvända bevisbördan)
Testet i sig där hälften inte ser gorillan, är alltså helt oväsentligt?
Om man sedan lägger in verkligheten, stressen, ljuden, mörkret och allt som tillkommer.
Betyder det fortfarande ingenting?
Citera
2020-12-20, 21:07
Medlem
Citat:
Betyder det ingenting?
Jag trodde att du var helt neutra i skuldfrågan, så som du hävdat, och att det som skaver är att du inte kan hitta vattentäta bevis för Stig Engströms oskuld (den omvända bevisbördan)
Testet i sig där hälften inte ser gorillan, är alltså helt oväsentligt?
Om man sedan lägger in verkligheten, stressen, ljuden, mörkret och allt som tillkommer.
Betyder det fortfarande ingenting?

Jag pratar om att SE förväxlar YN med en man när han berättar om vittnet som blandar ihop mördaren med honom..
Citera
2020-12-20, 22:19
Medlem
Citat:
Jag pratar om att SE förväxlar YN med en man när han berättar om vittnet som blandar ihop mördaren med honom..

Den ligger i samma kategori.
Om det var en man eller kvinna vet vi inte - och minnen kan som vi vet förändras.
Vill minnas att någon anställd på Skandia sagt att det handlade om en kvinna, men man vet som sagt inte, kanske den personen minns fel?
Hur det nu än låg till med den saken, så når den inte upp till trädtopparna.
Det är helt enkelt inget indicium som ens är i närheten av att peka ut honom som mördare.
Jag är inte främmande för att han och Willy G kokat ihop något, men så länge inga bevis eller minsta tecken på att så är fallet, anser jag det hela bara är halvtokiga fantasier som man kan roa sig med mellan skål och vägg (jag gör det gärna) men inte som företrädare av rättsväsendet.
Frågan om hur och när konspirationsteorierna tog sig innanför polishusets väggar för att sedan backas upp av rättsväsendet är nog frågan som för tillfället är den intressanta.
Citera
2020-12-20, 22:54
Medlem
Citat:
Den ligger i samma kategori.
Om det var en man eller kvinna vet vi inte - och minnen kan som vi vet förändras.
Vill minnas att någon anställd på Skandia sagt att det handlade om en kvinna, men man vet som sagt inte, kanske den personen minns fel?
Hur det nu än låg till med den saken, så når den inte upp till trädtopparna.
Det är helt enkelt inget indicium som ens är i närheten av att peka ut honom som mördare.
Jag är inte främmande för att han och Willy G kokat ihop något, men så länge inga bevis eller minsta tecken på att så är fallet, anser jag det hela bara är halvtokiga fantasier som man kan roa sig med mellan skål och vägg (jag gör det gärna) men inte som företrädare av rättsväsendet.
Frågan om hur och när konspirationsteorierna tog sig innanför polishusets väggar för att sedan backas upp av rättsväsendet är nog frågan som för tillfället är den intressanta.

Spekulation

Palmeutredningen hade hållit på i drygt 30 år när KP kom in i spelet.
Någon gång skulle man vara tvungen att avsluta utredningen, det skulle vara rätt meningslöst att hålla på 10-20 år till.
Man ville gärna hitta någon att koppla till brottsplatsen då dök TP och tog upp Skandiamannen tråden och hade hittat hans vän vapensamlaren.
PU fick en lösning direkt i handen så man kunde ta det lite lugnt ,finputsa lite och sedan avsluta utredningen med en man man kunde binda till brottsplatsen.
Citera
2020-12-20, 22:59
Medlem
Engström tipsar om en arbetskamrat som ska känna Lars Jeppsson

https://drive.google.com/file/d/1x3TitP5XWiKbh-oV-suAThrdiWbm1XC8/view
860529
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem