Citat:
Ursprungligen postat av
KingKristersson
Jag tycker denna trådstart är intressant.
Men vad beträffar Liberalerna så tror jag att det dykt upp en ny överlevnadschans för dem.
Mycket tyder på att det kommer gå dåligt för C och KD under nästa år, C pga Federley, KD pga Esbjörnaffären.
Liberalerna kommer klara sig nästa val tror jag nu. Det finns tillräckligt många allmänborgerliga väljare som kan tänka sig att taktikrösta på dem - och när Sabuni "överlevt" denna kris så kommer hon stärkas av det.
Problemet för L (i detta) är att deras ställningstagande FÖR Annieansen ligger dem i fatet. En allmänborgerlig väljare med liberal profil har inga garantier att dennes röst går i en allmänborgerlig riktning om man röstar på L .
Att allmänborgerliga väljare skulle välja L i stället för C respektive L i stället för KD på grund av någon sorts homofobisk motvilja mot en snuskgubbe, redan förpassad till den politiska sophögen, respektive straffa KD "därför att lag och ordning skall råda, inte mediavälde" känns naturligtvis "kittlande", men tämligen verkningslöst. I så fall borde vi sett en effekt inom KD när Ebba "sviker sin kristna plikt att stanna vid sin makes sida i nöd och lust" (det har ju redan hänt).
Vill man bli relevanta:
1. Förklara att man, särskilt efter de tillfälliga erfarenheterna som stödparti till S, fortsättningsvis är trogna sina borgeliga rötter, och vill vara en del av det borgerliga regeringsalternativet.
2. Reda ut och hantera risken/chansen (hur man nu ser det) att man kommer att interagera med SD, antingen explicit eller implicit. (Det här behöver alla borgerliga partier fundera på, eftersom konstruktiv samexistens med SD blir nödvändigt, givet dagens röstetal - precis som S måste hantera V).
3. Etablera (om- eller nyetablera) L som ett idebärande parti, med en politisk relevans. Här får man förstås skynda långsamt, just nu ger ju till och med C ett skarpare intryck i detta. Men någon form av "garant för en funktionell invandringspolitik", "lag och ordning, men med omsorg om individen" eller någon annan floskel (det är floskler tills man konkretiserat sina politiska ide) måste till, så man har en USP inom ramen för ett samarbete med M, KD (och indirekt, inte göra SD omöjliga som samarbetspartner).