Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-12-20, 18:26
Medlem
pelle_snusks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
L är redan för pedofili, nekrofili, tidelag och incest.

Jaså? Och det har du förstås en trovärdig källa till?

Jag tror nog de försöker profilera sig inom andra frågor för sin överlevnad.
Citera
2020-12-20, 18:58
Medlem
Grodfrityrs avatar
Citat:
L behöver något nytt och fräscht.
L är redan för pedofili, nekrofili, tidelag och incest.
Skolan!?
Språktest?
Liberalerna funderade, och de kom fram till ... trumvirvel ... plastpåseskatt!
Citera
2020-12-20, 19:15
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Vill man bli relevanta:

1. Förklara att man, särskilt efter de tillfälliga erfarenheterna som stödparti till S, fortsättningsvis är trogna sina borgeliga rötter, och vill vara en del av det borgerliga regeringsalternativet.

Jag har ju länge argumenterat för att de ska dumpa JÖK:en så snart som möjligt. Det går inte att gå till val med denna albatross hängande kring halsen. Men tiden håller på att rinna ut. Väljarnas minne är kort, men inte obefintligt och jag fruktar att det redan är för sent för L att etablera sig som ett borgerligt parti.

Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
2. Reda ut och hantera risken/chansen (hur man nu ser det) att man kommer att interagera med SD, antingen explicit eller implicit. (Det här behöver alla borgerliga partier fundera på, eftersom konstruktiv samexistens med SD blir nödvändigt, givet dagens röstetal - precis som S måste hantera V).

Instämmer. Utan en rationell politik i den frågan kommer L att bli helt marginaliserade och sannolikt falla ur riksdagen. Ingen röstar på ett parti som man inte vet var de står.

Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
3. Etablera (om- eller nyetablera) L som ett idebärande parti, med en politisk relevans. Här får man förstås skynda långsamt, just nu ger ju till och med C ett skarpare intryck i detta. Men någon form av "garant för en funktionell invandringspolitik", "lag och ordning, men med omsorg om individen" eller någon annan floskel (det är floskler tills man konkretiserat sina politiska ide) måste till, så man har en USP inom ramen för ett samarbete med M, KD (och indirekt, inte göra SD omöjliga som samarbetspartner).

Klassisk socialliberal politik. En återgång till det skulle vara välkommet.
Citera
2020-12-20, 19:43
Bannlyst
L har ju levt på stödröster från moderatväljare i de senaste valen, så hur ska de kunna överleva nästa val? De kommer inte att få några moderata stödröster och sosseväljare stödröstar väl inte på andra partier?

Så det är ajöken good bye för L i nästa val!

Men om de lämhar JÖKen undrar ni?

Det förändrar inget.

Varför skulle borgerliga stödröstare lita på L?
Citera
2020-12-20, 20:38
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pelle_snusk
Jaså? Och det har du förstås en trovärdig källa till?

Jag tror nog de försöker profilera sig inom andra frågor för sin överlevnad.

Allmänt känt att LUF haft det på tapeten. Inte mitt fel att du är obildad och inte kan hantera google.
Citera
2020-12-20, 21:47
Medlem
pelle_snusks avatar
Citat:
Allmänt känt att LUF haft det på tapeten. Inte mitt fel att du är obildad och inte kan hantera google.

LUF är inte detsamma som liberalerna. De flesta ungdomsförbund från höger till vänster kläcker ur sig dumheter. Så frågan kvarstår - källa på att L, som du påstår, förespråkar nekrofili, pedofili och incest?
Citera
2020-12-20, 21:51
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pelle_snusk
LUF är inte detsamma som liberalerna. De flesta ungdomsförbund från höger till vänster kläcker ur sig dumheter. Så frågan kvarstår - källa på att L, som du påstår, förespråkar nekrofili, pedofili och incest?
LUF är direkt knutet till moderpartiet. Moderpartiet har ansvar för LUF. De flesta yrkespolitiker i L kommer från ungdomsförbundet. Och nej, de flesta ungdomsförbund förespråkar inte incest, pedofili, nekrofili, tidelag osv.
Som sagt, du är obildad. Och kanske Liberal?

Citat:
Ursprungligen postat av Grodfrityr
Liberalerna funderade, och de kom fram till ... trumvirvel ... plastpåseskatt!
Ja, där jävlar fick de till det!
Senast redigerad av Kolgrill-ftw 2020-12-20 kl. 21:54.
Citera
2020-12-21, 00:25
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rammakaren
L har ju levt på stödröster från moderatväljare i de senaste valen, så hur ska de kunna överleva nästa val? De kommer inte att få några moderata stödröster och sosseväljare stödröstar väl inte på andra partier?

Så det är ajöken good bye för L i nästa val! Men om de lämhar JÖKen undrar ni? Det förändrar inget. Varför skulle borgerliga stödröstare lita på L?

Sossar har stödröstat på V, och de kanske kan stödrösta på MP, men knappast på L.
Citera
2020-12-21, 15:49
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Jag har ju länge argumenterat för att de ska dumpa JÖK:en så snart som möjligt. Det går inte att gå till val med denna albatross hängande kring halsen. Men tiden håller på att rinna ut. Väljarnas minne är kort, men inte obefintligt och jag fruktar att det redan är för sent för L att etablera sig som ett borgerligt parti.

Instämmer. Utan en rationell politik i den frågan kommer L att bli helt marginaliserade och sannolikt falla ur riksdagen. Ingen röstar på ett parti som man inte vet var de står.

Rättelse: Det var förstås Bergakungen och inte Madagascar som citerades i mitt inlägg ovan.
Citera
2020-12-27, 16:21
Medlem
HejaFinlands avatar
Sabuni börjar antyda att L skall ge besked om regeringsfrågan. Citat:

"Liberalerna har lovat att ”i god tid” före nästa val ge besked om hur man ser på regeringsfrågan. Sabuni vill inte precisera när, men diskussionen i partiet måste börja redan nu, enligt henne.

Det har spekulerats i att Liberalerna vill avvakta med besked till efter att förhandlingarna om budgeten för 2022 är avklarade. Tanken skulle vara att öka pressen på statsminister Löfven att gå med på L:s budgetkrav. Men enligt Sabuni är det inte säkert att L samarbetar om ytterligare en budget med S, MP och C. – För varje år måste alla partier göra bedömningen om vi vill göra en budget ihop, det är det som står i januariavtalet. Det får vi återkomma till, säger hon."

Menar hon att L skall ge besked innan 2022 om vilken regering de vill stödja efter valet? Hur långt kan hon vänta med det egentligen? Och kan hon fortsätta med Januariavtalet efter att hon sagt att L skall bilda regering med M efter valet? Jag tror inte väljarna tror på ett blockbyte förrns hon sagt upp samarbetet med Löfven. Skall L klara riksdagsspärren måste de nog lämna samarbetet med S helt och hållet nu i vår. Drar de ut på det, eller om de fortsätter samarbetet men säger att de inte skall göra det efter valet (!), så är det nog slutet för L. Vem skall stödrösta på dem när varken höger eller vänster vet vad de kan hitta på efter valet?

https://www.expressen.se/nyheter/sabuni-tror-inte-pa-nytt-januariavtal/
Citera
2020-12-27, 17:57
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Sabuni börjar antyda att L skall ge besked om regeringsfrågan. Citat:

"Liberalerna har lovat att ”i god tid” före nästa val ge besked om hur man ser på regeringsfrågan. Sabuni vill inte precisera när, men diskussionen i partiet måste börja redan nu, enligt henne.

Det har spekulerats i att Liberalerna vill avvakta med besked till efter att förhandlingarna om budgeten för 2022 är avklarade. Tanken skulle vara att öka pressen på statsminister Löfven att gå med på L:s budgetkrav. Men enligt Sabuni är det inte säkert att L samarbetar om ytterligare en budget med S, MP och C. – För varje år måste alla partier göra bedömningen om vi vill göra en budget ihop, det är det som står i januariavtalet. Det får vi återkomma till, säger hon."

Menar hon att L skall ge besked innan 2022 om vilken regering de vill stödja efter valet? Hur långt kan hon vänta med det egentligen? Och kan hon fortsätta med Januariavtalet efter att hon sagt att L skall bilda regering med M efter valet? Jag tror inte väljarna tror på ett blockbyte förrns hon sagt upp samarbetet med Löfven. Skall L klara riksdagsspärren måste de nog lämna samarbetet med S helt och hållet nu i vår. Drar de ut på det, eller om de fortsätter samarbetet men säger att de inte skall göra det efter valet (!), så är det nog slutet för L. Vem skall stödrösta på dem när varken höger eller vänster vet vad de kan hitta på efter valet?

https://www.expressen.se/nyheter/sabuni-tror-inte-pa-nytt-januariavtal/

Det handlar ju om att ett eventuellt samarbete med M och KD också implicerar samarbete med SD, och den heta potatisen vill inte Sabuni ta i sin mun (än så länge). Men har man ambitionen att vara ett statsbärande parti och inte losers som ligger och darrar runt fyraprocentsspärren får man nog vara tydligare mot väljarna, och det är i god tid. Inte ett halvår innan valet.
Citera
2020-12-27, 18:16
Medlem
Demokraturdns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus

Socialliberal politik är bl.a. Westerbergs, Ullstens, Garthons, Friggebos, Nartis, Ohlssons och Leissners politik. Ullenhag har jag för dålig koll på eftersom jag inte gärna lyssnar på struntpratare.

Politiken är allt åt alla i hela världen (utom svenska män) men utan att lika villigt som S godta skattehöjningar. Historiskt har FP dock varit mycket skattehöjningsbenäget.

Motvikten efter 1995, för att börja kunna få röster igen (ungefär som när man varit sjuk och måste börja ta in mer näringsrik mat även om det är inte favoritfödan) var de kravliberala aka de utspelsvänliga.

Man försökte hitta kort att spela ut i syfte att locka s.k. allmänborgerliga väljare, ofta väljare som helt enkelt inte hade djupa kunskaper om respektive parti. Kravliberaler som engagerade sig i partiet blev ofta kvar på lokal nivå. Man kunde ju inte ha en massa folk som kom med riktiga kravliberala utspel i syfte att utmana partiet inifrån.

Kärnväljarna är de som inte riktigt vet var partiet står. Politikerna vet naturligtvis var partiet står och varför man gör utspel inför valen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in