Citat:
Ursprungligen postat av
Regulus
Jag har ju länge argumenterat för att de ska dumpa JÖK:en så snart som möjligt. Det går inte att gå till val med denna albatross hängande kring halsen. Men tiden håller på att rinna ut. Väljarnas minne är kort, men inte obefintligt och jag fruktar att det redan är för sent för L att etablera sig som ett borgerligt parti.
Instämmer. Utan en rationell politik i den frågan kommer L att bli helt marginaliserade och sannolikt falla ur riksdagen. Ingen röstar på ett parti som man inte vet var de står.
Klassisk socialliberal politik. En återgång till det skulle vara välkommet.

Socialliberal politik är bl.a. Westerbergs, Ullstens, Garthons, Friggebos, Nartis, Ohlssons och Leissners politik. Ullenhag har jag för dålig koll på eftersom jag inte gärna lyssnar på struntpratare.
Politiken är allt åt alla i hela världen (utom svenska män) men utan att lika villigt som S godta skattehöjningar. Historiskt har FP dock varit mycket skattehöjningsbenäget.
Motvikten efter 1995, för att börja kunna få röster igen (ungefär som när man varit sjuk och måste börja ta in mer näringsrik mat även om det är inte favoritfödan) var de kravliberala aka de utspelsvänliga.
Man försökte hitta kort att spela ut i syfte att locka s.k. allmänborgerliga väljare, ofta väljare som helt enkelt inte hade djupa kunskaper om respektive parti. Kravliberaler som engagerade sig i partiet blev ofta kvar på lokal nivå. Man kunde ju inte ha en massa folk som kom med riktiga kravliberala utspel i syfte att utmana partiet inifrån.
Kärnväljarna är de som inte riktigt vet var partiet står. Politikerna vet naturligtvis var partiet står och varför man gör utspel inför valen.